{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkøring ny mc
  • #1   11. maj 2021 Det er nok underordnet med tidspunktet. Men mere vigtig er måske hvordan med garantien efter ombygningen? Har du styr på det?

  • #2   11. maj 2021 Jeg ville vente til efter 1000 km service.
    De første 1000 km er en indkøringsperiode, hvor den gradvist må få mere og mere gas.
    Under indkøring får den fuld smadder.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #3   11. maj 2021 Det #2 siger.

  • #4   11. maj 2021 Venter til service er overstået, tak for svar.

  • #5   11. maj 2021 Det er i princippet de første 100-200 km der er indkøring, der må gerne gives gas hvis det skal være en effektiv indkøring.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #7   11. maj 2021 #6 - Den diskussion gider jeg ikke tage.

    Du er jo åbenbart enormt meget klogere end alle fabrikanterne. smiley


  • #8   11. maj 2021 #7 Det er faktisk ret normal, cyklerne bliver direkte fra samlebåndet til rullefelt.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #9   11. maj 2021 #8 - Ja for en kortvarig kvalitetstest, men det har ikke en skid med indkøring at gøre.

  • #10   11. maj 2021 Prøv at læs racing kit manualerne fra HRC. Så tror jeg du får dig en slem overraskelse.

    Til den gamle Sp1, med fuld HRC kit, anbefaler de 20 min med med 30% gas, total nedkøling, og 20 min med op til 60%, nedkøling igen og med klar til fuld gas test.

    Det eneste i en ny motor idag, der er et problem er toppakningen. Og den sætter sig efter 2 x nedkøling.
    Hvad man så vælger er smag og behag.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #11   11. maj 2021 #10 - Prøv at læse hvad tråden handler om.

    Der er absolut intet overraskende ved at man vælger en kort og aggressiv tilkøringsperiode på en race motor, som man alligevel regner med har en kort levetid mellem service og/eller renovering.

    Men er det en race motor som lever det meste af sit liv ved fuld gas, vi snakker om her Henning?


  • #12   11. maj 2021 Hele pointen er, hvis en racer motor kan klare det. Så kan en lang mindre tunet gade motor også.

    Jeg har prøvet begge, dele på gade motorcykler. Og der sku ikke skid forskel...
    Men det hele er jo op, til hvad vi hver i sær vælger at gøre.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #13   11. maj 2021 Pointen er at det er to vidt forskellige succes kriterier man har, og vidt forskellige parametre man måler på med de to typer motorer.

    Race motoren skal yde maks effekt og moment, uden hensyntagen til olieforbrug, emissionstal eller holdbarhed.

    Gade motoren skal overholde nogle emissions krav, ikke bruge for meget olie, og gerne holde længe også.

    Nej det er op til producenten at fortælle hvad man bør gøre når man kører sin motor til... smiley


  • #14   11. maj 2021 Der er jo mange bil producenter, der ikke forskriver tilkøring idag.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #16   11. maj 2021 #15 - Jo da. Jeg er helt sikker på at det er importøren der laver manualerne til MC'er idag.... Ahem...

    Ironi kan forekomme.


  • #17   11. maj 2021 Da jeg fik min nye kawasaki fik jeg kun at vide at jeg skulle undgå sejtrækning de første 1000 km, andet nævnte forhandleren ikke.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #18   11. maj 2021 Det er beskrevet i manualen. smiley

  • #19   11. maj 2021 Det er nok også bedre at følge den, forhandlere er jo "bare" sælgere smiley

  • #20   12. maj 2021 Jeg læste engang en given Porsche 911 motor ydede maksimalt efter ca. 30.000 km.
    Altså at effekten steg indtil ca. 30.000 km for så at falde igen.
    Hvis vi antager at det samme gælder en MC motor, så vil "gademusikanten" køre den til efter anvisningerne og glæde sig over at den holder effekten mindst 60-80.000 km.
    Racerkøreren vil sige "WTF - skal jeg vente 30.000 km på max effekt" og så vil han vride øret med det samme for at opnå et slid der svarer til 30.000 km og max effekt.
    Og så efter 20.000 km når effekten er faldet skifter han motoren.
    Så jeg stemmer på Sajmon


  • #21   13. maj 2021 Nu er det vigtig at forstå, hvad der sker i en tilkøring. Og hvad formålet er, for at afgør hvad er rigtig for den pågældende motor.

    Hvis vi tager en typisk, amerikansk støjejerns V8 motor. Så ingen tvivl om en gamdags tilkøring er 100% nødvendig.
    1. Støjejerns cylinder (Også stål) ændrig sig rigtig meget under tilkøring. Og stempelringe / cylinder først rigtig tætte efter tilkøring. Der er ikke tvivl om stempelringene vil have ret svær overleve, uden tilkøring.
    2. Rigtig mange knastaksler og andre dele ikke hærdet, og den prosses er en del af tilkøringen.

    Tager vi derimod en typisk Japaner motor, med Negacil cylinder. Så ændre cylinder vægen sig stort set ikke efter tilkøring. Så cylinder og stempelringer er tætte fra starten.
    Samt alle dele er korrekte hærdet, så er tilkøringen sku lidt spild af tid.

    #20 Den teori er afprøvet, mere end en gang. Negacil cylinder ZERO forskel. Jeg har flere af dem (Kunde biler), vi har målt med jævne mellemrum.
    996 TT, GT2 og GT3 derimod, som alle er med stålcylinder, og den højt elske Hans Metzler motor. De bør stadig tilkøres, for at opnå en bedre holdbarhed.
    Men der skal rigtig meget til, før de begynder at tabe effekt.
    Begge min Boxstere, har ikke tabt effekt, de sidste 5 år. 205.000 Km på den ene idag.
    Min Cayenne har kun været målt over de sidste 30.000 Km, så det er lidt svæt at sige endnu.
    Min 911, har jeg kun målt efter fuld GT2 upgrade, så den ligger ret konstandt på 538 Hp.
    Lige ud over en gang, hvor den brændte et tændrør.





    profilbillede
  • #22   13. maj 2021 Så er den ged barberet smiley

Kommentér på:
Indkøring ny mc

Annonce