9.904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan? Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan?

En del ældre MCere bliver sat til salg vha. kun til cvr nummer/uden garanti.
Forhandleren er vel bare ude på at slippe for at skulle stille garanti.
Men jeg har overvejet at hvis en medarbejder hos forhandleren er mellemmand og man så som privat mand (uden cvr) køber den af medarbejderen og ikke forhandleren - ville det hele så ikke bare være i skønneste orden? Og man behøver ikke et cvr nummer for at købe den selvf. er den så uden garanti som ved alle privat handler.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan?
  • #2   22. maj 2021 Sådan kan man ikke gøre.
    Du kan tilbyde at købe den, men at der så skrives på slutsedlen at du køber en defekt motorcykel.
    Så kan du ikke reklamere over fejl, for det er specificeret på slutsedlen.

• #3   22. maj 2021 Formuleringen blev lavet, for at forhindre al form for garanti og ansvar, ved salg til private, som ellers havde købeloven at henvise til.
    Selv om der blev skrevet "Rusten og defekt over alt", så kunne den private kunde påberåbe sig uvidenhed og erstatning.
    Så nej, de kan ikke skrive sig ud af det og derfor kræver de et cvr. nummer for ikke at havne i en erstatningssag.
    Du kan evt. låne et cvr. nummer af en selvstændig, hvis han giver dig lov smiley

• #5   22. maj 2021 Det kunne jeg ikke drømme om, for min samvittighed er ren som nyfalden sne, den har nemlig aldrig været brugt.

• #6   22. maj 2021 På mit arbejde kam man godt lave en aftale om de køber først og sælger til dig bagefter. Det er da bare om fru kontor gider rode med det.... Ellers skift arbejde til et ordentligt sted smiley

Skal så siges jeg er et sted med kun 12 medarbejdere, de gider nok ikke på Grundfoss eller lignende.... måske.

• #7   22. maj 2021 #3: Forkert. Formuleringen blev lavet for at beskytte forbrugeren.
    Og nej, man kan ikke fraskrive sig købelovens bestemmelser. Men reklamationsretten giver kun ret til at reklamere over de fejl og mangler, som er til stede da handlen bliver indgået, og som køber ikke er bekendt med.
    Hvis der derfor på slutsedlen står, at købet består af en defekt motorcykel, men flere defekte på styretøj, bremser og motor, så kan man som køber ikke reklamere over fejl der opstår på de komponenter, da man ved købet er gjort opmærksom på det.

• #8   22. maj 2021 Det, du skriver i #2 og #7 er ikke korrekt, desværre... smiley

• #9   22. maj 2021 #8: Jo det er. Hvis det jeg køber, er en defekt mc, så kan jeg efterfølgende ikke reklamere over den er defekt.

• #10   22. maj 2021 Tak for jeres input, men der dukker flere spørgsmål op desværre smiley
    1. Salg til cvr nummer skal jo så stå i købers regnskab ik? Så det med at låne et cvr nummer det hænger jo ikke rigtig sammen
    2. Idéen med at ejeren af MC butikken jo selv købte den og solgte den videre til mig ville jo gøre at den kunne slippe fri af reklamations lovgivningen fordi ejeren (privat) jo ingen interesse har i at reklamere over noget overfor sin egen virksomhed.
    3. Er der nogen af jer der har prøvet at lave en slutseddel uden garanti eller reklamationsmulighed ved køb hos forhandler?

• #11   22. maj 2021 #10: Du kan sagtens skrive under på, at du køber en mc uden reklamationsret. Men det betyder ikke at reklamationsretten ikke gælder.

• #12   22. maj 2021 #10
    Ja det er derfor jeg skrev du måske kunne høre dit arbejde om muligheden.

