{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt borgerforslag - Motorcykler må køre mellem vognbanerne, hvis hastigheden < 40 km/t
  • #1   11. nov 2021 Det er så ikke et lovforslag, heller ikke denne gang!!

  • #2   11. nov 2021 Ind og støt under alle omstændigheder ? smiley


  • #3   11. nov 2021 Det bliver uden min opbakning smiley

  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 19 MC-er: 7 Svar: 37
    #6   11. nov 2021 Ville gerne men må ikke....

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   11. nov 2021 Nah....

  • #8   11. nov 2021 Ingen tilslutning fra mig. smiley

  • #9   11. nov 2021 nix...

  • #10   11. nov 2021

    profilbillede
  • #11   11. nov 2021 OK herfra

  • #13   11. nov 2021 Done. For mig lyder det fornuftigt.

  • #14   12. nov 2021 Det er da flere år siden det blev gjort lovlig.

  • #15   12. nov 2021 Er det da ulovlig ??? smiley smiley

  • #16   12. nov 2021 NEJ fra mig hvorfor skal man klemme sig igennem på denne måde vent bag de andre trafikanter og hold din afstand ,,,har set meget i usa hvor rigtig mange gør det og det ender ofte galt ps køre på mc skal og er en fornøjelse og der er da der ingen brug for at haste imellem indenom mv for at komme hurtigere frem BASTA

  • #18   12. nov 2021 #17 ja ja om det er 40 eller hvad hastighed hvorfor skal man mase sig igennem ,hvad andre gør er deres sag ,,siger bare jeg vil ikke gøre det smiley

  • #19   12. nov 2021 #18
    Du har måske også tænkt dig at holde i kø bag ved flere hundrede biler på motorvejen i Tyskland ?


  • #20   12. nov 2021 #19 tja måske ,men nu køre jeg ikke dernede på mc

  • #21   12. nov 2021 Fornuftigt smiley

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #22   12. nov 2021 Der er så meget man ikke må, når bilerne kører kører de fleste for hurtigt og når de holder stille kører de fleste i mellem dem og under alle omstændigheder larmer de fleste for meget smiley

  • #23   12. nov 2021 Jeg har da også en gang imellem kørt op mellem rækker. Men aldrig i nærheden af 40 km/t. Det er alt for farligt. Ikke ret meget mere end skridttempo og så klar til at bremse.
    Der er alt for stor risiko for at en pludselig åbner en dør. Selv har jeg været ude for en der åbnede døren kun for at blokere mig.


  • #25   12. nov 2021 #24
    Det er det da.


  • #26   12. nov 2021 En google-søgning viser, at lane splitting/lane filtering er tilladt i Tyskland, men kun når trafikken er helt stillestående.

  • #27   12. nov 2021 Det har været oppe før.. https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00209
    Det er dødsdømt i dk. Ja hatten er blevet væk smiley


  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 19 MC-er: 7 Svar: 37
    #29   12. nov 2021 Tysklandsbeboer her: nej, vi må heller ikke.

  • #30   12. nov 2021 40 km/t er ok på helsingørmotorvejen om morgenen. Trafikken bevæger sig i rækker i et par km med rykvis 10-20-40-60 km/t skiftevis.
    Men som altid skal hastigheden tilpasses forholdene. Og forbikørsler ligeså.
    Er forholdene til det så er forholdene til det.

    Værsgo at holde i kø i og omkring byerne i 20 minutter hver vej, hver dag, Hvis det er det du har lyst til.
    Jeg gider ihvertfald ikke sidde på min mc i tomgang i 5x40 minutter hver uge = 3 timer 20 minutter.

    Spild af tid. Jeg klarer en tur der tager 40 minutter i bil på 20 minutter.
    Og jeg har friheden til at slå et smut forbi f.x. ikea, uden at skulle waste yderligere 2 x 10 minutter på at holde i kø på vej ind, på vej ud og lede efter parkerings plads.

    At reglerne ikke skelner mellem biler og motorcyklers placerings muligheder er ikke rationelt.

    Derfor kan det heller ikke ændres med rationale dsv.


  • #31   12. nov 2021 Men har selvf støttet oplægget til debat.
    Det hænder at man vinder hvor man vover


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #32   13. nov 2021 Altså spørge en super rød regering om et lovforslag der gør det mere fordelagtigt at køre på motorkøretøj i og omkring vores byer, der skal man vidst virkelig være optimistisk anlagt hvis man forestiller sig der kommer noget godt ud af det ! smiley

  • #33   13. nov 2021 Ikke al den snak. Gør nu bare det der er nødvendig smiley

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #36   14. nov 2021 35: det lyder helt vildt at man har lavet et 5 årigt forsøg om noget så ligegyldigt, har du et link til det forsøg ?..altså ikke at jeg ikke tror på det du siger, der postes jo gladeligt penge i alt muligt nonsens især hvis det har noget med EU at gøre, men det kunne da være meget sjovt at læse nærmere om hvad de kære franskmænd har fundet ud af sådan mere indgående om emnet i løbet af hele 5 år ! smiley

  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.108
    #38   14. nov 2021 37: en masse udenoms snak men ingen link, er du politiker ? smiley

  • #39   14. nov 2021 The CEREMA report concluded that the experiment produced measurable improvements in driver and rider education and behavior, but as Gautier-Melleray told the Federation of European Motorcycle Associations, “[T]he result is not up to our expectations since the ratio of accidents on the experiment’s networks compared to other networks has increased significantly in one zone and is increasing slightly elsewhere.”

