{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Mikkel  L
Mikkel L
Tilmeldt:
9. aug 2021
Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21

Lyd reduktion {{forumTopicSubject}}

Hej,
Er der nogen der har gode råd mht. at få reduceret lyd, decibel, når jeg kører ?

jeg kører en del motorvej, og er i den ombæring begyndt at blive bekymret for min hørelse. Jeg tror, at det sled ret meget på den sidste år.
udover at :
- bruge hørepropper
- jo langsommere, jo bedre ift. støj.

Er der så nogen der har indspark til hvad jeg ville kunne gøre yderligere? ekstra ear pads? kan man få et eller andet så man både kunne have hørepropper OG noget andet, der kan sørge for at passe lidt på hørelsen?

God råd er velkomne.


Derudover er der nogen der kan anbefale hvad der er bedst til at smøre kæden? Noget særligt mærke som alle bare er enige om er det bedste ? smiley


BONUS spørgsmål :
Jeg har en Shoei NEOTEC 2. Er der noget at hente på at få mig en anden hjelm ? Er der nogen der ved, om der findes en eller anden Super-Hjelm på markedet, som ville kunne skaffe mig lidt ekstra reduktion ift. Neotec 2... Læser mig til at Schuberg C 3/4/5 skulle være stille, men er det en hjelm som er markant mere stille end min Neotec ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyd reduktion
  • #1   1. maj 2023 Ærligt så tror jeg ikke du har så meget at vinde ved at skifte hjelm, måske formstøbte ørepropper? Evt nogle med noice cancellation? Ala øreværn der bruges på skydebaner mm? Fås det som propper ved jeg ikke, men det er værd at undersøge smiley nu så jeg ikke om du kører naked cykel eller ej, men det vil unægteligt støje en del mere end en cykel med kåbe

  • #2   1. maj 2023 Du kan muligvis godt finde en mere lydløs hjelm. Men du er nødt til at prøvekøre dem. Hvad andre har af erfaringer med div. hjelme, kan du ikke bruge til noget, da vi alle er forskellige og kører på forskellige cykler.
    Hvis du allerede nu kører med ørepropper og døjer med støj, så er det ikke de rigtige propper du bruger.
    Om dem jeg bruger er de rigtige for dig, må du selv finde ud af, men jeg synes de dæmper rigtig meget. Det er disse:
    https://apopro.dk/ohropax-color-skumoerepropper-medicinsk-udstyr-8-stk-223724
    De dæmper så meget, at det stort set er umuligt at høre hvad andre siger når man også har hjelmen på.


  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21
    #3   1. maj 2023 tak for svarene,

    Jeg prøver mig lidt frem, evt. lige give nogle forskellige hørepropper et skud. det er også som om at jeg skal have set på om jeg kan begrænset vindens adgang under hjelm.. må prøve at se om jeg kan få nogle ekstra ear muffs og / eller noget der lukker bedre af.

    Jeg tror egentlig mit største problem er vinden. Motorlyd skal den ene eller anden øreprop nok tage - men så snart jeg runder 100/110 km/t, motorvej osv., så støjer det helt vanvittigt.

    kører naked men med en skærm, dog ikke verdens største skærm. Måske jeg er nødt at se om jeg kan finde en stor skærm - eller en ikke-naked cykel måske.


  • Erik n
    Erik n Online Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 158
    #4   1. maj 2023 Vindstøj slipper du aldrig for uanset hvilken hjelm du bruger. Jeg har formstøbte ørepropper og c3 Schubert hjelm. Og vil lige sige at Schubert hjelme er overhovedet ikke mere støjsvag end andre hjelme.

  • #5   1. maj 2023 Med mindre du vil køre bil, kommer du ikke udenom ørepropper hvis du vil passe på din hørelse.
    Den højfrekvente støj smadre din hørelse og når det først er sket, er det bare ærgerligt.


  • #6   1. maj 2023 Jeg bruger for det meste Alpine Motosafe med high protection (den røde udgave med mest dæmpning). Det er også vigtigt, at ørepropperne sidder godt til og altså bliver skubbet langt nok ind i øret. Sidder de en anelse løst kommer der meget mere støj.
    Til nød kan også de gule skumpropper benyttes. De dæmper også en anelse mere, og næsten for meget, hvis de bliver proppet ordentligt ind.


