{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.067 visninger | Oprettet:

Pnn
Pnn
Tilmeldt:
31. mar 2021
Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 30

Touring maskiner... {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet der i mit liv, hvor jeg nu tænker, at jeg vil have mig en mc...

Samtidig må jeg også erkende, at jeg har svært ved at finde ud af den jungle som det er....der er numre og betegnelser som jeg finder ret komplicerede.....

Så jeg tænkte, at nogle herinde vil hjælpe en ny MCer som mig lidt på vej....
Lidt hard copy info....

- 51 år
- 0,1 ton...
- 1,78 mtr høj...

Ønske...

- touring/sport touring (hvad er egentlig forskellen)...
- fornuftig kvalitet og komfort
- max 60.000 kr...

Jeg tænker egentlig ikke at jeg kommer til at køre mange 1000 km om året, men nok mere sådan nogle hyggeture når vejret er til det....måske jeg bliver total bidt af det, og mine tanker i den retning ændrer sig...

Jeg kunne godt ønske mig nogle modeller/mærker jeg kan kigge efter....

Hidtil har jeg kigget BMW, Honda (Varadeo), Suzuki bandit....
Men som nævnt ved jeg ikke så meget, men ovenstående mærker har jeg dog Youtubet en del om....

Og er det egentlig godt med kardantræk kontra kæde ?


Kommentarer på:  Touring maskiner...
  • #1   4. apr 2021 https://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/gsf-1200-s-bandit/abs/212353

    Den går du ikke galt i byen med. Masser af bundtræk, rigeligt med HK.
    BMW er noget overpriced (synes jeg) og du skal acceptere noget væsentligt ældre med flere km på klokken for at holde prisen på 60.000

    Kæde skal smøres (ingen regn = 500 - 1000 km, regn 50 -100 km), og justeres engang i mellem (2500 - 5000 km) og skiftes for hver 20.000 - 30.000 km. Kardan er tungt og dyrt men vedligeholdelsesfrit.
    Flere er de senere år begyndt mere og mere med remtræk hvilket i min verden kombinerer det bedste fra de 2 verdener.


  • #2   4. apr 2021 Jep, jeg har set at jeg får ældre maskiner eller flere km ved valg af BMW kontra eksempelvis Suzuki.... og det er jo lidt et valg.

    Hvad jeg har googlet mig frem til, er at bremser og støddæmpere, ikke helt har samme kvalitet i Suzuki kontra BMW...

    jeg kan godt lide tanken om kardan kontra kæde...mest ud fra et sikkerheds synspunkt men der kan jeg tage fejl...


  • #3   4. apr 2021 Kan jo varmt anbefale en Bandit - men gå efter en 1250 med sprøjt og abs. Ellers er det kun et spørgsmål om tid inden du bliver fortalt at du SKAL vælge en Honda. Honda går aldrig i stykker og sådan er det.

  • #4   4. apr 2021 Nå ja, til gengæld vil du sikkert opleve at forsikringen på BMW kan fås billigt. Til prisen ville du sikkert ende med en R model (bokser) af en årgang med 70-90 HK og dem plejer forsikringsselskaberne at kunne lide - for det er gamle halvkedelige mænd der kører på dem smiley

  • #5   4. apr 2021 Er det så rigtigt....at Honda aldrig får i stykker ??

    altså de laver nogle fede maskiner, jeg har dog svært ved helt at finde ud af hvilke af deres betegnelser er touring...udover pan....


  • #6   4. apr 2021 Mupersule....jeg lyder som en prototype på en BMW kører smiley

  • #7   4. apr 2021 Jeg skulle ikke mene at Suzuki kontra BMW har forskel på bremser og affjedring. I hvert fald ikke noget som du skal bekymre dig om. BMW har gemmen årene haft diverse Georg Gearløs affjedring, men det er vist mest en smagssag og nærmere en kuriositet.

  • #8   4. apr 2021 Pnn: Ja du kunne med alder osv. godt være prototypen på en BMW kører.
    Men det betyder ikke at en 1200 Bandit ikke også er en super maskine.
    Husk at checke forsikringen - der kan være stor forskel.


  • #9   4. apr 2021 Nå ja - jeg skal selv hente min nye BMW R1150R i næste uge. Med kardan og Georg Gearløs affjedring......