    Specifically, motorcycle accidents increased by 12 percent on the roads where the experiment took place, while they decreased by 10 percent on the other roads of those 11 departments. The French authorities had expected to use the study as justification to legalize the practice across the entire country but, instead, they announced....


    https://www.revzilla.com/common-tread/lane-splitting-study-in-france-yields-unexpected-results-but-its-not-that-simple

    Jeg hæfter mig især ved fraværet af tal om hvor mange af ulykkerne der faktisk foregik ifm filtéring

    Og så er der ikke undervist i det under køreuddannelsen, som ellers ville ske hvis der blev indført.
    Så desuden gerne en almindelig uheldsstatistik som fra danmarks statistik, fordelt på uhelds typer.
    I hvilke situtationer er uheldsraten steget.
    Er graden af personskade højere eller lavere?
    Snakker vi uheld = knalde et spejl, hvor det førhen i højere grad betød tøspigebarns-sandwich mellem en renault og en peugeot?


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
  • #41   14. nov 2021 Hvis man ser sig selv som ham der kører i bil, så tænk på hvor meget mere man skal være opmærksom ved vognbaneskift. Jeg vil meget nødig være ham der er skyld i et færdselsuheld fordi jeg overser en mc der gemte sig i den blinde vinkel skråt bagud.
    Har vi overhovedet så travlt at vi ikke lige kan blive bagved?


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #42   14. nov 2021 #41 Hvis det bliver almindeligt, så tror jeg ikke det er det store problem.
    Jeg var skræmt de første gange jeg kørte bil i Italien (især i Catania) med scootere, der farede forbi på begge sider, men lige så snart man har vænnet sig til at der til enhver tid kan komme en raket forbi på en vilkårlige side, så kigger man sig lige lidt ekstra for.
    Men trafikkultur er nok svær at ændre.


  • #43   14. nov 2021 Deres egen konklusion
    Ultimately, an experiment that failed to provide clear results.
    This assessment highlighted the need to better control driving rules, to better communicate and teach the practice


    Har læst rapporten igennem nu men blev ligeså meget klogere af det som det lader til de selv blev...
    Den rapport er ikke meget værd medmindre man har interesse i konformitet og sænkning af de tendenser franske trafiksikkerheds bureaukrater lige har fokus på for tiden.

    Overdrivelse fremmer forståelsen, jeg synes det er sensibelt at kigge på især den generelle grad af opmærksomhed udvist af trafikanterne.
    Men når der ikke kategorises efter trafikal kontekst, og ikke korrigeres for relevante faktorer, så forbliver det typisk statsfinansieret videnskab..

    Ikke for at gwntage mig selv, men som min kemilærer sagde.
    Statistik er som et miniskørt.
    De viser langt det meste...
    Men de skuler det vigtige.....

    Jeg vil derudover sige at behovet for orientering fra bilisterne er et nonissue. Man passerer kun mellem bilerne, når de ikke kan skifte vognbane. Fordi der er biler ved siden af.
    Ergo ingen vognbaneskift.
    Er man ikke i en position som bilisten almindeligvis ville orientere sig i inden vognbaneskift, så kan man nå at bremse inden bilisten foretager vognbaneskiftet.
    Det er simpelthen et non-issue, hvis lanesplitting foregår inden for lovens rammer ift sikkerhedsafstand m.v.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #44   14. nov 2021 #43 "Men når der ikke kategorises efter trafikal kontekst, og ikke korrigeres for relevante faktorer" - altså, det er også statistik smiley
    Jeg tror det du har brug for ikke er statistik og undersøgelser, men at der bare bliver taget en beslutning om at det skal være lovligt. Hvis vi samtidigt gør det lovligt for alle at overhale indenom, hvilket alligevel sker konstant, så vil det sikkert også føre til at der er mere opmærksomhed i spejlene før man skifter bane.
    Personligt gør jeg det kun nogen gange når bilerne holder stille, jeg tør ikke andet. Både fordi at jeg ikke har kørt forfærdeligt længe og kører på en stor bred cykel, men også fordi de københavnske veje ikke er ret brede og der er mange lastbiler og det er som regel der jeg render ind i kø.


  • #45   14. nov 2021 Jeg foretrækker faktisk status quo.
    Legalisering vil medføre et bureaukrarisk helvede, og en mange gange større skare af dumsmarte som mener jeg skal lytte til deres donning krueger effekt.

