{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.469 visninger | Oprettet:

Nyt batteri - allerede defekt? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Batteriet på min GSR600 er åbenbart blevet træt, selvom det er blevet ladet op med min Ctek (MXS 3.8) en gang om måneden hen over vinteren.

Derfor var jeg forbi Biltema og købe et nyt GEL-batteri i slutningen af februar.

Dengang fik det en tur med Ctek'en, og det har også fået en tur efterfølgende.

I går kørte Ctek'en i tur igen.... Da den kom til "lys nr. 5" i processen kom der en fejlmeddelelse. Jeg prøvede at starte forfra to gange. Resultatet blev det samme.

Ifølge vildledningen ( https://www.ctek.com/storage/ma/5f4dcf65489b4a49af7033f6e0fb3bd7/1f6bb6c02ac64688bff52348c725eea9/pdf/D98D4E860E40A032571B77E9787DE75939EC469E/MXS_3.8-manual-low-DK-DA.pdf), så betyder det, at "batteriet ikke kan holde opladningen og skal eventuelt udskiftes".

Spørgsmål: Er jeg bare uheldig med mit nye batteri, er laderen defekt, eller er der noget på mc'en, der kan smadret batteriet på en måned?

Efter jeg satte det nye på, så har jeg haft den slået til tænding en gang i tre-fire minutter, da jeg var ved at skifte blinklyspære....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt batteri - allerede defekt?
  • #1   22. mar 2020 byt til nyt

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   22. mar 2020 Kan cyklen starte?

    Lader den som den skal?

    Hvis ja og ja, så start sæsonen og se hvad der sker.


  • #3   22. mar 2020 Om den kan starte er et forsøg værd... smiley

    Om den lader - hvordan finder jeg ud af det? smiley

    Sæsonen starter først om 2-3 uger, når temperaturen stiger og saltniveauet på vejene daler smiley


  • #4   22. mar 2020 har selv oplevet lidt "uheldige" egenskaber med biltemas gelbatterier , et der var totalt dødt lige fra kassen og et der kan lades op og holder strøm men ved belastning over 1A så mister det pusten , en test med batteritesteren siger 100% health og 99% state of charge og kapacitet på 60En (batteriet er opgivet til 50En) et døgn efter laderen er pillet fra smiley ??



  • #5   22. mar 2020 #4 - jeg har også blandet erfaring.
    Har en gang tidligere købt et hos dem, der blev retuneret.
    Købte et Varta i stedet, men det holdt heller ikke evigt.
    Derefter et nyt Biltema, som har fungeret.

    Jeg har også set hos T.Hansen, men deres (varenr. 4477080502) er kun 8ah mod Biltemas 9ah (Art. 80-816).


  • #6   22. mar 2020 thansen og biltema same same kineserskrammel

  • #7   22. mar 2020 Købte et batteri hos Jem og fix. Den sidder på 6 år på min havetraktor, bliver ikke ladet og starter hver gang uden problemer. Ved godt det kun et en havetraktor.

  • #8   22. mar 2020 #6 - hvad er så bedre? Igen - Varta gel var heller ikke nogen succes..

    #7 Hvis det skal være J&F, tror jeg det er dette:
    https://www.jemogfix.dk/batteri-til-mc-12v9ah-plusv/2630/9047166/

    Men hvordan deres kvalitet er, ved jeg ikke smiley
    Kan se det er et syrebatteri


  • Hans A
    Hans A Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 32
    #9   22. mar 2020 Købte selv 2 hos biltema med de samme problemer. MC mekaniker sagde jeg skulle købe et syrebatteri som mcen er født med. Så var der ikke flere problemer bag efter. Yosohama hed det vist.

  • #10   22. mar 2020 har haft et par gel batterier fra Biltema.det ene virkede i et par år .de 2 næste døende efter et lille år
    skiftende til Jmt lithium .0 problemer og vejer 1/4del


  • #11   22. mar 2020 Har haft ikke mindre en 4 biltema gel batterier.
    Det første virkede slet ikke, det næste varede nogle uger, nummer 3 kørte stadig efter 4 år da jeg solgte min mc. Nummer 4 igen ja det kunne heller ikke holde spændingen.
    Købte også et Varta til 1000 kr. det holdt en sæson trods vedligehold med ladning vinteren igennem.
    Har igennem årene haft tudsegamle Yuasa batterier der bare har kørt og kørt.
    Gider ikke længe spilde tiden med billigt lort. Ærgelsen over at stå med noget lort der ikke virker varer meget længere end glæden ved at spare lidt 100 kr. sedler.

    Men en C Tek lader er altså ikke Gud, har også haft både mc og bilbatterier hvor den sagde fejl, disse fungerede problemfrit i praksis.


  • #12   22. mar 2020 Det lugter lidt af enten et Yuasa eller Jmt batteri smiley

    #10 - er det sådan et her du har (mærke og type?)...
    https://www.mc-importen.dk/reservedele/article/434508/10304000000
    Og så må det her være GEL-varianten fra samme mærke?
    https://www.mc-importen.dk/reservedele/article/270386/10304000000

    #11 - Dvs. noget ala' det her? smiley
    https://www.batteribyen.dk/yuasa-ytx9-bs-12v-agm-batteri-til-motorcykel ?
    Men AGM - det er syre?