  • #10   4. apr 2021 Du kan også tage et kig på en Yamaha FZ6, fantastisk maskine, hvor du sidder relativt oprejst. Motormæssigt er de virkelig holdbare og køre fantastisk, både i sving og til langtur. Prismæssigt er de meget billige i forholden til hvad du får for pengene. Find en S2 hvis det skal være kræs! Den er med ABS og forbedret indsprøjtning:

  • #11   4. apr 2021 Msupersule....hvad årgang er den, og er det en touring ?

    10....er et Yamahas betegnelse for touring ?

    Og er der nogen der kan smide nogle touring betegnelser for de forskellige mærker ?


  • #12   4. apr 2021 2006 med 28.000 på kokken. Det er en af-art der hedder "R1150R Rockster" som har anden lygte mv. De fleste synes de er tude-grimme, så de er lidt billigere. Jeg synes selvfølgelig den er super sej smiley
    Touring er jo typisk med lidt oprejst kørestilling og lidt kåbe.
    Så er der "Adventure"/"Rejse-Endouro" som er en slags touring med lidt offroad egenskaber til grusveje ol.
    Jo mere sport, desto mere fremadlænet kørestiling, bøjede knæ osv.
    En Yamaha FJR 1300 sidder man ret op og ned på, som på en stol.
    Du skal ud og prøve nogen af dem, og se hvordan du sidder, om du kan nå jorden sikkert osv. De der Rejse-Endouro kan vist godt være lidt høje.


  • #13   4. apr 2021 Msupersule....lyder som en super maskine smiley

    Ja jeg er med på egenskaberne, men jeg synes de er svært altid at se på billederne, om det er det ene eller det andet...og at fare land og rige rundt i de tider her, vil jeg helst undgå...og være så forberedt som muligt, når jeg kommer afsted....så muligheden for at tage røven på mig mindskes smiley


  • #14   4. apr 2021 Du skriver Sport Touring og nævner samtidig Honda Varadero, men har du kigget lidt på Honda VFR også? Som ny i MC verdenen kan det virke uoverskueligt at finde lige netop den mc, som er den rigtige for dig. Der er mange faktorer at tage i betragtning, personligt tænker jeg, at du i første omgang skal lade øjnene råde. Kig på en masse MC’ere, på nettet og ude i den virkelige verden, fx hos forhandlere. Hvis kortet allerede er i hus, må du så ud og prøvekøre for at finde ud af om øjne og krop stiller nogenlunde samme krav.
    Chancen for at du finder den helt rigtige i første hug er nok lille, men så er du blevet lidt klogere på hvad du ønsker dig og kan igen gå på jagt efter en ny fed maskine.


  • #15   4. apr 2021 Vestjyden....Varderoen er netop med øjnene, jeg synes den er super fed...

    Jeg mangler viden omkring de forskellige betegnelser, således at jeg kigge i den rigtige retning...


  • #16   4. apr 2021 Folk er sgu mærkelige! En mand på 51 år der aldrig har kør MC, kan åbenbart køre lige hvad der passer ham, han har jo erfaringen, havde det nu været en på 19 år havde der været kø for at fortælle ham at han slet ikke kan magte så stor en cykel smiley
    God påske.


  • #17   4. apr 2021 En Varadero er blød i affjedringen, for tung, bruger for meget benzin oma andet er galt med den. I hvertfald på papiret.
    Men jeg er ret vild med min, for den er super godt balanceret på alle punkter. Og kan kun anbefale sådan en.

    En sportstourer er en komfortabel sportsmaskine som f.eks en Honda VFR800 eller bmw R1200rs. Altså maskiner man også kan tage med på en banedag, uden at føle man er kørt forkert.
    En touring er som Honda ST1300 eller BMW R1200RT. Mere oprejst siddestilling, mere vindbeskyttelse og blødere affjedring.

    Kardantræk er servicevenligt, men med en automatisk kædesmører som f.eks scottoiler, så får du tæt på samme lethed.


