{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Trafikdrabsudvikling for mc 2007... {{forumTopicSubject}}

Tallet for 2007 er nu på 32 dræbte på motorcykel (mod "kun" 22 forrige år):

25-03: 21-årig mand
31-03: 24-årig mand og 24-årig kvinde (passager)
05-04: 24-årig mand
15-04: 84-årig mand (på ATV)
24-04: 44-årig mand
25-04: 30-årig mand
28-04: 32-årig mand
01-05: 33-årig mand
05-05: 46-årig mand
11-05: 53-årig mand
15-05: 53-årig mand
23-05: 69-årig mand
24-05: 34-årig mand og 27-årig kvinde (passager)
02-06: 35-årig mand
23-06: 39-årig mand
02-07: 56-årig mand
03-07: 26-årig mand
18-07: 35-årig mand
15-07: 57-årig mand
05-08: 66-årig mand
06-08: 23- og 24-årig mand
19-08: 38-årig mand
21-08: 26-årig mand
28-08: 39-årig mand
03-09: 30-årig mand
09-09: 11-årig dreng (passager)
22-09: 60-årig kvinde (ingen mc-kørekort)
30-09: 69-årig mand
05-10: 29-årig mand

Og sæsonen er endnu ikke slut. Det tegner meget, meget slemt, synes jeg. Dødstallet er med de (indtil videre) 32 i år en stigning på næsten 45,5 % ift sidste år!!! Uanset stigningen i antal nye motorcyklister og de nærmere faktorer omkring skyldsspørgsmål, vejrforhold, fart osv, så forudser jeg en meget restriktiv fremtid for motorcyklister fra politisk side af de kommende år smiley Denne udvikling kan vi/de simpelthen ikke lade fortsætte.

Dræbte motorcyklister:

2001: 12
2002: 24
2003: 25
2004: 24
2005: 17
2006: 22

(((link fjernet)

Seneste dødsulykke:

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=56838

Kør forsigtigt derude...

K.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trafikdrabsudvikling for mc 2007...
  • #1   6. okt 2007 Det skal måske lige nævnes, at linket til www.jv.dk selvfølgelig kun er med som kilde til antal mc-dræbte i trafikken de seneste år. Det er ikke selve artiklen om Karsten Nonbo, der er relevant i den sammenhæng. Den har vi vist diskuteret rigeligt.

    K.


  • #2   6. okt 2007 Synes folk fokusere alt på meget på det. Der bliver jo nærmest ikke snakket om andet.

    Det mest interessante jeg får ud af disse tal, er gennemsnitsalderen for dem der er "røget i svinget" er 41 år, og ikke engang tæt på de 25 og 30 år som normalt er de skærende grænser for billigere forsikringer.


  • #3   6. okt 2007 Lasse - mon ikke hovedsageligt forsikringsselskaberne sætter der priser og aldresgrænser efter hvor gennemsnitsalderen for det samlede antal ulykker. Der er ganske givet mange flere ulykker uden dødligt udfald end de hvor der omkommer folk.

  • #4   6. okt 2007 Ja det er der jo selvfølgelig noget om.

  • #5   6. okt 2007 Hvor mange flere med motorcykel er der så kommet til siden 2000? Og sygt at en 84 årig kører galt på ATV.

    Selvom jeg også gerne vil være i stand til at køre som 84 årig


  • #6   6. okt 2007 Vi er jo omkring 130000 så kan man vel også forvente flere ulykker

  • #7   6. okt 2007 Tja lidt tal fra DS

    2006
    Personskader i alt
    0- 17 år : 6 mænd 1 kvinde
    18 - 24 år: 55 mænd 9 kvinder
    25 - 44 år: 155 mænd 11 kvinder
    45 - 64 år: 73 mænd 8 kvinder
    65 - år: 8 mænd 0 kvinder
    Ikke oplyst alder: 1 mand o kvinder

    Rart at vide man ikke er i den største synder gruppe mere, men det fik jeg faktisk også at vide da jeg ringede til gf, da jeg syntes deres ansvars forsikring var meget billig.
    den rare dame sagde jeg kun vælge alt fra fra en gs500 til en gsx-r 1000(998cc) bare så længe de var under 999 cc..
    Og grunden til det var at af deres erfaringer var de helt unge ikke slemme på motorcykel i forhold til f.x. bil og ældre mclister.

    Hun kunne bare ikke forklarer, hvorfor de var så sure med kasko.

