{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

Mikkel  L
Mikkel L
Tilmeldt:
9. aug 2021
Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21

klar til vinter {{forumTopicSubject}}

Hej,
jeg er stadig lidt ny med MC og sidste vinter havde jeg den opbevaret hos et værksted, som alligevel skulle lave en del på den inden den så var klar til ny sæson.

Nu planlægger jeg at holde min MC hjemme den her vinter - har en garage, som den kan stå i. ikke ligefrem opvarmet, men muret og uden isolering, det burde gå fint.

Jeg ved at jeg skal passe på batteriet, men hvad er det præcis jeg skal gøre med det andet end at pille det ud og tage det ind i varmen.

Er der nogen der kender til en smart tjekliste for hvad man skal sørge for når man putter den til vinteren og ikke skal bruge den mere før sæsonen efter. Værksted puttede også noget i tanken?

Det er en Bandit fra år 2000, så en ældre dame. Hvis det kunne have nogen indvirkning på hvad jeg skal huske.

Nogen gode råd og fif ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klar til vinter
  • #1   23. okt 2022 Tag batteriet af og sæt det ind i kosteskabet i bag-gangen. Hvis ikke du har et kosteskab så byg et smiley smiley

    Jeg dækker min MC af med de der billige plaider fra ALDI eller Netto til 29kr, opdagede sidste år da den stod og jeg havde lagt et over for at undgå støv og skidt at der IKKE bliver fugtigt under som med en af de der "garager" man trækker ned om det hele. Og helt så koldt bliver der heller ikke derinde under.
    Og min garage er en som din du har beskrevet, muret ikke isoleret men temmelig frostfri (det skal ned på minus 5-7 så ender jeg på minus 0,5 efter nogle dage)


  • #2   24. okt 2022 Bare ind med den, og så sæt en lader på i ugen op ti at du vil ud at køre igen. Hvis du når det kan den med fordel vaskes inden, så undgår du at eventuelt skidt gror fast hen over vinteren... Siger ham med erfaringen for det - ofte ved jeg ikke hvilken tur der er den sidste, så den ryger bare i skuret som hvis jeg skulle ud igen et par dage efter - og pludseligt er det for koldt til at jeg gider at stå at rode med vand udendørs...

  • #3   24. okt 2022 Jeg lader batteri sidde på cyklen, men sætter en vedligeholdelseslader til. Det med at vente med at lade til foråret har jeg dårlig erfaringer med.
    Er cyklen udstyret med ur, vil batteriet langsomt blive tømt og det har det ikke godt af.


  • #4   24. okt 2022 Fyld op tanken ,for at undgå kondens på indsiden.

  • #5   24. okt 2022 Man kan også nøjes med at afmontere et af polkablerne på batteriet (plus?) og så lade en gang eller to i løbet af vinteren efter behov. Check med et multimeter hvor høj spændingen er fra starten og se om den falder med tiden.

  • #6   24. okt 2022 Det bliver 19 grader og solskin på fredag smiley

  • #7   24. okt 2022 Ind med den.

    profilbillede
  • #8   25. okt 2022 Batteriet bliver skadet af tre ting, varme, tid og blive afladet. Undgå varme og undgå at det bliver afladet, tid kan du ikke gøre noget ved. Jeg afmonterer en af polerne på mine cykler og lader det sidde. Så sætter jeg en alm lader på en times tid en eller to gange hen over vinteren smiley

  • morten o
    morten o Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 7
    #9   26. okt 2022 Jeg plejer at vaske og pudse den og give cyklen et service med ny motorolie , og lige smøre den i kabler og div steder , fylde tanken og sætte en lader på batteriet. Så til foråret skal du faktisk kun tjekke dæk trykket.

  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21
    #10   29. okt 2022 Tak for alle svarene.

    Har lige et par opfølgende spørgsmål.

    a) Batteri, tjek. Det har jeg styr på nu, skulle jeg mene. Tager det ind og giver det lige en tur med lader 1-2 gange i løbet af vinteren.

    b) dæk til : jeg tænker, at det er en god ide at dække den lidt til med nogle plaider eller sådan, som en nævner.

    c) tanken : fylde den helt op - det lyder logisk, og det er ikke noget problem at det ligger dernede hen over vinteren?

    d) Olie :
    bør jeg gøre noget her nu inden vinteren?
    Bør jeg gøre noget når jeg kører ud på den igen til foråret - jeg planlægger at få nye dæk på - noget som jeg ikke selv skal gøre - ville jeg kunne køre en smule på den med den olie der er på nu - og så evt. få værksted til at skifte olie samtidig? Eller skal olien helst ikke køres med når den har stået over vinteren?



  • #11   29. okt 2022 Lad endelig batteriet stå koldt. Benzinen bør være ok også efter 5 mdr. Jeg har aldrig haft problemer. Olie.. Nææ bare lad det være smiley

  • #12   2. nov 2022 Grundregl hvis ikke dit værktøj ruster så gør din mc heller ikke

Kommentér på:
klar til vinter

Annonce