  • #18   4. apr 2021

    profilbillede
  • #19   5. apr 2021 1000 km om året, så lad være med at kaste for mange penge i drømmen.
    Find dig en ældre velh. BMW, de kan findes til under Kr. 30.000. De kan tåle at stå stille længe og når de trækkes ud af garagen, så starter de bare og fungerer. som da du efterlod den. Ingen kæde der er rusten eller skal justeres, karburator der skal fixes eller tømmes. Sådan er det med kvalitet, det gør ikke noget de bliver ældre, for de er bygget af kram i Tyskland smiley
    Ja, de er kedelige, for de fejler sjældent noget og du får heller ingen venner på landevejen, for du holder ikke stille og har brug for hjælp. smiley
    Og nu vælter det ind med brok fra Bambuslovers, men de er søde og rare, så bare se bort fra deres snak smiley


  • #20   5. apr 2021 Jesper....det er altså også en super lækker maskine smiley

    Ole....nok lidt flere km men jeg ved jo ikke, før jeg har kørt en sæson...BMW er bestemt kraftigt med i overvejelserne, også selvom jeg for de samme penge får en ældre maskine....


  • #21   5. apr 2021 Besøg en forhandler, f.eks. Jensens MC i Horsens. Her kan du få lov at sidde på et hav af forskellige cykler og sikkert og få nogle prøveture.
    Hvad vi andre sidder godt på og kan anbefale er måske slet ikke det rigtige for dig.


  • #22   5. apr 2021 Jesper....tak for opklaringen af forskellen på touring og sportstouring.

    Honda Pan synes jeg er for dyr, så vil jeg hellere kigge i BMW retningen....

    Jeg er iøvrigt ikke mærke fascist, hverken her eller ved mine biler.....så jeg vil bare gerne have en fed maskine, der opfylder mine behov og ønsker smiley


  • per N
    per N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 25 Emner: 5 Svar: 79
    #23   5. apr 2021 køb en nyere honda cb500 den er hurtig nok til begynder og er meget stabil kør den det første år og få noget erfaring, lykke til

  • #24   5. apr 2021 Et link til min anbefaling: https://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/gsf-1250-s-bandit?r=soeg&ot=date&or=desc

    Hvis du ændre søgningen til gsf 1250 - altså uden "S" er det samme model men en såkaldt naked model. Dem i linket, har en halv eller kvart kåbe.

    Forholdsvis oprest siddestilling og så er den superfin til både lange ture samt snoede/alpe veje.


  • #25   5. apr 2021 Hvis du kan lide varadero kan du også kigge på v-storm

    https://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/dl-650-v-strom/abs/212421


  • #26   5. apr 2021 Ja, for pokker V-Strom. Den fås i både 650 og 1000. Men de er noget dyre brugte synes jeg.
    Der er dog en her f.eks. som man kunne hoppe på:
    https://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/dl-650-v-strom/tour/212053


  • #27   5. apr 2021 #22: Du kan nu sagtens få en ST1100 Pan European til dut budget.
    Jeg ville snuppe denne, så er den sidste udgave som både har kombibremser (bremser foran og bag samtidig), abs og tractioncontrol.
    https://www.123mc.dk/brugt/mc/honda/st-1100-pan-european/til-salg/211241


  • #28   5. apr 2021 Har både en bmw r 1150 rt, med fuldkåbe, og en 1150 gs Adventure, begge fra 04 af, og er super glad for dem begge, rt sidder man godt i læ og oprejst, den kan man køre længe på uden at blive træt og den følger alligevel mange af de andre i svingene, gs er også oprejst, bredere styr og så er den høj, jeg er 186 og kniber lidt med at få flad fod på jorden, men igen utrolig letkørt når først den triller, og så er der forsikringen, ansvar og fuld kasko, 3000 i selvrisiko giver jeg 1800,- for gs og 1900,- for rt, og det er helårligt, 47 år og bosiddende i midtjylland..

  • #29   5. apr 2021 Og er det egentlig godt med kardantræk kontra kæde ?

    Mine første 2 motorcykler var med kæde.
    Suzuki gsxr 600/Honda cbr 600 fSport.
    Min Honda vfr 1200 f er med kardan...
    Personligt er jeg mest til kardan træk da det stort set er vedligeholdelses frit og ikke spreder kædeolie ud på raketten, hver gang man har smurt kæden...
    Måske var jeg lidt for gavmild når jeg smurte min kæde..så jeg brugte noget tid på at rengøre/fjerne olie...

