{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

GSXS750 som første cykel? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg er endelig i gang med kørekort til motorcykel og er i den forbindelse på udkig efter min først MC.

Jeg vil have noget 4-cylinderet, da jeg ikke kan holde ud at høre på en 2-cylinderet. Samtidig skal den være nogenlunde manøvrenem og være god på landevej og i byen. Jeg er kommet frem til en GSXS750. Hvad er jeres erfarne tanker om sådan en som første cykel?

Kræfterne den tilbyder, har jeg ikke som krav, men det er svært at finde nogle nyere naked bike med 4 cylindre og gode køreegenskaber uden de har power i sig.

Alternativet er Kawasaki Z750 - men det er vel stort set samme svar.

Jeg har i øvrigt kigget i andre forummer ang. første cykel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GSXS750 som første cykel?
  • #1   6. sep 2022 Min kæreste har en gsxs 750. De gange vi har byttet er jeg enten kommet fra min bmw S1000R eller min Aprilia tuono v4. Og så føles 750'eren sløv. Men hvis du er helt ny på motorcykel, så skal du huske at tænke dig om hele tiden. Hvis du kan styre dig og ikke generelt er en fartdjævel, så bør det kunne lade sig gøre. Der er folk der er startet på meget langsommere og kommet galt afsted, der er også folk der er startet på hurtigere og klaret sig.
    Mht nem at manøvrere, så synes jeg den er fin nok, men min kæreste der har kørt i et par år, synes den er tung at flytte rundt på. Men det handler både om styrke og teknik.


  • #2   6. sep 2022 Tak for dit bidrag, Ace. Jeg opfører mig generelt ret eksemplarisk som bilist, så jeg tænker ikke at jeg er en potentiel kandidat for at blive en fartdjævel da smiley

  • #3   6. sep 2022 #3 jeg kører nærmest aldrig for stærkt i bil heller... Men motorcykel er svær på det punkt smiley

  • #4   6. sep 2022 Jeg tror helt sikkert også at historien kan ændre sig, når man har dyret mellem benene. Men udgangspunktet er at jeg ikke har fart i årerne i så fald smiley Vil bare have lyden, friheden og nærværet af omgivelserne fra de gode gamle knallert tider

  • #5   6. sep 2022 Hvis ikke du er 2m høj så er Honda CB 650 R fandme lækker... Den kan det hele smiley
    Momentet fra en 2cyl er ellers lækkert i byen... En r2 lyder ikke nær så Chopper agtig som en v2 smiley


  • #6   6. sep 2022 CB650R er bare for dyr i forhold til gsxs. Personligt er jeg også mere til 4 cylindrede motorer, så ikke alle er vilde med to cylindre smiley

  • #7   6. sep 2022 For dyr ???? Det mener du ikke alvorligt vel smiley Synes man får ufattelig meget mc for pengene. Og jeg er ellers Suzuki mand smiley Jeg havde købt Hondaen . Motoren går så ufattelig lækkert og den har så mange lækre detaljer . Hvor Gsxs efterhånden bare er gammel . Suzuki har det jo med at holde liv i modellerne 3 gange så længe som konkurrenterne smiley

  • #8   6. sep 2022 Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg synes om CB650R. På billederne er den ikke sådan vildt flatterende, men måske jeg skal give den et skud i virkeligheden. Personligt synes jeg, GSXS scorer point på udseende hos mig. Den ser mere fræk og sporty ud end andre naked bikes. Synes den minder meget om en sportscykel, hvilke er den helt rigtige cykel i mine øjne. Bare ikke som en start for mig smiley

  • #9   6. sep 2022 #7 jeg kan se, at man kan få dem til samme pris som Suzukien brugt, men fra ny kostede den næsten 10000 mere end Suzukien.

