1.486 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Tilkørsel? Tilkørsel?

Hvordan ville I tilkøre en ny kina crosser 125cc 4takts? Jeg har lige erhvervet mig en og har ingen idé om hvor meget sådan en kopi-motor kan holde til. Derudover skifter jeg motorolien, men til hvilken kan jeg ikke finde ud af. Har kigget på noget castrol http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9015313&contentId=7032293
Nogen idéer? På forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel?
  • #1   15. okt 2007 Fuld æde udover møns klint. Så er den kørt til.

    Kør den som du vil køre normalt, bare uden at jorde gassen i bund fra tomgang.
    Hvis du kører den til i morfar tempo, kommer den til at blive til morfar kørsel


  • #2   15. okt 2007 Er det ikke Honda motor på sådan en fin kinøjser der?? smiley Så det jo super kvali, så det bare ud og give den rulle..... ELLER du kunne jo spørge den forhandler du har købt den ved, hvordan den skal køres til? Bare en tanke dog....

  • #3   15. okt 2007 Jeg vil da mene som en hvilken som helst anden motor:

    ikke over 80% omdr, ingen sejtræk og ingen langvarig tomgang, men kørsel med varierende omdr.tal i alle gear de første par tusinde km.

    Olieskift efter 500 eller 1000 km er vigtigt!!!

    Derefter normale intervaller.

    Nogen vil fortælle dig, at du ingen hensyn skal tage og bare give dem kniven. Nogen vil muligvis sige at den er tilkørt. Min anbefaling er, at det skal du blæse på.

    Du kan intet ødelægge ved ovennævnte medtode, men du kan undgå en del ubehagelige overraskelser.


  • #4   15. okt 2007 Tak for jeres input. Det lyder jo ganske fornuftigt hehe. Det er ikke en honda motor, men noget kopi licens honda halløj, vil jeg tro. Derfor regner jeg ikke kvaliteten for at være lige så god som honda og tænker derfor den nok skal køres lidt stille og roligt til.
    Når du mener langvarig tomgang, Knud, hvor lang tid er det så? Der står nemlig i manualen at inden motoren slukkes skal den stå i 5 min tomgang?? Hvad angår olieskiftet kører jeg med det olie der sidder i til en start. Omkring de fem hundrede km og så skifter jeg. Men hvilken olie synes i der skal i? Jeg er helt blank...


  • #5   15. okt 2007 En kinøjser ville jeg nok køre til ved at køre forbi den lokale genbrugsplads og høvle den op i småt brændbart smiley Sorry, kunne ikke lade være.

  • #6   15. okt 2007 Den skal bare tilkøres med alm sund fornuft.
    Ville dog allerede nu skifte olien. Så er du sikker på der er ordentlig olie på. Den her er god nok:
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=1323803759&n=1439342929&pn=1439342930

    /
    Jesper


  • #7   15. okt 2007 Lars Garmin:

    Jeg synes du skulle kigge i din GPS, og se, hvor man kører hen med sådan et svar. til en der stille et reelt spørgsmål - såp kan du lide hans valg af cykel eller ej!

    Thor: Der må stå noget specifikation af olie i din manual. Mit umiddelbare bud er semisynt eller mineralsk 10-40.

    De 5 minutters tomgang fatter jeg ikke en bøv af. Det er mening i, at lade den stå, til tomgangen er stabil!

    Iht dansk miljølovgivning, skal du i øverigt have meget gode grunde til at lade noget som helst køretøj gå i tomgang mere end 3 minutter smiley (Mange steder lokalbestemmelsr på 1 min).

    Jeg ar af den opfattelse, at tomgang er OK ved et lyskryds - muligvis en jernbaneoverskæring.


  • #8   15. okt 2007 Lars:

    Undskyld, jeg havde ikke bidt ordentlig mærke i smileyen og sidste tilføjelse smiley


  • #9   15. okt 2007 Lars - Det vil jeg gøre når den engang er kørt helt død, men indtil da vil jeg da prøve at få mest mulig sjov ud af dette billige stykke legetøj smiley

    Hvad angår olien vil jeg hælde noget ordentlig på den og ikke noget billigt sprøjt. Så det fra thansen er det ok? Der står sjovt nok intet i manualen.


