{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Nyt borgerforslag - Motorcykler må køre mellem vognbanerne, hvis hastigheden < 40 km/t
  • #1   11. nov Det er så ikke et lovforslag, heller ikke denne gang!!

  • #2   11. nov Ind og støt under alle omstændigheder ? smiley


  • #3   11. nov Det bliver uden min opbakning smiley

  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 14 MC-er: 6 Svar: 26
    #6   11. nov Ville gerne men må ikke....

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 269 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 20.404
    #7   11. nov Nah....

  • #8   11. nov Ingen tilslutning fra mig. smiley

  • #9   11. nov nix...

  • #10   11. nov

    profilbillede
  • #11   11. nov OK herfra

  • #13   11. nov Done. For mig lyder det fornuftigt.

  • #14   12. nov Det er da flere år siden det blev gjort lovlig.

  • #15   12. nov Er det da ulovlig ??? smiley smiley

  • #16   12. nov NEJ fra mig hvorfor skal man klemme sig igennem på denne måde vent bag de andre trafikanter og hold din afstand ,,,har set meget i usa hvor rigtig mange gør det og det ender ofte galt ps køre på mc skal og er en fornøjelse og der er da der ingen brug for at haste imellem indenom mv for at komme hurtigere frem BASTA

  • Duckling ®
    Duckling ® Tilmeldt:
    maj 2021

    Svar: 10
    #17   12. nov #16
    "haste"? Med 40 km/t?
    smiley


  • #18   12. nov #17 ja ja om det er 40 eller hvad hastighed hvorfor skal man mase sig igennem ,hvad andre gør er deres sag ,,siger bare jeg vil ikke gøre det smiley

  • #19   12. nov #18
    Du har måske også tænkt dig at holde i kø bag ved flere hundrede biler på motorvejen i Tyskland ?


  • #20   12. nov #19 tja måske ,men nu køre jeg ikke dernede på mc

  • #21   12. nov Fornuftigt smiley

  • #22   12. nov Der er så meget man ikke må, når bilerne kører kører de fleste for hurtigt og når de holder stille kører de fleste i mellem dem og under alle omstændigheder larmer de fleste for meget smiley

  • #23   12. nov Jeg har da også en gang imellem kørt op mellem rækker. Men aldrig i nærheden af 40 km/t. Det er alt for farligt. Ikke ret meget mere end skridttempo og så klar til at bremse.
    Der er alt for stor risiko for at en pludselig åbner en dør. Selv har jeg været ude for en der åbnede døren kun for at blokere mig.


  • #24   12. nov #19 Erik n
    Selv om det skulle blive ændret i DK - hvilket jeg ikke tror på, hvad har det så med de tyske motorveje at gøre?
    Det er heller ikke tilladt i Tyskland.


  • #25   12. nov #24
    Det er det da.


  • #26   12. nov En google-søgning viser, at lane splitting/lane filtering er tilladt i Tyskland, men kun når trafikken er helt stillestående.

  • #27   12. nov Det har været oppe før.. https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00209
    Det er dødsdømt i dk. Ja hatten er blevet væk smiley


  • #28   12. nov #25 og #26
    Nej, det er det bestemt ikke - heller ikke, når bilerne holder stille.
    Det er af flere omgange forsøgt ændret i D med såkaldte "Petitionen", der svarer til borgerforslag i DK, men det er hver gang blevet afslået.
    Hvis du kan læse tysk - ellers kan jeg oversætte det for Jer, så kan du finde følgende tekst fra bladet Das Motorrad, der er det mest anerkendt blad for motorcyklister i D:
    "In Deutschland gilt das Durchfahren eines Staus rechts der äußersten linken Spur weiterhin als unzulässiges Überholen, weiterhin sind zu geringe Seitenabstände, in der meist von den Autofahrern nicht gebildeten Rettungsgasse an der Tagesordnung. Trotz vieler Petitionen ist hier keine Änderung in Sicht. Bleibt beim Verstoß nur die Hoffnung, entweder nicht erwischt zu werden oder wenn, ohne Bußgeld nochmal davon zu kommen."