  • #10   6. sep 2022 #9
    Begge fåes nye i 2022
    Cb650r koster 107.000,- og gsxs750 koster 98.000,-

    Tænker ikke mange spekulerer over den lille prisforskel


  • #11   7. sep 2022 114 hk er for meget på mc nr 1.
    Det er nemmere at lære sig teknikkerne på en lettere maskine,og billigere om du skulle finde ud at mc slet ikke er noget for dig.....så får du indtil videre spise kamelen vedr andet end 4 cylindre.
    Min første mc var en Yamaha ybr 125.Den var en prøvesten for at se om mc var noget for mig.....det var.
    Jeg har gsxs 750 som mc nr 11 og har vekslet lidt både i motorstørrelse og motor konfiguration gennem årene......i variationerne har meget nyopdagelse og køreglæde ligget.


  • #12   7. sep 2022 Jeg er ikke i tvivl om MC er noget for mig. Det er det. Kan man synes andet? smiley Jeg tror ikke på, at jeg skal starte på 125CC. Jeg har haft knallerter med flere hestekræfter end dem i sin tid. Så tror jeg først, jeg bliver skuffet, da det ikke er det som drømmene handler om. Jeg tror, at det er den forkerte strategi for mig at vælge noget i den helt lille ende til at starte med. Det vil i øvrigt også blive dyre, da jeg så skal ud og skifte til større med det samme for at imødekomme de drømme jeg har. Ikke at det skal være over 100HK. Jeg kunne være fin tilfreds med 60-70, det er bare mission impossible med lyden er 4 cylindre. Og i øvrigt, tak for dit perspektiv på mit spørgsmål. smiley

  • #13   7. sep 2022 Hov hov, kig i mit galleri, hvis det skal være let lyde vildt og være sjovt, så find en suzuki gsxr 250 fra slut firserne. Den lyder vanvittigt, er rigtig sjov og let og tager ikke magten fra nogen smiley

  • #14   7. sep 2022 GSXR250 lyder fuldstændig formidabelt godt. Den er godt nok ikke super køn. Men vi snakker også før min levetid smiley Findes der andre gamle kværne med 4 cylindre, som man bør tage et kig på?

  • #15   7. sep 2022 Et apropos....
    Mc`er er til at køre på,ikke til at lytte til.


  • #16   7. sep 2022 Thorgeir, rent praktisk har du naturligvis ret. Men en MC bliver ikke et primært transportmiddel for mig, da jeg har en bil, jeg er ekstremt glad for. Der er derfor andre underliggende variable jeg prioriterer ved en motorcykel, end andre måske gør smiley En bil er også en bil. Man kunne også bare købe en A-klasse, men der er nogle der vælger en AMG-variant. Hvorfor mon?

  • #17   7. sep 2022 Har endnu tilgode at hører en række 4 som lyder godt ved alm kørsels rpm, Især med en lovlig udstødning. Det samme gør sig gældende med en mini gixxer. Fordelen med denne er jo den totale mangel på kræfter, der gør at man kan skifte gear på kanten af begrænseren 2 gange og stadig have sit kørekort på landevejen.. Gør man det samme på en gsxs/cb-r så kører man jo 150+

    Du skal ud og prøve en masse cykler. Jeg ved at du på nogle modeller overhovedet ikke vil lægge mærke til hvordan lyden er. Fordi dit smil er så stort det dækker for dine øre smiley Og eftersom det ikke er dit primære transportmiddel og du selv nævner det er dyrt at skifte mc. Så spar dig selv for en måske kommende unødvendig udgift.. Der findes SÅ mange fede 1-2 og 3 cyl maskiner derude smiley


  • #18   7. sep 2022 #14 alle de fire japanske lavede en 250 mini-racer dengang, cbr250 zxr250 fzr250. Men så vidt jeg ved, er det kun baby-gixxeren der kom til Danmark (og ganske få andre lande udenfor Japan) jeg synes nu den ser meget retro racer fed ud, men hver sin smag. Den er i hvert fald sjov, selvom med mine 190 cm er den lidt klejn. Hvis der skal lidt mere fart på, så lavede de også 400 kubik maskiner, der faktisk er nemmere at finde, de har 65-70 hk og vil være ret gode begyndercykler også smiley

