{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Benzin stabilisator
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
  • #2   17. nov 2020 Jeg gør ikke noget særligt, jeg ved sgu ikke hvilken tur der er den sidste. Så det er ikke sikkert den er fuld tanket, mine cykler står som jeg sætter dem efter hver tur. Det eneste jeg gør, er at lade på batteriet en eller to gange i løbet af vinteren.

  • #3   18. nov 2020 Biltemas K-skydd, ren isopropanol. Ehanol, der er hovedbestanddelen i traditionel karburatorvæske er jo i E5/10-benzinen allerede smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   18. nov 2020 Det handler bare om at der skal være så lidt vand i benzinen som muligt, når cyklen står stille i længere tid.

    Havde jeg haft en MC med stål tank, havde jeg bare fjernet ethanolen i det benzin som skulle i tanken vinteren over. Det tager ingen tid...


  • #5   18. nov 2020 Hvad gør du så, Sajmon?
    Er det bare en rutil 4316 ned i tanken og så ellers skrue godt op for strømmen?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   18. nov 2020 Fyld det over i en klar dunk og tilsæt vand, og ryst.

    5 minutter senere er der tydelig separation af lagene. Det nederste er vand + ethanol - det øverste er benzin.


  • #7   18. nov 2020 Må jeg spørge lidt dumt: Hvad er det der sker i de 4 måneder cyklen står stille, som ikke sker i de 8 måneder den kører?
    Hvis den ellers står ved en rimelig konstant + temperatur, så ville jeg gøre ...... ingenting.

    Jeg har i 25 år sat cyklen i kælderen med det der nu engang var i tanken og taget den op om foråret. Og det fungerer fint.


  • #8   19. nov 2020 Hvis man fjerner spritten fra benzinen ryger oktantallet jo ned. Om det falder for meget ved jeg ikke. Andre steder anbefales det blot at have tanken helt fyldt uanset om det er e5 eller e10 benzin, så der ikke dannes kondensvand fra fugt i luften. Benzin med etanol vil normalt hindre at der udskilles vand, som samler sig i bunden.

  • Aage K
    Aage K Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 47 Følgere: 3 Svar: 5
    #9   20. nov 2020 Hejsa.
    Hvad med en 2 tarkter? Hvad er det beste for den, det er tale om en jawa 350,
    Hvad for en Benzien vil i anbefele at man bruger? mvh aage.


  • Aage K
    Aage K Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 47 Følgere: 3 Svar: 5
    #10   20. nov 2020 Hejsa.
    Hvad med en 2 tarkter? Hvad er det beste for den, det er tale om en jawa 350,
    Hvad for en Benzien vil i anbefele at man bruger? mvh aage.


  • #11   20. nov 2020 #9 og #10 Hvad bruger du normalt af benzin? Måske skal der vinterolie i? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   20. nov 2020 Benzin med ethanol sikrer at der bundfældes vand.

    Sgu da hele årsagen til at folks MC'er går i ged...


  • #13   20. nov 2020 Nu er jeg ikke ude på at kritisere dig Sajmon, både fordi du er hjælpeadministrator og ved en masse om motorcykler og fordi du er et flinkt og hjælpsomt menneske smiley men benzin med etanol kan optage en vis mængde vand således at det ikke samler sig i bunden af tanken, det kan ren benzin ikke, der vil eventuel kondensvand med det samme lægge sig nederst. Spørgsmålet er så om der kommer så meget kondens og fugt i forbindelse med den etanolholdige benzin, at den bliver mættet og derved udskiller vandet? Tanken på motorcyklen er vel rimeligt tæt? Selvom der er overløbsrør og lignende er det vel ikke sådan, at der i en periode med stilstand ryger store mængder luft ind og ud af systemet, som etanolen så kan "suge" fugtigheden ud af?
    Når man ser på bilerne, der har meget større tanke end motorcykler og hvor der mellem hver tankning vil være kommet adskillige liter luft ind udefra, så har jeg ikke set noget om, at, der er problemer med vand i tankene.


  • #14   20. nov 2020 Prøv engang at læse lidt på denne side smiley
    https://www.pantaracingfuel.dk/da/oktan-ethanol-methanol/


  • #15   20. nov 2020 #14 Fra linket: "Beklageligvis har ethanol den ulempe at det optager vand (H2O) fra sine omgivelser og dermed ”forgifter” benzinen – (Dvs. Benzinens optagelse af vand fra dets omgivelser uge for uge sænker benzinens oprindelige oktantal). Denne ”forgiftning” begynder allerede når benzinen pumpes fra en tankvogn til jordtankene på en benzinstation."
    Det eneste jeg er stødt på af rapporter om problemer med vand og benzin i forbindelse med benzinstationer, er tilfælde hvor der er trængt vand ind udefra pga fejl eller skader således at bilister har fået motorstop pga grumset, vandholdig og snavset benzin. Artiklen handler også om højtydende motorer til race og dragrace, hvor marginalerne vel er afgørende og det gælder om at have så rent brændstof som muligt. Så vidt jeg ved består benzin også af flere forskellige stoffer, hvor nogle af dem er mere flygtige end andre, så en gammel dunk benzin vil ikke give samme effekt som en "nyaftappet" benzin opbevaret optimalt.
    Der er også dette link: Can’t We Just Get Rid of Ethanol Ignorance?:
    https://ethanolrfa.org/2015/03/cant-we-just-get-rid-of-ethanol-ignorance/
    Men måske ville det være bedre med links fra uvildige eksperter.


  • #17   22. nov 2020 vores super mekaniker nørd i klubben siger brug aspen benzin, til vinter opbevaring.
    hans argument er normal benzin skiller Pga det der ethanol.
    Men som sajmon, skriver det kan vaskes ud.
    og erfaringerne er at mcen trækker bedre med skittet vasket ud.
    PS. det udvasket spild prudukt er et glimrende ukrudts middel. smiley


  • #18   22. nov 2020 "PS. det udvasket spild prudukt er et glimrende ukrudts middel" - og sikker rigtig god til at forurene vores grundvand!!! smiley

  • #19   22. nov 2020 #17, jeg mindes at ha hørt at aspen har et forholdsvis lavt oktantal man måske bør være opmærksom på

  • #20   22. nov 2020 Jeg mindes at have hørt at Aspen er 94 oktan og ellers kan du jo købe R versionen som er 102 oktan.
    Man kan nemt mindes på deres hjemmeside.


  • #21   23. nov 2020 Helårsforsikring.

  • #22   23. nov 2020 Har kørt motorcykel i 30 år, hver vinter er den blevet sat ind med den mængde benzin der nu var på den. Den har stået på side benet, eller et par stykker på central ben - Har aldrig haft problemer med hverken benzin eller 4. kantede dæk.
    Med alle de konspirations teorier der er omkring e10 benzin har den dog i den sidste tank fået noget e5 fra Q8.
    Jeg går til gengæld og snakker lidt med den i løbet af vinteren, spiller lidt julemusik for den her i december. Vi er dog enige om at Wham med Last Christmas ikke er noget for nogen af os.


  • #23   23. nov 2020 Hvis det ikke er en Honda, så prøv denne her:
    https://www.youtube.com/watch?v=5Q1mKdd4_uU


  • #25   26. nov 2020 Ærlig talt, det ER ikke, og HAR aldrig været et problem, i de 45 år jeg har kørt mc

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   26. nov 2020 #25 - og ud af de 45 år, hvor mange har vi så haft E10 benzin?

    Det er jo det som folk har problemer med...


Kommentér på:
Benzin stabilisator

Annonce