{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.445 visninger | Oprettet:

Topbox - køreegenskaber {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har overvejet en topbox. Da den bl.a. skal bruges til mit telt, skal det være en relativt stor model.

Jeg talte med en forhandler i dag, som advarede mig om, at en stor topbox på en ikke voldsomt stor motorcykel som min (MT07) kunne påvirke køreegenskaberne ret meget.

Stor respekt til ham for ærlig rådgivning fremfor bare at score et nemt salg, og han ved sikkert hvad han taler om. Men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre, hvad andre har af erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Topbox - køreegenskaber
  • #1   2. feb 2023 Jeg monterede en 32l topboks på min knallert.

    Med mindre jeg fylder den op med tunge ting, så mærker jeg intet til den. Hvis jeg så putter > 5 kg i, begynder jeg at kunne mærke at kværnen styrer lidt underligt.

    Hvordan det vil føles med dit telt og grej? Smid hele lortet i en taske og spænd det fast bagpå - så kan du mærke det.


  • #2   2. feb 2023 Problemet er ikke størrelsen på boxen, men placeringen. Du vil få vægten (15-25 kg) bag baglygten og samtidig højt oppe. Med en middelmådig bagdæmper, vil det føles slemt. Hvad måler teltet pakket sammen ?

  • #3   2. feb 2023 Prøv heller at kikke efter sadeltasker.
    Så øger du ikke tyngdepunktet så meget og du slipper for
    et grimt stativ når boksen ikke er monteret.
    Mine er 12 liter hver og kan ekspanderes til 16 liter.Det har jeg
    aldrig haft brug for på en 7-10 dages tur.


  • #4   3. feb 2023 Side tasker er bedre for køreegenskaberne, og juster dæmperen bagi til at køre med let passager

  • #5   3. feb 2023 Et telt er bedre at spænde på bagsædet end i en topboks.
    Ja, en topboks påvirker køreegenskaberne, mest pga der hvor vægten er. Men med mindre du skal ligge med knæene i asfalten, så er det ikke den der er afgørende for hvordan du kan køre din MC.


  • #6   3. feb 2023 Jeg havde en XJ 600 Division med topboks.
    Når der kom for meget vægt i wobblede den i styret.
    Og det var ikke engang specielt meget der skulle i før det gik galt.
    Husker en tur på Bornholm med 2 flasker vin og lidt andet i topboksen.
    Når jeg bremsede begyndte den at wobble helt vildt.
    Flyttede én flaske vin fra topboks til tanktaske.
    Så kørte den "normalt" igen (ingen wobblen, men nedsatte køreegenskaber).
    Sidetasker er LANGT at foretrække, og så en vandtæt vadsæk spændt fast hen over bagsædet. Den sidder længere fremme på cyklen, og der kan du næsten pakke ubegrænset af telt og sovepose og tæpper, bare du stadig kan få benet op over sædet.
    Men pas på med ting der kan flytte sig og som rører lakken.
    Et par "smid-over-tasker" som sidder mod lakkken og en tur på tværs af Danmark, så har du slidskader i lakken.
    Oftest benyttes selvklæbnede plastfolie til at beskyttte med på de udsatte steder.


  • #7   3. feb 2023 Nå ja, på min TRX 850 som havde 2 delt sæde, der købte jeg et ekstra bagsæde.
    Så borede jeg 3 stk 10 mm huller og monterede 3 bræddebolte med en fløjmøtrik på undersiden. Når vi skulle på tur klikkede jeg så boltsædet på og monterede en plade med de 3 bolte. Den holdt vadsækken osv. løftet fra lakkken og den lå skide godt.
    Vel fremme blev pladen afmonteret og de 3 bolte sad bare i sædet.


  • #8   3. feb 2023 Jeg har en Givi Maxia på 56L på min SV650 og mærker ikke noget specielt under kørslen, uanset om der er lidt eller meget i. Min tanke var, at skulle jeg endelig have en topboks, kunne jeg lige så godt vælge en så stor, som muligt.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   4. feb 2023 Der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget vægt du smider i boksen, og hvor langt over og bagved cyklens centerpunkt du placerer den - og hvor ringe cyklen vil styre.

    Jo mere - jo værre...


  • #10   4. feb 2023 På min tidligere KTM 1190 Adv. blev styringen meget påvirket ved hastigheder over 130 km/t. Selv ved tom topboks.

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #11   8. feb 2023 Kraftig læder over bagsæde. Herpå monterer du to x sidetasker.
    Telt lægges på tværs mod ryg bøjle.

    Så er du kørende.

    Topbox - NEJ!!