• #13   22. maj 2021 Jesper, Formuleringen beskytter begge veje. Forbrugeren beskyttes mod fup og fidus og den handlende mod dumme købere.
    Tro mig, selv om du skriver at den bruger olie og er slidt godt og grundig, så kan en privat køber bagefter klage og sige han ikke vidste at det var så slem og det var så dyr at lave.
    Her bliver den handlende så dømt til at yde erstatning eller tage køretøjet tilbage.
    Salg til cvr. nummer forhindre alt polemik bagefter, da det er to ligeværdige der handler. smiley

• #14   22. maj 2021 Og et CVR-nr kan man bare oprette eller hvordan ?????? smiley

• #16   22. maj 2021 Man kan bare bruge et tilfældigt cvr-nummer. Det bliver ikke indrapporteret nogen steder. Og butikken skal ikke kontrollere om det overhovedet er en virksomhed bagved. Bare de kan skrive det på slutsedlen, så kan private også købe den uden garanti (det er dog ikke lovligt. Men det er en offerløs forbrydelse)

• #17   22. maj 2021 Du køber for at spare penge, forhandleren sælger for at spare tid og penge. Hurtigt ind, hurtigt ud.

Jeg kan ordne handlen for dig.

• #18   23. maj 2021 For en del år siden hjalp jeg en advokat med at købe ny MC.
    I hendes slutseddel på den hun solgte stod der "købt som beset", for det må man godt mellem private.
    Da hun så skulle købe er der et par småfejl ved cyklen, og så siger hun til sælger - sådan lidt blondinenaivt - lad os skrive det på slutseddlen og så skriver sælger glad, skramme på kåbe bla. bla.
    Da vi så går derfra spørger jeg "Hvorfor gjorde du det".
    Listigt smil - "Hvis der står en liste med fejl i slutseddlen, så betyder det at der IKKE er andre fejl. Hvis vi ikke skriver noget ja, så er der jo nogle fejl og så jeg dem eller gjorde jeg ikke og sagde sælger det eller ej. Men når først man har lavet en liste, ja så ER det de fejl der er på cyklen."
    Moralen i historien er at man skal passe på - især når man handler med advokater, og at tingene måske er mere komplicerede end som så, og at man skal være sikker på reglerne.

• #19   23. maj 2021 #18: Der er så bestemt noget hun havde misforstået. Listen er kun de fejl sælger er bekendt med. Og derudover vil en sælger kun hæfte for åbenlyst skjulte fejl og mangler.

• #20   23. maj 2021 ...jeg er ikke jurist/advokat,....
    Så jeg vil ikke gå ind i en diskussion om det er korrekt.

• #21   23. maj 2021 "Åbenlyst skjult" hmm..............

• #22   23. maj 2021 #21: Ja, f.eks hvis bundproppen er sat fast med flydende pakning, fordi gevindet er ødelagt.
    Det er en ting man ikke han mulighed for at tjekke ved købet, men noget som sælger har været klar over, hvis denne selv har skiftet olie.

• #23   27. maj 2021 Det letteste er at man aftaler med forhandleren at der kommer til at stå enten " solgt til reservedele" eller solgt til renovering derfor ingen garanti

• #24   27. maj 2021 Vil man være sikker på ikke at få problemer, så undlader man at købe sådan en mc. Uanset pris.

• #25   27. maj 2021 Tillykke månedens mest brugbare kommentar.
    Matthias du har vundet to lodder i konkurrencen om et par gule handsker i valgfri farve.

Kan vi lukke emnet, og betragte det som løst?

profilbillede
  • #26   27. maj 2021 Jeg købte selv en mc i oktober på min brors CVR nummer ( landmand), det figurerer ikke nogen steder i hans regnskab og kommer heller ikke til det, kun på min slutseddel, og forhandlers registrering, det sjove var så nok lidt da forhandleren delte handlen på FB var det med min brors navn

• #27   27. maj 2021 # 25 Det glæder mig da du synes om min kommentar.
    Lodderne i konkurrencen vil jeg gerne forære til dig. Jeg mangler ingen handsker.
    PS: Det er ikke dig der skal bestemme om emnet skal lukkes.

