{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Kubik vs effekt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Hvorfor kan det være at cruisere har så store motorer kontra hestekrafter!? Self vil det da se dumt ud med 600 ccm på en kæmpe cruiser, men hvorfor ikke udnytte de store motorer noget mere!? Kan ikke se ideen med en 1300 ccm med 65 heste når man sagtens kunne få flere ud af den!? Eller er det bare et spørgsmål om at størrelsen på motoren skal følge størrelsen cyklen og at cruisere ikke skal kunne køre hurtigt som en racer men bare se stor og ond ud!?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kubik vs effekt?
  • #1   3. mar 2008 Moment Flere hk mindre moment. : Moment lig med bundtræk- .

  • #2   3. mar 2008 "Cruiserne" er desigbnet til at levere kraften ved relativt lave omdrejninger, derfor har de få heste, men leverer hestene og momentet meget tidligt i forhold til en sports-mc.

  • #4   3. mar 2008 se dumt ud? kun kan man jo ikke se med det blotte øje hvor stor motoren er....
    på en cruiser er det mere momentet man tænker på end hestekræfterne, og ofte med forholdsvis lave rpm, givere en roligere motorgang som jo også passer til stilen....


  • #5   3. mar 2008 K4 ja det gør den også, men kun på den nye BMW er man kommet moment reaktionerne fra motor rotationerne til livs.....men en racer v-twin kan ofte "tæskes" i nogle andre omdr end boxeren. min boxer lukker af ved 8700 omdr hvorimod min gamle vtr sp 1 tog 11300
    jeg tror cruiser motor stilen kommer af at flyde der ud af på noget (for længe siden naturligvis)ikke særligt holdbart materiel og få den ned i omdr uden det løb sig selv istykker!


  • #6   4. mar 2008 Der er tale om to helt forskellig måder at køre MC på!

    En cruiser er til cruising - flad momentkurve træk fra nærmest tomgang, få gearskift, rolig acceleratiofra stående start med kraftig roll-on accelleration uden gearskift ved moderate hastigheder.

    Man har sådan set ikke noget at bruge de mange heste til:-)

    Der findes cruisere med mere sportslige motorer - supermagne, Kawa En, LTD

    Men der bliver længere og længere imellem dem.



  • #7   4. mar 2008 mange heste er ikke et krav for noget som helst.. tænk bare på unimogger der kan trække hvad som helst op ad hvad som helst med deres i nogle tilfælde 40 heste.

  • #8   4. mar 2008 #Knud

    Glem ikke Vmax, som redefinerede power-cruiser begrebet, og der kommer snart en ny version med 200+hk... den skulle nok tilfredsstille cruiserfolk med lyst til kraft.


  • #9   4. mar 2008 En af grundene til at de har så store motorer er at de så har et kæmpe moment, hvis vi bare tager en intruder 1800, den trækker omkring de 180 Nm så vidt jeg hysker, hvor min fars volvo på 2,5 L kun trækker 130 Nm og den kan trække sig selv plus en campingvogn uden problemer.

    De er lavet til at mide en masse kræfter ud ved sindsygt lave omdrejninger, dentop fordi cruisere skal være afslappende at køre på så skal man ikke have en eller anden R1 motor til at skrige en op i hovedet hele tiden.
    Det som jo så er forklaret tidligere er at når hestene går op, så ryger momentet, og hvis vi bruger en enkelt motor størrelse, så vil man se at jo flere heste den har jo højere omdrejninger skal den have for at levere dem, hvor momentet samtidig vil falde, hvor hvis den samme motor blev tunet ind til at give et stort moment vil den trække vil lave omdrejninger og så tilgengæld ikke have så mange heste.

    Det med de kæmpe motorer skyldes at kraften jo som bekendt kommer fra ilt og benzin, jo mere af det man kan få igennem jo mere kraft har man. der kan man gå to veje, enten have en kæmpe motor der køre ved lave omdrejninger, og der ved får en masse luft ind ad gangen og så kun gør det sjældent, eller man kan bruge en lille motor der tager ekstremt mange omdrejninger, men kun tager en lille smugle luft ind ad gangen.
    Hvis vi omsætter dette til biler så kan vi bruge en gade bil med 1,5L motor som ikke kan klare ret meget mer end de 6-7000 rpm, hvis vi sammenligner det med en F1 bil med samme størrelse motor der så tager 18000 rpm så skal gadebilen altså op på en motorstørrelse der hedder 4,5L for at få lige så meget luft gennem systemet som F1eren. det er grunden til de store motorer.
    Håber det hjalp.


