{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.102 visninger | Oprettet:

Jon J
Jon J
Tilmeldt:
2. maj 2021
Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6

Hvor meget koster det at have mc? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med at tage mc kørekortet og er meget ny til det her med mc. Jeg har derfor nogle spørgsmål

Hvad koster det at have en mc circa, og er det muligt når man lever af SU? Lever ikke af SU i øjeblikket, men begynder på universtiet i sommer.

Hvad er en god begynder mc? Tænker på en brugt suzuki gs500 eller lignende


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget koster det at have mc?
  • #1   2. maj 2021 Det koster vel fra 1.000,- og op til ret mange penge. Kommer helt an på hvilken MC og hvor meget du kører og om du kan skrue selv? Og om du skal betale for en garage?
    Så kom med lidt flere oplysninger hvis du vil have et brugbart svar smiley


  • #2   2. maj 2021 Jeg havde MC på SU indtil sidste sommer.

    Jeg havde cirka følgende udgifter på en kawasaki z250sl fra 2017:

    forsikring m. kasko: 3000 årligt
    vægtafgift: 700 årligt
    Benzin: afhænger af kørsel, men regn med den kører omkring 20-30 km/l.
    Service en gang om året, kan gøre billigt selv, koster typisk omkring 1000 kroner på værksted.


    Det kan sagtens lade sig gøre på su, det koster ikke mere end en god bytur om måneden. Men for de fleste vil det ikke fungere som et primær køretøj, så se det ikke som noget der kan erstatte en bil f.eks.


  • #3   2. maj 2021 Service til 1000 kr er vist noget optimistisk.
    Hvis det er en 10-15 år gammel GS 500 så regn med 2-3000 pr. service.
    Men hvis du ikke kører så meget kan du nøjes med service hvert 2-3 år.

    Dæk holder ikke så længe på en MC. På biler kører du nemt 60-80.000 på et sæt dæk.
    En MC kører 10 - 20.000 på et sæt dæk. Og MC dæk er dyrere end bildæk.

    Husk at indregne 5 - 10.000 i startgebyr: Støvler hjelm, jakke, handsker osv.


  • #4   2. maj 2021 #3

    Nu snakkede jeg ud fra mine erfaringer på en ny MC, der er service som regel bare lige med olieskift.

    Jeg vil mene man skal skifte olie minimum en gang om året, ligemeget hvad man kører på.


  • Jon J
    Jon J Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6
    #5   2. maj 2021 Det kommer nok for det meste at være bykørsel, so ikke lange turer og nok heller ikke hver dag. Jeg kan overhoved ikke skrue selv- i hvertfald ikke på tidspunktet. Men man kan vel lære sig en ting eller to?

    Er det ellers nødvendigt at investere i dedikerede mc stølver og jakke? Hjelm og handsker kan jeg godt forstå


  • #6   2. maj 2021 Det er ikke nødvendigt men meget klog, der hvor folk oftest får skader er i foden, da de rammer jorden først + det er et kompliceret led så man kan risikere at smadre det for livet. Som minimum vil jeg sige du skal have et rygskjold, da det bare ikke er sjovt at brække ryggen.

  • #7   2. maj 2021 Kører med 45-50 km/t i regnvejr. Tæt trafik. En trækker ind foran mig hvor der ikke rigtigt er plads. Bremser. Lige på jernbanesporet der ligger på tværs smiley
    Styret "knækker" til siden, jeg kurer ned af vejen med benet under cyklen.
    Rejser mig op, og sparker mod cyklen i arrigskab. Når lige at rette sparket væk fra tanken og ind i sædet.
    Status: Lidt ridser på hjelmen, lidt skrabemærker på skulder, albue, hofte og støvler.
    Mig. Et lille blåt mærke på hoften.
    Hvis jeg ikke havde haft komplet MC tøj på, havde det helt klart set anderledes ud med min krop.
    Det var 200 meter hjemmefra.
    (...og godt at min hjerne fik rettet sparket væk fra tanken, den havde nemlig ikke taget skade af styrtet...)

    Så ja, fuldt udstyr gør en kæmpe forskel. Især mod knogler der slibes flade mod asfalten.


