{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.962 visninger | Oprettet:

Støj fra mc {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg kan slet ikke gennemskue de nye regler er der overhovedet nogen mc der er 90 db eller under....... Er det overhovedet realistisk
Jeg har en honda vtx 1800 med et freedom performance udstødning på.... Aner ikke db på den......
Er det synshallen man skal kører til selvom de heller ikke kan lave præcise målinger....
Hvad gør i for at finde ud af om mc er på det rigtig støj niveau......
Fuck jeg er træt af alle de skide regler...... ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støj fra mc
  • #1   7. feb 2022 Rolig nu Brian ??

    Jeg fandt min typegodkendelse på fstyr.dk
    Der står: (forbehold for huskefejl)
    At min er godkendt til 85db ved 2500 omdrejninger, Dvs den larmer sgu noget mere når den på Landevej smutter 80 km/t ved 4000 omdrejninger. Det kan jeg ikke få til andet resultat???

    Ud over det er min personlige mening om det der "vejsidesyn" .... tsk tsk!!
    Har de overhovedet ressourcer til den slags, eller udstyr klar før engang i 2031 eller senere... Synes folk skriver som om vi her fra Maj måned kan forvente og blive holdt ind for hver 30km tilbagelagt på en køretur.

    Ha! Det vil jeg sgu se før jeg tror på det


  • #2   7. feb 2022 Nu kræver det at Færdselsstyrelsen udføre kontrollen, høkerne kan ikke gøre det smiley

  • #3   7. feb 2022 Ja det er det jeg mener, og de står der ikke uden Sofus betjent samtidigt.. inden det er stillet an går der år og dag

  • #4   7. feb 2022 Færdselsstyrelsen kan sagtens selv gennemføre et vejsidesyn. De kan ikke udskrive en bøde, men kan kalde dig til syn. Og synshallerne får, hvis de ikke allerede har, udstyr til støjmålinger.

  • #5   7. feb 2022 De har ingen beføjelser til at trække dig ind til siden smiley

  • #6   7. feb 2022 Jo de har.
    Læs § 2 og og § 5 stk 2
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2671


  • #7   7. feb 2022 Ja og tillykke til færdelsstyrelsen med deres beføjelser, og paragraffer,men jeg tror ikke det bliver sådan...... Selfølgelig vil det ske på en eller anden måde, men jeg synes jeg kan lure en slags forskrækkelse om det her og der... Det er en overdrevet reaktion

  • #8   7. feb 2022 Færdselsstyrelsen med stopskilt? Tvivler stærkt på de udfører det uden politiet ved deres side... tag bare når skattefar er på tur...

    Uanset hvad de har beføjelse til så bekymre jeg mig egentlig ikke smiley


  • #9   8. feb 2022 Lad os nu forestille os, at man søndag formiddag, bliver hevet ind på en rasteplads, af den " flinke mand" fra færdselsstyrelsen. Du er ude at lufte din ældre, men yderst velholdte mc, som du egentlig påtænker at udskifte, med en nyere model. Den bliver nu synet, uden fejl og mangler, hurra- jeg har lige sparet 300 kr, og måske en halv fridag.
    Spændende om man får en attest på syn, det har jo helt klart en betydning i en salgssituation.
    Bare en tanke...
    Og meget underligt, langt de fleste vægter et lavt støjniveau højt, når de vælger hjelm, men deres mc må og skal larme som ind i helvede, sæt nu der ikke bliver lagt mærke til mig.....


  • #10   8. feb 2022 Hej igen
    Jeg er godt klar over at jeg er lidt i alarmberedskab ??
    Og det er jo heller ikke hele Danmarks mc befolkning de vil få fat i
    Men er sikker på at de vil være der her i starten af sæsonen og de vil stå parat på de mc træf der rundt omkring
    Egentlig er det jo simpelt man skal jo bare have en "lovlig" mc
    Men synes bare 90 db virker utrolig lavt
    Mit udstødning har fuld længde og lyddæmper i
    Uden jeg er en expert på det område så synes bestemt det larmer mere end 90 db...
    Og de bøde takster gør ihvertfald indtryk på mig ??B)


  • #13   8. feb 2022 #9 Et vejsidesyn kan ikke bruges til omregistrering, da man næppe tjekker alt og du får heller ikke attest på synet.
    Man vil især tjekke for støj og andre åbenlyse fejl.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #16   8. feb 2022 #13
    Det er ellers en ret omfattende tabel de mindst skal igennem i det link du angav i #6.


