{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Drosling {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ny indenfor motorcykel, er 18 år og er meget interesseret i en motorcykel.
Jeg er 2 meter høj og vejer 110kg. Jeg må indrømme at jeg keder mig en smule ved tanken om en max 125cc & 15hk...
Jeg har googlet en masse, kigget på alle forums omkring dette, men finder ikke et konkret svar.
Mit spørgsmål er; Kan man købe en a2 motorcykel, eksempelvis 250cc & 34hk og drosle den ned til at være en lovlig a1?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen ved hvordan politiet ved om den er droslet eller ej? Tester de mc?

Hvis ikke politiet kan teste det, kan man så ikke bare pille drosling kittet af mellem syn?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drosling
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #1   11. apr 2023 Man kan ikke drosle en 250ccm ned, for du må ikke køre større end 125ccm som 18 årig.

    Resten kan du google dig frem til.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #3   11. apr 2023 Jeg tror du skal sætte dig lidt mere ind i hvordan motorer er opbygget.

    Ja det er kun effekt og moment man drosler ned. Motorstørrelsen kan man ikke ændre på, uden at skifte motoren ud med en anden - men så skal man alligevel købe en anden MC..


  • #4   11. apr 2023 A1 er jo defineret som 125cc, 11kW dog max 0,1kW/kg mv, og ombygnig til 125cc med efterfølgende godkendelse er næppe økon8misk endrige praktisk muligt i DK.

    Vent til du må købe en større og trøst dig indtil fa med fx en 125cc V2 Honda Varadero, der iflg Motorrad i en ældre test føltes kraftigere end andre. Så lad være med at falde for fristelsen til at opgradere den til 180cc; det er dyrt, hvis du bliver snuppet hhv laver ansvarsskader med en mc, du ikke har kørekort og gyldig forsikring til smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #5   11. apr 2023 #4 - Stop nu med det sludder. Ansvarsforsikringen gælder. Også selv om han ikke har den rigtige kørekort kategori, den forkerte MC eller slet intet kørekort - og forsikringsselskabet kan ikke kræve erstatning på basis af de ting.

  • #6   11. apr 2023 Det mest populære valg er at finde en af de dyre og eftertragtede a1 maskiner som er neddroslede 125cc 2takt supermotarder.

    Dem kan du ret let afdrosle. Politiet går som udgangspunkt ikke op i om en mc er droslet eller ej.
    Jeg kender flere der er blevet stoppet flere gange på afdroslede 2t a1 maskiner og kun er blevet skrevet for det der var årsagen til de blev stoppet.
    En enkelt blev synsindkaldt pga nummerplademontering og lys og lidt andet, og fik lidt bøder men gjorde den selvølgelig synsklar inden syn...

    Kender og folk der har kørt a2 mc med a1 førerret og er blevet stoppet og skrevet for fart og div, men ikke skrevet for at de kørte en mc de ikke havde førerret til.

    Når man så bliver skrevet, så er bøden kun 3000.
    Så afhængig af hvem du er, hvor du kører, og hvad du kører, så vil jeg sige enten læg de 40-60 kilo en danskregget sx 125 eller rs 125 koster, eller tag selv turen til sverige efter en.
    Eller også buy the thing you want from the get go, og betal de 3000 kr det koster i afgift pr gang du tiltrækker dig bjarne benspænds opmærksohed, og lær hvordan du undgår at få problemer med dem.

    Ansvarsforsikring dækker hvis du kører galt på en mc du ikke har førerret til.
    Så længe du ikke laver ulykken med vilje eller med hovedet under armen (kørsel der juridisk kan betegnes som "Grov Hensynsløshed"...

    long story short

    Reglerne er Totalt hul i hovedet.
    The upside to that er at du på det nærmeste bliver tvunget til at sætte dig ind i loven og grundigt overveje hvad du helst vil når man starter ud


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 46
    #7   12. apr 2023 Hej Loui N
    Hold dig til det, der er lovligt.
    Du bliver billigt kørende og uden bøvl.
    Brug de to år til at dygtiggøre dig på at køre mc i trafikken.
    Derved sparer du en masse penge, som du senere kan investere i drømmemc, der matcher din højde/drøjde og din kørselsmæssige interesse.
    Og hvis du ikke vil udsætte din lyst til et mere kraftigt maskineri, så meld dig ind i en motorsportsklub.
    vh Poul


  • #8   12. apr 2023 Jeg er 2 meter høj og vejer 110kg. Jeg må indrømme at jeg keder mig en smule ved tanken om en max 125cc & 15hk...
    Enten venter du nogle år, og fortsætter med at drømme og tænke på at køre motorcykel. Eller også går du i gang med at tage kortet og få noget erfaring. 125cc er trods alt en del større end en 50cc knallert.


  • #9   12. apr 2023 Her er et billede af en "50cc knallert" længst til højre.

    I midten 3 sørgelige a1 knallerter, passende til en lille svensk pige på 16 år.

    Og længst til venstre i billedet er noget mere passende til en 16-17 årig dreng der allerede må køre bil med 8 passagerer lastet til 3500kg og 750kg anhænger på og hk uden grænse.

    Jeg kan godt forstå folk råder til at overholde reglerne.

    Men jeg ser ikke nogen 18årige sige overhold loven, det er billigt, det er sjovt, og man ka bare køre motorsport i tyskland i weekenderne hvis pengene mangler.

    Det er altid os over 30 der aldrig selv har været underlagt reglerne, som synes man skal følge loven og brænde pengene af på at køre til tyskland og sverige i weekenderne og køre motorsport, fordi 125ere er alt rigeligt, hvorfor vi selvfølgelig kørte noget større da vi startede ud.
    Intet ondt ment med dette, jeg prøver kun at yde lidt public service så der bliver klarhed over realiteterne og de gængse misforståelser kan blive lagt til hvile


    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #10   12. apr 2023 #9 - Lad venligst være med at tale på vegne af andre end dig selv.

    Det er dine egne realiteter du beskriver. Intet andet. Det er bare ET synspunkt ud af mange...


  • #11   12. apr 2023 Der er kun 1 realitet.
    Beklager hvis jeg trådte nogen over tæerne, det er ikke hensigten.
    Fakta er fakta, men meninger har alle selvølgelig lov at have i fred


Kommentér på:
Drosling

Annonce