    Eller dette fra ADAC, der svarer til vores FDM:
    "Hindurchschlängeln (Lane splitting) im Stau ist für Motorradfahrer verboten.
    Beim Rechtsüberholen gelten für Biker die gleichen Regeln wie für Autofahrer.
    Für zulässiges Linksüberholen bleibt oft zu wenig Platz.
    Regelmäßig schlängeln sich Motorradfahrer auf Autobahnen zwischen den stehenden Fahrzeugen hindurch, um so schneller durch den Stau zu kommen. Dabei nutzen sie oft auch die Rettungsgasse. Aus juristischer Sicht ist die Sachlage klar: Dieses Verhalten ist verboten.

    (Google er ikke altid din ven! Slet ikke, hvis man ikke søger/finder relevant information og ikke accepterer rygter)


  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 14 MC-er: 6 Svar: 26
    #29   12. nov Tysklandsbeboer her: nej, vi må heller ikke.

  • #30   12. nov 40 km/t er ok på helsingørmotorvejen om morgenen. Trafikken bevæger sig i rækker i et par km med rykvis 10-20-40-60 km/t skiftevis.
    Men som altid skal hastigheden tilpasses forholdene. Og forbikørsler ligeså.
    Er forholdene til det så er forholdene til det.

    Værsgo at holde i kø i og omkring byerne i 20 minutter hver vej, hver dag, Hvis det er det du har lyst til.
    Jeg gider ihvertfald ikke sidde på min mc i tomgang i 5x40 minutter hver uge = 3 timer 20 minutter.

    Spild af tid. Jeg klarer en tur der tager 40 minutter i bil på 20 minutter.
    Og jeg har friheden til at slå et smut forbi f.x. ikea, uden at skulle waste yderligere 2 x 10 minutter på at holde i kø på vej ind, på vej ud og lede efter parkerings plads.

    At reglerne ikke skelner mellem biler og motorcyklers placerings muligheder er ikke rationelt.

    Derfor kan det heller ikke ændres med rationale dsv.


  • #31   12. nov Men har selvf støttet oplægget til debat.
    Det hænder at man vinder hvor man vover


  • #32   13. nov Altså spørge en super rød regering om et lovforslag der gør det mere fordelagtigt at køre på motorkøretøj i og omkring vores byer, der skal man vidst virkelig være optimistisk anlagt hvis man forestiller sig der kommer noget godt ud af det ! smiley

  • #33   13. nov Ikke al den snak. Gør nu bare det der er nødvendig smiley

  • #34   13. nov Der er flere lande i Europa hvor det er tilladt at køre frem mellem biler ved kø/tæt trafik. Al forskning jeg har set på området indikerer, at det ikke fører til flere trafikulykker sammenlignet med lande hvor det ikke er tilladt.

    Hvis man ikke føler sig tryg ved at køre frem mellem bilerne, kan man heldigvis bare lade være.

    Hvis man er af den holdning, at andre ikke må "snyde foran" i trafikken, må det være dejligt at bo i Danmark, hvor den slags ikke er tilladt (uanset at der ingen saglige grunde er til at forbyde det).

    Jeg har praktiseret det med fornøjelse de sidste 30 år...


  • #35   14. nov #34
    Ikke al forskning kommer til det resultat.

    Et fem år langt forsøg i Paris med lane splitting blev afsluttet i januar i år.
    Det viste en stigning på 300% (trehundrede) ved en sammenligning af antal uheld med tohjulede køretøjer for året 2015 (før teststart) og 2018 ( et par år inde i testperioden)
    Det er lidt skræmmende.......taget i betragtning, at jeg også selv bruger lane splitting, når jeg finder det forsvarligt.
    I f. eks. Italien kigger bilisterne meget forundret på en, hvis man ikke kører mellem rækkerne frem til krydset, når bilerne holder for rødt lys


  • #36   14. nov 35: det lyder helt vildt at man har lavet et 5 årigt forsøg om noget så ligegyldigt, har du et link til det forsøg ?..altså ikke at jeg ikke tror på det du siger, der postes jo gladeligt penge i alt muligt nonsens især hvis det har noget med EU at gøre, men det kunne da være meget sjovt at læse nærmere om hvad de kære franskmænd har fundet ud af sådan mere indgående om emnet i løbet af hele 5 år ! smiley

  • #37   14. nov #36
    Ligegyldigt??? Det er de franske mcister helt sikkert meget uenige i.

