{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Stram shark hjelm {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Så er jeg så småt ved at gøre mig klar til at erhverve min første motorcykel. Jeg har startet med at købe en hjelm (Shark S800). Jeg har nu været ude og prøve den (sad bag på en kammerat), og efter en tur på 45 min. cirka havde jeg lidt ondt i panden – jeg kunne mærke det mens vi kørte, og da jeg tog hjelmen af havde jeg også et ret stort rødt mærke i panden…

Men jeg synes ikke hjelmen ellers er for lille – den passer fint ved kinderne. Og hvis den bliver et nummer større tror jeg at den vil komme til at sidde alt for løst efter noget tid. Vil den give sig så meget med tiden at jeg ikke længere vil have problemer med den ved panden?

På forhånd tak for hjælpen smiley

Hygge

P.S. Jeg var oppe og snakke med stedet hvor jeg har købt den (en lokal cykelhandler med begrænset kendskab til motorcykeludstyr). Han mente også at den ville blive for stor hvis jeg gik et nummer op, og han mente at den ville give sig så meget at jeg ikke ville mærke det i panden. Dog stoler jeg ikke helt på ham da det godt kunne virke som om han ikke gider bruge tid på at sende hjelmen tilbage og bestille en ny…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stram shark hjelm
  • #1   28. jun 2005 Takker for det hurtige svar smiley

    En hel finger?! Jeg kan få spidsen af neglen derop....


  • #2   28. jun 2005 I store træk findes der to "hoved former" oval og rundt det kan være at din Shark hjelm er lavet til den ene type og du render rundt med den anden.

    Mvh. Rune


  • #3   28. jun 2005 Mads, tro mig - den giver sig IKKE smiley

    Jeg har også et fint rødt mærke i panden hvis jeg har kørt en længere tur, eller har været oppe i hastighed i længere tid, så hjelmen presser mere mod panden.

    Og ligesom dig, så passer den perfekt -og kan sådanset ikke mærke at den presser mod panden, før end efter et par timers kørsel - men man har det røde mærke...

    Jeg har overvejet at skrive til importøren om man kan få nogen andre puder til den, så den evt. kan "hæves" eller hvad der er nødvendigt, for det ser jo ikke ud til der er nogen pude på det sted hvor hjelmen presser imod.


  • #4   28. jun 2005 Hmm.. Er der så nogle der ved om den er lavet til et rundt eller oval? smiley

    Galler: Ja.. God idé at prøve nogle hjelme - det er bare lidt bøvlet når jeg skal 60 km min. for at komme til den nærmeste mcforhandler - så jeg havde håbet jeg kunne købe den her i byen, men det ser da ikke for lyst ud. Men det med fingeren; den må vel være ret meget for lille hvis jeg kun lige kan få spidsen af neglen derop.

    Klaus T: Er din også Shark? Jeg kan se at jeg faktisk allerede får et rødt mærke efter jeg har haft den på nogle få minutter...

    Hygge


  • #5   28. jun 2005 Det stod i en test i Bike for et årstid siden. Kan være der er nogen der har bladet liggende?

    Mvh. Rune


  • #6   28. jun 2005 Mads, ja min er Shark S800 (Easy).


  • #7   28. jun 2005 Uh ha! Jeg ville blive ovenud lykkelig hvis der var en der lå inde med den test og kunne fortælle lidt om den!

    Ok Klaus T. Har du så et rundt eller ovalt hoved? smiley


  • #9   28. jun 2005 Det ville være guld Bo! Går ud fra du mener min email, så nu får du den smiley

    Den er: mkbrodsgaard@hotmail.com


  • #10   28. jun 2005 Mads, ved sgu ikke om mit hoved er ovalt eller rundt - men det er nok det modsatte af hvad Shark hjelmen er smiley

    Tror også jeg er nødt til at finde en ny til næste sæson...


  • #11   28. jun 2005 Hehe, præcis sådan har jeg det Klaus. Det er altså ikke sådan lige til at gennemskue hvilken form ens hoved har smiley

    Hygge


  • #12   28. jun 2005 Nej ikke lige.

    Men ret træls at ens hjelm går imod panden, for det er satme ellers en god hjelm til prisen synes jeg!


  • #14   28. jun 2005 Jeg havde samme problem med min første hjelm, som også var en shark.
    Jeg er skiftet til Arai, som sidder ski.. godt på mit hoved...

    Min Shark kørte jeg med i 3 sæsoner (40.000km) og den gav sig ikke særligt meget i panden!!!!

    Jannik...


  • #16   28. jun 2005 hmm, jeg har også en s800, og den har altså givet sig meget, så den gir sig!

  • #17   28. jun 2005 Hehe, undskyld Bo smiley

    Hmm... Nikolai, også i panden?


