1.591 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Forlænget bagsvinger Forlænget bagsvinger

Halløj.
Jeg skvattede lige over denne ZX6R på Fjæsbog markedet, og ville lige høre dem af jer der har styr på godkendelser, lovgivning m.m. om den kan synes med den arm der?
Sælger oplyser ikke noget i teksten om hvorvidt den kan synes eller ej, og folk der kommentere på annoncen virker lidt delte i deres meninger...
Hvad siger i? Kan det lade sig gøre at få den godkendt i synshallen? Hvordan er reglerne for en længere svingarm?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forlænget bagsvinger
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.727
    #1   5. jul 2021 Den kan ikke synes med det, medmindre der er tale om en bagsvinger med f.eks TÜV godkendelse. De findes til mange choppere, og handles oftest i tyskland.
    Hvis den cykel havde sådan en, ville det helt sikkert være nævnt i salgstalen, for det koster så jorden ryster.

    Der er alt for mange faktorer som ændres når man forlænger bagsvingeren, så derfor kan man ikke bare godkende det uden videre.
    Kronrørsvinkel og efterløb ændres, akselafstanden forlænges, karakteristikken på affjedringen bag på cyklen ændres, bæreevnen af svingeren ændres osv osv osv - og summen af det, gør at cyklens køreegenskaber er ændret i så stor grad at den ikke vurderes som værende sikker at køre på.

    Du vil helt sikkert få det svar at "den er synet med det" hvis du spørger - men det har ingen som helst juridisk eller praktisk betydning. Synsfolk med flosset moral findes der masser af - ligesom der findes uopmærksomme synsfolk, så medmindre det er skrevet på cyklens registreringsattest, at der er konstruktive ændringer - så skal du regne med at det ikke er, og aldrig bliver lovligt med den forlængede bagsvinger.


  • #2   5. jul 2021 Okay, tak for svar smiley kan man slå den op et sted via f.eks nummerplade og se om der er skrevet ændringer i papirene nogen steder?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.727
    #3   5. jul 2021 Man kan slå nummerpladen op, og der vil det stå under teknisk info, om der er konstruktive ændringer.

    www.nrpla.de eller www.nummerplade.net


  • #4   5. jul 2021 skidegodt, tak for et præcist og brugbart svar smiley

  • #5   5. jul 2021 Det er på mode i USA, kig på nogle af filmene fra Sturgis og andre steder. Jeg tror det er smittet af fra dragstere og hillclimber. Som Sajmon skriver, skal der en godkendelse for konstruktive ændringer i reg.attesten, og den er dyr og svær at få. Medmindre bagenden af stellet kommer højere op eller længere ned, vil det ikke ændre kronrørsvinkel eller efterløb, men den vil gøre grimme ting i sving. På billedet kan man ligefrem føle den håbløse vægtfordeling mellem for- og baghjul.


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.727
    #6   5. jul 2021 #5 - Jo det vil ændre på kronrørsvinkel og derfor også efterløb, for vægtfordelingen ændrer sig med det samme du flytter baghjulet længere bagud.

    Jo det er muligt at du kan finde ET sted når cyklen holder stille, hvor man kan måle sig frem til en ændring på 0, men bare det at du sætter dig op på den, flytter rundt på det hele når din bagerste kontaktflade er rykket 20 cm bagud.

    Af den og mange andre årsager, kræves der en godkendelse fra et anerkendt prøvningsinstitut, som f.eks TÜV...


  • #7   5. jul 2021 Ændringen skyldes så at fjedrene trykkes sammen, og når vægtfordelingen er som på billedet, vil forfjedrene trykkes mere sammen. Kronrørsvinklen vil blive stejlere og efterløbet mindre. Man kan så pindehugge om det skyldes den længere bagsvinger eller ej.
    Når man ser på MC dragracere, vil man også se at de har fået modificeret forhjulsophængningen ret radikalt: Kronrørsvinklen er ekstrem og efterløbet meget langt. Det har ikke den store betydning, da forhjulet kun har meget sporadisk kontakt med jorden, og de styres efter sigende mest ved at læne sig lidt til den ene eller den anden side. I øvrigt er en dragster motor ret interessant - teknik på overdrevet, men den skal jo også kun holde 5 sekunder for full power.


    profilbillede
  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 200
    #8   6. jul 2021 Jeg tvivler på at vægtfordelingen har det store at sige - man kan jo også sætte 100kg dødvægt bagpå og samtidigt køre sikkert. Har jeg hørt.
    Geometrisk ændrer den sig en del når man lægger den ned for at svinge. Det er vel hovedproblemet.


  • #9   6. jul 2021 Hvorfor, som i overhovedet, vil man have en sportscykel (ovenikøbet en ~600) og så forlænge armen? Den går ikke på baghjul, styrer og kører dårligere. Jeg forstår det ikke smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.727
    #10   6. jul 2021 #9 - Vi er for gamle til at forstå det der... smiley

Kommentér på:
Forlænget bagsvinger

Annonce