{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.074 visninger | Oprettet:

Om bolle en HD spoorster 833 {{forumTopicSubject}}

Hej. Min kone har en HD spoorster 833 fra 2006. Den har hun længe tænkt over at få bolle op til en 1200. Enten ved, at få den boret op eller med nye cylinder. Et HD værksted siger ja til opgaven. Et andet siger nej. Begrundelsen er, at det er en konstruktiv ændring og af en 883 ikke er typegondt til som 1200. Ja værkstedet har ikke sagt noget om dette. Nej værkstedet siger desuden, at den ikke kan omsynes ved salg pga den større slagvolumen. Nej værkstedet mener hun får det samme ud af helt nye udstødning og et KN luftfilter. Hun vil have mere umpf og bundtryk.

Hvem har ret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om bolle en HD spoorster 833
  • #1   15. feb 2020 "om bolle" ....... nyt udtryk for mig smiley

    Den direkte vej til UMPF er ccm eller ladetryk. INGEN kan se hvad der gemmer sig inde i cylinderen. Bor den op og nyd livet. Hvis dette ikke er nok så på med nogle nye potter. Luftfilteret er et must uanset ccm, de orig HD filtre lukker ingen luft igennem.


  • #2   15. feb 2020 I min verden gi’r det ikke mening
    Køb dog en anden og større maskine
    smiley


  • #4   15. feb 2020 #2
    883 og 1200 er 2 identiske maskiner det er kun cyl og stempler der er forskellige. Det er Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt billigere at bore op end at bytte.
    Så præcis med sportster er jeg ikke enig i at der skal skiftes maskine fordi man mangler power.


  • #6   15. feb 2020 Hvis effekt (kW) forøgelsen ikke overskrider de 20 % så er ccm forøgelsen jo OK.
    Hvis 1200 og 883 er præcist samme cykel. Altså stel og bremser og affjedring.
    Så kan den godt lovligt bruge type godkendelse. Det kræver dog et OK brev fra producenten.

    Meeeen så falder du for identitet ændring for nu er det en 1200 og ikke en 883.
    Derfor er det forfra med afgiften.

    -sådan som jeg forstår reglerne ihvertfald


  • #7   15. feb 2020 #3
    Bare tanken tanken om at bolle en Harley, hvad enten det er i soveværelset eller i garagen ved hjælp af ryk og tryk, så brænder min hjerne sammen.
    smiley


  • #8   15. feb 2020 Da det er en HD, er det jo et minefelt at bevæge sig ud på... men ville da også mene at bore op er lovligt hvis bare den holder sig til 20% effekt forøgelse.

    En 883 har vel hvad? 40hk? Og en 1200 har 45 så det jo ligetil smiley smiley smiley smiley

    Spøg til side, så vil jeg sige at hvis nu det HD værksted som formentligt har en del erfaring med den slags, siger at det ikke er lovligt så er der måske noget om det??

    Men ellers få boret den op og nyd livet, ingen vil aldrig opdage det..


  • #9   15. feb 2020 HD værkstedet vil nok hellere sælge en ny.

    Problemet er om der uden på cylindre står 1.200 ccm, så kan alle jo se det.


  • #10   15. feb 2020 Uden på cyl står der 883 hvis den bores op... nul problemo smiley

  • #11   16. feb 2020 Kører selv på en 1200 og har en kammerat der fik 1200 kit på hans 883.er , der ER mærkbart forskel.
    Smid det 1200 kit på den og synsmanden gider sq nok ikke og skille den ad , når den engang skal videre og synes igen..883,eren smiley


  • #12   16. feb 2020 Godmorgen.
    Tak for alle jeres svar, forslag og kommentar.
    Det ender nok med at, hun vælger løsningen med "KN" filter og nye udstødning. HD mekanikeren lover hende 20-30 flere NM med den løsning. Hendes er født med 68 NM og en 1200 med 96 NM. Det er bundtryk hun savner, så NM bliver næsten det samme.
    God søndag smiley


  • #13   16. feb 2020 30-40% højere moment pga udstødning og filter?

  • #14   16. feb 2020 Jaaah.
    Der ville jeg sgu godt have en før, under og efter måling på den påstand


  • #15   16. feb 2020 Den forhandler tager røven på jer...

  • #16   16. feb 2020 Den er svær. Den HD mekaniker der vil bore den op vil kun give en ca pris. Dvs han ved ikke, hvad prisen bliver i alt, før han er færdig. Det korte af den lange er, at fruen gerne vil have nye udstødning på. Hendes står original fra 2006, så det bliver med filter og ny udstødning.
    God søndag og hygge til.


  • #17   16. feb 2020 Selvfølgelig kan du da få en fast pris på en opboring.... Det er en simpel opgave på en simpel cykel.
    Men vent et par dage og se hvad fruen så ønsker sig. I går var det umph I dag er det udstødninger smiley (hvorfor hun ikke får begge dele forstår jeg ikke)


  • #18   16. feb 2020 Som Ruben nævner, findes der jo et conversion-kit: https://mstore.harley-davidson.com/store/se-883cc-1200cc-stage-1-conversion-kit

  • #19   16. feb 2020 Uanset om du vælger opboring eller nye cylindre, skal der nye stempler mm til.
    Så spørgsmålet er vel hvor stor prisforskellen er på opboring af cylinder og at købe nye 1200cc.
    Hvis du borer op kan du kun gå tilbage ved at købe nye cylindre (883)
    Hvis du køber nye 1200, kan du gå tilbage til 883 blot ved at bytte om.
    Men hvad med topstykker?
    Er det samme topstykker til både 883 og 1200? Tænker der skal betydelig mere flow igennem til 1200.