  • #19   7. sep 2022 Man kan ikke generalisere, men da jeg tog kørekort i sin tid, og var under 21, så måtte MCen max have 34 hk. Da jeg så prøvede en Kawasaki ER5 med cirka 50 hk, så syntes jeg den var så hurtig, at det føltes som om jeg hang i mine arme, og min hjerne blev trykket ind i baghovedet. Det var svært for mig at håndtere "så mange kræfter", og tanken om noget var hurtigere, var ren utopi!
    Så over 100 hk som din første MC, så håber jeg du er meget moden til at lære den at kende, uden at dreje for meget i gassen.
    Alle de dumme fejl kommer nemlig i starten.
    - Du får acceleret for meget op mod et sving og fejlvurderer, og kan ikke nå at bremse.
    - Du kan ikke vurdere overhalinger.
    - Du kender ikke motorcyklen i diverse situationer
    Osv osv

    Mange (mig inklusiv) tror de er verdens bedste bilister, så snart de får kørekort, og tænker "easy peasy", men når jeg kigger tilbage, så er jeg glad for jeg ventede en del år før jeg fik min Z750. Jeg har i hvert fald måtte erkende, at man skal modnes med opgaven inden man kommer op og får mange kræfter. Jeg har i hvert fald haft en del "close calls" fordi jeg ikke var rutineret.

    Når alt det er sagt, så tror jeg den nævnte motorcykel er rigtig god. Den må ses som en pendant til en Z750 som jeg har ejet, og af alle de motorcykler jeg har ejet, så var den den jeg elskede mest - savner den virkelig meget. Super all round maskine med god køreglæde smiley


  • #20   7. sep 2022 Mr. P: Tak for et super perspektiv også. Det skal jeg da tage med i overvejelserne. Jeg kan konkludere, at jeg skal ud og prøve nogle forskellige størrelser, inden jeg tager den endelige beslutning. Jeg har kørt biler med samme accelerationstider som flere MC’ere. Der har der ikke været overmodig kørsel eller mangel på respekt for speederen. Jeg tror og håber på, jeg kan tage det med på cyklen. Især fordi at risikoen er højere. Og så synes jeg er alderen stiger parallelt med bekymringerne. smiley Jeg har også noget, jeg vil hjem til igen. smiley Men jeg må se, når cyklen er mellem mine ben, om historien ændrer sig. Jeg tror også på, at man først lærer at køre MC, når kortet er i hus.

  • #21   8. sep 2022 #20 selvom du har kørt hurtige biler, så er det ikke helt det samme, alle kan dreje på rattet eller hamre bremsen i bund i en bil, det kræver bolcher at lægge en cykel ned i et sving, for at konstatere at det ikke er nok og den skal have mere, ligeledes kræver det rutine at forstå hvordan man bremser maksimalt. Der går nogle år før man har nogenlunde rutine smiley

  • #22   8. sep 2022 Når du får købt, så tag på kørekursus og få lært maskinen ordentlig at kende.
    Uanset hvor dygtig man mener man er, så er der helt sikkert noget at lære og få genopfrisket det man kan i forvejen.


  • #23   8. sep 2022 Det er en super fin begynder maskine og du vil have glæde i flere år. De hk den har er nu ingen raket som løber fra dig.
    Køber du noget med 60-70hk, så går der max en sæson og du vil have noget hurtigere.
    Plus at sådan Suzuki er da piv fræk at se på.


