9.904 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Svar
Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan? Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan?
En del ældre MCere bliver sat til salg vha. kun til cvr nummer/uden garanti.
Forhandleren er vel bare ude på at slippe for at skulle stille garanti.
Men jeg har overvejet at hvis en medarbejder hos forhandleren er mellemmand og man så som privat mand (uden cvr) køber den af medarbejderen og ikke forhandleren - ville det hele så ikke bare være i skønneste orden? Og man behøver ikke et cvr nummer for at købe den selvf. er den så uden garanti som ved alle privat handler.
0 synes godt om
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Du kan tilbyde at købe den, men at der så skrives på slutsedlen at du køber en defekt motorcykel.
Så kan du ikke reklamere over fejl, for det er specificeret på slutsedlen.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.388
Selv om der blev skrevet "Rusten og defekt over alt", så kunne den private kunde påberåbe sig uvidenhed og erstatning.
Så nej, de kan ikke skrive sig ud af det og derfor kræver de et cvr. nummer for ikke at havne i en erstatningssag.
Du kan evt. låne et cvr. nummer af en selvstændig, hvis han giver dig lov
maj 2008
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Skal så siges jeg er et sted med kun 12 medarbejdere, de gider nok ikke på Grundfoss eller lignende.... måske.
dec 2003
Og nej, man kan ikke fraskrive sig købelovens bestemmelser. Men reklamationsretten giver kun ret til at reklamere over de fejl og mangler, som er til stede da handlen bliver indgået, og som køber ikke er bekendt med.
Hvis der derfor på slutsedlen står, at købet består af en defekt motorcykel, men flere defekte på styretøj, bremser og motor, så kan man som køber ikke reklamere over fejl der opstår på de komponenter, da man ved købet er gjort opmærksom på det.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
dec 2003
jul 2019
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 16
1. Salg til cvr nummer skal jo så stå i købers regnskab ik? Så det med at låne et cvr nummer det hænger jo ikke rigtig sammen
2. Idéen med at ejeren af MC butikken jo selv købte den og solgte den videre til mig ville jo gøre at den kunne slippe fri af reklamations lovgivningen fordi ejeren (privat) jo ingen interesse har i at reklamere over noget overfor sin egen virksomhed.
3. Er der nogen af jer der har prøvet at lave en slutseddel uden garanti eller reklamationsmulighed ved køb hos forhandler?
dec 2003
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Ja det er derfor jeg skrev du måske kunne høre dit arbejde om muligheden.
maj 2008
Tro mig, selv om du skriver at den bruger olie og er slidt godt og grundig, så kan en privat køber bagefter klage og sige han ikke vidste at det var så slem og det var så dyr at lave.
Her bliver den handlende så dømt til at yde erstatning eller tage køretøjet tilbage.
Salg til cvr. nummer forhindre alt polemik bagefter, da det er to ligeværdige der handler.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 6 Annoncer: 1 Emner: 1 Svar: 109
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.844
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Jeg kan ordne handlen for dig.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 711
I hendes slutseddel på den hun solgte stod der "købt som beset", for det må man godt mellem private.
Da hun så skulle købe er der et par småfejl ved cyklen, og så siger hun til sælger - sådan lidt blondinenaivt - lad os skrive det på slutseddlen og så skriver sælger glad, skramme på kåbe bla. bla.
Da vi så går derfra spørger jeg "Hvorfor gjorde du det".
Listigt smil - "Hvis der står en liste med fejl i slutseddlen, så betyder det at der IKKE er andre fejl. Hvis vi ikke skriver noget ja, så er der jo nogle fejl og så jeg dem eller gjorde jeg ikke og sagde sælger det eller ej. Men når først man har lavet en liste, ja så ER det de fejl der er på cyklen."
Moralen i historien er at man skal passe på - især når man handler med advokater, og at tingene måske er mere komplicerede end som så, og at man skal være sikker på reglerne.
dec 2003
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 711
Så jeg vil ikke gå ind i en diskussion om det er korrekt.
mar 2009
dec 2003
Det er en ting man ikke han mulighed for at tjekke ved købet, men noget som sælger har været klar over, hvis denne selv har skiftet olie.
sep 2017
Følger: 12 Følgere: 1 MC-er: 3 Svar: 3
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.871
dec 2003
Matthias du har vundet to lodder i konkurrencen om et par gule handsker i valgfri farve.
Kan vi lukke emnet, og betragte det som løst?
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 46 MC-er: 1 Svar: 2
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.871
Lodderne i konkurrencen vil jeg gerne forære til dig. Jeg mangler ingen handsker.
PS: Det er ikke dig der skal bestemme om emnet skal lukkes.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
Visse vasse...
Dem på gul stue må ikke råbe af dem på blå stue!
Du ved udemærket godt, Matthias, at det er Gutte, der bestemmer!
Og kan I så gå hen til de andre børn og vaske jeres fingre!
apr 2018
Følger: 1 Svar: 2
Man kan ikke bare oprette et CVR nummer, det kræver at man lader sig moms registrerer eller man laver et selskab med indskudskapital.