  • #12   8. feb 2023 En af mine venner havde en kæreste, der gik med krykker, og dermed havde brug for gode stole og et stort telt.
    Han kørte ned på Sydhavnens kuffertservice med telt, krykker, stole og bord.
    Lagde det på gulvet, og så målte de op hvor stor den skulle være, og lavede en ALU kuffert til det.
    Til et Guzzi træf hældte han 535 tomme flasker i kufferten - da kunne låget nu ikke lukkes.
    Og den Guzzi kørte snorlige alligevel - det var mere end min BMW gjorde.
    Så det afhænger lidt af cyklen hvor meget det plager.
    På min MZ 250 har jeg haft en 40 liter Krauser topbox, og så slingrer en ETS. Jeg har været på en ETZ med samme bestykning, og den er fløjtende ligeglad.
    Hvis din forhandler siger det er en dårlig ide er det nok fordi han har prøvet/hørt om lige din kombination, og så vil jeg nok lytte.
    Eller købe en HD Electra Glide - De fungerer fint med tasker og topboks, og har et rigtigt godt bagsæde hvis du skal have konen/kæresten med.


  • #13   8. feb 2023 Du kan kompensere for den indvirkning topboksen har på køreegenskaberne ved dels at montere en styrdæmper og dels at spænde bagage på bagsædet (medmindre du kører med en bagpå) så aerodynamikken ved topboksens forreste kant flyttes fremad.

    Du skal sikre dig at boksen ikke vibrerer på bagagebæreren.

    Et telt behøver ikke nødvendigvis pakkes i en boks medmindre du frygter tyveri.


  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #14   8. feb 2023 Det er helt klart vægten så højt, som gør det mærkbart.
    Men hvis du holder dig under 125 med læs på, så går det ok.


  • #15   8. feb 2023 Jeg satte en 55 l Givi på en VFR800. På motorvej voblede den med røven så det var noget lort at køre med

  • #16   8. feb 2023 Havde en Givi Maxi på min GSF650 og mærkede intet til den ved dagligdags kørsel og på touring. Men teorien som mange fortæller om, er selvfølgelig rigtig. Må bare sige at det ikke føltes som en ulempe på ovennævnte type ture.

    Omvendt går der langt imellem at man ser en topbox til trackday.....

    For mig opvejede muligheden for at kunne låse ting inde såklart mulige smågener - som jeg så ikke mærkede noget til men som i teorien naturligvis er der.

    Har skiftet mc og har ikke længere hardbox tasker, hvilket jeg savner når jeg er på tur.


  • Kevin S
    Kevin S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #17   10. feb 2023 Jeg har kørt med topboks på min tidligere mc et større lokum af en CBF1000 og den skulle du ikke slippe styret på over 100km/t. Så var den klar på at fortsætte ud i en tankslapper. Havde bare min arbejdstaske med PC og diverse i den. Men CBF1000'eren var også top-tung i sig selv - havde ikke en "nedlagt" motor eller noget - så jeg tror tyngdepunktet på selve modellen af MC kan være en vigtig faktor i at kunne køre fornuftigt med en topboks med et telt. En MT07 mindes jeg ikke være særlig top-tung og har nok et ok lavt tyngepunkt tænker jeg.
    Jeg ville nok prøve, at få sådan noget som et telt tættere på center af cyklen, som andre også har skrevet om.


  • #18   12. feb 2023 Tak for de mange gode tilbagemeldinger.

    Der er en del, der foreslår sidetasker i stedet. Jeg er helt med på, at det er bedre. Sagen er bare, at jeg allerede har et par udmærkede sidetasker, men desværre er de ikke store nok til teltet.

    Så er der nogle, der foreslår at montere en taske på bagsædet. Det er faktisk netop, hvad jeg gjorde sidste år: Telt mv. i en drybag (eller hvad det nu hedder - sådan en stor 'sportstaske' i noget plastic-materiale), som jeg spændte fast på tværs henover bagsæde og sidetasker. Fint nok, bortset fra, at jeg så ikke kunne komme i sidetaskerne undervejs uden at afmontere tasken med teltet, hvilket jo involverer en del fedten rundt med stropper osv. - ret irriterende, hvis man bare lige skal fiske en ekstra trøje eller noget.

    Så overvejede jeg at montere en slags bagagebærer, der jo sidder nogenlunde ligesom holderen til en topbox. Så kunne jeg montere taske på langs på bagsæde + bagagebærer fremfor på tværs og bagsæde og sidetasker. Det vanskeliggøres imidlertid af, at jeg jo allerede har holderne til sidetaskerne, så det gør det svært at montere en bagagebærer, som skal fastgøres omtrent på de samme punkter, så det kan jeg nok ikke. Se vedhæftet billede af de taskeholdere, jeg har nu.