    #der postes jo gladeligt penge i alt muligt nonsens især hvis det har noget med EU at gøre"

    Den sætning forstår jeg slet ikke - det har intet med EU at gøre og omkostningerne har
    kun været nogen skilte ved indfaldsvejene om, hvornår man var inden for området, hvor det var tilladt.

    Du må selv finde de oplysninger du ønsker om forsøget, for det interesserer mig ikke synderligt, så det arbejde vil jeg ikke gøre for dig - beklager.
    Forsøget har været omtalt i bladet Das Motorrad, hvor jeg for et stykke tid siden læste det, men du vil helt sikkert kunne finde mere om det i franske blade og sikkert også på FEMA hjemmesiden.
    Kan du fransk, så kan du stensikkert finde noget på FFMC, der er den franske sammenslutning af mcister.
    Efter at prøveperioden blev afsluttet i januar var der en protestaktion med deltagelse af 20.000 franske motorcyklister, der ville undgå et endeligt forbud mod lane splitting og det lykkedes dem, at få en ny prøveperiode på 3 år. Den 3-årige periode begyndte i august i år og med flere andre områder end Paris.


  • #38   14. nov 37: en masse udenoms snak men ingen link, er du politiker ? smiley

  • #39   14. nov The CEREMA report concluded that the experiment produced measurable improvements in driver and rider education and behavior, but as Gautier-Melleray told the Federation of European Motorcycle Associations, “[T]he result is not up to our expectations since the ratio of accidents on the experiment’s networks compared to other networks has increased significantly in one zone and is increasing slightly elsewhere.”

    Specifically, motorcycle accidents increased by 12 percent on the roads where the experiment took place, while they decreased by 10 percent on the other roads of those 11 departments. The French authorities had expected to use the study as justification to legalize the practice across the entire country but, instead, they announced....


    https://www.revzilla.com/common-tread/lane-splitting-study-in-france-yields-unexpected-results-but-its-not-that-simple

    Jeg hæfter mig især ved fraværet af tal om hvor mange af ulykkerne der faktisk foregik ifm filtéring

    Og så er der ikke undervist i det under køreuddannelsen, som ellers ville ske hvis der blev indført.
    Så desuden gerne en almindelig uheldsstatistik som fra danmarks statistik, fordelt på uhelds typer.
    I hvilke situtationer er uheldsraten steget.
    Er graden af personskade højere eller lavere?
    Snakker vi uheld = knalde et spejl, hvor det førhen i højere grad betød tøspigebarns-sandwich mellem en renault og en peugeot?


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 141
  • #41   14. nov Hvis man ser sig selv som ham der kører i bil, så tænk på hvor meget mere man skal være opmærksom ved vognbaneskift. Jeg vil meget nødig være ham der er skyld i et færdselsuheld fordi jeg overser en mc der gemte sig i den blinde vinkel skråt bagud.
    Har vi overhovedet så travlt at vi ikke lige kan blive bagved?


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 141
    #42   14. nov #41 Hvis det bliver almindeligt, så tror jeg ikke det er det store problem.
    Jeg var skræmt de første gange jeg kørte bil i Italien (især i Catania) med scootere, der farede forbi på begge sider, men lige så snart man har vænnet sig til at der til enhver tid kan komme en raket forbi på en vilkårlige side, så kigger man sig lige lidt ekstra for.
    Men trafikkultur er nok svær at ændre.


  • #43   14. nov Deres egen konklusion
    Ultimately, an experiment that failed to provide clear results.
    This assessment highlighted the need to better control driving rules, to better communicate and teach the practice


    Har læst rapporten igennem nu men blev ligeså meget klogere af det som det lader til de selv blev...
    Den rapport er ikke meget værd medmindre man har interesse i konformitet og sænkning af de tendenser franske trafiksikkerheds bureaukrater lige har fokus på for tiden.