  • #24   8. sep 2022 #21: Det var nu mere også som reference til at have respekt for kræfter, og ikke at være en fart djævel eller køre hasarderet. Jeg er helt enig i, hvad du skriver smiley

  • #25   8. sep 2022 Har skrevet lidt i denne tråden,men synes det kunne være ok at lægge ud et foto af min mc nr 2 (nr 1 er en gsxs 750),som nok bliver min sidste mc,da det måske er noget at tage med sig fra den modsatte enden af tidshorisonten.
    Den har kun en cylinder og går ikke rent under 3500 rpm,men den er vakker.


    profilbillede
  • Kristian .
    Kristian . Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #26   9. sep 2022 Jeg havde også optikken rettet mod en GSXS-750'er da jeg skulle finde min første motorcyklen. Men pris og servicevedligehold de første par år (på en fabriksny) gjorde, at jeg kiggede mig om efter noget andet.

    Jeg endte i stedet på en Honda CB600 Hornet.
    Naked-bike med 4 cylindre, 106HK, ganske fint moment (i min optik) og super letkørt.
    - Og så er det ikke en man ser på et hvert gadehjørne, hvilket egenligt også tiltalte mig en smule.
    De kan findes til omkring de 50-60.000,- DKK efter stand, årstal og KM.


  • #27   9. sep 2022 Jeg synes også det er værd at overveje om det er bedst med en helt ny cykel som den første, næsten alle vælter eller får skrammet deres første cykel/er. Hvad med yamaha xj600 eller xj6? Det er fine cykler der kan fås til rimelige priser, især xj6 kører godt og er en fornuftig begynder. Og den er i mine øjne ret overset. Xj6N er nøgen (jeg havde en xj6 diversion tidligere)

  • #28   9. sep 2022 #26+#27

    Jeg havde godt nok også i tankerne at købe en brugt med pænt kilometertal uanset hvad. Jeg får kigget lidt både CB600 Hornet og XJ6N. Det ligner noget i den stil jeg leder efter hvert fald smiley


  • #29   9. sep 2022 #28 kilometer skal du ikke være bekymret for, ser cyklen fin og velholdt ud, er der ikke noget i vejen for om den har kørt 40000 eller 100000. Det er samme teknik som i biler der snildt kører 400000 km. Jeg havde en yamaha xs400 der havde kørt små 110000 da jeg solgte den, den kørte perfekt. smiley

  • #30   9. sep 2022 #29 Godt at vide. Jeg synes dog bare, på de cykler jeg har kigget, at der nærmest ingen prisforskel er på en cykel som f.eks. har kørt 15.000 og 30.000. Det samme hvis man tager en naked bike fra f.eks. 2014 og sammenligner med 2019. smiley

  • #31   9. sep 2022 Joo de holder prisen. Men man kan sikkert forhandle lidt. Priserne skal falde lidt pga økonomien lige pt smiley

  • #32   9. sep 2022 Km og årgang er vigtige når man igen skal sælge. Det kan sagtens være at den ældste cykel med dobbelt så mange km på bagen er den bedste cykel. Men man får bare ikke det samme for den... Nogle gange SLET ikke.. Personligt vil jeg ikke have en cykel der har kørt over 100k. Det er jo ikke kun motor der bliver slidt smiley

  • #33   9. sep 2022 #32 hvis man køber til den rigtige pris, så kan man også sælge den igen uden stort tab når den tid kommer smiley

  • #34   13. sep 2022 Nu har jeg ikke haft min så længe, men serviceomkostninger i forhold til vedligehold af en gammel cykel er langt billigere, i det mindste i mit tilfælde. Gsxr 1100 vs gsxs 750. Plus så var jeg sgu aldrig helt sikker på at kunne komme hjem på den gamle, når et eller andet stod af. Visheden om at alt er nyt og spiller bidrager bare til køreklæden. Derudover er gsxs mega tilgivende i forhold til dumdristighed og regnvejr med sin TC og ABS.

  • #35   17. sep 2022 Triump Trident, 3 cylindre, super kompromis mellem 2 og 4 smiley

Kommentér på:
GSXS750 som første cykel?

Annonce