    Men ja tror også på den stigende antal mcister, så har det nok også noget med tallet at gøre, nogen der har en mc kontra bil ? 2007 divideret med antal mcer


  • #8   6. okt 2007 Når ja vis nogen vil vide det befinder jeg mig i 18 års gruppen

  • #9   6. okt 2007 Gider ikke gå ud i en længere udredning igen - det har været gjort flere gange.

    Men - man kan ikke regne en gennemsnits alder ud.

    en død er en død og en død for mange! Hvis man regner en gennemsnitsalder ud. kommer en mand på 84 til statistisk at "veje" lige så meget som fire på 21!!!

    Vil man se på alder, er man nødt til at dele op i grupper, og så tælle individer op i grupperne. Det er aldersgrupperne fra 21-40 der trækker det store antal!


  • #10   6. okt 2007 Antal trafikdræbte på mc vil naturligvis alt andet lige stige lidt, når antallet af motorcyklister stiger. Men udviklingen er ikke eksponentiel, hvis man kigger på bestand, antal alvorlige ulykker og antal dræbte de sidste 10 år.

    Kilde: http://www.sikkertrafik.dk/2a63e80/base/2a63e80

    De seneste 10 år er der i gennemsnit blevet dræbt 21,4 på mc om året. Det er forholdsvist stabilt i perioden (undtagen i 2001 og 2005) uden hensyntagen til bestanden af motorcykler, som specielt i de sidste par år er steget kraftigt. Ligeledes har antallet af alvorlige ulykker på mc også været forholdsvis stabilt de sidste 10 år med et gennemsnit på 223,3 om året. Heller ikke det tal er specielt påvirket af svingninger i motorcykelbestanden.

    Motorcykelbestanden ultimo året (Danmarks Statistik):

    1997-2000 foreligger desværre ikke...
    2001: 77996
    2002: 82533
    2003: 87776
    2004: 94815
    2005: 105257
    2006: 118674
    2007: 134377 (aug. tal)

    Meget groft beregnet: siden 2002 (2001 er et dårligt sammenligningsgrundlag, da året var meget atypisk) er antallet af mc steget med 51844, altså næsten 63 %). Men hverken dødstal eller antal alvorlige ulykker følger en tilsvarende stigning, på nær i år som er markant anderledes.

    Ser vi på bestanden ultimo 2006 ift aug 2007, er der indtil videre en stigning på 15703 motorcykler, eller ca 13 %. Antal dræbte er til gengæld (bare indtil videre) steget med 10 ift 2006, eller ca 45,5 %. Meget groft kunne man måske have gætte på en stigning i dødstallet på selvsamme 13 % (dvs ca 25 dræbte i år), men det er altså langt højere.

    Statistik er altid svært at udlede noget konkret og håndfast af pga støj og forskellige kilder, men i mine øjne er der bestemt tale om en stigende udvikling.

    K.

    P.S. Er der nogen, der har en ide om, hvorfor trafikdrabstallene for 2001 og 2005 falder markant udenfor gennemsnittet? Kom der ny lovgivning, afgiftsændringer, var vejret elendigt/supergodt osv? Jeg gætter selv på, at tallet for 2005 er så lavt, fordi klippekortsordningen blev gennemført 1. sep 2005.


  • #11   6. okt 2007 Klaus:

    Jeg er grundlæggende helt enig med dig. Vi kan ikke finde en naturlig acceptabel forklaring(læs undskyldning) for de mange dræbte i år. Der er flere!

    Desværre - jeg ved det er lidt tought - ser man en del tendenser herinde til at gribe efter halmstrå og lukke øjnene for realiteterne.

    Husker ikke nogen bestemte bias-givere i 2001.

    Vi har en væsentlig bias- giver i år ift 2006. I fjor startede sæsonen meget sent, mens den i år startede meget tidligt.

    Det kan vi dog ikke bruge fuldtud til at jævne væksten i dræbte ud med. Sæsonen i år erjo ikke slut, og desværre har vi nok ikke set årets sidste MC-dødsfald.


  • #12   6. okt 2007 fjern du bare den 29 årige fra i dag fra statestikken.......han var død af noget andet hvis det ikke havde været på mc.......

    Vi er nødt til at sortere lidt i de dødsulykker, nogle af dem er særdeles selvforskyldte !!


  • #13   6. okt 2007 De tal vil da altid køre op og ned... 2003 var da ligeså sort et år i antal dræbte / mc... Sådan vil det da altid være...

  • #14   6. okt 2007 tja...de dræbte tæller kun en gang.....