  • #17   8. feb 2022 #15 Hvis du nu brugte lidt tid på selv at søge, kunne du nemt finde måden på hvordan støjmålingen foretages.
    Nu har jeg gjort det for dig:
    https://mff-dk.dk/nyheder-om-lovregler-for-motorcykler/23-udstoedningsstoej---hvor-meget-maa-jeg-og-hvordan-maales-det-/


  • #19   8. feb 2022 Hvis det er ligesom et syn i en synshal. Jeg har synet en del cykler, det er rent til grin. De ser om den kan lyse blinke og dytte. Somme tider kører de en kort tur på den, ikke altid. Og så er den synet. Som sagt spild af tid, vejsidesyn bliver det samme eller mindre. Larm, lys og horn og man er videre. Min forestilling bliver at de stiller op ved træf og lign. smiley

  • #20   8. feb 2022 Husker jeg fik målt udstødningen på CB500 Four i 80erne, synshallen, da jokkede han 5--8 meter væk og bad mig give gas konstant, jeg lagde den så bare 500 omdr under det han sagde smiley

  • #21   8. feb 2022 Der må jo være et eller andet sted man kan få det testet
    Så det ikke først når man for bøden man finde ud af det...


  • #23   9. feb 2022 At måle støjniveau er en større videnskab. Og kan IKKE gøres ved vejsiden, der skal ikke være andre støjkilder. Omgivelserne skal være lyddøde. Derfor, kan det praktisk ikke måles smiley

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #24   9. feb 2022 Alt er en større videnskab hvis man gør det til det.
    Hvis forholdene nævnt i retningslinjerne for støjmåling af motorcykler kan opfyldes i vejkanten, så kan man sagtens måle støj der. De retningslinjer er ikke en større videnskab og der må gerne være andre støjkilder og omgivelserne skal ikke være lyddøde.


  • #25   9. feb 2022 #24 selvfølgelig kan det gøres i vejkanten, resultatet bliver bare derefter, nemlig upræcist. Og derfor ubrugeligt, samme i synshaller, de har hverken udstyr eller faciliteter til at lave en præcis måling. De kan helt sikkert sagtens lave en måling. Og folk der ikke ved bedre vil også tro det er fint nok smiley

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #26   9. feb 2022 Det er også fint nok. Det er støj målt under nogle givne betingelser.
    Alt du måler er en tilsnigelse, som fx som når du måler dit dæktryk - og det er vel også fint nok?


  • #27   9. feb 2022 # 25 Du kan mene hvad du vil, men jeg er helt sikker på at målingerne kommer til at bestemme om din udstødning er lovlig eller ej. Uanset om du mener målingen ikke er præcis.
    #21 Du vil i flere synshaller kunne køre ind forbi og få målt dit støj. Yamaha center Ringsted havde for et par uger siden en synsmand på besøg. Besøget blev streemet via Facebook. Her sagde synsmanden, at på de synssteder han arbejdede, kunne man komme forbi og få målt støjen for 250,-
    Støjer den for meget, så får du lov til at køre hjem uden sanktioner. Dog med et råd om at få den lovliggjort.
    For dem som er imod vejsidesynene kan jo bare køre videre.
    Bødetaksterne er
    1. gang: 2.500 kr. 2. gang: 5.500 kr. 3. gang: 8.000 kr. 4. gang: 11.500 kr. 5. gang: 14.500 kr. 6. gang: 17.500 kr.


  • #28   9. feb 2022 Nu du bringer bøde størrelserne op, så kunne man da håbe de røde røvhuller kommer lidt til fornuft og tager dem op til revurdering... vi bliver næsten ligestillet med folk som ingen førerret har. De er blæst op til at være noget af det værste i verden... bevares vi behøver ikke at køre med "race only" rør og potter... (de har tydeligvis ikke stiftet bekendtskab med den lokale idiot i hans gamle pis Audi som skal rev bombes kl 22:30 hver evig eneste aften han er færdig i fitness world :P!!!!!)

