{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.975 visninger | Oprettet:

Prøvekørsel Vs ny vanvidskørsel lov ? {{forumTopicSubject}}

Nå, nu sidder jeg så lige og hygge kigger div annoncer.
Og jeg falder over nogle stykker der kræver at pengene for MC'en overføres INDEN prøvekørsel.
Årsagen de giver er så den nye lov at konfiskering af køretøjet ved vanvidskørsel.

Hvad syntes i andre om det ?
Er det DIG, der kræver det og hvorfor ?

Jeg betaler sgu ikke det fulde beløb til en jeg ikke kender og stoler på før en prøvetur. Og da slet ikke hvis den person allerede i annoncen teksten mistænker mig.
Det er ihvertfald min mening.
Og så bladre jeg jo self bare videre og køber en anden MC.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøvekørsel Vs ny vanvidskørsel lov ?
  • #1   22. aug 2021 Det er da meget lettere bare at købe kontant i stedet for. De får pengene i hånden, og hvis du så ikke er interesseret, kan du så bare tage pengene igen og gå.

  • #2   22. aug 2021 Er der nogen der er nået dertil????
    Hæ hæ....
    Ja ok, det er sgu nok en anelse overgearet.


  • #3   22. aug 2021 Ja, der er mange ricisi man må løbe hvis man selv vil sælge og få mere for sin MC end ved salg til en forhandler. Jeg kommer ikke til at ligge det fulde beløb til sælger inden køb (og prøvetur).
    Man bliver nødt til at udvise lidt tillid hvis man vil sælge i dag. Alternativet kunne være at køre med / efter på en anden MC eller i bil.


  • #4   22. aug 2021 Er enig med (((Jacob ask ))) så må man køre med eller sælge ved forhandler købte selv ved Jensens der skal man ikke ligge pengene inden prøve tur smiley

  • #5   22. aug 2021 Jeg vil skyde på jeg nok har solgt 2000+ Biler og motorcykler over de sidste 30 år.

    Jeg havde i mange år en GPS tracker, der blev send med hver gang smiley
    Så forvent IKKE en prøvetur, vil forgå inde for loven rammer.

    Lige en side oplysning, de politi folk jeg har solgt til. Er sku ikke en skid bedre end alle andre...


  • #6   22. aug 2021 #1: Hvorfor skulle man få pengene retur, når man har købt den kontant?

    Men det er sgu tåbeligt at nogen kræver fuld betaling.
    De stoler ikke på, at køber kan køre pænt, men vil til gengæld have, at køber stoler på, at de får pengene tilbage.
    Så de typer vil ikke udvise tillid, men kræver andre har den til dem.


  • #7   22. aug 2021 Jeg printer bare en tro og love erklæring ud som ligger på nettet hvor de akseptere at de hæfter for køretøjet hvis de bliver taget, synes det er lidt voldsomt at skulle flytte penge frem og tilbage hvis man ikke køber den.

  • #8   22. aug 2021 Aldrig prøvetur før guldet er i lommen... Har haft folk med A2 kørekort , der ville prøve +100 heste.... Det lige bøde 7000 til mig og 7000 til ham der prøvekører.... J sender dem altid til forhandler hvis de vil "prøvekøre"

  • #9   22. aug 2021 Tænker det er de færreste der bliver snuppet for vanvidskørsel under en prøvetur, der har tænkt sig at betale for køretøjet IRL.. Mange vil måske nok påstå at det ville de helt sikkert gøre. Men hvis de stod i situationen så er 150000,- sgu mange penge…

    Det er en lorte lov, lavet uden logisk tankegang af cyklister med skyklapper…

    Vanvidskørsel skal straffes. Om prisen skal være 20k eller 500k eller en årsindtægt før skat, skal jeg ikke beslutte. Men den skal følge personen der har begået forbrydelsen. Og alt der konfiskeres skal være lovovertræderens ejendom.. ejer vedkommende intet, og kan ikke betale. Må de for min skyld erne sende ham i fængsel og samle klemmer….
    Det skal bare ikke gå ud over uskyldige. I dette tilfælde en sælger af en motorcykel..

    Jeg ved hvordan jeg prøvekører et køretøj. Derfor vil jeg vurderer risikoen for vanvidskørsel væsentlig højere under en prøvetur end på en hvilken som helst anden tur.

    Tror min ageren vil være individuel ved salg. Men hvis en fremmed ikke er indstillet på at betale inden turen så må han finde et andet sted at handle.

    Jeg mener jo også at prøveturen KUN skal bekræfte at køretøjet er fejlfri. Handlen er jo indgået inden.

    Folk der bare godt vil prøve den model jeg har tilsalg, kan prøve den hos en forhandle.

    Joyrides nej tak .


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #10   22. aug 2021 Jeg synes bare det er vildt at en 90-årlig kører motorcykel.