Men man kan sagtens købe hvis man har et firma og så bruger dette CVR nummer og så betaler med sine egne penge så står det ikke i firmaets regnskab, men man opfylder kravet over for forhandleren....
apr 2017
Følger: 23 Følgere: 82 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 37 Svar: 396
Det kræver jo ikke at man også er momsregistreret men det er så denne sag uvedkommende.
Alle rådene om blot at benytte et CVR nr er korrekte ifht at man kan gennemføre handlen. Der kommer så noget lov mæssigt og her er pludselig ude i noget dokumentfusk og den slags straffes noget hårdere end f.eks. tyveri.
apr 2018
Følger: 1 Svar: 2
dec 2003
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Svar: 3
apr 2016
Følger: 18 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 11
maj 2016
Følger: 1 Svar: 46
Det er rigtigt, at man har lavet loven, så det ikke er muligt at skrive sig ud af købeloven. Så det er ikke nok, at du køber den som defekt. Du skal have et CVR nummer, for at købe en bil eller motorcykel der kun sælges til CVR.
Ofte er mere sikkert, at købe en bil eller motorcykel solgt privat, end en der sælges af forhandler til CVR. Som regel ved forhandleren hvad han gør, når han vælger at ikke vil reparere den.
Jeg syntes det er forkert, når en forhandler sætter ny nummerplade på en motorcykel, som ikke kan køre lovligt på vejen, og ikke kan gå igennem syn, og forhandleren burde ikke have lov til at sætte nummerplade på, eller sælge den med nummerplade, når den sælges som defekt til CVR.
dec 2003
Men der er mange brugte modeller af både biler og motorcykler, som der kan være risikable at svare garanti på. Som forhandler må man jo påregne at hensætte en del af salgs fortjenesten til garanti. En ældre racer motorcyklen kan meget hurtigt koste mere i renovering end salgsprisen var.
Selv en forhandler der sælger til en CVR registreret kan jo altså ikke ejerskifte en motorcykel over 5 år uden syn, med mindre synet er under er det 12 måneder.
Der er sikkert også lige en enkelt eller 7 der kører rundt på noget der absolut ikke kan synes.
De ældre cykler jeg har solgt har kørt perfekt, men turde ikke give to timers garanti.
mar 2009
maj 2016
Man skal passe meget på. Jeg har købt en bil til CVR. Den kørte 7 km, og så kunne den ikke mere. Alt fejlede. Generatoren virkede ikke, og batteriet blev fladt. Den var ladet op før køb. Og efter et par km ekstra, så virkede bremsen ikke - kun det ene kredsløb fungerede. Jeg kørte tilbage med den samme dag, indenfor 2 timer. Men, han nægtede at tage bilen retur, eller reparere den. Den var solgt til CVR. Intet at gøre. Herefter fik jeg en dygtig mekaniker til at se på den, og han kunne ikke reparere den. Det lykkedes dog, at få købt min gamle bil retur, der var solgt som skrot, da jeg ellers ikke havde noget at køre i. Og den valgte min dygtige mekaniker at svejse sammen, så den kunne gå igennem syn, og dagen var redet.
maj 2016
Selvom den ikke sælges til CVR, skal du ikke forvente en garanti på en brugt motorcykel, der kan sammenlignes med garantien på nye motorcykler. Garanti og reklamationsret, skal ses i forhold til den tilstand, der kan forventes for en brugt af samme årgang, km og mærke. Reelt, skal man ikke forvente sig meget af garantien og reklamationsretten, selvom den ikke sælges til CVR. Jeg spurgte en stor motorcykelforhandler i Danmark, om garanti/reklamationsretten betød, at jeg kunne få den repareret, hvis jeg ikke kunne få den igennem syn samme dag som jeg købte den. Det vil han ikke kunne love. Den skulle ikke til syn forklarede han - det var ikke nødvendigt. Desuden var der kun reklamationsret på brugte motorcykler forklarede han - garanti, var fabriksgaranti, og det var der kun på nyt!
dec 2003
Som forbruger har du reklamationsret på enhver vare du køber. Hvad enten det er en ny mc eller en brugt. Den ret er forbruger beskyttet, og altså ikke noget en forhandler kan komme udenom.
Garanti er noget helt andet, og det er forhandler/fabrikant der selv bestemmer om der er garanti på en vare. Det er altså fuldt ud lovligt, at sælge en ny motorcykel, der alene er dækket sf reklamationsretten og ikke garanti. Ligesådan er står det også en forhandler frit for, om han vil sælge en brugt motorcykel med garanti. Det er der nogen der gør.
Men for at kalde noget for en garanti, skal det gøre forholdende bedre for forbrugeren, end de regler der i forvejen er gældende i reklamationsretten.
dec 2003
Det er da lidt komisk … men man må jo tro på lige hvad man vil.
Nogen tror på månemanden, tandfeen ham trolden under broen i den med de tre bukkebruser.
Alle bør tro på noget, jeg tror at jeg skal have en stor kold øl i haven.
Salg kun til cvr nummer - kan man gøre sådan?