    Det jeg har brug for, er statistik der faktisk påviser lanesplittings effekt på uheldsraterne, og evt ligefrem belyser den så godt at man kan bruge det til at skræddersy de kommende regler til virkelighedsbilledet i den aktuelle trafikkultur.
    Om så det betyder at vi kan se en tydelig tendens til at lanesplitting forværrer trafiksikkerheden væsentligt, og vi derfor må udforme reglerne uden lempelse for lanesplitting.

    Dog ønsker jeg selvfølgelig det bedste for alle.
    Og det er min klare overbevisning at frihed under ansvar er i alles interesse


  • #46   14. nov 2021 Prøv at holde i en kø på 20-40 km nede ved grænserne efter turen gennem tyskland, det gider ingen på mc, det er bare stille og roligt ned langs de parkerede biler, har sjældent oplevet nogen problemer med det.

  • #47   14. nov 2021 Når bilerne holder stille, så er det også fint med mig. Man skal dog være rigtig meget opmærksom på der ikke pludselig åbnes en dør foran en. Janteloven hersker stadig, så "den skide mc skal ikke komme fremad, når jeg ikke kan".


  • Otto C
    Otto C Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 3
    #49   17. nov 2021 Støt det, tak.
    Hvis du personlig , ikke vil bruge muligheden, så lad være.
    Det bliver jo frivilligt.


  • #50   17. nov 2021 #16 lad være med at bruge USA som eksempel. Deres kørekultur er elendig og standarderne for vejbrug er lavet til at alle kan være med, uanset om alle rent faktisk burde være med. Alle må overhale indenom, udenom, køre hurtigt og langsomt, dreje for rødt, you name it. For slet ikke at nævne den høje andel af SUVer og trucks som har ringe udsyn.

    Hvorfor gøre lav-farts filtrering lovlig: Det sparer plads, drivhusgasser, og penge. Hvorfor skal en MC tage lige så meget plads som en personbil, når den sagtens kan komme frem ved lav fart uden at være til gene for andre eller blokere almindelig færdsel. Det er ren logik at det giver mening at udnytte den plads vi har til rådighed.

    Problematikker: Håndhævning af sådan en lov, især under uheld hvor der med sikkerhed vil være uenighed om hvorvidt motorcyklisten nu også holdt sig under de 40 km/t.

    Personligt har jeg skrevet under, ikke med henblik på at det bliver lovligt, men mere i håb om at det tages til overvejelse og en balance kan nås som potentielt kan give mc-er mere frihed til at udnytte den plads der er tilgængelig i trafikken (på sikker vis).
    Jeg synes selv det bedste scenarie er når det i princippet er ulovligt, men politiet så vælger at se den anden vej skulle en mc-er trille stille roligt forbi (hvilket efter min erfaring også har været tilfældet indtil nu, i hvert fald i kbh).

    Hertil skal det så siges, at det er tilladt at passere udenom holdende bilister, såfremt man kan holde sig i samme vognbane - da bilerne da ses på ligefod som at de holder ind til siden. Man må bare ikke snige sig ind i banen til venstre når man skal forbi, da man i så fald kører indenom dem som holder derhenne. Dette er brugbart eksempelvis ved lyskryds og vognbanen er bred nok til du kan trille til venstre forbi bilerne i din vognbane med lav fart.


  • #51   18. nov 2021 Daniel K, "Dette er brugbart eksempelvis ved lyskryds og vognbanen er bred nok til du kan trille til venstre forbi bilerne i din vognbane med lav fart. "
    Er det ikke tilladt i forvejen? Altså hvis der er plads venstre om bilerne i yderste, venstre vognbane?


  • #52   18. nov 2021 Claus P,
    Jo det er reglen ved kø på flerbanede veje (typisk eksempel er motorveje), og at man må køre udenom biler der holder i inderste bane ved lyskryds hvis de signalerer de skal svinge til højre (såfremt man kan køre forbi dem uden at komme ind i vognbanen til venstre). Men da det ofte er tilfældet at bilister giver plads til forbikørsel andre steder end hvor det strengt set er tilladt, kan man nemt komme til at blive i tvivl om den forbikørsel man nu laver egentlig er lovlig.

    Men jo, hvis man vil være helt sikker så er det ud i yderste venstre vognbane og så passere udenom. Men det er vigtigt at huske på det omhandler 'holdende' køretøjer, ikke køretøjer i lav fart eller almindelig fart.


  • Otto C
    Otto C Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 3
    #53   18. nov 2021 At gøre det lovligt under alle omstændigheder, under 40 km i timen, vil måske også få bilisterne til at gøre plads i midten, i stedet for som nu, at lukke af og lege politibetjente.

  • #55   19. nov 2021 Jeg har støttet forslaget. Selvom det bliver vedtaget (hvad det næppe gør) kan man jo stadig vælge at undlade at bruge muligheden.

Kommentér på:
Nyt borgerforslag - Motorcykler må køre mellem vognbanerne, hvis hastigheden < 40 km/t

Annonce