  • Jon J
    Jon J Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6
    #8   2. maj 2021 Jamen lad det so blive til skræk og advarsel

    Hvilken mc vil i anbefale til en begynder? Tænker et budget på 20000


  • #9   2. maj 2021 Valg af MC er meget individuelt.
    Men en 500- 600 ccm som du er inde på, er et godt valg til at starte på.
    Er ikke inde i alle de hersens nymodens regler om kørekort, men givet at du må køre dem:
    GS 500, XJ 600, ER 5, SV 650 osv.
    (For at blive i den stil du angiver)


  • #10   2. maj 2021 GS 500 er ikke noget dumt bud. Jeg vil anbefale du laver en liste over 4-6 modeller du synes er spændende, også tager ud og prøver dem, det er meget individuelt hvad der tænder en!

    Japanske cykler er som regel billige i drift.


  • Jon J
    Jon J Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6
    #11   2. maj 2021 Kan umiddelbart godt lide naked bikes. Chopper eller cafe racer

  • #13   2. maj 2021 #4 Hvis det skal være årlig service ifølge fabrikkens forskrifter er prisen nærmere mellem 3 og 4 tusind kroner og højere de år, hvor der er større udskiftninger og mere arbejdskrævende justeringer på programmet.
    ... men på en mc til omkring 20K vil man måske nok prøve at nøjes med mindre.


  • Jon J
    Jon J Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6
    #14   3. maj 2021 Tror du ikke det er muligt at få en andstændig mc for 20k? Nu tænker jeg selvfølgelig brugt

  • #15   3. maj 2021 Du kan godt finde en anstændig cykel til 20.000,- Men som det allerede er skrevet, så husk der kommer en regning til div. udstyr som tøj, støvler og hjelm.
    Derudover får du en regning på vægtafgift og forsikring der også skal betales straks efter købet.
    Og mon ikke der også lige skal monteres lidt ekstraudstyr på cyklen? F.eks. en holder til telefonen. Måske trænger cyklen også til et eftersyn på værkstedet, så før du kommer i gang, vil jeg tro du nærmer dig de 30.000,-


  • #16   3. maj 2021 Du kan få en anstændig gs 500 til 10k hvis du leder længe nok. Hjelm kan købes for 1-2 k jakke og bukser kan købes brugt, ditto handsker og rygskjold så du kan sagtens komme i gang for 20k. Jeg startede for 10k inkl maskine og udstyr (gs450)

  • #17   3. maj 2021 Det kan faktisk gøres ret billigt!

    Købte en Honda CB400N fra 1983 = Veteran

    Kunne få den til 187kr årligt i forsikring, uden vinterkørsel.
    (Ved godt der kan komme noget med alder på person indover her!)

    Vægtafgift 183kr årligt
    Så er det jo kun forbrug og indkøb af MC der er yderligere variabler i regnestykket.
    (Husk at sætte lidt af til vedligehold og reparations omkostninger. Dæk, kæde, olie osv.).

    Købte sprit nye MC klæder for ca 2500kr (IXS)
    Brugte næsten nye støvler til 350.-
    En brugt ny hjelm til 400.-

    Hvis man kan leve med en veteran eller lignende, kan omkostninger holdes meget nede

    VH Niels


  • #18   3. maj 2021 Jeg købte forrige år min første MC, jeg endte med en GSXR 400 fra 1991 for 10000 kr og udstyr for en 5-6000kr.

    Den koster 600 kr årligt for ansvarsforsikring, 700 kr i vægtafgift, og den går 18-20km/l.

    Den normale drift er altså ikke så dyr, der hvor det bliver dyrt og specielt på ældre maskiner er reparationer.
    Jeg har imens jeg har haft motorcyklen brugt mindst det samme på reparationer som jeg har på MC'en, og jeg skruer selv.

    Min anbefaling ville være at bruge lidt ekstra og købe en MC, som er i orden så du slipper for at bruge for mange penge på mekaniker.


