{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

Bærbar batterioplader {{forumTopicSubject}}

Min vinteropbevaring sker i garage uden adgang til strøm. Vil gerne undgå at tage batteriet ud.
Vil jeg kunne redde batteriet ved f.eks. månedlig opladning ned denne bærbare batterioplader?
https://www.jemogfix.dk/energistation-med-kompressor/1183/9048304/
Eller måske endnu bedre?
https://www.autodoc.dk/carcommerce/13652082?gshp=1&gclid=Cj0KCQjwuaiXBhCCARIsAKZLt3mm2PiRMEIaEbs-_xu9sN6nufPzw9LgO29aedYY0uHzaIGqNnHNzSYaAs8zEALw_wcB

Eller andre forslag? Solcelleoplader ikke muligt.
(Har set næsten tilsvarende spørgsmålet forum uden gode løsningsforslag )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bærbar batterioplader
  • #1   4. aug 2022 Jeg ved ikke om de to apparater du linker til er egnede til egentlig opladning af et MC batteri, eller om de er bedst til starthjælp.

    Selvom du ikke tager batteriet ud, anbefales det at afkoble en af polerne ved længere tids stilstand, fordi der er et lille forbrug til f.eks. til et indbygget digitalt ur (og evt. andre ting). På den måde er det måske slet ikke nødvendigt at lade på batteriet i en vinterpause.
    Med et voltmeter kan man tjekke om spændingen er faldet for meget i løbet af pausen og så evt. have et starthjælpsbatteri i baghånden.


  • #2   4. aug 2022 Jeg afkobler altid -polen. I vinter var det ikke nok. Batteriet var faldet sammen på et ellers nyt batteri.

  • #3   4. aug 2022 #2 så købte du vel et lithium batteri, så behøver du ikke lade på det hen over en vinter, for de aflader ikke selv. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   4. aug 2022 Hvorfor er det et problem at pille batteriet af cyklen og så lade det et andet sted?

    Det virker som om folk er parat til at bruge ret meget tid og mange penge for at undgå en operation, som oftest ikke tager mere end et kvarter... EN gang pr sæson.


  • #5   5. aug 2022 #1 Et lille digital ur, kan køre 3 år på et knapcelle batteri.
    Så det er nok ikke det der dræner et MC batteri på 3 måneder.
    Det er selvafladning (som er større jo dårligere stand batteriet er i) og sulfatering af pladerne der slår det i hjel.
    Der er derfor man skal lade, for begynder det først at gå ned af bakke så er det en ond spiral.
    #4 Tjaaa, mit sidder under tanken, som har oliekølere på hver side (BMW Rockster), så jeg ville skulle udføre en mindre operation for at få det ud. En SZR660 skal du også have tanken af for at få det ud (den er dog relativt nem at pille af.)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   5. aug 2022 #5 - Så lad os sige en times tid. Det er stadig ingenting...

  • #7   5. aug 2022 #5 men hvad så med spørgsmålet om starthjælpsbatterierne er egnede til opladning af mc batteriet?

  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 33
    #8   5. aug 2022 Jeg har en Danpower booster, som leverer de nødvendige 14,4 volt ud (max 7 ampere), ved en indgangsspænding på mellem 11 og 16 volt.
    Den er beregnet til at lade på forbrugsbatteriet i en campingvogn, næsten uanset hvilken spænding der når frem fra bilen.
    Den forsyner jeg fra mit 24Ah 12V LiFePo batteri vivaenergi.dk/solcelle-webshop/lifepo4-batteri/2187-12v-24ah-lithium-bt-1

    Boosteren kan vidst ikke købes mere, men ville nok koste knap 2000 kr, ligesom mit LiFePo batteri.

    Så svaret er ja, men det bliver dyrt.


  • #9   5. aug 2022 Man kan lave det selv med en simpel dc-dc converter. Et batteri til at ofre, og så op til 13,8v gennem converter til det batteri du ønsker at lade. Det er nok at lade det Ca et par gange af et par timer hen over vinteren.

  • #10   10. aug 2022 Da jeg havde min Intruder 700 fik jeg monteret sådan en på batteriet og så var det bare koble opladeren til....
    Nemt og smertefrit..
    https://www.xlmoto.dk/mc-tilbehor/mc-tilbehor_c90/batteriladere_c164/batterilader-proworks-smart_pid-SC1E_BOND_007
    Er garagen så langt væk at der ikke kan bruges en forlængerledning???


  • #11   10. aug 2022 Tak.
    Garagen ligger 1 km væk fra min bopæl i Aarhus c ..så næppe en god ide med en forlængerledning i en af Aarhus’s mest trafikerede gader.
    “Kære Århus Sporveje. Venligt kør meget langsomt med jeres busser når i kører over min forlængerledning på gaden.”


  • #12   10. aug 2022 Den første du linker til er en booster der bruges som starthjælper den anden du linker til er et ladeapparat der kræver 240 volt
    Enten sætter du et litiumbatteri på eller afmonterer du blyakumulatoren og tar den med hjem og sætter en lader på
    Badabum!,


  • #13   10. aug 2022 Klar tale fra Leif P
    Vinteropbevaring bliver hos min forhandler/mekaniker


  • #14   11. aug 2022 Som andre har skrevet, køb et godt batteri eller tag batteriet med hjem over vinteren.
    Min gamle Yamaha havde det med at Tappe batteriet for strøm, men da jeg købte et kvalitets-batteri stoppede det.
    Min nuværende Honda har aldrig været tilsluttet en oplader og starter, selv efter 3 mdr. vinter-stilstand, den står faktisk tildækket udenfor om vinteren.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 35
    #15   11. aug 2022 Sørg for at batteriet er helt opladet før du sætter den i vinterhi, afmonter så stelkablet på batteriet. Hvis batteriet så dør henover vinteren er det fordi det ikke er bedre værd og så skal det jo skiftes alligevel.

    Da batteriet jo virker ved kemiske reaktioner er den sundeste langtidsopbevaring rent faktisk fuldt opladet og i dybfryseren ved -18 grader. At opbevare batteriet lunt og godt accelererer den kemiske degenerering


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #16   13. aug 2022 Hvor svært er det lige at skrue 2 skruer af og tage batteriet med hjem???????????

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #17   13. aug 2022 #16 - Det skal retfærdigvis siges at visse cykler har batteriet godt gemt væk, men jeg kan heller ikke se problemet i at bruge tiden på det 2 gange om året.

Kommentér på:
Bærbar batterioplader

Annonce