  • #7   1. maj 2023 Om du kører med eller uden kåbe/vindskærm, kan faktisk gøre en stor forskel.
    Ofte vil vindskærmen fjerne det værste vind fra din overkrop, men resultere i turbulens omkring dit hoved = støj.
    Jeg har prøvet at den hjelm, som larmede pænt meget på en kåbecykel, var betydelig mere støjsvag på en naked.
    Men helt slippe for ørepropper kan du ikke, med mindre du er ligeglad med din hørelse.
    Formstøbte er bestemt ikke gratis, til gengæld passer de hver gang og bliver ikke “trætte” som de gule gør. De gule er fine når de er nye, men det er min erfaring at de hurtigt mister evnen til at tilpasse sig øregangen, og så slipper de mere støj ind end godt er.


  • #8   1. maj 2023 Vindskærm og hjelm kan give enormt meget vindstøj, eller fuldstændig fjerne støjen som på en mc scooter jeg havde hvor jeg måtte stikke poten ud til siden når der var kraftig modvind, for at finde ud af om der var modvind eller hvorfor den kørte så langsomt hehe.

    Men sad jeg med rank ryg bag den vindskærm, så udbrød et støjhelvede fra turbulensen der ramte toppen af hjelmen.

    Havde engang en hjelm jeg fandt ud af blev meget mere stille når jeg trykkede på toppen af visiret...
    Det viste sig jeg sad med hovedet vinklet akkurat nok fremad til at revnen mellem visir og hjelm pegede næsten direkte fremad.
    Jeg prøvede at sætte en stribe tape henover den øvre kant på visiret, udvendigt, overlappende henover panden en-to cm.
    Når jeg kørte pressede vinden gaffa båndet fladt henover og fjernede helt den turbulens der opstod i den revne.
    Købte en ny hjelm næste sæson

    Noget helt tredje er ørepropper. Jeg bruger memoryfoam ørepropper på in ear øredutter så jeg ka høre musik også, men de kan fås til næsten alle earbuds, og sælges på deres exceptionelle evne til at lukke støj ude passivt.
    Dog kan det være et problem for dine øreganges sundhed.


  • #9   1. maj 2023 Jeg har tapet samlingen mellem skal og polstringen i bunden af hjelmen.
    Det hjalp gevaldigt på støjen, men ser selvfølgelig ikke super elegant ud.


  • #10   1. maj 2023

    profilbillede
  • #11   4. maj 2023 Jeg begyndte at få ondt i ørene for nogle år siden af mc kørsel og det som virker bedst for mig idag når jeg kører naked bike er de gule billige skumpropper, sat rigtigt i vel at mærke, det er lidt ubehageligt de første par dage men nu har jeg vænnet mig til dem, og så min halsedisse trukket op til lige over ørene og lige under øjnene og så giver jeg min hjelm et par pump og så er der dødsensstille i den hjelm, det rart(Scorpion Exo1400 air carbon)

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
    #12   4. maj 2023 Hej Mikkel.
    Godt emne. Pas på hørelsen helt fra begyndelsen. Min hørelse er svækket, men ikke knækket:-) og de seneste 30 år har jeg oftest anvendt hørepropper af fórsk. slags.

    Jeg hader at køre i den blafrende støj.
    Kører med Schubert C3, som er den hidtil bedste hjelm, som jeg har haft.

    Jeg nyder at køre min gl. BMW R100RS med fuldkåbe.
    MEN, sammenfaldet af min højde, siddestilling og vindskærmens form og størrelse medførte en larmende turbolens omkring hjelmen.
    Prøv under kørsel med 100 km/t, at rejse dig op stående på fodhvilerne og mærke, om det gør en forskel. Selv en lille vindskærm, kan resultere i uønsket støj.

    Stående under kørsel forsvandt den irriterende larm. Der var stadig vindstøj, men mere som en susen og ikke i nær samme ubehagelige omfang.
    Så blev "glasset" taget af kåben og det bar frugt. Motorcyklen ser lidt løjerlig ud, og vennerne tror, at jeg har været i asfalten.