  • #20   16. feb 2020 #17. Med et KN filter og ny udstødning får hun mere umpf smiley
    #18. Ser fint ud. Meeeeen jeg skal ikke rode med hendes MC smiley


  • #21   16. feb 2020 #20
    Det tror du jo ikke selv på vel ? smiley


  • #22   16. feb 2020 Det er ikke vigtig, hvad jeg tror. Det er hendes maskine og hendes penge. Hun har tillid til mekanikeren.

  • #24   16. feb 2020 Ikke rigtig. Der er jo tale om 2 meget gode HD værksteder. Derfor kom vi i tvivl om, hvem der havde mest ret.

  • #25   16. feb 2020 Hvorfor så spørge her ? Alle svar går i en retning (den rigtige) og i vælger den anden smiley
    Det er fandme mærkeligt smiley


  • #26   17. feb 2020 Ja hvis udstødning og KN filter, giver det samme, så var alt godt...smid nu bare penge efter det..MEN lad hende nu prøve en rigtig 1200 hos en forhandler og sammenlign så når hun har tømt sparegrisen til udstødning og KN filter.. Giver det det samme , sælger jeg squ min 1200 og køber en 883,er ..

  • #27   17. feb 2020 Sælg og køb NY

  • #28   17. feb 2020 husk at få konen til at køre pænt, hvis I får lavet konstruktive ændringere, så kan erstatningen blive lavere eller helt bortfalde hvis forsikringselskabet finder ud af det.

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #30   19. feb 2020 Eddermame tykke cylindre, der kan bores op fra 800 til 1200 kubik.

    "Bolle en spoorster"?? smiley


  • #31   19. feb 2020 #30
    Slaglængden er den samme 883 har en dia på 3" og 1200 på 3,5"
    Så det er faktisk kun 12.5mm smiley


  • #32   19. feb 2020 Først og fremmest er det ikke kun effektforøgelsen der er underlagt de 20 %.
    Det gælder også ccm forøgelsen.det vil altså sige at det IKKE ER LOVLIGT at øge den til 1200 uden et nyt afgiftssyn.
    Det er billigere at skifte cyklen ud med en original brugt 1200 sportster.
    Ellers kan det gøres som flere har foreslået med andre knaster,luftfilter.anden karburator eller dysning af den karb der sidder på den..
    Vær opmærksom på at hvis du borer den op,eller skifter cylindre og toppe på den.og derefter sælger den.og køberen bliver taget for det...Så hænger din kone på registreringsafgiften den nye ejer bliver pålagt !!!


  • #34   19. feb 2020 @kim j.

    Selvfølgelig hænger tidligere ejer ikke på noget som helst... hun sælger jo ikke uden at fortælle den er boret op vel??


  • #35   19. feb 2020 Er der en henvisning til det med at ccm høre under 20% effect forøgelsen?

  • #37   19. feb 2020 Til #Brian S.nej det er da klart at hun husker at sige at cyklen er ombygget og at køber kan forvente en kæmpe regning og/ eller tab af identitet på cyklen..Det gør sikkert salget meget nemmere når den tid kommer smiley
    # til Gert P. I motorstyrelsens regler er det skrevet som forøgelse af effekt og ccm maksimum må øges med "op til 20 %"


  • #38   19. feb 2020 Der står en vejledning til effektforøgelsen på side 721 i færdselsstyrelsens "vejledning til syn".
    Men man skal godt nok nærlæse den med igeniørhatten på for at få hoved og hale i den.
    .Den er fra 2019 og de skriver ikke direkte noget om forøgelse af ccm


  • #39   19. feb 2020 @Kim j

    Halvdelen af de 883 maskiner der kører på de danske veje gør det med 1200cc.
    Jeg kender ingen der ikke vil synes det er en fordel den er boret op. Så selvfølgelig bliver det da fortalt... Hvis man er bange så køber man et brugt 883 kit på eBay for 1000,- og giver køber det med. Hvis man da ikke gider bruge 2 timer på at skifte det inden salg og så give et 2200cc kit med..
    Altså man skærer jo ikke i stellet eller laver anden permanent skade...


  • #40   19. feb 2020 Præcist.
    Ccm er ikke effect forøgelse.


  • Philip N
    Philip N Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #41   19. feb 2020 Enig i det er identitets skift. Og ja det udløser en afgift. Men hvem har nogensinde prøvet at stå i en synshal hvor de skiller motoren ad og måler stempel diameter?

  • #42   20. feb 2020 Trådstarters kone har åbenbart bestemt sig jo , så der kan ikke koges mere suppe på den "bolle" historie... smiley , men vil da gerne høre når den har fået KN filter på og anden udstødning , om den simpelthen er blevet så vild, den ryger på baghjul i de første 3 gear smiley ?

  • #43   20. feb 2020 Hej hvis du ikke har 1200 toppe på også så gir det ikke noget har selv prøvet det på min 07 og hvis du bliver taget i told /politi .så skal du betale afgift som hvis det var der var købt som 1200 + bøde og hvad de nu kan finde på staten .så køb noget andet hilsen Carsten ??

  • #44   20. feb 2020 Og med hensyn til told har vi på traf prøvet at toldvæsen sammen med politiet står klart og venter på os Skagen traf der røg flere mc af alle mærker

  • #45   20. feb 2020 Giv hende en anden/ny og bol hende så bagefter smiley

  • #46   21. feb 2020 Nice ??

  • #47   21. feb 2020 Kan vi ikke se nogle billeder af hende der skal bolles? smiley

Kommentér på:
Om bolle en HD spoorster 833

Annonce