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #29   9. feb 2022 Bøderne har ikke rigtigt noget med vejsidesynet at gøre. Men ja, bødestørrelsen burde være det samme for biler.

  • #30   9. feb 2022 Jeg mener at de bøder også gælder for biler, de må heller ikke støje for meget.

  • #31   9. feb 2022 Jeg mener vejsidesyn er helt fint (I forholdt til periodesyn) jeg siger bare, at under de forhold, vil målingen blive alt for upræcis. Jeg har original udstødning på den ene gadecykel og e mærket på den anden. Og mine banecykler bliver jo målt under kørsel. Så jeg har det helt fint med at begrænse støjen fra de idioter der kører med larmepotter smiley

  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #32   9. feb 2022 #30 bødestørrelserne gælder for motorcykel. Mener bøden for en bil er 1.000kr.

    #31 Målingen er ikke upræcis hvis den bliver foretaget efter foreskrifterne. En standard er bare en ens måde at gøre noget på så det bliver sammenligneligt fra gang til gang. Så målingen er præcis i forhold til den valgte standard.


  • #33   9. feb 2022 #32 det har du ret i, men afhængig af hvor meget det blæser, om der er trafik i nærheden eller om der er bygninger i nærheden, vil målingen være forskellig, så ja, hvis du måler præcis samme sted med præcis samme vejr og trafik vil målingen være den samme, flytter du 500 meter ned ad vejen vil målingen være anden, det er det jeg kalder upræcist

  • #34   9. feb 2022 I får det til at lyde som om man får en bøde hvis man larmer 90,0001 db og grænsen er 90,0000.
    Lad os tage hastighedsmålinger - er de præcise? Nej, og det tager man så lidt højde for ved at trække 3km/t fra og så indstiller de grænsen til måske 56 km/t hvor man må køre 50.

    Så mon ikke man gør det samme med db målingerne.
    Målet er jo at få "blod ud af ørene" potterne væk. Og så kan man selvfølgelig skændes om hvorvidt målingen på 134 db er korrekt eller om den kun larmede 132 db.
    Men det gør ikke en fuck forskel. Vedkommende skal have en bøde uanset.


  • #35   9. feb 2022 # jeg er helt enig, og I virkeligheden bliver det sikkert også sådan håber jeg. Min pointe er også bare, at (som en der hat prøvet at lave støjmålinger, dog på andet udstyr) det er umuligt at lave en korrekt måling uden meget kontrollerede omstændigheder, og at der forhåbentlig bliver taget højde for dette smiley

  • #37   9. feb 2022 Ja, og så er der nogen der bare fylder. smiley

  • #38   12. feb 2022 Nej der vel ikke andet at gører end at kører til synshallen få en vejledene måling lavet så man har en ide om hvor meget støj man laver
    Min er blevet synet den 16/12-2021 og godkendt med det udstødning der sidder på men de har vel næppe målt db
    Min er type godkendt til 97 db så skal man vel ikke ned på 90 db?
    Fortsat god dag


  • #39   12. feb 2022 Er der nogen her, som ved hvad FSTYR bruger som grundlag ved støjmåling, når der ikke foreligger en typegodkendelse?
    Jeg har slået, eller forsøgt at slå 3 vidt forskellige MC op via stelnummer.
    De er alle indregistreret i DK.
    Samme resultat for alle tre: "Den pågældende typegodkendelse blev ikke fundet"


  • #41   12. feb 2022 #39 Jeg har oplevet samme problem som dig, jeg har en Kawasaki ZX 10 årg. 90.
    Den kan jeg heller ikke finde i Fstyr's register.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #42   12. feb 2022 Som de skriver på siden, så kan du kun selv fremsøge:: Motorcykler: februar 1997 til juni 2012.

  • #43   12. feb 2022 To af de tre jeg forsøgte at slå op, var indenfor det nævnte tidsinterval.
    En VFR800 fra 2002 og en CBR125 fra 2008.
    Det er nok en god ide at være opmærksom på, hvad de bruger som grundlag, hvis man får påtale for at støje for meget.


Kommentér på:
Støj fra mc

Annonce