  • #11   22. aug 2021 Nu kører jeg selv "vanvidskørsel" tit og ofte.
    Hvis nogen kommer og vil købe min så skal jeg bare være sikker på de ikke vil stjæle den.

    Loven er tydelig nok. Maskinen konfiskeres kun hvis man er bruger eller ejer.
    Der er ingen ko på isen.
    De må ikke tage den. Ganske enkelt.

    Men ok 75% af danskerne tror også straffen for at køre mc med førerret til bil = at køre uden kørekort.
    7000kr

    Og uanset om du så bukker det i neon og skærer det ud i pap på 15 forskellige måder fatter folk ikke en bjælde af hvordan tingene hænger sammen.

    Hvis folk er for fladpandede eller autoritstro til at fatte hvorfor jeg ikke betaler depositum på købsprisen, så er jeg formentlig heller ikke interesseret i deres motorcykel.

    Så imo er alt som det plejer i danmark smiley
    Stort set


  • #12   22. aug 2021 Har lige læst den igen og må tilstå jeg kører stortset aldrig vanvidskørsel jf. definitionen.
    Uagtsomt manddrab, promille kørsel o.lign. er ikke det jeg gør mig mest i. Det er faktisk rimelig sensible regler, på papiret...

    Dog virker det påfaldende hvor lidt der er flaget med retssikkerheden.

    Det er nok ikke helt uoverlagt.... man kan opnå meget med mindrevidende ved at lade dem tro deres....
    Ligesom da man ændrede knivloven forrige år så det igen blev tilladt at have enhåndshåndterede foldeknive.
    Det blev der godt nok også gået stille med dørene med.
    Fokus lå mere på at der nu altid kræves rimeligt formål med at have en kniv på sig, uanset knivens størrelse og åbne/lukke mekanisme osv.
    Sensible regler... men den listen med dørene og gå bag om ryggen på folk metode er ikke en tendens der klæder sozialistiske nationalstater synderligt... det er blevet lige lovlig normativ regeringsførelse efterhånden


  • #13   22. aug 2021 #11
    Selvom køretøjet ikke konfiskeres så har sælger den ikke mens rettergangen tager stilling.. og det kan jo let tage halve år eller mere…. Hvordan loven præcis virker er der stadig ikke 100% sikkerhed omkring.

    Hvis du er ude og se på et køretøj du vil købe såfremt det ikke har fejl der viser sig ved en prøvekørsel. Så tænker jeg også du er indstillet på at betale. Din risiko ligger kun i den værdi en fejl på køretøjet har. Sælgers er langt større.

    Risikoen for på denne måde at blive snydt af en sælger … arrgh smiley så ved man vist man er på lolland smiley


  • #14   23. aug 2021 Alle mine mc’s har jeg købt uden en prøvetur og solgt dem uden en prøvetur. Tillid.

  • #15   23. aug 2021 Da jeg solgte i foråret, kørte jeg bagved i bil og filmede alt kørsel.
    På den måde var køber bekendt med min tilstedeværelse, og han kunne jo sagtens prøve mc'en uden at køre tosset.. Fin løsning for begge parter..


  • #16   23. aug 2021 Hvis en betjent rent faktisk napper en potentiel køber i at køre 100% for stærkt.

    Så får han vel at vide vedkommende er ude og prøvekøre den.
    Køber påståe vel ikke det er hans egen. Hvorfor skulle han det?

    Hvorfor skulle betjenten så beslaglægge den??

    Der er jo ingen sandsynlighed for den kan konfiskeres.

    Det er en prøvetur ifm. Salg!?

    I hvilken situation vil en betjent bruge timer på papirarbejde og rekvirere Falck, trods protester fra føreren og sælgeren??

    Det lyder absurd at det skulle være et problem.


    Risikoen for køber kører ind i et træ, eller bliver ramt af lynet er vel flere gange større.


  • #17   23. aug 2021 Vi er nok nødt til at have mere konkret viden om, hvad man kan gøre for at forhindre konfiskation ved prøvekørsler, når det drejer sig om privatsalg. Ellers åbner det en ladeport af smuthuller... "jamen hr betjent jeg var bare ude at prøvekøre motorcyklen/bilen!"

  • #18   23. aug 2021 Motorcykler føres næsten altid af ejeren.
    Brugere med varig rådighed er som oftest leasere, og i de tilfælde er loven utvetydig og vi har allerede præcedens for domstol.

    Prøvetur ifm. Salg er ikke fokus område for loven om konfiskation, ej heller er det omfattet af de nye regler.

    Snarere end at åbne smuthuller, så har loven faktisk nærmere lukket smuthuller, hvor der før var smuthuller ifm leasing.

    At det så også har skærpet straffe er en anden sag.

