{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

el-løbehjul eller knallert? {{forumTopicSubject}}

hej jeg er 14, skal konfirmeres, her om lidt og er lidt i et dilemma. en af mine venner har for nyligt anskaffet sig et el-løbehjul, som jeg har prøvet flere gange og blev med det samme forelsket. det er bare det at jeg bor ca. 11-12 km fra skole, og den var tænkt som transport dertil, men jeg syntes bare ikke det kan svare sig. så jeg ved ikke om jeg bare skal købe et el-løbehjul, og så fortsat tage bussen i skole, eller om jeg skulle købe/spare sammen til en knallert ( kan personligt godt lide knallerter der ligner enten en crosser eller en sport mc)? jeg ville elske at høre jeres mening smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  el-løbehjul eller knallert?
  • #1   11. sep 2020 Kenneth, er det dig igen?? smiley smiley smiley smiley

  • #2   12. sep 2020 Knallert og et kørekort. El-løbehjul er noget pjat, og kun til by transport. Og jeg tror ikke det kan køre 10-12 km. på opladning, og du skal vel også hjem igen?

  • #3   12. sep 2020 Køb en veteran knallert, så har du et sjovt transportmiddel, der kan sælges igen med fortjeneste, når du kan komme videre.

  • #5   12. sep 2020 knallert

  • #6   12. sep 2020 Hvis du vil være skolens store midtpunkt, så køb en stor fed BMW - succesen vil være stensikker smiley

  • #7   14. sep 2020 undersøg lige reglerne for el-løbehjul før du helt bestemmer dig smiley


  • #8   14. sep 2020 Regler for elektriske løbehjul

    Færdselsregler for el-løbehjul:
    Du skal være fyldt 15 år (Nogle udlejningsfirmaer kræver 18 år).
    Du skal følge cykelreglerne. Dvs. du skal køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning..
    Du må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
    Du skal give tegn ved sving og stop.
    Der må kun være én person på løbehjulet.
    Du skal køre med lys på hele døgnet.
    Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

    Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn på elektrisk løbehjul skal være sammen med en voksen.
    Hvad gælder for el-løbehjul, der er tilladt i trafikken:
    Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.
    Løbehjul, der kan køre hurtigere end 20 km/t, er IKKE tilladt i trafikken.
    Der skal være en hvid eller gul lygte foran og en rød lygte bagpå. Lyset skal være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.
    Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.
    Der må ikke være noget sæde på løbehjulet
    Løbehjulet skal være CE-godkendt. Det må højst veje 25 kg, være max 2 m langt og 70 cm bredt.
    Hvis du har spørgmål vedr. reglerne, kontakt Færdselsstyrelsen info@fstyr.dk


  • #9   16. sep 2020 El knallert smiley

  • #11   17. sep 2020 En skolepige døde efter blev kørt ned bagfra på elløbehjul på en landevej sidste år i Vendsyssel. Få km fra mit barndomshjem på en vej med godt udsyn. Chaufføren havde røget græs dagen forinden og havde ikke set pigen i mørket.

    Om han heller ikke have set en knallert kan jo diskuteres, men et løbehjul uden spejle, med små hjul og meget dårlig lygteføring hører ikke hjemme på en mørk landevej, det er et køretøj for hipstere ned til grødcafeen i godt vejr.

    Køb en knallert, hold den lovlig og i god stand og husk lygerne, så overlever du indtil du bliver 18 og kan købe en rigtig MC


  • #12   17. sep 2020 Jeg har kørt 95cc motorcykel knallert på motorvejen om natten.
    Også lovligt.
    Ikke tilrådeligt.
    Den kørte ca 75 kmt max
    Fy for nogen regler nogen gange.
    Så hellere demonstrere for trump på rådhuspladsen en lørdag aften. Meget sikrere.


  • #13   18. sep 2020 Er der ikke lovkrav om minimum 125cc på motorvejen?

  • #14   18. sep 2020 Nope, køretøjet skal bare mindst kunne fremføres med 40 km/t mener jeg det var.
    45 knallerter er ikke tilladt da det ikke er et motorkøretøj.
    Der er mange små detaljer i reglerne.
    Man må f.eks. køre uden sele når man parkerer og uden hjelm når man tester noget man ska lytte efter


  • #16   19. sep 2020 #14 (L) Må jeg spørge, hvor du har det fra, at det skulle værre lovligt at køre uden hjelm, hvis man tester noget (normalt er der ingen undtagelser ved "påbud" for at undgå misbrug af sådanne evt. undtagelser)

  • #17   19. sep 2020 50 kmt har du ret i
    prgrf 44

    men det viser sig jeg har ret i at en knallert ikke er et motorkøretøj jf.:
    paragraf 2 stk 15

    15. Motorkøretøj:

    motordrevet køretøj, der hovedsageligt er indrettet til selvstændigt at benyttes til personbefordring eller godstransport.
    Knallert anses dog ikke som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel.


