{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  95 eller 92?
  • #1   16. apr 2008 Mit gæt er 95

  • #2   16. apr 2008 det er jo relativt ligegyldig så længe der ikke er avanceret motorstyring. hvis den kan køre på 92 uden at opføre sig dårligt, skal den da bare have lov til det smiley

  • #3   16. apr 2008 Hvad gør en motor nå den "opføre" sig dårligt pga. for lav oktantal ?

  • #4   16. apr 2008 den antænder benzinen før tændrøret gør det smiley giver en hæslig lyd, og ødelægger motoren på længere sigt.

  • #5   16. apr 2008 Den tændingsbanker, pga at benzinen selvantænder inden gnisttidspunktet pga kompressionen.
    Mest et problem på turbo motorer...


  • #6   16. apr 2008 ja enten på trykladede motorer eller meget højkomprimerede motorer, eller hvis man kører på en dårlig kvalitet benzin med for mange tilsætningsstoffer.

  • #7   16. apr 2008 så vi kom frem til 95?

  • #8   16. apr 2008 nej 92 hvis den kan smiley ikke at du sparer noget nævneværdigt.

  • #9   16. apr 2008 Det er lige meget, på langt de fleste stationer er det alligevel 95 der i tankene, også selvom der står 92 på skiltet.

  • #10   16. apr 2008 michael:
    ja det er der jo nogen der siger smiley men hvis du spørger de chauffører der kommer med benzinen fortæller de dig at de har hentet 92, og 95 oktan fra to forskellige tanke på raffinaderiet.
    har selv arbejdet på en tankstation og der er to forskellige koder på fakturaen. og har spurgt mange af chaufførerne smiley


  • #11   16. apr 2008 og det giver jo heller ingen mening at sælge noget billigere end man kan smiley

  • #12   16. apr 2008 Det er muligt men jeg tror stadig at det er det samme… Syntes kontant eller operation x skulle lave et program om det, så tror jeg der er mange folk der bliver klogere.


  • #13   16. apr 2008 Afgift....

  • #14   16. apr 2008 jamen hvorfor skulle de sælge deres 95oktan som 92? det giver jo på ingen måde mening! og hvad er det lige operation X skulle afsløre? at forbrugerne får MERE end de betaler for? det ville nok ikke være de store repressalier de fik:)

    ja undskyld, men din holdning giver ingen mening smiley


  • #15   16. apr 2008 Tror de fleste tanker 95!!

  • #16   16. apr 2008 Jeg tanker altid det best mulige... Åndsvagt måske, men sådan er jeg bare:)

  • #17   16. apr 2008 Der må jo være en ide med det, ellers ville de vel ikke gøre det. Om det så er noget med afgift regler eller transporten er langt billiger når det kun er en type brændstof de skal køre med, og derved komme med det dobbelte, eller hvad det er, det ved jeg ikke. Jeg har det bare fra meget pålidelige kilder, og jeg siger jo heller ikke at det er alle tanke der laver det nummer, men jeg VED at der er bestemte der gør det.

  • #19   16. apr 2008 Jesper, det er 100% korrekt det du siger. Jeg Forstår det heller ikke, for man får jo ”mere” end man betaler for.
    Det med operation X var mere for at fortælle, at hvis der blev lavet en undersøgelse på det, så tror jeg det ville overraske en del. Jeg er da godt klar over at man ikke brokker sig eller laver det ville postyr over at man har fået mere end hvad man har betalt for…



  • #20   16. apr 2008 Michael og Jesper:

    Har kørt benzin til tankstationer, med tankvogn, det er ikke alle tankstioner der har tanke nok til at de både kan have 92 blyfri og 95 blyfri, så nogle steder bliver 95 blyfri solgt som 92 blyfri, men det var mest på de gamle tankstationer det var sådan.

    På de nyere tankstationer er der lagt tanke i jorden til både 92 blyfri og 95 blyfri , men på lige det her punkt kan man kun finde ud af det ved at finde påfyldnings-studsene, og de ligger under dæksler på de fleste tankstationer. smiley





  • #21   16. apr 2008 nu er tankvognene jo indrettet så de kan have meget mere end en slags brændstof i sig på en gang, de kommer jo ofte også med diesel. afgiften er ikke mindre fordi benzinen er dårligere. nu ved jeg ikke hvad du mener med pålidelige kilder, men jeg vil da mene at en håndfuld chauffører der uafhængigt af hinanden siger at de har benzinen fra forkellige tanke er pålideligt.
    jeg kan også sige dig at der bliver solgt mere end 10 gange så meget 95 end 92, så der er altså ingen fidus i at sælge et dyrt produkt som et ringere. avancen på 92 er i øvrigt 3 ører mindre for stationerne end den er på 95. (i hvertfald hvor jeg arbejdede i henhold til listeprisen.)


  • #22   16. apr 2008 Tak for den information Martin og Jacob

  • #23   16. apr 2008 Det bedst mulige man kan fylde på, er det laveste oktantal den kan bruge uden at motorbanke. Kan den det på 92 oktan opnår du intet andet end en større udgift ved at bruge en dyrere benzin. Den kører ikke bedre eller får flere kræfter fordi man bruger et højere oktantal.
    Føler man det, skyldes det, at der i den højere oktan også er en portion placebo...

    Og så er det alligevel ikke rigtigt hvad jeg skriver. For moderne MC'er har en bankesensor, så har man hældt for lav oktan på, ændrer systemet på tændingstidspunktet for at undgå banken. Dvs. at man mister hk, da den ikke entænder på det optimale tidspunkt. Men omvendt, Rasmus, hvis din Blade kører fint på 95oktan, uden at bankesensoren træder til, opnår du ikke bedre motorgang eller mere effekt af at bruge en oktan 98.