• #28   27. maj 2021 Hov, hov!
    Visse vasse...

Dem på gul stue må ikke råbe af dem på blå stue!
    Du ved udemærket godt, Matthias, at det er Gutte, der bestemmer!

Og kan I så gå hen til de andre børn og vaske jeres fingre!

profilbillede
  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #29   27. maj 2021 Mange svar i denne tråd er direkte forkert, uanset hvad der står i slutsedlen, om den er købt som beset, eller at den har oliespild, når man køber hos en forhandler gælder købeloven, så enkelt er det.
    Man kan ikke bare oprette et CVR nummer, det kræver at man lader sig moms registrerer eller man laver et selskab med indskudskapital.
    Men man kan sagtens købe hvis man har et firma og så bruger dette CVR nummer og så betaler med sine egne penge så står det ikke i firmaets regnskab, men man opfylder kravet over for forhandleren....

• #30   27. maj 2021 #29
    Det kræver jo ikke at man også er momsregistreret men det er så denne sag uvedkommende.
    Alle rådene om blot at benytte et CVR nr er korrekte ifht at man kan gennemføre handlen. Der kommer så noget lov mæssigt og her er pludselig ude i noget dokumentfusk og den slags straffes noget hårdere end f.eks. tyveri.

• Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #31   27. maj 2021 Det er fuldstændigt korrekt det Kennet skriver, at man ikke behøves at lade sig momsregistrer, da nogle former for firmaer ikke er momspligtige, det tænkte jeg ikke lige over smiley

• #32   27. maj 2021 #31: Hvis man ikke omsætter for mere end 50.000kr, er der intet krav om momsregistrering

• #33   27. maj 2021 Det er rigtigt at alt kan lade sig gøre hvis det ikke opdages. Salg mellem private er ikke tvunget til at følge købeloven. Salg mellem cvr og privat kan du ikke skrive dig ud af reklamationsret iflg. Købeloven. Normalt skal et salg fra et cvr. Opgive køb og salgspris og DIF moms. Sælger skal også opgive avancen. Selvfølgelig kan et cvr bruges uden at det figurer på regnskabet hvis altså ikke det opdages.

• #34   28. maj 2021 Jeg har lige købt ny MC og forhandleren havde et cvr nummer de bruger til netop den her type salg

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 1 Svar: 46
    #35   28. maj 2021 Når en bil - eller motorcykel - sælges til CVR betyder det som regel, at den ikke kan gå igennem et syn (med mindre den sælges som nysynet).

Det er rigtigt, at man har lavet loven, så det ikke er muligt at skrive sig ud af købeloven. Så det er ikke nok, at du køber den som defekt. Du skal have et CVR nummer, for at købe en bil eller motorcykel der kun sælges til CVR.

Ofte er mere sikkert, at købe en bil eller motorcykel solgt privat, end en der sælges af forhandler til CVR. Som regel ved forhandleren hvad han gør, når han vælger at ikke vil reparere den.

Jeg syntes det er forkert, når en forhandler sætter ny nummerplade på en motorcykel, som ikke kan køre lovligt på vejen, og ikke kan gå igennem syn, og forhandleren burde ikke have lov til at sætte nummerplade på, eller sælge den med nummerplade, når den sælges som defekt til CVR.

• #36   28. maj 2021 Det er noget vrøvl, den behøver da på ingen måde at fejle noget som helst fordi den kun sælges til et CVR nummer.
    Men der er mange brugte modeller af både biler og motorcykler, som der kan være risikable at svare garanti på. Som forhandler må man jo påregne at hensætte en del af salgs fortjenesten til garanti. En ældre racer motorcyklen kan meget hurtigt koste mere i renovering end salgsprisen var.
    Selv en forhandler der sælger til en CVR registreret kan jo altså ikke ejerskifte en motorcykel over 5 år uden syn, med mindre synet er under er det 12 måneder.
    Der er sikkert også lige en enkelt eller 7 der kører rundt på noget der absolut ikke kan synes.
    De ældre cykler jeg har solgt har kørt perfekt, men turde ikke give to timers garanti.