    Min kardan/ gearolie har et interval på 25000 km. Men jeg skifter ved cirka 10.000 km.. det tar kun 1/2 time at udskifte de 200 ml og koster cirka 50 kroner inklusiv 2 pakninger og det bedste gearolie...

    Min mening er at kardan er en stor sidegevinst, Men det har langfra førsteprioritet når jeg handler Mc...
    udvalget af motorcykler med kardan er jo noget begrænset versus kædetræk...MEN jeg tror min næste mc også bliver med kardan træk...
    Min vfr 1200 f er i sport/touring kategorien og med 162 HK på baghjulet. Så selv med kardan træk er der mulighed for mange HK...Men selvfølgelig slet ikke nødvendigt med så mange kræfter...


  • #30   5. apr 2021 Er enig med #19 at du måske skal overveje hvor mange penge du vil binde hvis det kun er i størrelsen 1000 km årligt. Jeg har selv en VFR750 RC36-1 som kører rigtigt fint og uden problemer - og jeg kører 1-2.000 km årligt.
    En sådan kan fås i fin stand til 25.000,- og når/hvis du vil noget andet om et år eller 2, så får du formentlig ca. det samme for den.


  • #31   5. apr 2021 Kardan er da en rigtig god ide, og du et nødf til at få noget køreerfaring til at ku vælge den rette cykel til dit behov og temperament. Køb en sen Honda NTV650 eller Deauville, begge med kardan, og kør et par sæsoner med den. Så kan du lettere vælge anden type eller større efter den smiley

  • #32   5. apr 2021 https://www.havnens-mc.dk/shop/

  • #33   5. apr 2021 1000 tak for alle svarene smiley

  • #34   6. apr 2021 Pan European er for tung for en begynder, dyr at komme på værksted med, stort service 12 timer.

    60.000,-
    så er V Strom 650 fin, ved ikke om man kan få en 1.000 af samme for den pris.


  • #36   6. apr 2021 Jeg er heller ikke helt tilhænger af udseendet på Pan maskinerne....

  • #37   6. apr 2021 hvad med en cbr1100xx?

    Det er en super fed maskine. (synes jeg selv da jeg har 2) smiley



  • #38   7. apr 2021 Tja. blev jeg spurgt ville jeg vælge min egen drømme mc-Den koster 1/3 af dit budget, og er ikke til at slide op, og de de fleste er klassiker eller veteran motorcykler er de billige i forsikring. Jeg ville igen vælge en Yamaha FJ 1200. Min egen fra 1992 kostede kun 19000 kr i indkøb, den køre som en drøm, og kan følge med de fleste med sine 125 hk.

  • #39   7. apr 2021 Du skal ganske enkelt "på nakken" af nogle maskiner du mener kunne være din næste. For mig skete der noget da jeg havde rundet de 40, så var stilen hvor man ligger ned over tanken ikke så fed længere. Sagt på en anden måde, ville min ryg ikke være med længere. Så fik jeg en BMW K100RS (og en mere opret kørestilling) og nu har jeg en K1200RS. Kardan eller kæde ? Hvis den du føler dig hjemme på har kæde, så er det den du ender med. Der er ikke den store forskel. Der er dog forskel på standen af motorcykler og BMW K modeller har nogle dyre småting, du skal være opmærksom på. Det samme er helt sikkert tilfældet med andre mærker. Men ud og prøv. Det stopper vel med at hagle på et tidspunkt smiley

  • Leif P
    Leif P Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 6
    #40   7. apr 2021 Sjovt nok er der ingen der nævner Yamaha XJ900. Den har kardan, opret kørestilling, halvkåbe og er en letkørt maskine og meget holdbar. Jeg har selv haft et par stykker fra midt 80erne og det harbare spillet

  • #41   7. apr 2021 Zrx1200 så har du hvad du skal bruge smiley

  • #42   7. apr 2021 ZRX 1200 S
    Du glemte S'et.
    Ja den er fin, havde selv sådan en i 8 års tid. Taskerne kommer bare til at sidde helt oppe under ørene på passageren, da de sidder over potten.
    På den anden side så er Bandittens montering af tasker måske mere elendig, der sidder de lavere men MEGET langt fra cyklen for at gøre plads til potten på indersiden.