    Oktantallet er ikke en måleenhed for kvalitet.


  • #24   16. apr 2008 Jacob A:
    ok det er sådan at det hænger sammen. tak for info.

    men det er stadig ingen fidus i at køre til den ældste station i området for at "tiltuske" sig noget "forklædt 95" til 92-priser. hvis tanken er så gammel at den kun har få tanke, er tankene simpelthen fulde af rust. så det er kun ris til egen røv hvis man gør sådan smiley


  • #25   16. apr 2008 Jesper (Lyngby)

    Det ikke helt rigtig ,det du skriver om kvalitet, oktanen på brændstoffet, afhænger af hvor meget additiver der bliver blandet i benzinen, derfor kan du for motorbanken, hvis du tanker benz med for lavt oktan


  • #26   16. apr 2008 ja og sikke fyldt med rust tankene er smiley
    mht din forrige kommentar, er det da vist også præcis hvad Jesper [Lyngby] P siger. at man får tændingsbanken hvis man kører med for lavt oktantal.



  • #27   16. apr 2008 Når man læsser produkterne 92 og 95 på de forskellige læssesteder, er det fra forskellige tanke, der er ingen hokus-pokus der.

    Det er forskellige produkter


  • #28   16. apr 2008 Jacob: Ikke helt og dog. Som skrevet før, at oktantallet et udtruk for hvor stor belastning benzinen kan tåle, for at undgå selvantændelighed. Altså stabiliteten. Og det øges med MBTE.
    Hvis man oplever tændingsbanken med 92oktan, er det ikke fordi benzinen er af dårligere kvalitet. Den har bare ikke et ligeså højt indhold af MTBE.
    Oktan er ikke en skala for kvalitet, men for evne til tændingsbanken.


  • #29   16. apr 2008 lars h:
    enig.. man kan lige så godt købe det gode benzin mens vi stadig har det:) når alt kommer til alt, har vi jo betalt 180% mere for vores cykel end den koster i tyskland.. så 3 øre er, øh ja, basører!


  • #30   16. apr 2008 Jesper(vejle):

    Jesper(lyngby) skriver nederst

    Oktantallet er ikke en måle-enhed for kvalitet


  • #31   16. apr 2008 Lars H: De maskiner du har på din profil er ikke så hårdt pumpet at de behøver det højest mulige oktan-tal...

  • #32   16. apr 2008 MBTE er i øvrigt noget værre svineri! der skal ingenting til for at forurene grundvandet i miles omkreds.. det er det der gør at benzin smager så hæsligt.. råbenzin er faktisk ikke så dårligt endda smiley

  • #33   16. apr 2008 Jesper(lyngby)

    Nej benzinen er ikke dårligere kvalitet, men jeg tror vi mener det samme , men formulerer os foskelligt. smiley


  • #34   16. apr 2008 Hehe.. tilbage til mit indlæg smiley så skal jeg for at være på den sikre side fylde 95 på? Måske nogen med en GS vil svare?

  • #35   16. apr 2008 I realiteten ku man lige så fjerne 92 blyfri og nøjes med 95 blyfri , set med mine øjne.

  • #36   16. apr 2008 ja, du har helt ret jacob smiley 92 er ikke meget bevendt til noget på to hjul..

  • #37   16. apr 2008 Hvad er den "sat" til at køre med?? ellers ville jeg ihvertfald give den 95 blyfri, så burde det være godt nok...

  • #38   16. apr 2008 Nej , men jeg ku jo se hvor store mængder 92 vi kørte ud i forhold til 95, og på det hængertræk vi havde, havde vi max 3000 ltr, med på et træk, og på et træk havde vi ca 44.000 ltr.

  • #40   16. apr 2008 ja det stemmer meget godt overens med hvad jeg har set på forskellige fakturaer på stationen.. maks 10% oktan92.. altid kun et par kubikmeter.

  • #41   16. apr 2008 Jesper(vejle)

    ja, 92 blyfri det er ikke det der sælges mest.


  • #42   16. apr 2008 Anders: Brug du bare 92oktan. Og hvis den skulle ebgynde at gå dårligt, hvilket jeg tvivler på da det er en motor fra tiden før 95 oktan fandtes, så hæld noget på med højere oktan.

  • #43   17. apr 2008 Mikkel H:

    Du har helt ret.

    Langt de fleste japanske cykler er optimeret efter US forhold, og der finder du nærmes aldrig noget over 92, som langt de fleste cykler i standard opsætning klarer sig fint på


  • #44   17. apr 2008 knud:
    det med US forhold er lidt en snyder. det de kalder oktan92 i usa er hvad man kalder oktan95-98 i resten af verden.. det har noget at gøre med forskellige målemetoder.. i det meste af verden bruger vi laboratoriemålinger - Research Octane Number... det er hvad stationerne skilter med her. i USA har man en målemetode mere, som egentlig er mere reel, men også mere avanceret. det er hvad man kalder Motor Octane Number. MON metoden giver typisk 8 point mindre end RON metoden. I USA tager man så gennemsnittet af de to målemetoder. derfor er oktan92 i usa det samme som oktan95-96 i resten af verden.

    så har du allerede lært noget i dag smiley
    Mvh Jesper


  • #45   17. apr 2008 tja... min fra 99 kører på 92:-)....

  • #46   17. apr 2008 Det er korrekt Jesper, men lant de fleste japanske motorer kører faktisk ROZ87/RON92 smiley

  • #47   17. apr 2008 Min forrige maksine var en gs500 fra 99 og jeg blev anbefalet oktan 95.

Kommentér på:
95 eller 92?

Annonce