{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.121 visninger | Oprettet:

COC - dokument eller dataerklæring (erfaringer) {{forumTopicSubject}}

Hej I kloge MC entusiaster

Har købt Benelli TNT 125 fra 2019 uden registrering.
Havde forventet, at importøren havde de nødvendige oplysninger for registrering, men har fundet frem til at oplysningerne skal købes et eller andet sted.
Dataerklæringer.dk har ikke de bedste anmeldelser, men naturligvis er prisen for - formodentlig - nogle ret banale opysninger (der er tale om et nyere køretøj) ikke helt ligegyldigt.
Vil være lykkelig for en seriøs anbefaling af en virksomhed...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  COC - dokument eller dataerklæring (erfaringer)
  • #1   27. maj 2021 Med nul kilometer på klokken ??

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #2   27. maj 2021 Hvis den har E mærket på stelpladen, behøver du ikke skaffe CoC eller dataerklæring.

    Så søger du motorstyrelsen om at stille til toldsyn, og så kan du søge og betale afgift når den har været det.


  • #3   27. maj 2021 Maskinen har et KM-tal på 300.
    Nok til at den iflg. Motorstyrelsen betragtes som et brugt køretøj.
    Desværre er pladen lidt svær at tage tydelige fotos af: Pladens første data er
    e13* 168/2013*00124
    Men altså ingen stort E.
    Udfordringen er iflg. Applus, at oplysningerne højst må være 12 mdr.
    Men ret latterligt lige at bruge 4000 kr. på.....


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #4   27. maj 2021 Det mærke er nok.

    Men et bedre billede skal der til.


  • #5   27. maj 2021 Det er Færdselsstyrelsen du skal kontakte eller T-Hansen, som burde have maskinen registreret, såfremt den er handlet her i Danmark som ny via importør.

    PS - et COC-dokument må højst være et år gammelt.


  • #6   28. maj 2021 Takker for svarene: Jeg har forsøgt Svansen -sidst har jeg tilbudt dem 1500 kr for at sende noget brugbart, men tvivler - Færdselsstyrelsen har jeg ligeledes talt med - de mener jeg jeg skal købe en dataerklæring til de 5000 kr- men bare det at finde nogen som vil og kan lave den er svært nok - har brugt MANGE timer på sagen - men jeg fastholder overfor Færdselsstyrelsen, at når Motorstyrelsen har sendt mig Tilladelse til syn og registrering, så SKAL problemet kunne løses. DET jeg er harm smiley over er at færdselsstyrelsen hjælper - sågar gamle - tunge køretøjer, men et SÅ beskedent køretøj vil de ikke hjælpe med smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #7   29. maj 2021 Men har du snakket med motorstyrelsen?

  • #8   29. maj 2021 Jeg har talt med både Motorstyrelsen og Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen siger selv, at Motorstyrelsen "ikke har forstand på noget teknisk" og mener da også at det er Færdselsstyrelsen man "skal brokke sig til".
    Til gengæld har jeg fået et nogenlunde positivt svar fra Applus som skriver at den letteste måde nok vil være at få den synet "som brugt køretøj". Det er enten 4 år eller 2000 km. Først nævnte ligger godt 2 år ude i fremtiden (som de godt ved) så enten mener de, at jeg må få kørt de resterende 1600 km på prøvemærker (Det er vist heller ikke intentionen med dagsbeviser) eller "få klokken rullet lidt".
    Jeg mindes ikke, at jeg har mødt nogen så latterligt for cyklen bliver næppe bedre af at blive ældre (tværtimod bliver den endnu mere bagud mht. EURO-kravene) og at man kan importere maskiner helt tilbage fra sep. 1982 "på registreringssyn af ikke typegodkendelsespligtige køretøjer, 14.02.2" og selv bare oplyse evt. manglende oplysninger er for mig total modsætning til de fremtidige EURO krav.
    Applus mener ikke, at Færdselsstyrelsen vil give nogen dispensation pga. maskinenens størrelse og temmelig sikkert er det uden betydning med de opgivne 45 kM/L. Men i det mindste skulle jeg være godt på vej, og at jeg så ikke når at få betalt den lidt billigere regstringsafgift inden 01.06.2021 må jeg tage med.....


  • #9   29. maj 2021 Reglerne må jo være ens for alle, uanset om man er privat eller erhverv.
    Alle de EUR-4 cykler, der har stået ude hos forhandlerne hele dette år og nogen står der stadig - er maskiner importørerne har søgt dispensation for grundet overgang til EUR-5 pr 1/1 2021. Hvis de ikke bliver solgt i indeværende år, så skal der betales afgift af dem.
    Sådan er reglerne sat sammen.
    Du var varskoet af tidligere ejer, så jeg kan desværre ikke forstå, du føler dig så uretfærdigt behandlet - uanset om det er en 125 ccm eller det var en 1300 ccm ??
    smiley


  • #10   30. maj 2021 Du kan nok købe et brugt speedometer eller låne et. Så kan den hurtigt have kørt over 2000km

  • #11   30. maj 2021 James B.: Nok ikke absolut ubetinget enig - Der er fx. store lovmæssige forskelle på 25 og 45 -Elcykler.
    Der hvor jeg mener "at kæden er hoppet af" er at man kan læse på Tjek Bil, "at EU har indset at lovkravene er blevet for kompliceret og derfor vil lempe kravene"..
    Når man så tilmed kan læse, at Færdselsstyrelsen er behjælpelige med gamle tunge køretøjer er det da - for mig - svært at forstå, at et køretøj designet til bytrafik og EURO 4 godkendt ikke bare kan godkendes = PENGE I STATSKASSEN = LIGE KLAR TIL EN NY MINK SKANDALE smiley





  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 148
    #12   2. jun 2021 Hvad med Motorankestyrelsen - er det ikke næste skridt?

  • #13   8. jun 2021 Beklager, ikke har fået nævnt status: Har fået GOD info fra Applus: De skriver, at jeg har mulighed for at klage til Færdselsstyrelsen og det har jeg tænkt mig, og giver det ikke nogen resultat har jeg heldigvis muligheden for - på markveje mv. at få listet de resterende 1.400 km "Hjem".
    Konklussion: INGEN skal påstå, at det udelukkende er negativt at bo "hvor kragerne vender" og så kan man oven i købet jævnligt få kæden smurt GRATIS i landmædenes gylle smiley


Kommentér på:
COC - dokument eller dataerklæring (erfaringer)

Annonce