  • #15   6. okt 2007 Lad os nu lige "spise brød til", statistik er taknemmelig, lad os tage et godt eksempel, se lige på tallene for dræbte i 1994 og 1995 (og antallet af indregistrerede MC'ere i samme periode):

    1994: dræbte 40, antal registrerede MC'ere: 47.300
    1995: dræbte 35, antal registrerede MC'ere: 49.300

    Altså en risiko på 0,085% for at blive slået ihjel i 1994.

    Risikoen i dag er så ca. 0,02% (32 dræbte holdt op mod ca. 130.000 indregistrerede motorcykler)

    HEUREKA - det er således ca. 4 gange sikrere at føre MC i dag set i forhold til 1994

    Så er der lige 2001 - Lav dit eget regnestykke og du vil se hvordan du nemt og bekvemt kan manipuler med talmateriale for at få det resultat der passer i dit kram.

    Summa summarum - en dødsulykke er en for meget, så lad os fokusere på hvordan de nedbringes i stedet for at fordybe os i studendikos/akamemisk statistik.

    Lidt provokativt måske :o), men kommentarer er velkomne.

    JLL


  • #16   6. okt 2007 UPS glemte helt - statistik kan udvise trends og pludselige "hop" i tendenser, jeg vil specielt fremhæve, at efter den nye køreuddannelse er indført, er ulykkestallet balndt jer unge faldet MARKANT - hatten af for det.

    Håber det en dag giver sig udslag i Jeres forsikringspræmier.

    JLL


  • #17   6. okt 2007 JLL, det er det sædvanelige med statistik, også grunden til polittikkere bruger dem så meget.. De kan drejes som man vil..

    Alt for mange er døde i år JA det er mindre farligt end tidligere? sikkert, det siger tallet jo ...

    Skal der gøres noget? JA en er en for meget.

    OG jeg er så træt af tal herinde...

    DER DØR FOR MANGE færdig!!!


  • #18   6. okt 2007 Michael, tallene er fra DST, men de kan bøjes og det bliver de så - argumentationen burde være mere nuanceret, men er det så ikke - hvad dælen skal vi gøre ved det.

    Jesper, ja gu fanden dør der for mange, men hvad skal vi gøre for at undgå det, konstateringer er der mange af på MCG, men knapt så mange forslag til løsninger -please please, prøv at komme med gode forslag man kan tage op politisk, inden vi får trukket køreveste, max 80 km/t m.m. ned over hovedet,

    JLL


  • #19   7. okt 2007 man kunne også oplyse hvor mange af de dræbte mc´ister der var skyld i deres eget uheld...og hvor mange der blev dræbt af uopmærksomme billister.....

  • #20   7. okt 2007 Ja en er en for mange, men der er så også nogle herinde der ikke har fundet ud af at antal dræbte IKKe er større end normal, faktisk har der som JL L skriver været år hvor det har været langt værre... Så jeg forstår heller ikke hvorfor den her tråd skal komme op hver gang det går galt... Det hjælper jo ligesom ikke en meter...

  • #21   7. okt 2007 En udvidet version fra Danmarks Statistik:

    1993 - 26 dræbte (bestand = 45930)
    1994 - 40 dræbte (bestand = 47313)
    1995 - 35 dræbte (bestand = 49270)
    1996 - 23 dræbte (bestand = 51974)
    1997 - 19 dræbte (bestand = 55607)
    1998 - 21 dræbte (bestand = 59889)
    1999 - 26 dræbte dræbte (bestand = 64013)
    2000 - 24 dræbte (bestand = 69231)
    2001 - 12 dræbte (bestand = 73695)
    2002 - 24 dræbte (bestand = 78390)
    2003 - 25 dræbte (bestand = 82731)
    2004 - 24 dræbte (bestand foreligger ikke)
    2005 - 17 dræbte (bestand = 94815)
    2006 - 22 dræbte (bestand = 105264)
    2007 - 32 dræbte (bestand = 118725)

    Her er ingen manipulation af statistiske data. Det er ret tydeligt at se, at der på trods af stigningen i antal motorcykler ikke sker de store ændringer i antal dræbte, som hovedsageligt ligger omkring de 20-25 om året på trods af, at bestanden af motorcykler stiger støt.

    Så spørgsmålet er, om det høje tal i 2007 er et enkeltstående udsving ligesom i 1994/1995, eller om det er tendensen fremover. Det må vi desværre vente et par år med at se. Jeg tror dog personligt ikke på, at det høje tal i år alene kan tilskrives/undskyldes med den store tilgang i nye motorcyklister. Det mener jeg bestemt, at tallet er for højt til.