  • #19   3. maj 2021 som begynder maskine til bykørsel
    var jeg extrem glad for min CBR 250r fra 2012 lille let maskine at manurere rund
    kan om nødvendigt følge med på motorvejen og har ABS-combi Brems
    så sikker heden er i top
    og så er den frisk i op trækket


  • #20   4. maj 2021 Hans Henrik (Hjørring)
    Så var du der IGEN med dine kedelige svar, til tråd-starter smiley
    Men det vare jo nok ikke længe før du sletter dine popcorn svar, det plejer du jo smiley


  • #21   4. maj 2021 Hej, jeg står i sammen situation som dig, er lige startet på kortet, købt en MC og noget tøj. Her er tallene fra det:

    Motorcykel: 10.000 (Suzuki GS500, 1995)

    Service: Jeg har eget værksted og har komplet renoveret cyklen, så alt dette står jeg selv for. Der er ikke noget ved et almindeligt service, som man ikke kan lave ud fra en service bog, på en halv dag, med MINIMALT værktøj. Så koster materialer til dette nok omkring 400,-

    Tøj: 10.000 - Jeg valgte at gå all in, købe gode Alpine-støvler, jakke der er beregnet både til dansk sommer og vinter, to par handsker, rygskjold, god hjelm. Dette er noget af det eneste jeg ikke ville spare på. Mange mennesker kommer til skade og dør hvert år på disse dødsmaskiner, 10.000 er billigt frem for brækket nakke eller arm.

    Forsikring: 160,- hos Alka Forsikring, med vejhjælp og det hele, klart det billigste jeg fandt.

    Vægtafgift: 340,- halvårig så vidt jeg husker.

    Benzin: Efter behov, men til dit behov er det ikke mange håndøre.


    Det er dyrt at starte, men billigt at køre smiley

    Håber det hjalp skriv endelig hvis der er andet. Jeg holder til omkring Århus/Silkeborg så skulle du være i nærheden af det, er jeg også gerne behjælpelig med en lektion i at lave et simpelt service smiley


  • #22   4. maj 2021 "Forsikring: 160,- hos Alka Forsikring, med vejhjælp og det hele"
    Det må du gerne lige uddybe...
    Er det 160,- om året? Og inkl kasko? Og hvad er "det hele"?


  • #23   4. maj 2021 #22 Hov der var jeg for hurtigt. 160,- om måneden smiley
    Uden kasko self, da det jo aldrig kan give mening på en maskine til 10.000


  • Jon J
    Jon J Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 6
    #24   5. maj 2021 Tak for tilbudet Jonathan, men jeg kommer desværre til at befinde mig i København efter sommeren. Hvad indebærer almindelig service?

    Kan se du har en GS500. Når jeg kommer so langt at skule købe- fx. en brugt gs500- hvad skal jeg så kigge på, so at jeg kan sikre mig at den er i god nok stand for prisen?


  • Simon V
    Simon V Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   5. maj 2021 Er selv på SU og startede med at køre motorcykel i September sidste år. Har betalt:

    20.000,- for motorcykel (Kawasaki ER-6F 2008)

    3,880,- i syn, nr. plade, vægtafgift (730,-) og forsikring (2,200 kr. Delkasko + vinterkørsel)

    6,710,- i tøj

    10,358,- i serviceomkostninger, herunder: Bremseskiver foran, oliefilter/olie x2, tændrør, forgaffelolie og pakninger, kædekit, koblingskabel, koblingsgreb. kølevæske, bremsevæske, pærer

    4,070,- i ekstraudstyr (varmegreb, værktøj, mobilholder, skivelås. topboks + montagebeslag, comms i hjelm)

    ~5,500,- i benzin for ca. 19km/L over de 10,000km siden jeg købte motorcyklen.

    Har dog arbejde ved siden af studiet, så nogle ting er skiftet nu, der måske kunne holde en sæson mere som f.eks. kædekit. Har skiftet alt selv undtagen dæk med mine 10 tommelfingre, så der er intet problem med at prøve at skrue selv. Du kan nok godt slippe afsted med bare at skifte olie + filter hver sæson.

    Vil sige det er muligt at gøre på SU, men der er en del up-front cost og at bo i Kbh er dyrt i forhold til at bo hjemme hos mor i Jylland smiley


  • Kurt N
    Kurt N Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #26   5. maj 2021 Start med en 250 og opefter, kig på 123 MC.
    Køb jakke og udstyr ved T Hansen. Du har jo kun din su. Håber du vil nyde og komme ud blandt MC folket. Jeg startede selv med en 100 kubik, og trænede mig op til idag at køre en 900. Det har taget mig 47 år. Men glæden ved at køre, er lige stor uanset kubikstørelse. Held og lykke med
    Studiet


  • #27   6. maj 2021 Jeg startede i sin tid med en Suzuki TS185, købt for mine sparepenge i 1983 smiley



    profilbillede
Kommentér på:
Hvor meget koster det at have mc?

Annonce