    Men der sker stadig ikke beslaglæggelse pga almindelige færdselsforseelser på en prøvetur ifm salg!

    Jeg ved ikke engang hvor folk har det fra!?
    En fjer bliver til ti høns?


  • #19   23. aug 2021 Hvis jeg havde en motorcykel til salg, ville jeg prøve at kontakte politiet og en forhandler af nye og brugte motorcykler for at få mere at vide.

  • #20   25. aug 2021 Som Liaw allerede har penslet ud.

    Man mister ikke sit køretøj, hvis en potentiel køber bliver nuppet med 201 km/t. Og hvis de tager den i første omgang har de dummet sig gevaldigt og man får den igen.


  • J  L
    J L Tilmeldt:
    feb 2021

    Følgere: 1 Svar: 10
    #21   25. aug 2021 @Liaw: Det er da ikke rigtigt det du skriver. Der var en gut, som fik konfiskeret sin Porsche fordi en ven havde kørt 204 km/t på motorvej (da han skulle hente pizza). Vennen var jo hverken ejer eller bruger. Jeg er 100% sikker på, at MC'en bliver konfiskeret hvis man kører vanvidskørsel - uanset om man er ude at køre prøvetur. Ellers ville loven jo på ingen måde give mening? Fra Politi.dk: Med de udvidede beføjelser kan politiet beslaglægge det køretøj, som er brugt til vanvidskørslen, også selv om det ejes af en anden end føreren – fx en forælder, kæreste eller et leasingfirma. Det er i sidste ende retten der beslutter, om der skal ske konfiskation.

    Hvis du prøvekører en bil eller MC hos en forhandler, som beder de dig nu også om at skrive under på et specifikt afsnit om vanvidskørsel - det må der også være en grund til.


  • #22   25. aug 2021 #21: Porschen blev ikke konfiskeret men beslaglagt. Der er forskel

  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #23   25. aug 2021 Aflevere man ikke en (underskrevet) lånt mc tilbage i samme stand - er det jo tyveri/hærværk uanset årsag. Desuden kan det tage et par uger før køber har forsikret mc-en. Det tog mig 2 uger at forhandlet en ansvarsforsikring på 25000,- til en kasko på 3500,-.

  • #24   25. aug 2021 Angående den Porsche, som blev beslaglagt og florerede over det hele på nyheder og sociale medier: Det var et fint reklamestunt for at folk skal frygte den nye lov endnu mere. Jep. Porschen blev hentet. Men den ejer, der var uskyldig og havde lånt Porschen ud til vennen i god tro, fik den retur. FDM har også lavet en artikel om netop den problematik i starten med lovforslaget. Jf. EU kan man ikke påføre en uskyldig så store økonomiske tab - dansk vanvidsbilisme lov eller ej.

  • #25   25. aug 2021 Det giver jo bare ikke nogen mening. Du giver sælger pengene, kører en tur og bliver blitzet. Returnerer til sælger, og siger du ikke vil købe, og får dine penge retur.
    Så står sælger jo stadig med problemet, når politiet dukker op, nogle dage efter.

    Der er ikke pind at gøre, andet end vurdere køber, og beslutte om de må prøvekøre, eller du overhovedet vil sælge til personen, hvis denne vil prøvekøre.


  • #26   25. aug 2021 Til alle der mener man bare skal handle kontant, så er det heller ikke bare en mulighed.

    Fra 1. juli 2021 er der vedtaget nye regler i hvidvaskloven i forhold til kontantforbuddet, der sænkes fra kr. 50.000 til kr. 20.000.

    Det vil sige at de penge du sælger din lækre BMW R 1200 GS, dem vil banken ikke tage imod. Det er heller ikke muligt at dele den op over et par uger, det vil de også fange - selv om man foreviser en købsaftale.

    Så sælger du noget skal du købe noget andet kontant ??


  • #27   25. aug 2021 #23: Det tager kun et telefonopkald at få en mc forsikret. Jvf loven har du 4 dage til at omregistrere et køretøj, og der skal forsikringen også være på plads

  • Thomas O
    Thomas O Tilmeldt:
    jun 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #28   25. aug 2021 Selv vil jeg ikke betale for noget jeg ikke vidste jeg ville købe, men jeg må sige at jeg godt kan forstå argumentet om fuld betaling inden prøvekørsel. Som sælger er det også lidt af et tillids spørgsmål, bare at overlade sin velpassede cykel til en der bare tropper op på adressen. Mit sidste salg var netop til en der blev væk i en halv time. Han købte cyklen og ringede så et par dage efter og spurgte om jeg havde en reservemotor liggende, da han havde brændt den gamle af…
    Det kunne lige så godt være sket under prøvekørslen. Cyklen fejlede ikke noget, men var en ældre sag fra ‘73.
    Hvem skal stole på hvem først?