    Det må være de 40 km/t til slut jeg har forbyttet. Det anede mig jeg ikke huskede rigtigt mht hvorfor jeg også anførte "mener jeg" smiley
    Men det med at knallert ikke er motorkøretøj var jeg sikker på.


  • #18   19. sep 2020 #16 ahvabehar smiley

    er det ikke snarere reglen end undtagelsen, at tommelfingerreglen >>ingen regel uden undtagelser..<<, som regel holder stik?!

    Men sjovt du spørger hvor jeg har det fra, for jeg var netop ved at afslutte #15 med ordene "spørg mig ikke hvor jeg ved det fra", men ombestemte mig og udelod det

    Jeg har bestået en kørelærer eksamen.
    Bl.a.


  • #19   19. sep 2020 #18 At du har bestået en kørelærereksamen, gør dig da ikke til sandhedsvidne! Der er mange kørelærere der aldrig bude slippes løs i trafikken!

  • #21   19. sep 2020 Erik

    Sku du ik tage og feje for egen dør nu?
    Tjekke dig selv?

    17. Motorvej og motortrafikvej:

    vej, som er forbeholdt færdsel med motorkøretøjer, og som med færdselstavler er afmærket som henholdsvis motorvej og motortrafikvej.

    Det burde du vide inden du ifører dig rayban


    Tom

    Kunne ikke være mere enig i den udmelding smiley


  • #22   19. sep 2020 Elsker når folks problem bliver tydeligt for dem selv smiley

    Så er der en chance for de vil tage sig af deres problem, og måske blive mindre respektløse over alt der ikke er som dem.

    For det er i sandhed et problem at flest tror de ved hvad de tror.


  • #23   19. sep 2020 #22 Er det selverkendelse, eller håner du bare de der ikke er helt enige med dig??

  • #25   20. sep 2020 #24

    Erik K
    #20

    #17
    Knallert 45 er ganske rigtigt ikke et motorkøretøj, men et motordrevet køretøj. smiley
    Det er dog stadig tophastigheden der gør at den ikke må køre på motorvej og ikke betegnelsen.
    Det burde du som uddannet kørelærer vide


    Du tog fejl.
    Det sørgede jeg for andre ikke bliver vildledt af ved at henvise til at der først og fremmest i paragraf 2 stk x står at det simpelthen er sådan at motorvej er til motorkørerøjer.
    Og det har jeg tidligere påvist at en knallert ikke er.

    Det du som mening debattør burde vide, er at din tro er van vit


  • #26   20. sep 2020 #23
    Det var en konstatering af det der burde være åbenlyst for enhver, men ikke er det.

    Det vi taler om er ikke subjektivt men objektivt.
    Hvad siger loven.
    Ganske enkelt.

    Det kan man ikke være uenig om.

    Jeg er sku ked af min begejstring over, at en af mine næstes fundamentale illusioner om færdselsloven stod for fald, blev tolket som værende ren og skær hån af deres fejl.

    Det var ment som en opfrodring til mere.
    Jeg er min egen værste kritiker, tro det eller lad være, men som de siger,
    når du ved nøjagtig hvad du har gang i og præcis hvorfor
    -så bliver uvedkommendes opfattelse af dig underordnet.

    Du er min snak med erik uvedkommende


  • #27   20. sep 2020 Stop nu før det bliver pinligt.

  • #28   20. sep 2020 #27 hvorfor? Det er set før at kloge-åge maler sig op i hjørne, det kan jo godt blive lidt vanskeligt når man ligefrem påstår at man er klogere end andre smiley

  • #29   20. sep 2020 Takket være L har vi undgået, at der der bliver kaos på motorvejene!

  • #31   20. sep 2020 § 44
    Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som kan.....

    En knallert er ikke et motorkøretøj

    Jeg ved godt det er hele tre ting du skal have i mente.
    1
    Motorvej må kun køres med motorkøretøjer...
    2
    Knallert er ikke motorkøretøj

    Næ hov det var kun to.

    Sværere er det ikke

    Det burde du have holdt op med at påstå er usandt for længst


  • #32   20. sep 2020 Jeg forstår det ikke! "Jeg har kørt 95cc motorcykel knallert på motorvejen om natten." Og du mener at du er kørelærer? Hvorfor kan du så ikke kende forskel en knallert og en MC, men kalder det " motorcykel knallert"??? Er du ikke rimeligt langt fra det oprindelige emne, i din evige kamp for at fremstå som den klogeste? smiley smiley smiley smiley

  • #33   20. sep 2020 Konklussion: "Den der ved mest er ikke nødvendigvis den klogste" smiley

  • #34   20. sep 2020 Tom

    bliv bare ved at prøve
    blind høne finder også korn.

