1.789 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Ergonomi Ergonomi

Jeg sad lige at tænkte på, om nogle af jer havde oplevet smerter eller museskadelignende symptomer efter I har kørt motorcykel?

Hvis man skulle gøre styret mere ergonomisk, skulle man så ikke lave håndtagene vertikale? Ligesom på en racercykel. Man har også nogle gange de har mindre i hver ende af styret på en almindelig citybike, og det er vel for at øge ergonomien?

Kunne man modificere et motorcykelstyr til at blive mere ergonomisk eller købe nogle clip-ons der på en måde er lodrette?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ergonomi
  • #1   20. dec 2019 Hornene på city og mtbcykler er der for at man kan variere/skifte håndstilling, jeg mener ikke de giver et mere ergonomisk greb. En mere opret kørestilling vil sikkert bedre kunne medvirke til at aflaste hænder og håndled.

• #2   20. dec 2019 Jov må da indrømme at efter at kørt Skælskør- Augustow, polen, i et stræk på MZ med sidevogn var jeg en anelse ødelagt, tror ikke en ændring på styret ville havet hjulpet, men elastikken der halvvejs blev monteret på styret som modtræk til sidevognen hjalp gevaldigt. smiley

• #3   20. dec 2019 Det er vigtigt at få sin mc tilpasset så den passer netop til dig, de fleste mc kan tilpasses ved styr og fødder .. selv små ændringer kan give bedre og mere kontrol ..

• #4   20. dec 2019 I virkeligheden skal man jo have et løst greb på håndtagene og altså kun holde ganske let på dem. På kørekurser bliver det nogen gange vist, hvordan man skal kunne flagre med albuerne op og ned (som hønsevinger eller hvad man kalder det) mens hænderne er på håndtagene og man kører.
    Jeg har selv den uvane at holde for hårdt om gashåndtaget. Så højre hånd bliver anspændt i forhold til venstre. Noget jeg må træne på at forbedre i næste sæson.

• #5   21. dec 2019 Det er meget kendt inden for PC verdenen, at den vandrette stilling for en hånd er unaturlig i længere tid af gangen, mange kontoransatte kan opleve problemer med det på et tidspunkt grundet den måde man bruger mus og tastatur. Man kan få nogle ergonomiske muse der er lodrette, de skulle være væsentligt bedre i længden.
    Jeg tænker egentligt samme logik må gælde ved mc, at mere vertikale håndtag må give bedre ergonomi, men om det virker i praksis ved jeg ikke. Derudover er der aspektet om, at det måske er sværere at "hvile sig" med vertikale grips, da man ikke så nemt kan læne kroppen mod styret.

• #7   25. dec 2019 Det, der er kendt indenfor PC-verden (kontorarbejdsplads) er, at man ikke skal sidde i samme stilling 7 timer i træk hvis du vender håndtagene, så de ligger som en MTB, vil du bare have en fastgroet stilling vertikalt i stedet for horisontalt... Altså i virkeligheden ingen ændring

• #8   25. dec 2019 Mathias. Netop. Jeg har selv en lodret mus og ergo tastatur af samme grund og det er egentlig der min teori kommer fra. Hvorfor ikke lave mc styr således at arme og led er i en neutral position ? Det burde da kunne lade sig gøre.
    Man skal helst ikke læne sig for meget på styret.

• #9   25. dec 2019 Ergonomiske tastaturer er vel også vandrette? Det er vel ikke ergonomisk ukorrekt at bruge traditionelle motorcykelstyr?

• #10   26. dec 2019 Claus. Det ved jeg ikke.
    Et ergo tastatur bøjer lidt, hvilket hjælper meget.

• #11   28. dec 2019 Spørgsmålet er bare om det kommer til at gå mere ud over ryggen, da man jo så er mere foroverbøjet, folk der kører racercykel har ofte problemer med ryggen senere i livet.

• #12   28. dec 2019 Du skal jo ikke sidde mere foroverbøjet. Grebene skal bare vendes lidt.

• #13   30. dec 2019 Hvis man kører langt er det lige meget hvad man har af indstillinger. Muligheden for at variere ens kørestilling er alfa omega.
    Mange racere har en meget foroverbøjet stilling, der er det vigtigt at man variere ved at holde sig fast med benene på tank siderne, så man ikke har sin vægt på styret. Sidder man på cruiser så gør det nas i halebenet, så der skal man lidt frem og tilbage i sædet før det begynder at gøre ondt.

• Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 1 Svar: 54
    #14   30. dec 2019 Den throtle assist Johnny L henviser til, kan købes i Biltema for mindre end en halvtredser.
    Og på Wish for en 10er.
    Og den er GULD værd.

• Flemming M
    Flemming M Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 13 Svar: 2
    #15   30. dec 2019 Throttle lock og en “håndledsstøtte” som den der tidligere blev omtalt bruger jeg. Da de har hver deres Force, er de en glimrende løsning til mine svage håndled. Derudover styrker jeg dem med en håndtræner. Men ellers vil jeg sige som også tidligere blev nævnt, at kunne flytte sig lidt rundt på MC’en, giver utroligt meget. Throttle lock findes i flere udgaver og til forskellige priser.

• Mia A
    Mia A Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 1
    #16   30. dec 2019 Og så vil jeg lige sige som massør med mange års erfaringer og uddannelse samt MC list. At en tur på briksen gør sine underværker for kroppen uanset om man er kontor mus, pc nørd eller MC list. Husk på at kroppen har godt af at blive løsne op og at de fleste massører har klippe kort med 1- 2 gratis behandlinger i.

• Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 41
    #19   30. dec 2019 Jeg har oplevet at fånederdrægtig ondt i røven, ved en non stop tur fra Luxemburg på min Nimbus årgang 1956. Jeg fik ikke ondt andre steder, men den har også en skidego kørestilling, også for bagsædepagageren. Både min datter og kæresten siger at det er mange gange bedre komfort på Nimmeren end på min K100RS ------ De burde skamme sig hos BMW smiley

• Flemming M
    Flemming M Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 13 Svar: 2
    #20   30. dec 2019 Throttlelock 1, fra Kaoko, se linket:
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiBlsnMp97mAhWqM-wKHczRDw8QwqsBMAF6BAgKEAk&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D7W-wX1hanj0&usg=AOvVaw13H0kIJHJbSgmVxvTIEHeN.

Throttlelock 2(en lidt anderledes type). se linket:
    https://www.google.com/search?q=throttle+lock+motorcycle&rlz=1C9BKJA_enDK590DK590&oq=throttlelock&aqs=chrome.1.69i57j0l3.9988j0j4&hl=da&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=T2au43Sr7a95gM.
    Det er den der hedder Universal Cruise Control.

Kaoko fungerer bedst og er type bestemt til hver MC. Men også dyrest.

Jeg har for tiden to MC, og har en af hver type Throttlelock.

Kommentér på:
Ergonomi

Annonce