{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

hvem skal betate {{forumTopicSubject}}

Benzinhanen på min mc er blevet utæt hvilket har gjord min kåbe er (smæltet) samlet vil det ca koste 5000 men hven skal betale det?

Mcen er købt brugt ved forhanler sidste sommer så altså under et år i mit navn, jeg har kun kørt ca 1500 km indtil nu.

så går købelovens 2 års regel ikke ind og dækker der???

Mvh Casper

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvem skal betate
  • #1   17. apr 2008 Der er sådan set 2 års reklamationsret på den. Men efter de første 6 måneder er det dig der har bevisbyrden.
    Dvs. at du skal kunne bevise, at fejlen var til stede ved købet, hvilket er tæt på umuligt.
    Utætheden er næppe heller kommet over en enkelt nat, men løbende, så det burde være opdaget noget før.
    Så tror du selv kommer til at hænge på den.

• #2   17. apr 2008 ... og så skal man lige huske at pakninger og lignende hører under "almindelig slidtage", da det regnes som en sliddel. Derfor kan den blive endnu sværere at hive hjem på købeloven, hvis fejlen ikke var synlig til stede da cyklen blev købt.

Tror også at du desværre selv hænger på den... smiley

• #3   17. apr 2008 Snak med sælger og appeler til hans gode vilje, det kommer du nok længst med. Han skulle jo gerne sælge noget til dig igen.

Kører du kampvognen frem, risikerer du at han med retten i ryggen sige "Fuck You"

• Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    jan 2006

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 8
    #4   17. apr 2008 Forhandleren er kun forpligtet til at give 6 måneders garanti, når det er en brugt mc du køber. Så jeg tror desværre ikke at du kan holde ham ansvarlig smiley

• #5   17. apr 2008 Jeg må denne gang tilslutte mig Knuds vinkel til at du måske bare kan få lidt ud af dette....... for rent lov messigt så tror jeg ik du har meget at komme efter..... så heller gå efter hans moral og gode services ..

• #6   17. apr 2008 Jens K: Der står intet om garanti i købeloven når der er tale om brugte køretøjer.

• #7   17. apr 2008 Jesper[Lyngby]P:
    Købeloven gælder også for brugte motorcykler.

• #8   17. apr 2008 Morten: Ja det ved jeg godt. Og for brugte motorcykler er der 24 måneders reklamationsret, hvoraf sælger har bevisbyrden de første 6 måneder.
    Der er ingen garanti på.

• #9   17. apr 2008 Kan ikke lige se den praktiske forskel på en 6 måneders garanti og en 6 måneders reklamationsret, hvor det er sælger der står for bevisbyrden.

• #10   17. apr 2008 - Morten L
    Garanti er noget producent eller sælger kan tilbyde. Garanti skal altid stille dig bedre end reklamationsretten.
    De første 6 måneder i reklamationsretten kaldes også formodningsreglen:
    (link fjernet)

• #11   17. apr 2008 Jf. Kbl.§81-> Vil køberen påråbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget manglen. I modsat fald taber køberen retten til at påråbe sig mangelen. Meddelelse givet inden 2 måneder efter, at køberen opdagede manglen, er altid rettidig.

Fra forbrugerrådet:
    Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng. I købeloven optræder tilmed en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien til forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:

Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger mellem ombytning eller reparation (se detaljerne i vores råd om købeloven).

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.

Formodningsregel: I købeloven er der en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.

• #12   17. apr 2008 Efter min mening er han ikke berettiget til yde erstatning for fejlen.

• #13   17. apr 2008 jeg vil så lige fortælle jeg lige har fået skiftet mit speedo på min bike, der var den 1 år og11 måneder, det blev skiftet på garantien, men jeg er sikker på at hvis du ringer til fdm og snakker med dem, kan de give dig et klart svar, men en ordentlig forhandler/værksted villle enten tage den på deres regning, eller tilbyde at dele skaden

snak med dem og se hvad i kan finde ud af, af løsning, MEN TJEK DIN RET INDEN

• #14   17. apr 2008 Dækskifter:

Du kan jo også have oplevet en sælger, der bare tager sig selv og sin forretning meget seriøst - de eksisterer skam smiley

• #15   17. apr 2008 altså jeg læste jo i min bog der fulgte med cyklen, og der stod en gik under garantien, så self blev den skiftet

• #16   17. apr 2008 Det var jo så også på en ny mc. De andre snakker brugt.

• #17   17. apr 2008 den er lidt svær... men snak med gutten.... i sidste tilfælde kan det da være han vil give dig en god pris på stumperne...

• #18   17. apr 2008 takker for alle svarene ville bare lige høre hvad i mente

Mvh Casper

Kommentér på:
hvem skal betate

Annonce