{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Service på ny mc
  • #1   26. jun 2020 x 1000 km betyder at du skal gange de efterfølgende tal med 1000 km. Dvs. service ved 1000, 12000, 24000, 36000, 48000 km eller årligt.

  • #2   26. jun 2020 Aha, tusind tak for det. Er første gang, jeg ejer en ny mc smiley men så varer det jo ikke længe, før jeg skal til service

  • #3   26. jun 2020 Husk der også står 'Annual check'. Der er markeret at du bl.a skal have skiftet motorolien.

    Jeg læser det som olieskift efter 1000 km eller 1 år, hvad der end kommer først. Derefter olieskift hver 12.000 eller én gang årligt (hvad end kommer først). smiley


  • #4   26. jun 2020 Prøv engang at se her.
    Den skal afsted og have disse ting udskiftet ved 1000km
    (næste gang ved 12.000km)

    Håber "stregerne" giver mening? smiley


    profilbillede
  • #5   26. jun 2020 Hvis du har købt en spritny MC ved forhandleren vel hvornår du skal til service? God ide at følge, i hvert fald indtil garantien er udløbet

  • #6   26. jun 2020 #3 Hvis man kun har kørt f.eks. 1000km på et år, er det altså ikke nødvendigt at skifte olien! Men du mener måske også at en dunk olie der har været åbnet i et år er lige til at hælde ud? smiley

  • #7   26. jun 2020 Tillykke med kværnen og få kørt de sidste km og lavet det service, det er iøvrigt et rigtig godt værksted de har ovre ved MC Syd smiley

  • #8   26. jun 2020 #6 Kære Tom.

    Hvad jeg mener er ikke relevant her. Jeg prøver blot at forklare trådstarter hvordan JEG tolker billedet. Hvis jeg havde en splinter funklende ny mc og der stod jeg skulle til service ved 1000 km/ 1 år, så tog jeg gerne afsted. Uagtet om jeg var enig eller uenig. smiley


  • #9   26. jun 2020 @tom: jeg er principielt enig, men garantien (producentens - ikke den lovpligtige reklamationsret) afhænger ofte af et dokumenteret overholdt serviceskema (Og ofte er der krav til autoriserede værksteder).

    Med andre ord, så længe den er under garanti ville jeg også sikre at overholde kravene til denne.


  • #10   26. jun 2020 Tom:
    Nu skal jeg overhovedet ikke gøre mig klog på det men jeg fik fortalt af forhandleren, da jeg købte min bike i sidste uge at det første service er rimelig vigtigt da motoren bliver kørt til for første gang så der kan ligge metalspåner i olien og derfor skal skiftes efter 1000km for ellers smadre det motoren på længere sigt..
    Men jeg aner ikke om det passer, jeg gør det bare for at være på den sikre side og holde garantien samtidig smiley


  • #11   26. jun 2020 Jeg kan godt forstå skift efter de første 1000km. #6 du vil altså påstå at olien bliver dårlig hvis den EFTER det første skift kun kører 1000km om året?? Du vil jo have den skiftet igen efter et år, og nu vil du så også have lavet service hvert år, ligegyldigt hvor meget/lidt man har kørt? Det er vist godt at du selv stiller spørgsmålstegn til relevansen smiley

  • #12   26. jun 2020 Tom, jeg forstår godt dig og din gamle havelåge..jeg skifter heller aldrig olie på min plæneklipper og det virker fint smiley

  • #13   26. jun 2020 #11 Nu ved jeg ikke om det er mig du mener med din henvisning til #6. Men JEG mener ikke der skal skiftes olie i tide og utide. Jeg prøver blot at hjælpe trådstarter med at læse sit serviceskema.

  • #14   26. jun 2020 #13 - tretten smiley Beklager, jeg kan så også lave en fejl, men det indrømmer jeg gerne smiley

  • #15   26. jun 2020 #14 Jeg indrømmer også gerne når jeg tager fejl. Men i dette tilfælde siger skemaet olieskift hvert år. Hvorfor, skal jeg ikke gøre mig klog på. smiley

  • #16   26. jun 2020 #15:
    Læs lige skemaet ingen smiley


  • #17   26. jun 2020 #16: Ud for ‘Annual check’ er der er symbol for olieskift? ‘Annual check’ vil jeg oversætte til ‘Årligt eftersyn’

    (R) i linjen ‘Engine oil’.

    (R) betyder replace, på dansk: udskift.

    Hvordan læser du det? smiley


  • #18   26. jun 2020 Jeg driller bare... smiley

    Det er en fornøjelse med det store engagement!
    En stor tak skal ikke mindst lyde til Tom, der som altid og vanen tro holder gang i klubhuset. Han har en skålfuld ris til gode hos købmanden i Håstrup smiley


  • #19   26. jun 2020 Haha. Ja, nu er olie jo også kendt som et emne der får folk herinde op af stolen smiley
    Jeg kan godt lide tonen her i klubhuset, og Tom er jo garant for gode bidrag til samme smiley


  • #20   26. jun 2020 I er onde, ja i er! Jeg vil ikke være med i hulen mere, hvis ikke i æder en spand bussemænd, numsehuller smiley

  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #21   3. jul 2020 Olie skal skiftes 1 gang årligt da de additiver der er tilsat bliver nedbrudt

  • #22   4. jul 2020 #21 Det er nok noget af det mest åndssvage at jeg har set om olie, og der er altså skrevet pænt meget om det!! Jeg har aldrig, som i aldrig, set en dunk eller tønde med olie der var forsynet med datomærkning, som der vel burde være, hvis din "viden" er korrekt! Men jeg går ud fra at du kan dokumentere denne påstand siden du kommer med den, så jeg (og alle andre) venter spændt smiley

  • #23   4. jul 2020 Jeg er også rimelig sikker på at min forhandler nævnte at efter første service hedder den hver 6000km eller hver andet år.
    Ikke noget i skal hænge mig op på men er næsten sikker på at det var det han sagde og ikke hver år.
    Han nævnte dog ikke noget om olien men mere at service skulle holdes på den måde som indholder olieskift.