    I nogle tilfælde, kan en ekstra vindskærm monteret øverst på kåbeglasset være med til at flytte vindstrømmen, så den ledes uden om hjelmen. Men kan godt kræve mange forsøg før man finder den rigtige indstilling eller løsning.

    vh Poul


  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21
    #13   2. jun 2023 Hej derude,
    jeg har kørt lidt med de billige nu og det virker klart bedre end de alpine safe jeg ellers havde erhvervet mig.

    men jeg overvejer om jeg skulle investere i formstøbte ørepropper. koster lidt, men synes også bare det er et ærgerligt sted at gå på kompromis...

    de normale ørepropper som bare lukker helt af er super ift. støj, men synes de "trykker" lidt at have i øret og det er sku lidt ærgerligt målt på køreglæde i bund og grund.


    Nogen derude som har erfaring med Formstøbte Ørepropper og kan anbefale det eller Ikke-anbefale det?


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
    #14   2. jun 2023 Hej igen Mikkel
    Jeg har formstøbte. De blev leveret i en lille handy metalboks, der er nem at have i lommen. De kunne leveres med filterenhed til ønsket dæmpningsgrad og lydfrekvens.
    Jeg bruger dem næsten altid, men de eliminerer ikke den fulde støj.
    Jeg vil foreslå, at du overvejer tre veje. 1) at dæmpe støjkilden 2) ørepropper, der passer dig 3) en hjelm, der passer perfekt, er støjsvag og tillige har støjdæmpende for.
    vh
    Poul


  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 57 Emner: 13 Svar: 21
    #15   2. jun 2023 Hej Poul,
    tak for svaret - helt støjfrit bliver det nok aldrig at køre på MC.

    Det hører med til historien at jeg har ekstra "dårlige" ører, men det er en lang historie. Så forsøger lige at passe ekstra godt på.

    Nu hvor du har formstøbte:

    hvis du sammenligner dem du har (som jeg formoder er god kvalitet lavet professionelt?) - med sådan nogle du kan købe på apoteket osv (som lukker helt vildt godt af) - er der så kæmpe stor forskel ift. komforten?

    Hvis jeg lige bruger de her fra apoteket 2 x 40 minutter flere dage i træk, så kan jeg godt mærke det i øregangen synes jeg. du lukker godt af og som sådan "virker" de til formålet - men helt behagelige er de bare ikke at have på inde under hjelmen synes jeg.

    Vil du sige at de formstøbte er bedre målt på komfort?
    og lyd, tager de nogenlunde ligeså meget som sådan nogle apotek nogle - eller dæmper de lidt snarere end lukker af?





  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
    #16   2. jun 2023 Det er lidt svært af definere. Gennem mange år på skydebane brugte jeg sådan nogle gule skumgummidimser + høreværn (dobbelt beskyttelse). Men der handlede det mest om støjdæmpning, og hvor der ikke skulle føres samtale.
    Jeg husker skumgummidimserne som, at de lukkede meget godt til og heller ikke generede.
    En komfortabel ting ved de formstøbte, at de passer lige præcis til mine øren. De er mærket til højre og til venstre og er nemme at sætte på plads og tage ud igen.
    Ikke noget med først at skulle nulre dem til "tynde pølser".
    Og så har jeg fået fortalt, at støjdæmpning også handler om beskyttelse af bestemte frekvensområder. Den del har jeg ikke vægtet så højt.
    Som før nævnt gjorde jeg tidligere forskellige forsøg med små vindafvisere øverst på kåbeglasset. De hjalp lidt. Men skal det være perfekt, tror jeg næsten at man skal have hjælp fra en støjmåler, der har en sensor tæt ved øret inden i hjelmen. Mon ikke en genial motorcyklist opfinder et sådant apparat en dag.
    Håber du finder en god løsning. Mit høreapparat ligger mest i skuffen, men jeg kan tage det med, hvis jeg finder det relevant smiley


Kommentér på:
Lyd reduktion

Annonce