7.007 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Polyester vs. bomuld undertøj Polyester vs. bomuld undertøj

Hej!

Jeg skal have købt noget skiundertøj til at have inde under mit lædertøj, når jeg skal køre.

Hvad kan I anbefale? Polyester eller bomuld, eller er der ikke nogen reel forskel?

Jeg har umiddelbart ingen ide om hvor meget friktionsvarme der dannes, og om denne skulle være høj nok til at smelte polyester. Hvad lugter mest, når man sveder. Kan man godt have bomuldsundertøj 2-3 gange, før det ska vaskes :)?

Better safe than sorry,
Mvh. Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Polyester vs. bomuld undertøj
  • #1   20. feb 2008 Polyester sveder du utroligt meget i, bomuld kan du bruge flere gange inden det skal vaskes...

• #2   20. feb 2008 Men det kan godt betale sig at ofre nogle klejner på noget ordentligt ski undertøj, er det fx. helly hansen kan det godt bruges en uge uden den store sved lugt.

• #4   20. feb 2008 kunstmaterialer absorberer jo generelt ikke sved, - nu ved jeg jo ikke hvor meget du sveder når du kører... men ja det der kunstsjov, kommer til at lugte af rævepis... lidt ligesom goretex-tøj når man er "nøgen" indenunder en varm sommerdag... hehe... (læs v. aktiv kørsel). Men hellyhansen er godt, men man kan også få noget billigt noget der hedder north... et eller andet, er også meget godt, bare lidt mere grov i det... men testet som noget af det bedste til prisen.

håber det var lidt af et svar du kunne bruge.
    ps. friktionsvarme? - lad nu motoren gøre arbejdet... du skal vel ikke løbe rundt med kværnen vel? smiley

mvh Offslow

• #5   20. feb 2008 Alt det Helly Hansen ski undertøj jeg har ejet er lavet i poly.
    bukserne bruger jeg hver dag når jeg kører på arbejde eller skole,og der kan godt gå 14 dage imellem vask, uden lugt.

• #7   20. feb 2008 Jeg har også overvejet HH kraftigt. Så en tråd herinde tidligere, hvor det blev diskuteret lidt. Dog var der lidt kritik af det.

JEg var inde i spejder sport, hvor jeg blev anbefalet Devold i bomuld. Se nedenstående link. Det koster ca. 450 per del. Det har også en høj hals, hvilket jeg kunne forestille mig, var ret lækkert!

http://www.spejder-sport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=397477&indgang=gruppe

• #8   20. feb 2008 ok, hvor meget skal du så lige bruge det? - overvej det lige igen... men ja det er jo et valg. jeg er superglad for mit hh... men også fint tilfreds med det andet billige mærke jeg har som faktisk virker mere varmt, men også tykkere i kvaliteten... eneste er at har man haft det på mange timer (læs hele dagen) så kan jeg godt få lidt irritation af det om aftenen... og jeg aner ved gud ikke hvorfor... ellers er det sgu ok.

mvh Offslow...

• #9   20. feb 2008 Jeg har ingen ide om, hvor meget jeg får brug for det... jeg er først lige gået igang med kørekort. Kører man med det hele sæsonnen? Både for/efterår og sommer?

• #10   20. feb 2008 Jeg har windstopper fra Rukka, samt alm HH. Begge dele er godt, rukka er lidt varmere.

• #13   20. feb 2008 Tak for svarene - jeg må lige se hvad familien kan krejle med hjem fra Thailand her i ferien smiley

• #14   21. feb 2008 Jeg bruger undertøj fra et kendt mærke inden for jagt: Harkila. Det koster ca 400 kr pr del og er i bomuld.

Der er også dette mærke: Nordkap.

Her er butikken jeg har købt i. Det er min søsters dreng der ejer den, så self fik jeg rabat på mit sæt.
    (link fjernet)

Hilsen
    Palle

• #15   21. feb 2008 Som uddannet indenfor beklædning, vil jeg lige komme med nogle facts:
    Bomuld - lækkert blødt, behageligt, lunt, MEN suger/holder altså på sved og fugt.
    Svedtransporterende undertøj (POLY) - super praktisk, lunt, behageligt, åndbar og sved transporterende deraf navnet.
    Jeg vil våge den påstand at 9 ud af 10 sæt sports-, skiundertøj er lavet af polyester, da man der kommer af med sveden.
    Hilsen Dan

• #16   21. feb 2008 Når don t, det er der vores skattekroner går til smiley
    Politiet og redderene der pusher langt undertøj ud af forretningen smiley

• #17   21. feb 2008 Men Dan - hvordan hænger ovenstående kommentarer så sammen:

"Kan man godt have bomuldsundertøj 2-3 gange, før det ska vaskes :)? Det kommer vel an på hvor meget du prutter i bukserne:-) Med hensyn til valg af type vil jeg mene at bomuld er det bedste til at aflede sveden."

og

"Polyester sveder du utroligt meget i, bomuld kan du bruge flere gange inden det skal vaskes..."

og

"Jeg har igennem årene brugt langt undertøj meget, både på arbejde, på mc og når jeg dyrker sport - og for mit vedkommende er der ingen tvivl om hvad der er behageligst og kommer til at lugte mindst: BOMULD!"

• #18   21. feb 2008 Polyester skal du bruge hvis du ved at du i perioder sveder meget, men samtidig har tidspunkter hvor du ikke gør, så sveden vil virke kold og nedkøle kroppen.

Hvis du ikke vil komme i situationer hvor du sveder meget skal du bruge bomuld.

Lugten skal du sgu ikke bekymre dig om, en rigtig dragt lugter alligevel af sved, pis og benzin

• #20   21. feb 2008 Don T, så er det vel en kombination? Med et syntetisk underlag der transporterer sveden til bomulden

• #21   21. feb 2008 Det var nu ment lidt i sjov don t smiley

• #22   21. feb 2008 Mikkel: Det hænger ikke sammen. Men bomuld suger sved, poly transporterer sved. Så uden på sit poly undertøj, skal man have en bomulds T-shirt der absorberer sveden. Så bliver kroppen holdt tør og varm.

• #24   21. feb 2008 HAr arbejdet mange år i forsvaret... Bomuldsundertøjet bruger vi kun når der er chance for der går ild os (optøjer ala kosovo osv) Det er nok også sandsynligt at politiet bruger bomuld hele vejen igennem.
    Når vi er de varme steder Irak / Afghanistan, så er det kunststoffer. Vi får undertøj fra Vanggard de steder.
    I mange år har jeg under uniformen kun brugt kunststof, folgende mærker er brugt. HH, Newline, Craft og noget der hedder thermo original. Fordelen ved kunstof er at det vejer mindre, fylder mindre (Mikkel skal bruge det under en stram læderdragt). Til at tage den sved som undertøjet flytter er der enten en tshirt, eller direkte ud i læderet.
    JA med tiden kan kunststof få en lidt ram lugt, det kan være svært at vaske ud. Men så bare læg det i blød i noget rodalon. Jeg ville helt klart købe kunststof!!! Anytime!

• #25   22. feb 2008 Mikkel,: kommentarerne hænger nemlig overhovedet ikke sammen, men helt korrekt som jesper (Lyngby) skriver
    1. lag - poly.
    2. lag - bomuld
    (Det kan under ingen omstændigheder lade sig gøre, for bomuld at transportere sved væk)
    Men hvis det kun er til at have under dragten for at holde varme, kan du jo også købe et sæt uld undertøj, det giver varme og suger ikke sved.

Kommentér på:
Polyester vs. bomuld undertøj

Annonce