{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.933 visninger | Oprettet:

Skærpet fartkontrol {{forumTopicSubject}}

Set på DR.dk:

Politiet har fået nye køretøjer og nyt udstyr, som skal styrke indsatsen mod billister, der ikke overholder fartgrænserne.
Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.
Det er de såkaldte ATK-køretøjer (automatisk fartkontrol), der er blevet flere af i gadebilledet. Nærmere bestemt er antallet på landsplan øget fra 82 ATK-køretøjer til 107.
Og selve bilmodellen har også fået en overhaling.
- Vi får dels bedre muligheder for at kunne fotografere de motorcyklister, der kører for stærkt, og samtidig har kameraet også fået en højere opløsning, så vi får bedre billeder at arbejde med. Og så er komforten for vores personale, der skal arbejde i bilerne, også blevet bedre, siger lederen af færdselspolitiet hos Midt- og Vestsjællands Politi, vicepolitiinspektør, Thomas Tarpgaard.

Link til pressemeddelelsen:
https://politi.dk/rigspolitiet/nyhedsliste/politiet-styrker-sin-fartkontrol/2022/12/29

Link til dr.dk:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rigspolitiet-oeger-indsats-med-mere-fartkontrol-paa-vejene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skærpet fartkontrol
  • #1   29. dec 2022 ...så mangler vi bare en der skriver...:

    "Det skal vi ikke finde os i. Skal vi ikke aftale alle sammen at vi overholder fartgrænserne. Ha, ha - så kan de lære det - så får de bare SLET ingen penge i statskassen."

    smiley

    Nå, men enhver må jo overveje med sig selv hvad risikoen er for bøder, mistet kort, køreprøver, leve med at have slået sig selv ihjel osv.
    Personligt holdt jeg op med at køre for stærkt for en del år siden da jeg synes konsekvensvurderingen tippede noget til den gale side både i takt med de strammede reglerne og at jeg blev ældre (...og mere fornuftig/kedelig...)


  • #2   29. dec 2022 Jeg har ikke lagt det op for at skabe debat. Det er udelukkende en servicemeddelelse.

  • #3   29. dec 2022 Tid til at køre uden nummerplade, der er bøden også relativt mild.



  • #4   29. dec 2022 #1: "leve med at have slået sig selv ihjel"
    smiley smiley smiley smiley smiley


  • #5   29. dec 2022 Skinkelynet

    Ja eller en nummerpladevipper, så er den skid slået jo smiley


  • #6   29. dec 2022 Ja så får showplates.se travlt. Nogle der har erfaring med dem ?

  • #7   29. dec 2022 Tfu
    Kan desværre ikke finde en flipper som passer til min tuono smiley
    Hvis pladen flipper fremad kan den stadig læses, grundet hældningen på bagende.


  • #8   30. dec 2022 Jeg havde en der var lavet til og bukke indad, den kan godt laves selv også så den ser flot ud. Lille model enten med el motor med knap, eller fjeder påvirket med manuel retur.

  • #9   30. dec 2022 Tjoh, folk der vil køre ulovligt kan jo bare pille pladen af.

    Det er også noget jeg aldrig har forstået med de drenge der suser rundt på scootere. Hvis de alligevel kører ulovligt, hvorfor så ik pille pladen af? Kørte bag ved en flok for noget tid siden, hvor den bagerste så lænede sig tilbage og holdt hånden for nummerpladen. Er der et eller andet med det, eller er det bare ren og skær dumhed, at de ikke piller pladerne af?


  • #10   30. dec 2022 Hvis du piller pladen af gør du konstant noget ulovligt.
    Hvis du kører for stærkt, kan du lynhurtigt bremse ned og dermed køre lovligt igen.

    Uden nummerplade holder du ikke længe, da der bare skal en politibil i nærheden af dig og så er du stoppet.