    Overdrivelse fremmer forståelsen, jeg synes det er sensibelt at kigge på især den generelle grad af opmærksomhed udvist af trafikanterne.
    Men når der ikke kategorises efter trafikal kontekst, og ikke korrigeres for relevante faktorer, så forbliver det typisk statsfinansieret videnskab..

    Ikke for at gwntage mig selv, men som min kemilærer sagde.
    Statistik er som et miniskørt.
    De viser langt det meste...
    Men de skuler det vigtige.....

    Jeg vil derudover sige at behovet for orientering fra bilisterne er et nonissue. Man passerer kun mellem bilerne, når de ikke kan skifte vognbane. Fordi der er biler ved siden af.
    Ergo ingen vognbaneskift.
    Er man ikke i en position som bilisten almindeligvis ville orientere sig i inden vognbaneskift, så kan man nå at bremse inden bilisten foretager vognbaneskiftet.
    Det er simpelthen et non-issue, hvis lanesplitting foregår inden for lovens rammer ift sikkerhedsafstand m.v.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 141
    #44   14. nov #43 "Men når der ikke kategorises efter trafikal kontekst, og ikke korrigeres for relevante faktorer" - altså, det er også statistik smiley
    Jeg tror det du har brug for ikke er statistik og undersøgelser, men at der bare bliver taget en beslutning om at det skal være lovligt. Hvis vi samtidigt gør det lovligt for alle at overhale indenom, hvilket alligevel sker konstant, så vil det sikkert også føre til at der er mere opmærksomhed i spejlene før man skifter bane.
    Personligt gør jeg det kun nogen gange når bilerne holder stille, jeg tør ikke andet. Både fordi at jeg ikke har kørt forfærdeligt længe og kører på en stor bred cykel, men også fordi de københavnske veje ikke er ret brede og der er mange lastbiler og det er som regel der jeg render ind i kø.


  • #45   14. nov Jeg foretrækker faktisk status quo.
    Legalisering vil medføre et bureaukrarisk helvede, og en mange gange større skare af dumsmarte som mener jeg skal lytte til deres donning krueger effekt.

    Det jeg har brug for, er statistik der faktisk påviser lanesplittings effekt på uheldsraterne, og evt ligefrem belyser den så godt at man kan bruge det til at skræddersy de kommende regler til virkelighedsbilledet i den aktuelle trafikkultur.
    Om så det betyder at vi kan se en tydelig tendens til at lanesplitting forværrer trafiksikkerheden væsentligt, og vi derfor må udforme reglerne uden lempelse for lanesplitting.

    Dog ønsker jeg selvfølgelig det bedste for alle.
    Og det er min klare overbevisning at frihed under ansvar er i alles interesse


  • #46   14. nov Prøv at holde i en kø på 20-40 km nede ved grænserne efter turen gennem tyskland, det gider ingen på mc, det er bare stille og roligt ned langs de parkerede biler, har sjældent oplevet nogen problemer med det.

  • #47   14. nov Når bilerne holder stille, så er det også fint med mig. Man skal dog være rigtig meget opmærksom på der ikke pludselig åbnes en dør foran en. Janteloven hersker stadig, så "den skide mc skal ikke komme fremad, når jeg ikke kan".


  • #48   14. nov #38
    Er du for doven eller kan du ikke finde ud af selv at åbne hjemmesiderne på Das Motorrad, FEMA eller FFMC?
    Du kan måske kun bruge links fra andre for at finde oplysninger på nettet?
    Hvis det drejede sig om en specifik artikel eller lov, ville jeg altid anføre et link til dette, men i dette tilfælde, hvor du søger generelle oplysninger om en ting, forventer jeg at man selv kan google sig frem til det, der har interesse for en selv.

    For at hjælpe dig på vej, hermed et par links.

    Link til artikel Das Motorrad: https://www.motorradonline.de/ratgeber/erneutes-staudurchfahrt-experiment-in-frankreich-biker-proteste-erzwingen-wiederholung/

    Link til FEMA hjemmeside: https://www.femamotorcycling.eu/

    Link til FFMC hjemmeside: https://ffmc.asso.fr/

    Så må du selv klare resten af arbejdet og finde relaterede artikler på de to sidstnævnte og forvent ikke, at jeg tilbyder at oversætte for dig, hvis ikke du kan læse og forstå fransk. Det kan du jo evt. få Google til at hjælpe dig med.