  • #10   4. mar 2008 jamen sådan en cruser kan godt komme hjemme fra aligevellet læk mærke til lyden i starten det er ikke den mc. der bliver filmet man høre !

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=974


  • #11   4. mar 2008 Generelt syntes jeg folk fokusere alt for enøjet på hestekræfter. Mange folk fremhæver dette tal som den ultimative numeriske værdi hvorved alle motorcykler kan sammenlignes og vurderes mod hinanden. En skam folk ikke tænker på moment, og ikke mindst på hvordan ydelsen er i mellem området. Jeg tror mange har købt en motorcykel med en motorkarakteristik som ikke passer dem, da de aldrig kører ved så høje omdrejninger. Men hk er jo en god salgs parameter.
    ...og glem heller ikke en ting som vægt, som jo altid burde nævnes i samme åndedrag som hk.


  • #12   4. mar 2008 en 0-100 tid er MEGET mere anvendelig som samenligningsgrundlag for to cykler!

  • #13   4. mar 2008 ...og køreegenskaber, og affjedring og bremser... smiley

  • #14   4. mar 2008 ja det er da i mine øjne også langt vigtigere end et tal man kan slynge ud!

  • #15   4. mar 2008 jesper (vejle) R :

    Nej .. 100-200 er mere interessant ! smiley
    det er her fårene bliver skilt fra bukkene .. fordi på 0-100 er rigtig mange cykler meget ens.. det er fra 100 og opefter, hvor der bliver afsløret om der er krafter i dyret eller ej..


  • #16   4. mar 2008 Nu ryger momentet altså ikke på grund af flere hestekræfter, det bliver bare rykket op i omdrejninger, hvor en cruiser leverer, moment ved meget lave, så levere en racer max nm, ved ca. 8-10 rpm.

  • #17   4. mar 2008 mente 8-10k rpm.

  • #18   4. mar 2008 100-200 er voldsomt uinteressant i danmark. det er jo kun et udtryk for hvor hurtigt man kan få frakendt kørekortet.

  • #19   4. mar 2008 det er også et spørgs mål om motorkonstruktion.. lang stempel vandring tit = med lave omdrejninger. mindre hk og stort moment. kort stempelvandring.
    kort vandring tit = med høje omdrejninger, mange hk on mindre moment..


  • #20   4. mar 2008 Det hele bunder jo i, at en sports motor og en cruise motor er bygget til to forskellige formål.

    Det er helt rigtigt at masser af sportsmaskiner har større moment end en cruiser, men ikke ved 1500-3000 omdr!

    Det der er vigtigt for Jesper (acc 0-100 kmt) er ikke vigtigt for f.eks mig. Der er 60-110 uden 26 gearskift meget vigtigere.

    Det er to helt forskellige ting:-)


  • #21   4. mar 2008 Enig med Peter S - 0-100 er jo ikke en rigtig målestok for sportscykler mere, det er 100-200 eller mere at der bliver forskel på cyklerne smiley

    Og nej Jesper R, det er ikke voldsomt uinteressant, netop dét er interessant!


  • #22   4. mar 2008 Jesper :

    Nej det er et udtryk for om din maskine har krafter eller ej ..


  • #23   4. mar 2008 Jesper R: 0-100 tiden er ikke interessant, for analyserer man ud fra den, er en 600ccm racer ligeså hurtig og stærk som en 1000ccm racer...

  • #24   4. mar 2008 0-100 tider på moderne sportsmaskiner fra 600cc og op fortæller udelukkende om hvem der er god til at lave starten... intet andet. Ligeledes er det komplet latterligt når fabrikanterne opgiver disse tider nede omkring 2,5 sek.

  • #25   10. apr 2008 der findes blandinger, eks en kawa zl1000 eliminator. fed maskine men uden v2 lyden og bund kræfter, cruisermotorer holder også til mange flere km. netop fordi de kører godt med meget færre omdr.

Kommentér på:
Kubik vs effekt?

Annonce