  • #11   30. dec 2022 Alle jer, der påtænker eller allerede kører med nummerpladevender, er selvfølgelig nogle hurtige karle, men et lille regnestykke:
    Når du kører 120 km/t bevæger du dig knap 35 m/sek. Reaktionstiden vil jeg sætte til 2 sek. Hvis et dyr løb ud foran, ville reaktionstiden måske være lavere, omkring 1 sek, da du reagerer på rygmarven, men jeg vil tro, at et rødt blink fra en atk ikke sidder på rygmarven på alle og derfor er reaktionstiden længere.
    Facit vil være, at du kører ca 70 m inden du skal til at lede efter knappen til pladevenderen, og da er du forlængst fotograferet bagfra.


  • #12   30. dec 2022 Finn: man kan jo klappe den op mens man kører for stærkt.
    Der er jo ingen som siger man skal vente til fotofælden er der.


  • #13   30. dec 2022 Finn S, det nok nærmere hvis man lige synes man vil trække svinet af og ikke gider have hr og fru Danmark eller Citron måne svinene til og snuppe en nr plade. Så vipper man den op, og ned igen når det sjove er overstået.
    Om man er en hurtig Karl?? Næ..., men jeg har en mc for både og køre en søndags hygge tur og hvis jeg har lyst til et lille kick fordi jeg bare føler for det.
    Om det forkert ja.... men du laver med garanti også noget du ikke må.


  • #14   30. dec 2022 #10 Det er jo ikke sådan det fungerer. Du gør jo hele tiden noget ulovligt, hvis du kører på en scooter/knallert der kan kører hurtigere end 30km/t. Det er ligemeget OM du kører for stærkt. Hvis den KAN køre hurtigere, er den ulovlig. Man kan ALDRIG køre lovligt på en ubegrænset eller tunet scooter.

    Og før 2006 skal man jo ikke have plader på. Det er svært at se hvilke scootere der er før og efter 2006. Så én uden nummerplade ser ikke mere mistænksom ud end én med.


  • #15   30. dec 2022 #13: ".....Citron måne svinene....." ?????
    Jeg fornemmer en nedladende holdning til vores politi, som er den udøvende magt.
    Jeg ved ikke hvad du har at udsætte på dem, men de gør oftest et godt stykke arbejde.
    I virkeligheden er du nok mere sur på den lovgivende magt, som jo fastsætter reglerne.
    Og der har vi i et demokrati, valgt nogen ind som representerer os alle sammen.
    Og de love de laver skal vi respektere - eller tage straffen hvis vi bliver opdaget når vi ikke gør det. Og ja så kommer citron-måne-expressen efter dig..... smiley


  • #16   30. dec 2022 Mupersule N

    Det er korrekt, jeg har MEGET imod dem, dette skyldes en alvorlig episode hvor jeg er den forudrettet i en sag. Som stadig er igangværende hvor de ikke laver deres arbejde godt nok, og dette er der en advokat der nød til og fortælle dem.
    Så ja CITRONMÅNE SVINENE!!!!


  • #17   30. dec 2022 #15: Det der lyder som en asymmetrisk samtale, hvor den bedrevidende belærer den mindrevidende. At lyde belærende uden at kende andres situationer eller side af en sag, er ikke en metode til at opnå enighed eller fælleskab.

    Det er desværre nogen få rådne æbler i politiet, som i den grad formår at trække den generelle tillid til politiet ned. Det er super ærgerligt, mer cirkulerer videoer af dansk politi der digter der egne regler eller overfortolker deres beføjelser.


  • #18   30. dec 2022 #17 Sådan er det desværre over alt. Gode nyheder er der ingen der gider at læse eller høre. Dårlige nyheder er det eneste der kan tjenes penge på. Politiet gør et godt arbejde, men de få dårlige betjente er de eneste der får mediernes opmærksomhed.

  • #19   31. dec 2022 Det undrer mig politiet på underlig vis har formået at opretholde gode relationer til danskerne med deres underlige prioriteter.

