{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Lovens lange arm - eller blinde øje!? {{forumTopicSubject}}

Jeg genopliver lige min egen gamle tråd om optimering af motorgang. Jeg prøvede at skrive nyt indlæg på den forleden, men af en eller anden grund popper den den ikke op, heller ikke under 'seneste svar', så jeg prøver lige med et nyt indlæg.

Ang. risikoen for at komme i vanskeligheder pga. en boosterplug, PowerCommander eller lign.: Jeg hører typisk, at det er der i praksis nærmest ingen risiko for. Angiveligt skulle politiet og færdselsstyrelsens folk der laver vejsidesyn eller dem i de 'rigtige' synshaller ingen forstand have på det og ikke vide, hvad de skal kigge efter.
Det lyder ret mærkeligt for mig - mon ikke der alligevel er nogen i de brancher, der er interesserede og følger med, og derfor udemærket kender til disse muligheder og komponenter og kunne finde på at kigge efter, om der sidder sådan én monteret? Og har de ikke også noget udstyr som kan afsløre det ved at måle på det, der kommer ud af udstødningen eller noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovens lange arm - eller blinde øje!?
  • #1   21. apr 2023 Nu er ECU flash snart, den eneste løsning idag.
    Og der har jeg stærk min tvivl på, de vil være i stand til at finde noget.


  • #2   21. apr 2023 Boosterplug er også en mulighed - ved godt, man vist ikke kan på de allernyeste, men min er gammel nok. Hvorfor skulle de ikke være i stand til at finde den...?

  • #3   21. apr 2023 Jamen er en powercommander på en mc lovlig eller ikke lovlig?
    Er der noget på skrift der omhandler den i dansk lovgivning?
    Sådan en går jo "bare" ind og gør motor mere økonomisk, gas responsen bliver forbedret feks bedre motorgang ved en V2'er (er prøvet på min feks) heste mæssigt gir den lidt, men så vi vel over i 20% reglen? Eller tager jeg fejl der?


  • #4   21. apr 2023 Jeg har læst om det på Færdselsstyrelsens hjemmeside og hos FDM. Om chip-tuning læser jeg det sådan, at det i princippet potentielt er lovligt, men det kræver, at maskinen efterfølgende ikke forurener mere end den oprindeligt gjorde OG at du kan dokumentere, at det forholder sig sådan, hvilket kræver en tur til en test-facilitet i udlandet, hvilket de færreste nok tager. Om PowerCommander og BoosterPlug har jeg ikke kunnet finde noget konkret, men jeg ville gætte på det samme gælder. Det drejer sig jo også om ændringer i hvad og hvordan motoren forbrænder og dermed vel også potentielt hvad den bagefter sender ud gennem udstødningen.

    Men emnet for mit indlæg var snarere en drøftelse af riskoen for, at det bliver opdaget ved fx et vejside-syn, hvis vi nu antager, at det ikke er lovligt.


  • #5   21. apr 2023 En power commander gør jo i bund og grund det samme som en chiptuning i en bil gør.
    Den giver mulighed for at ændre på en række parametre.
    At man ikke lige ser den son “tuning” i tradionelt forstand er lidt noget andet.
    Tuning i vores danske sprog er vel noget hvor man tænker “at tune” sin knallert til at kunne køre hurtigere. I virkeligheden er det jo bare man finindstiller/tuner sine sager.

    Da en motorcykel er godkendt som den er fra fabrikken, jævnfør en masse miljømæssige ting, ja så er det jo kun tilladt at ændre på ting, hvis man kan dokumentere og få godkendt disse ændringer.
    Så er vi lidt her hvor en PC kan sidestilles med de tunings bokse man brokkede i bilerne for en 20-22 år siden. Det var jo absolut primært i biler med turbo hvor man fik en mærkbar effekt forøgelse. Sidenhen er en god chiptuning for en bil ikke kun flere hk og øget moment. Her ændres der også på andre ting så man får en mere kørbar bil.

    Så hverken en PC / booster plug er en lovlig ting, med mindre man får dokumenteret at det ikke øger forbrug, og forurening.
    Skulle man komme hertil, så kan man jo blot frakoble det til et syn.
    Flyttes fokus fra regeringens side til også at jagte motorcykler med den salgs ting, ja så er det jo ikke værre end at PC/plug eventuelt så konfiskeres. Det er da lidt mere spiseligt end at få konfiskeret hele computeren, som der sker med biler.
    Ved ECU flash på mc, tænker ikke lige det er noget der bliver undersøgt.
    Der er jo ikke så meget guf i det, men man ved aldrig.

    Med den fokus der har været på biler, så fik jeg min kære VW lavet back to basic. Så må jeg nøjes med de beskedne 220 hk. den havde fra fabrikken. Var ellers lavet så den, udover, de ekstra kræfter også bare gik bedre.

    Men om det hedder bil eller mc og kontrol af manipulering som de kalder det.
    Så skal man blot undgå at påkalde sig uønsket opmærksomhed.
    Har kørt MC i 32 år, alle med brølende fuld system udstødninger. Har fået nogle fartbøder osv. men aldrig blevet indkaldt til syn eller andet på grund af larm.
    Fik dog lidt skæld ud engang for en en lille brænder i lyskryds, men betjenten var åbenbart så meget Aprilia fan at han var mere interesseset i at se scooteren end at udskrive en bøde.


  • #6   21. apr 2023 Bare gør det. Så længe den ikke forurener mere end den må, er der jo ikke et problem. Den eneste måde, at politiet finder ud af, om Brian-bilerne er skruet på, er ved at tjekke hvor meget de forurener. Det kan da kun være det samme med motorcykler. Det er det eneste middel de bruger. Forurener den mere end den må, bliver den smidt til syn. Forurener den ikke mere end tilladt, kan du stille køre videre.

  • #7   21. apr 2023 Jamen det er jo ikke rigtigt hvad du skriver, hvor mon du har din kilde fra?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   21. apr 2023 #6 - Det var dog noget værre sludder.

    Med bilerne, tager man en elektronisk duppedims som kan vise om der er pilet ved parametre i motorstyringen. Svarer den ja, så koster det penge.
    Svarer den nej, så kører du bare videre når du har fikset det der var grunden til du overhovedet blev stoppet. Typisk er det udstødning, luftfilter, fælge, undervogn og lignende gejler ting, som er årsagen til de overhovedet vil tale med dig.

    Med MC'er, er vi endnu forskånet for det mest tekniske aspekt - der er det trafikforseelser, larm og ombygninger, som er årsagen til man snakker med dem.
    De kalder bare til syn, og så må du sørge for at MC'en er iorden, hvis du vil have nummerpladen siddende på.
    De måler ikke forurening endnu, men det skal nok komme.


  • #9   23. apr 2023 Hvis man er meget interesseret i at få sin cykel ændret og på lovlig vis, så kan autoconsult måske hjælpe? Man kan få godkendt ret meget ombygning og tuning på biler så mon ikke også mc?

    Ja det koster penge, men måske det værd når politiet/færdselstyrelsen må lade en køre videre uden problemer..

    https://youtu.be/vxiJ6Df8R6Q


  • #10   25. apr 2023 @ Allan K: det er ikke helt dumt, det vil jeg faktisk prøve at undersøge!

    Man skaber virkelig mange problemer for sig selv, når man er motorcyklist og dydsmønster - det er svært at få til at harmonere smiley


Kommentér på:
Lovens lange arm - eller blinde øje!?

Annonce