    Jeg kunne have kaldt det en mc scooter.
    Men så tænker de fleste på en scooter som er bygget anderledes end en knallert.

    Den her var på ingen måde mere egnet til at køre motorvej end den typiske ung knægt knallert idag.

    Derfor kaldte jeg den en motorcykel knallert.

    Det var dog utroligt som enhver prik jeg sætter skal fluepules, og du så klandrer mig af alle, for at vi er langt fra emnet i det du kalder min evige kamp for at fremstå som den klogeste.

    Hvis jeg ville fremstå som den klogeste, så ville jeg nok ikke opfordre dig og dine ligesindede til at tage sig sammen

    Tjek dig selv.
    Du har intet at gøre med en kost ved min dør


  • #35   20. sep 2020 #33

    helt rigtigt.

    At være klog beskriver nemlig ens evne til at tilegne sig ny viden.
    At være dum er manglen på samme evne.

    En gammel mand kan vide en helt masse om dit og dat, men være dum som et bræt sammenlignet med en 14 årig der er fuldstændig uuddannet


  • #36   20. sep 2020 og inden nogen kommer for godt igang, nej #35 er ikke ment som spot på de gamle mænd i den her tråd der har reageret med spot som svar, på den 14-åriges spørgsmål.

    Det var faktisk først efter jeg skrev den kommentar at jeg tjekkede trådstarters alder.

    Hvis du undrer dig over mcg ikke har nogen trafikvækst så er tråden her et godt eksempel på en del af forklaringen.


  • #37   21. sep 2020 Så kender vi dig igen, dialog med dig selv igen! Tror du ikke snart at det er på tide med et nyt "navn", igen, igen?
    "Hvis jeg ville fremstå som den klogeste, så ville jeg nok ikke opfordre dig og dine ligesindede til at tage sig sammen" - så det gjorde du lige, eller noget smiley smiley


  • #38   21. sep 2020 Helt ærligt gutter, trådstarter er en knægt på 14 år, hvad fanden må han ikke tro om "voksne" når en tråd kan tage den retning.

    Engang imellem kan jeg godt forstå min egen 14-årige synes voksne er pinlige


  • #39   21. sep 2020 Hold kæft med pladder i den her tråd.

    Køb en knallert - relativt ny, så den er driftsikker og kom af sted. Så er du også varmet op til når du engang skal have mc smiley


  • #40   27. sep 2020 # 35 Først undskyld mit lidt sene svar (Bedre sent end aldrig smiley )
    Jeg beklager dybt mit ordvalg, men DET ER DOG DET VÆRSTE SLUUUDDER JEG NOGENSINDE HAR HØRT.. smiley
    At være KLOG er at vide en masse om dette og hint smiley
    Det du taler om er at være intelligent, som netop er even til at tilegne sig ny viden..
    (Jeg skal ikke nødvendigvis afvise at en 14 årig her måske kan være bedre end undertegnede, men til gengæld er undertegnede ALT for klog til at stille det aktuelle spørgsmål ......)


  • #41   27. sep 2020 #40

    Det du tror klog betyder, er det ordet lærd betyder.

    Lærd er at have omfattende og eller dybdegående viden.

    Det er ikke min mening, det er fakta.

    Google ved alt om alt og alle, men er dummere end en torsk i og med google ikke evner selvstændigt at tilegne sig ny viden.

    En bog er heller ikke klog uanset hvor meget viden den indeholder

    Man kan have høj iq og være fordummet.
    Læs f.eks. om hermann goerings livsforløb.
    Trump har høj iq.
    Ikke at jeg mener han er dum, men stråmanden der tegnes af ham eksemplificerer hvad det vil sige at være/gøre klogt/dumt


  • #42   27. sep 2020

    profilbillede
  • #43   27. sep 2020 Hvad med: "bedrevidende"? smiley

  • #44   27. sep 2020 Eller jantelov

  • #45   27. sep 2020 Hvad med om i udveksler telefonnumre og tager snakken den vej?
    Her på siden er det efterhånden dybt pinligt.


  • #46   28. sep 2020 Shit mand....... smiley smiley smiley



    Jeg havde købt en knallert! Synes de løbehjul der er noget pis..


  • #47   28. sep 2020 Nu syntes jeg det kunne være interessant at vide hvad han endte med at købe. Specielt når man tænker på hvad det spørgsmål udartede sig til. smiley

  • #48   29. sep 2020 Skal vi ikke også diskutere E5 kontra E10 benzin?