  • #43   8. apr 2021 #37
    Blackbird er sgu noget af en færge, især for en begynder.


  • #44   9. apr 2021 Og Blackbird er nok mere Sport end Touring, når man ser på siddestillingen, og hele setup'et.

  • #45   9. apr 2021 Har kørt honda i 30 år og de virker , jeg kører nu honda vt 500 og kan varmt anbefale en v 2 , den kører bare og man sidder ok , men jeg tror det er lige meget hvad man kører på så bliver man træt efter 200 km . Mvh ole

  • #46   10. apr 2021 #43
    Har du nogensinde kørt på en?

    #44
    Der findes et utal af muligheder for at hæve kørestillingen til mere touring end sport


  • #47   10. apr 2021 Blackbird er en sportstourer, og markant mindre færge end mange af de andre der er nævnt her i tråden

  • #48   10. apr 2021 Jeg tænker at en nybegynder får et fint forsikringstilbud på en Blackbird med - hvad er det 163 HK......
    smiley


  • #49   11. apr 2021 #48: Kun 152hk hvis det er en ef de senere modeller.
    Men manden er 51 år, og har sikkert en del år anciennitet fra bil der også tæller. Så han starter ikke med en nybegynder forsikringspris.


  • #50   11. apr 2021 Min egen personlige holdning er i øvrigt at 152 Hk er 100% ubrugeligt for almindelige mennesker. Til det brug trådstarter angiver vil max. 100Hk være alt rigeligt.
    Og 60-80Hk sikkert også.
    Jeg kørte min nye R1150R hjem fra Ålborg til Amager i onsdags, og på trods af "kun" 86 Hk ville den hele tiden køre for stærkt. Og selv i 6 gear var overhalinger fra 120- 150 km/t en leg. Touring er mere om moment end om HK


  • #51   11. apr 2021 Som en nævner længere oppe iøvrigt:

    https://www.123mc.dk/brugt/mc/yamaha/xj-900-s-diversion/til-salg/1678

    Den vil du dælme komme langt på.....


  • TG
    TG Tilmeldt:
    mar 2021

    Svar: 6
    #52   11. apr 2021 #50 Det giver jeg dig ret i. Hvis man skal til tyskland så kan en MC over 80 HK være meget sjovt der hvor man må køre med håndtaget i bund eller indtil man ryger på r.. og albuer. Resten af turen er de mange HK spildte penge.
    Køb en MC til dit personlige behov og du får mere glæde for pengene.


  • #53   13. apr 2021 #50
    Det ser ud til at der kun er en minimal kåbe på sådan en R1150R. Er det ok til ferieture sydpå?


  • #55   13. apr 2021 #54: Det er et forkert link du har sat ind

  • #56   12. jun 2021 BMW skal have adskilt og smurt kardan for hver 40.000km typisk vil man overveje kobling også hvis den har kørt en del. Absolut ikke billigt

  • TG
    TG Tilmeldt:
    mar 2021

    Svar: 6
    #57   13. jun 2021 #56 Er det så slemt, når man tænker på ugentlig rensning og smøring af kæden ?


  • #58   13. jun 2021 En BMW kobling efter 40.000 og bagtøj adskilles og smørres, vrøvl

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #62   14. jun 2021 #59 Til gengæld skal kardanen konstant “smøres” med benzin smiley

  • TG
    TG Tilmeldt:
    mar 2021

    Svar: 6
    #63   14. jun 2021 #62 Så det mest optimale ville være en raket over baglygten, så er der kun lejer og dæk der skal skiftes fra tid til anden.

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #64   14. jun 2021 Gad vide om man kan få en dB killer til sådan en.

  • TG
    TG Tilmeldt:
    mar 2021

    Svar: 6
    #65   15. jun 2021 #64 Det skal du nok ikke regne med.
    Nå for lige at være lidt seriøs, så vil jeg mene at kardantræk er at foretrække hvis man ikke gider at rode med en fedtet kæde midt i sin ferie og skal omgås de lokale love med hvor og hvordan dét må gøres.
    Med kæde så kan man altid se hvilken stand drivkraften til baghjulet er i, da man skifter begge tandhjul sammen med kæden.


Kommentér på:
Touring maskiner...

Annonce