    Er du blevet bedraget på den blå avis, så har politiet ikke resurser til at hjælpe dig .
    Har du haft indbrud har politiet ikke resurser til at hjælpe dig.
    Har du fået stjålet din cykel, og har fundet tyven, har politiet ikke resurser til at hjælpe dig.
    Og jeg kunne blive ved...

    Men at skrive bøder for småting i trafikken og konfiskere køretøjer, putte folk i fængsel for et øjebliks kådhed, det har man masser af ressourcer til, og vi må forstå hvor stort et problem det er og hvor farligt det er...


  • #20   31. dec 2022 Stop nu. Køb en Saphe bergnet til mc og monter den i hjelmen. Den virker, og så bliver du advaret i tide.

  • #21   31. dec 2022 En nummerpladeflipper kan nu sagtens laves af et pianohængsel, chokerkabel med "dut" og et par små beslag.

    Altsammen kan købes i Biltema smiley smiley


  • #22   31. dec 2022 Tror vi alle skal være glade for, at vi lever i et veludviklet demokrati og ikke en korrupt vestafrikansk republik..
    Mon ikke de fleste af galleriets brugere, også er ejer af en bil. Dermed er vi jo vant til fotovogne, radarkontrol, mc betjente, civile patruljevogne osv.
    Hvorfor er det lige pludselig et problem, at når vi kører på den tohjulede, så er de " efter os"
    Arrh come on, vi er vel voksne mennesker...
    Godt nytår til alle....


  • #23   2. jan 2023 #22 hvis du køre mc som du kører din bil så har du ret smiley

  • #24   2. jan 2023 Grunden til knallert kørerne kører med nummerplade, er dels at de så kan køre pænt uden ret stor risiko for at blive eftersat.

    Mange af dem er ikke kriminelle i deres egen optik.
    I sverige kører man 45 som 15årig og 125 som 16årig.
    17 årige kører biler med en 30årig på passagersædet.

    De bliver først kriminelle når de er blevet udskammet for hvad der i resten af verden er beskyttet ved lov som fuldstændig rimelig, acceptabel, lovlig og fornuftig adfærd.

    De har typisk ingen erfaring og ingen ressourcer.

    Kommer de hjem uden plade på så står der gerne en socialdemokratisk kernevælger og truer med at melde deres egne børn til ordnungs magten fordi de er blevet tudet ørerne fulde om at fart dræber.

    Som betjenten i artiklen så grinagtigt siger.

    Hvis vi skal nå målet om færre dræbte i trafikken.
    Så skal vi ALLE SAMMEN.... tage toppen af farten.
    Fordi det er jo logik...

    Vi er simpelthen nået til et punkt hvor det er den største selvfølge, at kejserens nye klæder er skrevet af en dansker, om danmark.


  • #25   2. jan 2023 Ifølge statistikkerne, så er for høj fart skyld i hver 4. dødsulykke.
    Men ulykken rammer selvfølgelig ikke lige mig. - Hvis jeg selv kan bestemme.
    Men som regel er der en anden der bestemme om du står for tur.
    Kører du selv for stærkt, så er du måske ham der bestemmer om en evt. modpart skal overleve. smiley


  • #26   2. jan 2023 Vil det sige at 3 ud af 4 dræbte i trafikken.. 75% af dødsfaldene sker under hastighedsgrænsen?

    Så er det jo sikrest at køre "for stærkt"

    Ligesom det ikke er et argument for at ryge, at 75% af lungekræft tilfældene rammer rygere.
    Tværtimod.

    Man skal høre på megen nonsens ifm den her heksejagt.
    Hvis du ikke kører "for stærkt" skal du stadig sænke farten.
    Ellers når vi jo ikke målet om færre trafikdræbte smiley

    Beklager evt ulejlighed det er at høre sandheden.
    Jeg forholder mig ikke til evt yderligere debat.
    Syntes bare det var værd at "sige noget". om ikke andet for the record.


