1.492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Glasfiberreparation - fremgangsmåde Glasfiberreparation - fremgangsmåde

jeg har nogle kåber på baneraceren der har en masse revner efter et styrt, og det skal nu ordnes. Kåberne er glasfiberkåber - ikke plast.

Jeg havde forestillet mig følgende fremgangsmåde:

Bore hul hvor revnen ender, så den ikke kan 'løbe' længere.
Skære revnen lidt op (evt som en V fra ydersiden), så jeg kan få lagt spartel i en lag som holder.
armere med glasfibermåtte på bagsiden.

MEN, skal jeg bruge polyester- eller glasfiberspartel under og over måtten?

Jeg har fået fortalt at polyester spartel laver en kemisk reaktion med måtten, så den bliver stærkt og kan holde det uden det slipper/revner.
Men jeg har også fået fortalt at glasfiber spartel er stærkere og også kan bruges sammen med måtten.

Glasfibermåtte skal jeg købe, men hvor mange g/m2?:
https://www.biltema.dk/baad/baadpleje/kompositter/glasfibermatte-2000023906

Spartel jeg ligger inde med:
https://shop.berner.eu/dk-da/p/10875086-spartelmasse-490g-flex.html?article_id=185703

https://shop.berner.eu/dk-da/p/92094-spartelmasse-gron-18-kg-glas.html?article_id=153162

Andre råd/erfaringer er også velkomne smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glasfiberreparation - fremgangsmåde
  • #1   9. jun 2020 Min erfaring med rep. Af kåbe er at glasfiber og spartel knækker/revner igen. Jeg bruger abs plast opløst i acetone, det smelter sig ind i kåben så du ikke "lapper"på en revne men smelter den sammen med resten.
    Prøv at søg på det, jeg er langt fra den eneste der gør det sådan. Det er nemmere, hurtigere og holder pisse godt

• #2   9. jun 2020 1#
    Har du læst opslaget?
    Din fremgangsmåde virker sikkert rigtig godt, med kåber lavet af plast.. Trådstarters kåber er af glasfiber.. smiley

• #3   9. jun 2020 Ja det gik sku da vidst lige stærkt nok herfra, min fejl smiley

• #4   9. jun 2020 ja desværre kan Lego opløsningen ikke bruges her.

• #5   10. jun 2020 Du skal slibe / skære revnen som en omvendt pyramide også bygge den op igen så alle glasfiber måtter overlapper hinanden. Du skal bruge epoxy eller polyester som dine måtter vædes i. når det er gennem hærdet skal du slibe overfladen let også kan du spartle det helt jævnt med glasfiber spartlen efterfølgende. husk at hvis spartlen skal være stærk må den helst ikke overstige 3 mm i lag tykkelse. håber det giver mening

• #6   10. jun 2020 når du skriver alle måtter overlappe hinanden, er det så hvis jeg lægger måtter i hele kåben?

havde forestillet mig at lappe hver enkelt revne hver for sig med måtte på indersiden.

når jeg skærer revnen op, skal den brede del så være på yder eller inderside af kåben?

kan jeg ikke nøjes med polyester? den er vel finere end glasfiber spartlen som afsluttende lag?

• #7   10. jun 2020 hvis vi siger første måtte er 3 cm i bredden og nummer 2 er 5 cm og nummer 3 er 7 cm. Det er hvad jeg mener med overlap:) polyester er ikke fleksibel nok i sin rene form så det vil højst sandsynlig knække hvis du bruger der som spartel. om du laver det indefra eller udefra er op til hvad du selv synes er nemmest. men du kunne jo lime et stykke plastik på udvendig på revnen som du kan laminere op ad så bliver den side mere glat også skal du bruge mindre spartel smiley

• #8   10. jun 2020 det giver mening smiley

så afslutter jeg med glasfiber spartel smiley

• #9   10. jun 2020 husk at slibe glasfiberen let inden du påføre spartlen ellers er vedhæftningen ikke optimal smiley

• #10   10. jun 2020 det vil jeg gøre smiley

Kommentér på:
Glasfiberreparation - fremgangsmåde

Annonce