    Mht antal ulykker og deres fordeling over antal personer, så ser jeg ikke rigtig nogen forskel i, at samme person indgår mere end 1 gang i statistikken. En ulykke er en ulykke og en dræbt er en dræbt.

    Mht hvor sikkert det er i dag at køre mc ift 1994 eller 1995, så mener jeg ikke, at det alene er nok at se på antal mc og antal dræbte. Der sker meget med den teknologiske udvikling over 13 år bl.a. indenfor bremsesystemer, dæk, bedre køreuddannelser, vægt på cykler osv, som nok har del i æren for, hvorfor det i dag er mere sikkert. Det er således svært direkte at sammenligne to år med 13 års mellemrum.

    I juli 1996 blev reglerne for motorcykelkørekortet lavet om bl.a. på grund af de mange ulykker årene forinden. Spørgsmålet er så nu, om det høje drabstal i år betyder, at vi i nær fremtid vil opleve en række politiske indgreb for at påvirke udviklingen, eller om man blot vil trække på skuldrene og sige: "det er bare, fordi der er kommet flere motorcyklister på vejene". Jeg tvivler...

    Og hvorfor så alle disse tal hele tiden, spørger I? Ja, vi er da nødt til at blive klogere på statistikken, hvis vi skal komme med nogle ordentlige argumenter til, hvorfor man ikke skal indføre diverse restriktioner imod os, som ikke vil have nogen større effekt på uhelds- og drabstallet men til gengæld vil gøre det rigtig surt at være motorcykelentusiast. I skal ikke regne med, at fremtiden for os ser lysere ud, hvis vi blot læner os tilbage i blind tiltro til, at politikerne er på vores side og nok skal gøre det rigtige.

    Når Karsten Nonbo eller Christian Wedell-Neergaard udtaler sig om motorcyklister, sker det sjældent med positiv tale. Og når de så samtidigt oplever, hvordan selvsamme folk sviner dem til med usaglige emails og lignende og der endda bliver skrevet om det i pressen, ja så har de nok næppe tænkt sig at blive mere positive overfor os fremover. Og det er altså personer, som der lyttes til i de højere kredse, når der diskuteres tiltag for/imod os. Vi har desværre ikke rigtig nogen organisation, som i disse sammenhæng kan mægle og forsøge at påvirker de politiske beslutninger.

    Det kunne bestemt være rart at kende lidt mere til baggrunden for og faktorerne omkring de mange ulykker. Var det pga fart, spiritus, dårlig vedligeholdelse, manglende kørselserfaring, var det billisten eller traktorens skyld, har alder noget at sige osv.

    K.

    P.S. Det er ganske rigtigt, at emnet er blevet diskuteret meget i år, og det kan måske have påvirket folks entusiasme og motivation for at køre motorcykel i negativ retning, hvilket selvfølgelig er uheldigt. Det er bestemt ikke meningen. Jeg tror, at jeg opretter en gruppe, hvor interesserede kan være med til at diskutere den slags, hvis den ikke allerede eksisterer.


  • #22   7. okt 2007 Gruppen eksisterer allerede, ser det ud til:

    www.motorcykelgalleri.dk/grupper/sikkermctrafik

    K.


  • #23   7. okt 2007 Synes de tal siger alt, det går op og ned, og sådan vil det altid være ligemeget hvilke tiltag der bliver taget...

  • #24   7. okt 2007 Klaus: det er rigtigt at MC'erne er blevet mere sikre, bedre bremser, bedre dæk m.m men - den anden vej trækker så lavere vægt, flere kræfter, og en motorkarakteristik hvor kræfterne oftest afleveres som en ren eksplosion ved et bestemte omdrejningsområder.

    Personligt kunne jeg godt tænke mig en mærkefordeling/typefordeling af de maskiner der chrasher, dette findes dog ikke. Jeg havde på MC-udstillingen sidste år en god snak med den ansvarlige for Politiets statistikker, og ikke engang de havde grundlaget for dette - de har naturligvis oplysningerne i ulykkesrapporterne, men de registreres ikke.

    Jeg er i øvrigt enig med dig i at denne diskussion ikke kan komme op for tit - og jeg synes personligt ikke den skal gemmes væk i en gruppe, også folk der ikke nødvendigvis er interesserede i "sikker trafik gruppen" bør mindes om dette fra tid til anden, kan det bare få et par enkelte til at tænke sig (mere) om når de kører, så må det da være det værd.

    JLL


Kommentér på:
Trafikdrabsudvikling for mc 2007...

Annonce