• #37   28. maj 2021 Der sælges mc nysynet , med nr pl på som ikke kan klare et syn hos en anden synshal umiddelbart efter købet.

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#38   29. maj 2021 Det er noget vrøvl, den behøver da på ingen måde at fejle noget som helst fordi den kun sælges til et CVR nummer.
    Man skal passe meget på. Jeg har købt en bil til CVR. Den kørte 7 km, og så kunne den ikke mere. Alt fejlede. Generatoren virkede ikke, og batteriet blev fladt. Den var ladet op før køb. Og efter et par km ekstra, så virkede bremsen ikke - kun det ene kredsløb fungerede. Jeg kørte tilbage med den samme dag, indenfor 2 timer. Men, han nægtede at tage bilen retur, eller reparere den. Den var solgt til CVR. Intet at gøre. Herefter fik jeg en dygtig mekaniker til at se på den, og han kunne ikke reparere den. Det lykkedes dog, at få købt min gamle bil retur, der var solgt som skrot, da jeg ellers ikke havde noget at køre i. Og den valgte min dygtige mekaniker at svejse sammen, så den kunne gå igennem syn, og dagen var redet.

• J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

#39   29. maj 2021 Men der er mange brugte modeller af både biler og motorcykler, som der kan være risikable at svare garanti på. Som forhandler må man jo påregne at hensætte en del af salgs fortjenesten til garanti. En ældre racer motorcyklen kan meget hurtigt koste mere i renovering end salgsprisen var.
    Selvom den ikke sælges til CVR, skal du ikke forvente en garanti på en brugt motorcykel, der kan sammenlignes med garantien på nye motorcykler. Garanti og reklamationsret, skal ses i forhold til den tilstand, der kan forventes for en brugt af samme årgang, km og mærke. Reelt, skal man ikke forvente sig meget af garantien og reklamationsretten, selvom den ikke sælges til CVR. Jeg spurgte en stor motorcykelforhandler i Danmark, om garanti/reklamationsretten betød, at jeg kunne få den repareret, hvis jeg ikke kunne få den igennem syn samme dag som jeg købte den. Det vil han ikke kunne love. Den skulle ikke til syn forklarede han - det var ikke nødvendigt. Desuden var der kun reklamationsret på brugte motorcykler forklarede han - garanti, var fabriksgaranti, og det var der kun på nyt!

• #40   29. maj 2021 #39: Hvis det er korrekt gengivelse fra den forhandler, så vil jeg ikke anbefale dig at handle der.
    Som forbruger har du reklamationsret på enhver vare du køber. Hvad enten det er en ny mc eller en brugt. Den ret er forbruger beskyttet, og altså ikke noget en forhandler kan komme udenom.
    Garanti er noget helt andet, og det er forhandler/fabrikant der selv bestemmer om der er garanti på en vare. Det er altså fuldt ud lovligt, at sælge en ny motorcykel, der alene er dækket sf reklamationsretten og ikke garanti. Ligesådan er står det også en forhandler frit for, om han vil sælge en brugt motorcykel med garanti. Det er der nogen der gør.
    Men for at kalde noget for en garanti, skal det gøre forholdende bedre for forbrugeren, end de regler der i forvejen er gældende i reklamationsretten.

• #41   29. maj 2021 J M du vil altså have ret smiley så fordi du var upåpasselig og købte en dårlig bil, så konkluderer du at alt det sælges til kun til CVR nummer, er noget defekt lort solgt under mistænkelige forhold.
    Det er da lidt komisk … men man må jo tro på lige hvad man vil.
    Nogen tror på månemanden, tandfeen ham trolden under broen i den med de tre bukkebruser.
    Alle bør tro på noget, jeg tror at jeg skal have en stor kold øl i haven.

Kommentér på:
Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan?

Annonce