    Og så er det her GEL-udgaven, men burde være samme kvalitet?
    https://www.batteribyen.dk/gs-yuasa-gtx9-bs-cp-12v-vedligeholdelsesfrit-vrla-startbatteri

    smiley


  • #13   22. mar 2020 Ringede til min mc forhandler, og spurgte hvad det bedste batteri kostede, det koster 800 kr, han sagde at det er sådan et batteri der sidder på en super blackbird fra fabrikken. Køb sådan et, og slip for ærgelse hen over sommeren.

  • #14   22. mar 2020 Prøvede også Biltemas Gel batteri for et par år siden ...1 sæson så var det dødt..
    Gå efter et AGM batteri og i den forbindelse er Thansens LP batterier ganske udmærkede smiley


  • #15   7. apr 2020 Nu har jeg købt mig et Yuasa AGM-batteri.

    Alt er godt indtil jeg viser, at man kan være FOR hurtig smiley
    Et par minutter efter, at jeg har hældt syren over i batteriet sætter jeg forseglningshætten på.... Derefter læser jeg, at det skulle jeg have ventet 40-60 minutter med - og at det VIGTIGT af hensyn til sikkerhed og drift/performance.

    Jeg har haft min C-tek-lader på, og den har kørt alle processer igennem, og den melder ingen fejl. Der er heller ikke løbet syre ud af batteriet.

    Hvad betyder det? Er alt godt, eller bør jeg sætte et nyt-nyt på? smiley


  • #16   7. apr 2020 I det instruktionsmateriale jeg kunne google mig til, står der at man kan forsegle batteriet lige så snart al syren er løbet ned i cellerne, men man skal vente 20 til 60 minutter med de små batterier (under 18Ah) inden man begynder at lade på dem. Men det er vist mere for at sikre at batteriet bliver bedst muligt opladet, og ikke fordi det vil ødelægge noget.... vil jeg tro... Du kan jo checke om spændingen er kommet op på de lovede 12,8V.

  • #17   10. apr 2020 #16... Håbede du havde ret, men her er den vejledning, der var med til mit batteri.

    profilbillede
  • #18   10. apr 2020 Angående safety delen kan det evt. være om batteriet efter en lang køretur (måske i varmt vejr) viser tegn på at bule ud pga overtryk. Performance delen kan du få et fingerpeg om ved at måle spændingen efter nogen tids stilstand. Et dårligt batteri vil hurtigere tabe spænding.
    Så vidt jeg husker kommer Fortnine lidt ind på test at batterier i denne video:
    https://m.youtube.com/watch?v=3ywopGAXP-I


  • #19   10. apr 2020 #18 sælger rådede mig til at lade det op et sted, hvor det ikke gjorde noget, hvis der løb syre ud. Nu har det ladet op to gange med c-tek laderen. Først uden for, og derefter monteret på mc'en indenfor... ingen spild og ingen buler, så tænker den del er ok - medmindre meget varmt vejr presser det yderligere. Der er ingen buler, ingen spild, og ingen fejl jf. laderen smiley
    Der skulle vist være noget overtrykudligner i batteriet.

    Ift. spænding, så har jeg et multimeter fra H-N, som jeg skal have sat mig ind i, hvordan jeg bruger smiley

    https://www.harald-nyborg.dk/produkt/digital-multimeter-ms8321d


  • #20   10. apr 2020 Det er bare at dreje knappen til den står på de 20V jævnstrøm (DC) ligesom den står på billedet, og så sætte en polsøger på hver batteripol. Så skulle den gerne vise 12,8 (eller -12,8 afhængigt af hvordan du sætter polsøgerne på). Det er selvfølgelig ikke sikkert multimeteret viser 100% nøjagtigt.

  • #21   10. apr 2020 Polsøger smiley Det er måle pinde, men den røde i tilslutningen til højre, og sorte i midten.
    Aldrig forsøge at måle ampere via den venstre tilslutning hvis man er på et niveau hvor man “må spørge” så siger det nemlig knald.

    Tror din C Tek lader har kostet dig unødigt mange batterier.


  • #22   10. apr 2020 Og når du nu har fået et multimeter, så kan du jo tjekke, hvordan spændingen er på alle dine motorcykelbatterier. Jeg ved godt at spændingen alene ikke siger alt om batteriets tilstand og ydeevne. Hvis man er interesseret i det kan man sikkert finde nogle måder at stress-teste på (sikkert noget med at lave nogle gentagne start og stop af motoren og så måle spændingsfaldet). I gamle dage var det jo blandt andet noget med at måle vægtfylden af elektrolytten så vidt jeg husker.

  • #23   10. apr 2020 #20-22

    Status fra "måleeksperten" smiley

    > Biltemabatteri med et par år på bagen, løbende ladet op hen over vinteren: 4,92

    > Biltemabatteri købt som erstatning slut februar, men kasseret, da c-tek laderen ved anden opladning viste fejl: 7,79

    > Yuasa, der blev forseglet lidt for hurtigt: 12,95

    Tak for jeres hjælp smiley


Kommentér på:
Nyt batteri - allerede defekt?

Annonce