    Olieskift ved sæson ende eller sæson start?

    Skal det være frivilligt at køre med styrthjelm?

    Olie viskositet?

    Der er rigtigt mange gode emner at tage op nu det bliver mørkt og koldt udenfor smiley


  • #49   29. sep 2020 ALTID 100 oktan!! med booster og additiv selvfølgelig.. olie skifter du forhåbentlig da altid både ved sæsonstart og igen inden vinterhi... er det en hård vinter og du har ikke har gulvvarme i stuen hvor den står, så skift det også gerne i løbet af vinteren så du er sikker!
    viskositet kan du se i din manual! Men det afhænger samtidig helt og aldeles af alderen på cyklen, kørte km og hvilken farve stafferinger den har!

    om hjelm skal være frivillig eller ej synes jeg ikke er lige så vigtigt, som spørgsmålet om hvorvidt hjelmen skal være neongul ? og hvad med dæktryk?


  • #50   29. sep 2020 Stop nu det pjat! Hvis det skal være rigtig sjovt, så lad os dog få nogen konspirationsteorier på banen. Der var en for et par år siden der var "kyndig" i alt den slags, i ved chemtrails, øglemennesker og den slags. Det var fandme underholdende smiley smiley

  • #51   29. sep 2020 Nu må det så absolut være min tur til at stille et naivt spørgsmål smiley ?
    Hvordog spilde ressourcer på olieskift før vinterhi eller for den sags skyld midt i et vinterhi ?
    (Fagfolket påstår jo -sikkert med rette - at motoren ikke bør opstartes midt i et vinterhi)


  • #52   30. sep 2020 Knud C, olieskift i vinterpausen er lige så nødvendig som at skifte luften i for- og bagdæk i vinterhalvåret - fordi vinterluft har en anden vægtfylde end sommerluft... Kort sagt: det' gas! smiley

    At skifte olie et stykke tid før vinterpausen kan dog give mening, hvis man i løbet af sæsonen har kørt langt eller rimeligt hårdt, og olien dermed er ved at være 'udtjent' og godt forurenet.


  • #53   30. sep 2020 Claus P, der må jeg godt nok sige du tager fejl: Hvis motoren har været kørt hårdt er al vandet jo fordampet ud af olien og motoren er brændt helt ren. Så bare du har givet den fuld øre kan den sagtens overvintre på den gamle olie.

    Har I for øvrigt hørt om genbrugelige oliefiltre? Man tager dem bare ud under vandhanen og skyller dem godt i varmt vand, så kan de bruges igen. Det er virkelig noget der kan mærkes på MC budgettet


  • #54   30. sep 2020 Per T: jeg er ikke ekspert og skriver kun ud fra hvad jeg har samlet op af informationer rundt omkring og hvad andre kloge hoveder har fortalt og skrevet. Hvis det er rigtigt, at moderne motorolie har additiver, der renser og beskytter og optager affaldsstoffer op til en vis kapacitet, så kan det give mening at udskifte den, hvis man har en mistanke om, at den kapacitet er overskredet.

  • #55   30. sep 2020 Claus, min kommentar var ment som en joke smiley

  • #56   30. sep 2020 Beklager min misforståelse Per smiley

  • #57   1. okt 2020 Undskyld hvis jeg hijacker tråden, men har I set saltvognen der hvor I bor? Min kone kørte bag noget hum mener var en saltvogn her den anden morgen, og selvom den ikke spredte blev jeg alligevel lidt bekymret.

    Kan se vejene er "grå" hvor jeg bor, dvs over 2 dage siden der blev saltet, men kan jeg nu være helt sikker?


    profilbillede
  • #58   1. okt 2020 Hernede - ca 50 km længere sydpå - har temperaturen været omkr. 12 Grader, så umiddelbart ret usandsynligt.. smiley

  • #59   1. okt 2020 Per T, du laver vel sjov igen? Kortet er korrekt, snerydning og saltning er sidst foretaget for over 2 dage siden. Et halvt år er også mere end 2 dage.

    Lige nu er det mest gyllespredere og andre landbrugsmaskiner, der fylder op på de små veje.


  • #60   1. okt 2020 #59 Man skal aldrig stole på DMI, jeg har lige set en flok pingviner i min have! Enten er det pissekoldt, eller også skal jeg lade være med at slikke på giftige frøer smiley smiley

  • #61   1. okt 2020 Nååhh, det er altså giftigte frøer som er årsagen til at du skriver som du gør Tom smiley
    (Det kunne du jo nu godt have fortalt noget før - men fortsæt endelig - det er godt med nogle kradse meldinger herinde..... smiley


Kommentér på:
el-løbehjul eller knallert?

Annonce