  • Otto C
    Otto C Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 3
    #49   17. nov Støt det, tak.
    Hvis du personlig , ikke vil bruge muligheden, så lad være.
    Det bliver jo frivilligt.


  • #50   17. nov #16 lad være med at bruge USA som eksempel. Deres kørekultur er elendig og standarderne for vejbrug er lavet til at alle kan være med, uanset om alle rent faktisk burde være med. Alle må overhale indenom, udenom, køre hurtigt og langsomt, dreje for rødt, you name it. For slet ikke at nævne den høje andel af SUVer og trucks som har ringe udsyn.

    Hvorfor gøre lav-farts filtrering lovlig: Det sparer plads, drivhusgasser, og penge. Hvorfor skal en MC tage lige så meget plads som en personbil, når den sagtens kan komme frem ved lav fart uden at være til gene for andre eller blokere almindelig færdsel. Det er ren logik at det giver mening at udnytte den plads vi har til rådighed.

    Problematikker: Håndhævning af sådan en lov, især under uheld hvor der med sikkerhed vil være uenighed om hvorvidt motorcyklisten nu også holdt sig under de 40 km/t.

    Personligt har jeg skrevet under, ikke med henblik på at det bliver lovligt, men mere i håb om at det tages til overvejelse og en balance kan nås som potentielt kan give mc-er mere frihed til at udnytte den plads der er tilgængelig i trafikken (på sikker vis).
    Jeg synes selv det bedste scenarie er når det i princippet er ulovligt, men politiet så vælger at se den anden vej skulle en mc-er trille stille roligt forbi (hvilket efter min erfaring også har været tilfældet indtil nu, i hvert fald i kbh).

    Hertil skal det så siges, at det er tilladt at passere udenom holdende bilister, såfremt man kan holde sig i samme vognbane - da bilerne da ses på ligefod som at de holder ind til siden. Man må bare ikke snige sig ind i banen til venstre når man skal forbi, da man i så fald kører indenom dem som holder derhenne. Dette er brugbart eksempelvis ved lyskryds og vognbanen er bred nok til du kan trille til venstre forbi bilerne i din vognbane med lav fart.


  • #51   18. nov Daniel K, "Dette er brugbart eksempelvis ved lyskryds og vognbanen er bred nok til du kan trille til venstre forbi bilerne i din vognbane med lav fart. "
    Er det ikke tilladt i forvejen? Altså hvis der er plads venstre om bilerne i yderste, venstre vognbane?


  • #52   18. nov Claus P,
    Jo det er reglen ved kø på flerbanede veje (typisk eksempel er motorveje), og at man må køre udenom biler der holder i inderste bane ved lyskryds hvis de signalerer de skal svinge til højre (såfremt man kan køre forbi dem uden at komme ind i vognbanen til venstre). Men da det ofte er tilfældet at bilister giver plads til forbikørsel andre steder end hvor det strengt set er tilladt, kan man nemt komme til at blive i tvivl om den forbikørsel man nu laver egentlig er lovlig.

    Men jo, hvis man vil være helt sikker så er det ud i yderste venstre vognbane og så passere udenom. Men det er vigtigt at huske på det omhandler 'holdende' køretøjer, ikke køretøjer i lav fart eller almindelig fart.


  • Otto C
    Otto C Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 3
    #53   18. nov At gøre det lovligt under alle omstændigheder, under 40 km i timen, vil måske også få bilisterne til at gøre plads i midten, i stedet for som nu, at lukke af og lege politibetjente.

  • #55   19. nov Jeg har støttet forslaget. Selvom det bliver vedtaget (hvad det næppe gør) kan man jo stadig vælge at undlade at bruge muligheden.

Kommentér på:
Nyt borgerforslag - Motorcykler må køre mellem vognbanerne, hvis hastigheden < 40 km/t

x