  • #24   4. jul 2020 Gixxer, det lyder underligt. Hvis det er en ny mc, har du vel en brugervejledning, hvor der står serviceintervaller. I min vejledning er der to tabeller. Den ene, der gælder for Europa og Oceanien har 1000km/2md, 12000km/12md, 24000km/24md osv. Den anden tabel, for resten af verden åbenbart, har 1000km/2md, 6000km/12md, 12000km/24md osv. Altså kortere kilometerintervaller, men stadig årligt, for visse verdensdele.

  • #25   5. jul 2020 6000km eller en gang om året her smiley
    Semisyntetisk ellers ødelægger det koblingen.


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #26   5. jul 2020 Olie sor er i dunk bliver ikke iltet

  • #27   5. jul 2020 #26 Arh, du bliver nødt til at komme med noget rigtig dokumentation, ikke de der hjemmelavede teorier udtænkt i en brandert! Hvad med de tromler der står på værksteder, for ikke at snakke om de tusindevis af halvfyldte dunke der står rundt ved MC folket??? Prøv nu igen, når du kan komme med sådan en blødkogt påstand må du kunne bevise den!

  • #28   5. jul 2020 Der er faktisk dato mærkning på motorolie. I bunden af dunken er der måned og årstal præget i plastikken og på Castrol dunken står det også trykt på etiketten. Der ser ud til at være en anbefaling af maks fem års "shelf life". På Mobil hjemmesiden bliver der oplyst fem år for en uåbnet dunk. Det kan selvfølgelig tages med et gran salt.
    https://www.mobil.com/en/lubricants/for-personal-vehicles/auto-care/all-about-oil/ask-our-auto-experts/shelf-life-of-unopened-mobil-1-quarts


  • #29   5. jul 2020 #28 Det er nok for at kunne sælge mere smiley men jeg tror ikke på at det bliver dårligt efter et år i en åbnet dunk, det er vel heller ikke tappet i et sterilt og lufttomt lokale?? Men bevares, jeg skynder mig at hælde alle mine olieprodukter i kloakken, så kan jeg højst få ballade med en retarderet svensk teenager smiley

  • #30   5. jul 2020 Vi skal bruge antioxidanter til at bekæmpe de frie radikaler! smiley

  • #31   5. jul 2020 #30 Så længe at de radikale bare bliver bekæmpet, er jeg ret ligeglad med hvad man bruger, bare det er et seriøst forsøg på at fjerne dem smiley

  • #32   5. jul 2020 Claus p:
    Jeg sagde jo også at i ikke skulle hænge mig op på det smiley
    Men jo der står også i bogen at det er hver 6000km eller hver år.. min fejl smiley


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #33   6. jul 2020 #tom
    Why does engine oil need to be changed? The engine has many moving and rotating parts. Modern cars have smaller fuel-efficient engines that run hotter and have more complex components such as variable valve timing, valve lift, turbochargers and high pressure fuel pumps. 4-cylinder engine insideExamples of engine parts lubricated by oil in a modern 4-cylinder engine. All of these parts are not only lubricated and cooled by oil, but require proper oil pressure to work. Any modern engine will not last for more than a few minutes without oil. An average 4-cylinder engine is filled with 4.2-4.5 quarts (4.0-4.2 liters) of oil; larger engines take in more. An oil pump circulates the oil through the oil filter and the engine lubrication system.

    As you drive, some amount of oil is normally consumed and the remaining oil deteriorates and becomes contaminated with products of wear. For this reason, the engine oil and oil filter need to be changed in regular mileage or time intervals. Many engine problems are caused by lack of oil changes.


  • #34   6. jul 2020 Michael N. Det er jeg sikker på, at alle her er klar over. Diskussionen går mere på holdbarheden af olie i en uåbnet dunk, ubrugt olie i en åbnet beholder, ét år gammel olie på en mc der måske kun har kørt få hundrede kilometer osv, osv.
    Hvordan er det forresten lige med brændstofpumpen, som nævnes i citatet. Sidder den i tanken på en motorcykel? I så fald bliver den ikke smurt af motorolien...


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #35   6. jul 2020 Klart olie i en lukket dunk bliver ikke berørt

  • #36   6. jul 2020 #33 Jeg venter så stadig på dokumentation af din påstand, det er sgu da klart at olie skal skiftses med mellemrum, men det var så ikke rigtigt det at du skulle komme med et bevis for, vel??? Nogen gange er det bare så meget nemmere at erkende at man vrøvler smiley

  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 13
    #38   6. jul 2020 #tom
    Jeg mener nu at besvarelsen går på hvorfor olien skal skiftes, umiddelbart er det lidt underligt at sammenligne olie i en dunk med olie i en motor??


  • #39   6. jul 2020 Det er kun syntetisk olie man behøver at skifte med tidsintervaller. Ikke-syntetisk olie pumpes jo direkte op af undergrunden hvor det har ligget i flere milloner år, så stort set uforgængeligt smiley smiley smiley smiley smiley

  • #40   7. jul 2020 #39: Dinosaurblod har ganske rigtigt ligget i undergrunden i mange år, men har ikke været udsat for iltning, er ikke blevet raffineret og har ikke tilsat diverse additiver, Vi er dog helt enige i at levetiden burde være ret lang og sikkert også et pænt stykke mere end de 5 år producenterne foreskriver.

Kommentér på:
Service på ny mc

Annonce