984 visninger
|
Oprettet:
Kubik vs effekt? {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Hvorfor kan det være at cruisere har så store motorer kontra hestekrafter!? Self vil det da se dumt ud med 600 ccm på en kæmpe cruiser, men hvorfor ikke udnytte de store motorer noget mere!? Kan ikke se ideen med en 1300 ccm med 65 heste når man sagtens kunne få flere ud af den!? Eller er det bare et spørgsmål om at størrelsen på motoren skal følge størrelsen cyklen og at cruisere ikke skal kunne køre hurtigt som en racer men bare se stor og ond ud!?
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 197
aug 2004
Følgere: 36 MC-er: 5 Annoncer: 5 Emner: 131 Svar: 581
sep 2005
Følger: 51 Følgere: 47 MC-er: 7 Emner: 63 Svar: 1.167
på en cruiser er det mere momentet man tænker på end hestekræfterne, og ofte med forholdsvis lave rpm, givere en roligere motorgang som jo også passer til stilen....
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 111 Svar: 1.952
jeg tror cruiser motor stilen kommer af at flyde der ud af på noget (for længe siden naturligvis)ikke særligt holdbart materiel og få den ned i omdr uden det løb sig selv istykker!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
En cruiser er til cruising - flad momentkurve træk fra nærmest tomgang, få gearskift, rolig acceleratiofra stående start med kraftig roll-on accelleration uden gearskift ved moderate hastigheder.
Man har sådan set ikke noget at bruge de mange heste til:-)
Der findes cruisere med mere sportslige motorer - supermagne, Kawa En, LTD
Men der bliver længere og længere imellem dem.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
Glem ikke Vmax, som redefinerede power-cruiser begrebet, og der kommer snart en ny version med 200+hk... den skulle nok tilfredsstille cruiserfolk med lyst til kraft.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 598
De er lavet til at mide en masse kræfter ud ved sindsygt lave omdrejninger, dentop fordi cruisere skal være afslappende at køre på så skal man ikke have en eller anden R1 motor til at skrige en op i hovedet hele tiden.
Det som jo så er forklaret tidligere er at når hestene går op, så ryger momentet, og hvis vi bruger en enkelt motor størrelse, så vil man se at jo flere heste den har jo højere omdrejninger skal den have for at levere dem, hvor momentet samtidig vil falde, hvor hvis den samme motor blev tunet ind til at give et stort moment vil den trække vil lave omdrejninger og så tilgengæld ikke have så mange heste.
Det med de kæmpe motorer skyldes at kraften jo som bekendt kommer fra ilt og benzin, jo mere af det man kan få igennem jo mere kraft har man. der kan man gå to veje, enten have en kæmpe motor der køre ved lave omdrejninger, og der ved får en masse luft ind ad gangen og så kun gør det sjældent, eller man kan bruge en lille motor der tager ekstremt mange omdrejninger, men kun tager en lille smugle luft ind ad gangen.
Hvis vi omsætter dette til biler så kan vi bruge en gade bil med 1,5L motor som ikke kan klare ret meget mer end de 6-7000 rpm, hvis vi sammenligner det med en F1 bil med samme størrelse motor der så tager 18000 rpm så skal gadebilen altså op på en motorstørrelse der hedder 4,5L for at få lige så meget luft gennem systemet som F1eren. det er grunden til de store motorer.
Håber det hjalp.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.308
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=974
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
...og glem heller ikke en ting som vægt, som jo altid burde nævnes i samme åndedrag som hk.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.020
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.930
Nej .. 100-200 er mere interessant !
det er her fårene bliver skilt fra bukkene .. fordi på 0-100 er rigtig mange cykler meget ens.. det er fra 100 og opefter, hvor der bliver afsløret om der er krafter i dyret eller ej..
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.225
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.225
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 793
kort vandring tit = med høje omdrejninger, mange hk on mindre moment..
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det er helt rigtigt at masser af sportsmaskiner har større moment end en cruiser, men ikke ved 1500-3000 omdr!
Det der er vigtigt for Jesper (acc 0-100 kmt) er ikke vigtigt for f.eks mig. Der er 60-110 uden 26 gearskift meget vigtigere.
Det er to helt forskellige ting:-)
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 7 Emner: 91 Svar: 1.891
Og nej Jesper R, det er ikke voldsomt uinteressant, netop dét er interessant!
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.930
Nej det er et udtryk for om din maskine har krafter eller ej ..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.130
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 135
Kubik vs effekt?