1.295 visninger
|
Oprettet:
Indkøring ny mc {{forumTopicSubject}}
Skal have skiftet hele udstødning inkl forrør på min nye mc,den har ikke kørt endnu. Er det bedst at vente til efter første service ved 1000 km eller med det samme,tænker mest på indkøring af cyklen ?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 208 Emner: 102 Svar: 3.799
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 420
De første 1000 km er en indkøringsperiode, hvor den gradvist må få mere og mere gas.
Under indkøring får den fuld smadder.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
jun 2006
Følger: 81 Følgere: 12 MC-er: 7 Annoncer: 8 Emner: 30 Svar: 97
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Du er jo åbenbart enormt meget klogere end alle fabrikanterne.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
Til den gamle Sp1, med fuld HRC kit, anbefaler de 20 min med med 30% gas, total nedkøling, og 20 min med op til 60%, nedkøling igen og med klar til fuld gas test.
Det eneste i en ny motor idag, der er et problem er toppakningen. Og den sætter sig efter 2 x nedkøling.
Hvad man så vælger er smag og behag.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Der er absolut intet overraskende ved at man vælger en kort og aggressiv tilkøringsperiode på en race motor, som man alligevel regner med har en kort levetid mellem service og/eller renovering.
Men er det en race motor som lever det meste af sit liv ved fuld gas, vi snakker om her Henning?
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
Jeg har prøvet begge, dele på gade motorcykler. Og der sku ikke skid forskel...
Men det hele er jo op, til hvad vi hver i sær vælger at gøre.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Race motoren skal yde maks effekt og moment, uden hensyntagen til olieforbrug, emissionstal eller holdbarhed.
Gade motoren skal overholde nogle emissions krav, ikke bruge for meget olie, og gerne holde længe også.
Nej det er op til producenten at fortælle hvad man bør gøre når man kører sin motor til...
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
Ironi kan forekomme.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 26 Emner: 13 Svar: 186
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 26 Emner: 13 Svar: 186
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Altså at effekten steg indtil ca. 30.000 km for så at falde igen.
Hvis vi antager at det samme gælder en MC motor, så vil "gademusikanten" køre den til efter anvisningerne og glæde sig over at den holder effekten mindst 60-80.000 km.
Racerkøreren vil sige "WTF - skal jeg vente 30.000 km på max effekt" og så vil han vride øret med det samme for at opnå et slid der svarer til 30.000 km og max effekt.
Og så efter 20.000 km når effekten er faldet skifter han motoren.
Så jeg stemmer på Sajmon
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Annoncer: 9 Emner: 64 Svar: 3.005
Hvis vi tager en typisk, amerikansk støjejerns V8 motor. Så ingen tvivl om en gamdags tilkøring er 100% nødvendig.
1. Støjejerns cylinder (Også stål) ændrig sig rigtig meget under tilkøring. Og stempelringe / cylinder først rigtig tætte efter tilkøring. Der er ikke tvivl om stempelringene vil have ret svær overleve, uden tilkøring.
2. Rigtig mange knastaksler og andre dele ikke hærdet, og den prosses er en del af tilkøringen.
Tager vi derimod en typisk Japaner motor, med Negacil cylinder. Så ændre cylinder vægen sig stort set ikke efter tilkøring. Så cylinder og stempelringer er tætte fra starten.
Samt alle dele er korrekte hærdet, så er tilkøringen sku lidt spild af tid.
#20 Den teori er afprøvet, mere end en gang. Negacil cylinder ZERO forskel. Jeg har flere af dem (Kunde biler), vi har målt med jævne mellemrum.
996 TT, GT2 og GT3 derimod, som alle er med stålcylinder, og den højt elske Hans Metzler motor. De bør stadig tilkøres, for at opnå en bedre holdbarhed.
Men der skal rigtig meget til, før de begynder at tabe effekt.
Begge min Boxstere, har ikke tabt effekt, de sidste 5 år. 205.000 Km på den ene idag.
Min Cayenne har kun været målt over de sidste 30.000 Km, så det er lidt svæt at sige endnu.
Min 911, har jeg kun målt efter fuld GT2 upgrade, så den ligger ret konstandt på 538 Hp.
Lige ud over en gang, hvor den brændte et tændrør.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.710
Indkøring ny mc