  • #27   2. jan 2023 Ifølge statistikkerne, så kan statistikker altid vendes og vurderes på den måde man selv ønsker smiley

    Derudover så er den gamle traver med "al fart dræber" jo komplet ubrugelig. For i den optik så burde alle hastighedsgrænser, alle steder være på 5km/t og derved vil nul personer midste livet. smiley


  • #28   2. jan 2023 50 km/t kan også være for høj fart (selvom det muligvis er tilladt det pågældende sted).

    (Ikke en kommentar til Tims indlæg).


  • #29   2. jan 2023 For høj fart er jo ikke lig med at hastighedsgrænsen blev overskredet. Kører man f.eks. 80 km/t i tæt tåge hvor sigtbarheden kun er egnet til 40 km/t så kan det jo nemt gå rigtig galt.

  • #30   3. jan 2023 En skam den slags aldrig straffes i danmark.
    Jeg ser det som en trafikkulturel fiasko i lande som danmark og usa, at alle konstant kører fartgrænsen eller lige over.
    Eller rettere sagt... at fartgrænsen er sat så lavt at alle konstant kører den.... uanset dækvalg, vand på vejen, mørke, køretøjets evner, mængden af trafik osv.

    Men naturligvis er ingen trafikkultur fejlfri.

    Som andre har sagt er bøden for at køre uden plade meget lille smiley
    Det samme hvis man kommer til at montere en forkert plade... ved jeg af erfaring sååå. Værre er det ikke smiley


  • #32   4. jan 2023 #26 Når man tænker på at langt de fleste bilister kører under hastighedsgrænsen, så giver det jo sig selv at de fleste ulykker naturligvis også sker under hastighedsgrænsen. Risikoen for at en ulykke eskalerer er bare markant øget jo højere fart du har.

    Derfor er statistik farligt at våge sig ud i, hvis ikke man forstår at holde sig selv objektiv og upartisk. Ligesom at flere mennesker dør af lynnedslag om året end hajangreb, betyder det at vi skal sætte flere lynafledere op overalt, eller at vi skal være mere observante i hajfyldte farvande ved populære strande? Lyn kan slå ned overalt på kloden, hajengreb forekommer kun nogle få udvalgte steder i verden. Indsats bliver lagt der, hvor man gør den største forskel i forhold til den indsats det kræver. Det er sådan verden nu engagn hænger sammen, da vi ikke har uendelige resourcer.

    Dertil ikke sagt at politiet efter min egen subjektive optik ikke kunne bruge deres midler bedre, da vi allerede har nogle meget sikre trafikforhold i Danmark og ikke ligefrem udstråler et enormt behov for kontrol af hastigheder og højhastighedsulykker (i forhold til mange andre lande).

    Uanset hvad, så er det om ikke andet fint at de arbejdende politifolk får bedre forhold. Så er de måske lidt mindre gnavne når de nu engang står og potentielt skal udstede bøder.


  • #33   4. jan 2023 Det er ca. 58 gange farligere at køre på MC end det er at køre bil. Jeg har været med til at hejse de afdøde kammerater ned jeg har behov for, og det passer mig godt, at der nu kommer lidt kontrol på MC'er også.

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #34   5. jan 2023 Nummerpladevender, overvågningskamera i hjelm, for at snyde myndigheder….
    Ak ja, hvem snyder hvem?


  • #35   8. jan 2023 Jo, men forstår da godt, at Politiet så absolut har brug for højere komfort smiley
    (Man skulle jo MEGET nødig blive overanstrengt af arbejdet smiley )


  • #36   8. jan 2023 Hørte i øvrigt i radioen, at hastigheden på motorvejen indefor seneste periode lå på et gennemsnit af 116 km/t, hvor det vel at mærke er tilladt at køre 130 km/t.

    Det siger en del om trafikanternes adfærd smiley


  • #37   8. jan 2023 Jens Henrik
    Det nok ikke pga politiet, nok nærmere priserne på brændstof. smiley


  • #38   11. jan 2023 Snedigt tænkt, min ven! smiley

Kommentér på:
Skærpet fartkontrol

Annonce