  • #20   28. jun 2005 Jeg har lidt det samme problem med min Shoei hjelm og har forhørt mig ved forhandleren. Han anbefalede at man klemmer med fingrene der hvor den er for lille. Jeg har prøvet det et par gange og det giver lidt mere plads. Han sagde også at han havde en ven der havde haft samme problem og han havde sat en skruetvinge til at klemme et stykke tid og det havde løst problemet.
    Men det siger sig selv at man skal være MEGET FORSIGTIG! og sætte noget i klemme så man klemmer over et størren område, ellers kan det let gå galt.
    Jeg regner med at prøve det en dag.
    Søren


  • #21   28. jun 2005 Bandit #1: Det med vandet, er det noget man kan med alle hjelme? Og former det så ikke kun det skum/stof der ligger oven på flamingoen?

    Søren R: Forhandleren prøvede også at ændre lidt på min, men jeg synes nu ikke det hjalp det store. Jeg prøvede lige at skrive til importøren og han foreslog at jeg skar noget af flamingoen ud :| Det synes jeg er lidt drastisk med en helt ny hjelm....

    Hygge

    P.S. tak for de mange inputs!


  • #22   28. jun 2005 Mads, jeg tror også jeg vil prøve at klemme - virker det ikke, så skærer jeg nok et par mm af smiley har ikke tålmodighed til sandpapir hehe.


  • #23   28. jun 2005 Jeg kiggede lige på min hjelm - og efter at have presset godt til med fingerne der hvor jeg tror den går imod, ser den nu sådan her ud :

    (link fjernet)

    så mangler jeg bare at komme ud og afprøve den, for at se om det har været nok smiley


  • #24   28. jun 2005 Klaus: Jeps. Sådan ser mit også ud efter forhandleren har leget lidt med den...

    Hygge


  • #25   28. jun 2005 kunne godt lyde som om du skal igang med kniven så...

  • #26   28. jun 2005 smiley Er ikke meget for at skære i min spritnye hjelm...

    Forresten... Kan jer andre, hvis hjelme passer, få en finger op foran panden? For hvis jeg skal kunne det, tror jeg at jeg bliver nødt til at skære hul i hjelmen.. smiley


  • #27   28. jun 2005 Jeg kan ikke få en finger imellem og jeg tror ikke det kan klemmes så meget sammen så jeg må nok også finde hobbykniven frem.

  • #28   28. jun 2005 det kan jeg heller ikk, men den passer fint!




  • #29   28. jun 2005 men det blæser meget op under kæbestykket på min!

  • #30   28. jun 2005 Jeg vil mene hvis der endelig skal modificeres i det stødabsorberende materiale, at den bedste fremgangsmåde vil være at skære lidt materiale væk.

    Ved at presse materialet sammen ødelægger man den stødabsorberende effekt, og det er jo selve stødabsorbtionen der sikrer at dit hoved / din hjerne bliver bremset i en fornuftig hastighed med mindst mulig skade.

    tager vi udgangspunkt i at 10 mm stødabsorberende materiale kan sammenklemmes til 5 mm - så har man ved sammenklemning ødelagt 10 mm potentiel stødabsorbtion - fjernes 5 mm med en skarp kniv har man kun fjernet 5 mm potentiel stødsabsorbtion.

    tallene er grebet ud af luften - men vi kan vel udlede at en fraskæring af materiale vil have mindre indvirkning på inderskallens evne til at stødabsorbere end en sammenklemning og dermed ødelæggelse af materialet.

    hmm - det bedste er nok at købe en hjelm som passer smiley



  • #31   28. jun 2005 Som en sidekommentar

    Lige nøjagtig pandestykket er nok det værste sted at presse materialet sammen..

    hvis du har en tom hjelmskal uden noget stødabsorberende materiale isat - vil hjelmskallen virke fjedrende og ikke så stabil lige omkring visiret - det er der hjelmskallen er svagest (der er jo "skåret" et hul i skallen) - ovenpå hjelmen vil selve udformningen af skallen være med til at afstive (lidt ala et æg der er superstærkt i spidserne) - Nå men for at kompensere for denne konstruktionsmæssige svaghed - benyttes typisk et stødabsorberende materiale som er hårdere i pandedelen end eksempelvis i toppen af hjelmen.

    jo hårdere det stødabsorberende materiale er - jo mere potentiel stødabsorbtion ødelægges ved at presse materialet sammen for at give x mm plads

    Eksempel igen:

    Hårdt materiale - for at give sig 5 mm skal der sammenpresses 30 mm hård flamingo

    Blødt materiale - for at give sig 5 mm skal der sammenpresses 10 mm blød flamingo

    Jeg håber det giver mening.



  • #32   1. jul 2005 *trommehvirvel* - Det lader til at mit røde pandemærke er forsvundet, efter at jeg har presset en smule på flamingo'en smiley

    Kørte fra Vejle til Århus idag, på motorvejen, cirka 75km, ved normal motorvejshastighed - og så vidt jeg husker, plejer der at være kommet rødt mærke efter sådan en tur - men ikke idag.

    Så håber det holder - så er der ét problem mindre at bekymre sig om smiley


Kommentér på:
Stram shark hjelm

Annonce