  • #29   25. aug 2021 Jeg har lige solgt en mc. Jeg skrev hurtigt et dokument hvor køberen skrev under på at hæfte for de lovovertrædelser vedkommende evt. måtte begå på prøveturen, og at vedkommende købte motorcyklen til fuld pris såfremt de tabte den/styrtede. Der er vel ikke så meget mere i det.

  • #30   25. aug 2021 #29: Bortset fra det dokument ikke sikrer dig alligevel. Han kan påstå han kørte galt fordi bremser, dæk, affjedring mv ikke var i orden, og så hænger du alligevel på den.

  • #31   25. aug 2021 #30 Det ved jeg nu ikke. Cyklen er jo synet. Jeg vil tro det også har en præventiv effekt. Skulle han blæse igennem en fartkontrol så hjælper dokumentet også på det. Men det kræver så at der noteres kørselstidspunkt på dokumentet.

  • #32   25. aug 2021 #31: Korrekt, du slipper for bøden, hvis du kan bevise du ikke var føreren. Men det gør man alligevel uden det dokument

  • #33   25. aug 2021 Ja, tænkte på at jeg sikrer mig at testpiloten også betaler for køretøjet såfremt det konfiskeres

  • #34   25. aug 2021 Den med Porschen har jeg ikke hørt om.
    Det lyder ellers som et tilfælde hvor politiet har haft begrundet mistanke, om ejer var klar over låneren ville ... køre i porsche efter pizza smiley smiley som man nu gør... især hvis de har været lidt kåde de to porsche entusiaster, og ikke helt kunne forsvare sig effektivt med lovkendskab overfor evt. uerfarne betjente der ikke ville erkende nederlag.

    Men havde det været en fremmed person som prøverkørte porschen, ifm salg, så skulle der ikke have været risiko for beslaglæggelse.
    Endsige konfiskation.

    Man kan selvfølgelig altid møde en færdselsbetjent som overreagerer.
    De er også mennesker med sukkermadder smiley

    En tro og love erklæring om man prøvekører ifm salg og ikke har intention om at bryde færdselsloven burde berolige.

    Men det lyder også som noget gøg og gokke kunne finde på for at køre på deres mcer uden risiko for konfiskation.
    Registrer dem i hinandens navne og hav dokument klar.
    Ikke dermed sagt det ikke kunne holde i retten.
    Men de har som regel også delt et hav af billeder og videoer offentligt af dem selv på baghjul på deres respektive mc gennem snave hovedgade den sidste måned, el.lign. så det bliver formentlig afgjort i byretten smiley


  • #35   26. aug 2021 Det er jo i sin sag ret simpelt. Ved udlån til prøvekørsel skriver sælger en tro og love erklæring hvori testkører underskriver at ansvar for cyklen ligger hos dem i løbet af prøvekørslen, i henhold til givne færdselslove. Dateret med dato og klokkeslæt (samt max tidsinterval for testturen på f.eks en halv time), og gem et foto af deres kørekort.

    Selv hvis de bliver blitzet, kan du dokumentere hvem der har været i besidelse af motorcyklen på det givne tidspunkt, og du har deres kørekort som dokumentation for eventuelle problematikker.

    Hvis du så har taget dette foto og overset detaljer såsom at de har A2 kørekort men prøvekører en stor maskine, så ligger fejlen jo hos dig, det er sælgers ansvar at sikre at de i reel god tro giver tilladelse til testkører under lovens rammer.

    Det er ikke så svært folkens, kræver bare en smule ekstra papirarbejde, som jo i forvejen er smart at foretage uanset hvad. Som I jo selv siger, så ligger den største risiko jo hos sælger.


  • #36   28. aug 2021 Til trådstarter… lad mig lige forstå det helt korrekt.

    Du vil under ingen omstændigheder deponere det fulde beløb hos sælger ved prøvetur på hans cykel.

    Men du har ikke et problem med at suse rundt på hans cykel der udgør den samme værdi, uden han har nogen form for sikkerhed i at se dig igen, eller hans cykel, intakt

    Det er god logik smiley


  • #37   28. aug 2021 Jeps...

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #38   29. aug 2021 Man begynder at forstå hvorfor de fleste vælger at handle hos en forhandler.
    Og nej, jeg vil heller ikke lægge købesummen før jeg har sikret mig at varen er som jeg forventer.


  • #39   29. aug 2021 #36 Det du beskriver er jo det der foregår hver eneste dag når der køres testkørsel hos forhandlerne. smiley

  • #40   30. aug 2021 #8
    Det er da noget sludder du skriver. Hvis du har overladt et køretøj til en person der ikke har gyldigt førerbevis får DU en bøde på 2500 og ganske rigtigt 7000 til føreren


Kommentér på:
Prøvekørsel Vs ny vanvidskørsel lov ?

Annonce