  • #10   15. okt 2007 Jeg har ikke de bedste erfaringer med Kroon olien fra T.Hansen. Deres Castrol er tilgengæld god nok

  • #11   15. okt 2007 Thor: Fint nok. Ingen kan i hvert fald indvende noget imod prisen.

    Knud: Som du fandt ud af var der tale om ironi. I stil med Århus historier og før dem Molbo historier, må ejere af kinøjsere nok forvente at høre nogen morsomheder om deres maskiner. Men ligsom der intet er galt med mennesker fra hverken Århus eller Molbo, er der selvfølgelig heller intet galt med folk som vælger disse maskiner.


  • #12   15. okt 2007 Hvad er forskellen om jeg vælger mineralsk, semisyntetisk, syntetisk eller fuldsyntetisk?

  • #13   15. okt 2007 Pris, flydeevne og varmebestandighed.

    Semisyntetisk er højeste prisniveau, der vibibrnge dig noget. Mange af de kinesiske motorer en licensproducerede ældre japanske designs. De er konstrueret efter US-specifikationer og klarer sig med langt dårligere kvaliteter af båd olie og benzin end europæiske konstruktioner. Det eneste du opnår ved aat hælde en dyr fuldsystetisk olie på, er et større forbrug af en dyrere olie smiley


  • #14   15. okt 2007 Jeg ville nok vælge en semisyntetisk 10w/40 olie af et anerkendt fabrikat.

  • #15   15. okt 2007 En kineser..... FULD GAS OG RATLÅS

    Nej, en Kineser SKAL faktisk tilkøres. Altså ikke noget sejtræk, så hellere flere omdrejninger end for få.
    Deres tolerancer er elendige så derfor tager det sin tid inden at tingene passer sammen.

    På en japaner er tolerancerne faktisk så fine idag at man efter 100-200 km. kan begynde at gi' gas.
    Det som står i intruktions bogen. Er faktisk den samme smøre som har stået der de sidste 30 år. Og er mere for at sikre fabrikanten.


  • #16   15. okt 2007 Lol Knud, jeg gad godt at se dig tilkøre en crosser på 1000 km. Motoren er vist sprunget i luften inden du når så langt.

  • #17   15. okt 2007 er det ikke noget med at sådan noget Legetøjer der skal have skiftet olie rimelig tit... ?? spørger bare

  • #18   15. okt 2007 Skal den bare bruges til markræs eller lign. ?

    Personligt ville jeg aldrig turde at tage en kineser med på en bane, efter at have mærket hvor mange tæsk min crosser får i form af styrt osv. Det turde jeg ikke på en kineser ihvertfald.


  • #19   15. okt 2007 nu er det jo en crosser. vi skiftet olie på knægtens efter ca.1 time og det blev http://www.thansen.dk/product.asp?c=1324485128&n=1439342929&pn=1982310617
    da det var det jeg haved stående.
    derefter var det bare gas gas eneste problem var ventilerne men fandt en løsning ved at læse i http://www.billig-scooter.dk/
    så hel og lykke med den ;-))


  • #20   15. okt 2007 Den skal bruges til markræs. Nu kører jeg på den i en times tid og så skifter jeg olien til http://www.thansen.dk/product.asp?c=1324485128&n=1439342929&pn=1982310618 det er 10w40 syntetisk, så må det være godt... Tak for hjælpen smiley

  • #21   16. okt 2007
    Thor J: "Hvad er forskellen om jeg vælger mineralsk, semisyntetisk, syntetisk eller fuldsyntetisk?"

    De fleste følger Castrols eksempel og sælger ikke-fuldsyntetisk olie som fuldsyntetisk. Så mellem de to er forskellen enten ingenting eller umulig at finde ud af. Det kan du takke Castrol for efter de vandt en retsag om at brug af ordet "fuldsyntetisk" ikke stiller krav til kvaliteten af olien eller måden den er lavet på.


  • #22   16. okt 2007 I de tests jeg har læst er det eneste olie mærke jeg har kunne finde i DK som er ægte fuldsyntetisk Shell Advanced Ultra. Resten i de tests var nogle mærker fra USA som jeg ikke har set før. Hverken dem fra Castrol, mobil, osv. er fuldsyntetiske selvom de sælges som det.

Kommentér på:
Tilkørsel?

Annonce