    Måske kan man montere den topbox-holder og -plade, der passer til det system, jeg allerede har, den vil jo helt sikkert kunne monteres, selvom jeg har sidetaskerne. Så kunne jeg undvære selve topboxen og bruge holderen som bagagebærer som ovenfor beskrevet. Desværre sidder holderen i det system ikke i niveau med bagsædet, men noget højere. Så tasken ville ikke rigtigt komme til at ligge plant og nok være sværere at montere stabilt - se vedhæftet billede af den holder, der passer til topbox i samme system.

    Måske kunne man nøjes med at montere 'armene', men ikke selve pladen til topboxen og så prøve at finde en anden - tyndere - plade at montere herpå, så højdeforskellen til sædet bliver mindre.

    Suk... Det er ikke nemt at være mig!


    profilbillede
  • #19   12. feb 2023

    profilbillede
  • #20   12. feb 2023 Hvis teltet er for bredt til at kunne have på bagsædet fordi det forhindrer åbning af sidetasker (som så må åbne opad), så skal topbox jo være tilsvarende bred for at kunne indeholde teltet.

    Hvad er det for et telt?
    Hvilke sidetasker er det?
    Er cyklen en MT07?


  • #21   12. feb 2023 Som nævnt er der nogen, der kører med topboks uden problemer og nogen med problemer. At anskaffe en topboks udelukkende for at bruge den til et telt, synes jeg ikke der er nogen grund til, men hvis du vil bruge topboksen i kombination med fyldte sidetasker burde vægtfordelingen alt i alt ikke give anledning til usikker kørsel. Når man så kommer frem til en destination, pakker man alligevel en del ud og fjerner en stor del af vægten.

  • #22   12. feb 2023 Hvis ikke du har en tanktaske, så anskaf en og så få pakket de allermest nødvendige ting i den. F.eks. pas, madpakke og drikkelse.
    Så har du ikke brug for at komme i dine sidetasker før du når frem og derved kan du pakke teltet henover bagsæde/sidetasker.
    Det drejer sig kun om planlægning.


  • #23   12. feb 2023 Jeg tænkte der må være et system hvor sidetaske racken kan have en topboksplade på henover bagsædet.
    Googlede "enduro topbox rack mt07" og så bl.a. det vedhæftede billede


    profilbillede
  • #24   13. feb 2023 @ Lars H: Ja, topboxen skal selvfølgelig være bred nok til teltet. Men den vil jo sidde længere tilbage end en taske henover bagsædet, så den vil ikke komme i vejen for at åbne taskerne. Teltet er et Robes Pioneer 2X - overvejer dog at opgradere til enten Wolfcamper Cobra 3 eller Redverz Atacama Expedition. Sidetaskerne er Shad SH 36. Ja, det er en MT07 fra 2015.

    @ Matthias: Ja, det er selvfølgelig en mulighed, men det kunne nu være rart at kunne komme til min oppakning som det passer mig smiley

    @ Liaw: Ja, der er sikkert nogle gode systemer, fx det på dit billede ser fornuftigt ud. Problemet er bare, at jeg jo allerede har monteret holderne til taskerne, og de fleste andre systemer skal nok fastgøres omtrent de samme steder, så det vil komme i karambolage. Det er derfor jeg som ovenfor nævnt overvejer den topboxplade, der passer til systemet, men som desværre sidder ret højt ift. bagsædet...


  • #25   13. feb 2023 En smed kan nok lave noget der virker, tilpasset til dit eksisterende system, for mindre end noget præfabrikeret koster.
    For every task there's a perfect tool, men tit er man nødt til selv at tilpasse/fremstille det, eller gå på kompromis.

    Hvad med en bagsæde taske der kan rumme teltet, og som kan strappes til bagsædet og strammes ned når tasken er pakket, så det sidder tæt og vægten er på bagsædet.
    Nem at fjerne / montere med strop og klik system. Behøver ikke komme i kontakt med lakken. Kan evt have mulighed for udvidelse opad i etager med lynlåse i etager, i yderstoffet, ligesom kufferter.
    Kan afstives ved at stikke nogen plastik plader ned på indersiden, ligesom mange tasker er lavet.
    i stil med sådan noget som på vedhæftede billede.
    Jeg googlede motorcycle rear seat pack


    profilbillede
  • #26   14. feb 2023 Jeg har sådan set en udmærket bagsædetaske/drybag, som kan rumme teltet. Problemet er som sagt, at hvis den ligger på tværts, kan sidetaskerne ikke åbnes smiley Det er derfor, jeg oprindeligt overvejede en topbox og nu også overvejer en bagagebærer, så tasken i stedet kan ligge på langs.

    Og du har nok ret, Liaw, jeg skal sgu nok have en smed til at lave noget custom made...


Kommentér på:
Topbox - køreegenskaber

Annonce