{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Opgradering A1 -> A som 24-årig {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Jeg har haft lidt svært ved at få et enstydigt svar ud af den håndfuld kørelærere jeg har kontaktet, så nu prøver jeg lige her.

Jeg tog kortet til A1 som 18-årig og har nu haft det i 6 år, da jeg ikke havde brug for at opgradere det. Nu står jeg så og gerne vil have det store kort, så jeg er klar til næste sæson. smiley

Er der nogen der har erfaring med at opgradere fra A1 til A, som 24-årig?

Har i skullet op til én enkelt, eller 2 hele køreprøver for at få A-kortet i hus?
Det huer mig ikke meget hvis jeg skal gennem 2 køreprøver, hvis jeg kan undgå det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering A1 -> A som 24-årig
  • #1   3. jun 2021 Med 2 prøver mener du måske teoretisk og praktisk?

  • #2   3. jun 2021 Det fremgår af:
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/906

    Her står der:
    § 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    Så 2 beståede køreprøver, så må du køre stor MC


  • #3   3. jun 2021 Det tror jeg er forkert tolket.
    Han må kunne gå direkte til undervisning og prøve til A, da han er fyldt 24 år.
    Så 2 prøver? Nej.


  • #4   3. jun 2021 @Mathias: Det er vidst der det bliver tricky...

    Som jeg læser det kan han enten:
    1. Gennemføre køreundervisning på en A og gå til prøve (den dyre)
    2. Først opgradere (prøve) fra A1 til A2 og derfra til A. Hvis man læser det bogstaveligt hvad der står på retsinfo kræver det A2 kørekort for at opgradere til A kun med en prøve.

    Jeg læste lidt videre på retsinfo, og der fremgår det klart at der skal 2 års erfaring på A2 til for at kunne opgrade ved prøve alene. Så OP skal faktisk gennem kørerundervisning for at få A kort nu. Ellers er det en prøve, derefter 2 års erfaring på A2 og så en ny prøve.

    Den snip der er relevant:
    "Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A"


  • #5   3. jun 2021 Jeg mener det stadig er forkert.
    Enhver der er fyldt 24 år kan tage A kørekort uden erfaring fra mindre kørekort.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #6   3. jun 2021 Ja, enhver der er 24 kan tage A kørekort. De skal bare følge den lovpligtige undervisning.
    Hvis man i forvejen har haft A2 i mindst 2 år, så kan man nøjes med en prøve.


  • #7   3. jun 2021 Kravet om to års erfaring med A2 bortfalder når man er fyldt 24.
    Derfor kan du gå lige fra den ene køreprøve til den næste.
    Giver det mening? Næ, men sådan er reglen.


  • #8   3. jun 2021 Wow
    Systemet virker virkelig hva

    Folk tænker seriøst om de skal bestå 2 prøver for at køre mc..
    Sygt nok at systemet ka få folk til selv at banke deres pande i asfalten på den måde.
    Det giver jo ingen mening


  • #9   3. jun 2021 Nu handler det om facts og ikke om følelser. Man kan åbenbart gå fra A1 til A2 blot med en praktisk prøve og fra A2 til A også med en praktisk prøve. Men hvad med fra A1 til A? Kørelærerne ved det åbenbart ikke?

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #10   3. jun 2021 Til gengæld skal man ikke bestå en prøve i at køre med sidevogn - som jo ellers styrer totalt anderledes end alle andre køretøjer. Man kunne lige så godt få lov til det med bilkørekortet.
    Og hvorfor skal man bestå en teoriprøve når man allerede har kørekort?
    Hvis de tror man går og glemmer teorien, så burde alle jo op til teoriprøve jævnligt.


  • #11   3. jun 2021 En opgradering direkte fra A1 til A er ikke beskrevet i kørekortbekendtgørelsen.
    Åbenbart har ingen haft fantasi til at forestille sig at det kunne blive aktuelt.
    Umiddelbart er der ingen anden måde end først st tage en praktisk prøve til A2 og derefter en praktisk prøve til A.


  • #12   3. jun 2021 Få fat på motorsagkyndig i din kommune og hør ham ad. Hvis han vil skrive under på pairerne og give dig A direkte, så er alt jo godt. Om det er efter bogen eller ikke. Hvis han er bare halvt så forvirret som os andre, kan han vel overtales til det.

  • #13   3. jun 2021 hvis du skal opgradere kræver det en enkelt køreprøve, og du kunne have opgraderet til A som 22 årig da du har haft MC kort siden du var 18... meld dig til en køreprøve og så er det overstået

  • #14   3. jun 2021 Haha, jeg er glad for at det ikke kun er mig der er forvirret.
    Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt syntes at det giver helt mening for mig at skulle op til 2 yderligere køreprøver for at få det store kort, når jeg allerede har 6 års erfaring på MC. smiley

    Spørgsmålet var selvfølgelig om jeg behøvede at opgradere til A2 for så at opgradere direkte til A lige efter, eller om jeg kunne springe A2 trinnet over, når jeg har erfaringen og alderen som jeg har. smiley


    #11 Lige præcis, men jeg har svært ved at forestille mig at jeg er den første dansker der står i den her situation. Det er så ufatteligt ringe beskrevet, og kan tolkes på flere måder.

    Idéelt, ville jeg bare gerne slippe for at betale 3500 for en opgradering, for så lige at gøre det samme igen lige efter. smiley

    Men hvis valget står mellem det, og 12000 + teori timer og prøve igen, så er valget nemt, og så må jeg sgu' bare bide det sure æble og acceptere at det var økonomisk uansvarligt at tage kortet som 18-årig. smiley


  • #15   3. jun 2021 #7: ikke ifølge lovteksten

  • #16   3. jun 2021 Og jeg er ikke engang sikker på at du kan tage de to "opgraderinger" i rap - for at du kan opgradere fra A2 til A med prøve alene skal du have 2 års erfaring på A2, og det har du ikke hvis du lige har opgraderet fra A1 til A2.

  • #19   4. jun 2021 #17: Ja sorry, de 2 års erfaring med A2 gælder kun hvis du vil have A som 22 årig.

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #20   4. jun 2021 På en måde er det jo fair nok.
    Der er lavet en smutvej hvis man i forvejen har A1 og vil have A2 for forskellen mellem 15 og 35 Kw er ikke enorm. Der er så lidt mere vægt at bakse med. Tilsvarende med A2 til A.
    Der er ikke lavet en smutvej fra A1 til A for forskellen mellem de to er potentielt set enorm.

    Hvis politikerne finder ud af at reglerne er uhensigtsmæssige, så vil de nok fikse dem ved at indsætte de to år mellem A2 og A uanset hvor gammel man er.
    Men hvor mange har seriøst det problem årligt?


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #22   5. jun 2021 Jamen, så er der jo slet ingen grund til at have forskellige kørekortkategorier.

  • #25   9. jun 2021 Svar til #24
    Det er så ikke helt korrekt, når man er fyldt 24 er der ikke længere krav om to års erfaring på A2.
    Så du kan godt starte med A2 som 23 årig og opgradere til A når du bliver 24.
    Se evt udklip af bekendtgørelsen længere oppe i tråden.


  • Trine T
    Trine T Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 6
    #27   9. jun 2021 Man glemmer alt om at man engang har taget kort til knallert og tager så et A-kort

    Ellers ville det se skidt ud for en der aldrig hørt kørt knallert smiley (Mig fx smiley )

    God vind smiley


Kommentér på:
Opgradering A1 -> A som 24-årig

Annonce