674 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hjejletræf + Salt på vejen?? Hjejletræf + Salt på vejen??

Nogen der lagde mærke til om der var saltet, synes sgu ikke jeg kunne spotte noget på vejen, men på vintertrafik ser det sådan ud når man klikker på midtjylland???

http://www.vintertrafik.dk/start.asp?file=applet&amt=&saltning=true

Jeg gav ihvertfald lige biken 4-5 spande vand, så burde det kunne tage det der skulle være på den... Man vil vel være sikker, he he smiley

Men ellers tak for en super eftermiddag i Silkeborg, det var rigtig sjovt og hyggeligt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjejletræf + Salt på vejen??
  • #1   16. mar 2008 ja det gjorde jeg og det bliver ikke bederei næste uge....men det var
    sgu atvære ude og køre igen

• #2   16. mar 2008 Ja mine dæk var da pænt hvide da jeg kom til silkeborg så lidt salt må de møgsvin jo ha smidt ;o)

• #3   16. mar 2008 Godt at der ikke skal mere end vand til at få salt væk.... Men stadig irriterende, da jeg faktisk lige havde vasket biken...

Det ender sgu med at lakken snart er væk så meget som den bliver vasket, he he ;-D

• #4   16. mar 2008 nu kørte jeg kun i silkeborg, og ku ikk se noget på min da jeg kom hjem, men kunne da se på de der kom fra Århus at der cykler var pænt "hvide"

• #5   16. mar 2008 Jeg kom fra Horsens, og der ser det heller ikke ud til at de har saltet, og kunne da heller ikke se noget på den, hverken på dæk eller mc....!!! Men en hurtig skyller fik den sgu alligevel, better safe than sorry... eller noget smiley

• #6   16. mar 2008 Mi bike pisser alligevel så meget olie at saltet ikke kan sætte sig :o)

• #7   16. mar 2008 der var mega meget salt specielt på motorvejen, der var så meget at vi måtte tøre det hvide salt af vores hjelme også:/ vi fik vasket cyklerne så håber ikke at det er en bunke rust imorgen når jeg skal på arbejde...

og tak for idag:)

• #9   16. mar 2008 Kunne godt se på vintertraffik.dk at de havde saltet på motorvejen, godt vi ikke tog den så smiley

Jeg lagde ikke mærke til noget på vores rute, så det må jo være et godt tegn...

Nu har jeg ikke ligefrem erfaring med at køre i salt, men er det tydeligt at se på motorcyklen hvis man har kørt på en vej med salt????

• #10   16. mar 2008 Christian : Her er hvad Knud engang skrev til mig...

Først lidt fysik/kemi:

Salt opløses meget let i vand. Hvis vandet fordamper, så er saltet tilbage men i meget fine krystaller. Der kan altså godt komme salt op fra en tør vej, men det hænger selvfølgelig ikke så godt fast på den tørre MC. som på den fugtige.

Korrosionen omkring salt sker i nærværelse af væske, og der er ikke noget, der tager 20 minutter-du behøver ikke springe ud og vaske samme dag som du får salt på den, men inden for få dage skal det gøres.

Salt der bliver flytte/vasket af skader ikke! Dvs salt fra denne uge, der fjernes er væk. det salt du får på i næste uge er væk når du fjerner det. Cyklen oplever det ikke som en "sum".

Så lidt vedligehold:

Jo renere og glattere cyklens dele er, jo mindre salt vil sætte sig, og jo lettere er det at få af. Derfor læg ud med at får den gjort rigt godt ren, og læg så voks på, gerne flere lag med polering imellem. Læg voks på alt, der ikke bliver meget varmt.

Vær opmærksom på, at cykler med kåbe er en del værre at rengøre end nøgne cykler.

Sidst - du kan opløse 3,8 - 3 ,5 kg salt i en spand vand(afh af temperatur) så det er let at fjerne bare brug vand nok.

Efter min opfattelse er alt det saltsnak rent hys, men man skal have det flyttet - det må ikke sidde de samme steder i ugevis.

• #11   17. mar 2008 LOL: Der er særme en slåfejl: 2,8-3,5 kg ikke 3,8-3,5

.... ikke fordi det gør så meget forskel - lortet går af, bare det får vand:-)

Tørt salt gør ikke skade på tørre flader - problemet er bare, at tørt salt ikke eksisterer særligt længe, hvert "saltmolekyle" (egentlig ionpar) binder 6 molekyler vand i en tilsyneladende tør krystal - så i virkeligheden har man ikke tør salt ret mange minutter af gangen:-)

Kommentér på:
Hjejletræf + Salt på vejen??

Annonce