946 visninger
|
Oprettet:
gearskift {{forumTopicSubject}}
jeg er forholdsvis ny på motorcykel. og ville lige høre om det er nødvendigt at bruge koblingen når man skifter op igennem gearene ved "frisk" kørsel
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 598
dec 2005
Følger: 236 Følgere: 251 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.864
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.613
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 2.997
Hvad skulle lige være problemet i ikke at bruge kobling ???
Ja superbike har kobling, den bliver kun brugt til start og nedgearing.
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 126
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.613
Jeg læste en artikel om at uden kobling korrekt udført så slider det mindre på koblingen, imens andre sværger til koblingen, så der er vist ikke noget definitivt rigtigt svar på det. Hvis der var så ville der jo ikke være tvivl blandt mcisterne. På gadecyklen bruger jeg altid kobling , af vane. på Dt'ern bruger jeg ikke kobling.
dec 2005
Følger: 236 Følgere: 251 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.864
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 2.997
Cykler med quck-shift holder sku fint til det.. jeg bruger aldig kobling op af.
og det har aldirg lykkes mig at smadre en gearkasse
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.581
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 126
feb 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 36 Svar: 742
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.376
Selv min 150.000km gamle CB450K5 fra 1975 skiftede uden problemer op igear uden brug af kobling.
Hvis andre er af en anden opfattelse, er det enten der viden der halter, eller også har de en MC med dårlig gearkasse og dermed dårlig erfaring med at skifte uden kobling.
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 87 Svar: 610
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 714
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 108
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 68 Svar: 1.582
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 87 Svar: 610
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 714
Tobias, Jep det kan man godt, dog ikke så nemt IMO, men min far som er gammel mekaniker er ret god til det. Dog bliver det somregl kun benyttet på biler hvis koblingen er i stykker og bilen skal køres hjem.
Så starter man bilen i første gear og sørger for der ikke er noget/nogen foran bilen. Og husker at man for alt i verden ikke må komme til at holde stille i lydkrydsene!
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 149
jun 2006
Følger: 75 Følgere: 71 Emner: 48 Svar: 799
Når du skifter ned, skal det gøres med lidt gas på rullen, dvs gashåndtaget må ikke være lukket helt ned.
Der vil aldrig ske noget ved din gearkassen, plus du slider ikke din gearkasse unødigt.
Thomas
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.942
min farfar har kørt hjem fra italien, i en oldgammel panhard med et knækket koblingskabel og ingen steder at finde reservedele.. eneste problemer var ved grænserne.. der blev vagterne nødt til at skubbe den i gang
apr 2006
Følger: 26 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 644
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.687
Den fejler intet....... så jeg tror ikke at den der kobling er nøvendeig i den situration
dec 2005
Følger: 11 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.796
gearskift