{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Vinteropbevaring af MC {{forumTopicSubject}}

Til jer som ikke har garage.

Hvordan opbevarer i jeres MC om vinteren ?

Er det bare et regnslag over eller findes der bedre løsninger ?

Jeg har mulighed for at opbevare den i garage til vinter men det er et stykke væk og det vil være lettere for mig at have den hjemme i haven, så jeg kan lade batteriet op løbende og og laves service på den, inden jeg starter den første gang til foråret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinteropbevaring af MC
  • #1   31. aug 2023 hvis du ikke kan lide din mc så lad den stå under dækken der hjemme smiley


  • #2   31. aug 2023 Det var da et underligt svar.

    Hvis jeg ikke kunne lide min MC, tror du så, at jeg overhovedet havde skrevet herinde omkring vinteropbevaring ?


  • #3   31. aug 2023 Du bør anskaffe en MC presenning af bedste kvalitet (med blød inderside og ventilationshuller) og sørge for at den sidder rimeligt godt til (for at det ikke skal blafre for meget). Batteriet bør afmonteres og tanken være fuld. Hvis der kommer store temperaturskift mellem varme og frost, kan du tage presenningen af og chekke om det hele sejler med kondensvand. Der kan også købes produkter på spray, der beskytter mod rust osv.

  • #4   31. aug 2023 Tak Claus.

    Den spray har jeg hørt om. Ved du om der nogle steder på motorcyklen som ikke må komme i kontakt med sprayen eller er det bare at fyre det på overalt ?


  • #5   31. aug 2023 Hvis du har en garage på hånden, så smid den derind. Afmonter batteriet og tag det med hjem og smid en lader på. Når foråret kommer hiver du den hjem igen og laver dit service. Sommeren er alligevel altid forsinket, så der er masser af tid til at pudse på den smiley

  • #6   31. aug 2023 Ang. spray. Nogen bruger afc 50 spray. Har ikke selv brugt det. Du skal nok afvente andres svar eller google (der findes sikkert også noget på youtube). Jeg bruger nogen gange noget WD40 på udsatte steder. Hvis det kommer på udstødningsrørene kan man lige tørre dem over med en klud inden motorstart.

  • #7   1. sep 2023 Som Claus P. siger. Sådan har min stået i ti år.

  • Joh
    Joh Tilmeldt:
    jul 2019

    Emner: 1 Svar: 26
    #8   1. sep 2023 Inden jeg fik egen garage lejede jeg i nogle år et lagerrum i de måneder, hvor min forsikring alligevel ikke dækkede (fra primo december til ultimo februar). Et rum på 2x3 meter bør være nok. Så undgik mc'en sikkert også saltkasteren når det blev rigtigt koldt.
    Resten af året stod den under en mc-garage, som jo bare er et dækken som holder det værste regn og snavs væk. Ofte er der en spændeklips på undersiden, hvilket minimerer blafren.
    Google "mc garage" så dukker der en masse op i forskellige kvaliteter.


  • #9   1. sep 2023 Tak. Jeg vil overveje den MC garage i sæsonen og så ryger den ud i den garage jeg har adgang til, udenfor sæson.

  • #10   2. sep 2023 Jag havde i mange vintre min mc stående med dækken over på overdækket terrasse, et skur eller bare bag en læmur.
    Vask motorcyklen grundigt, smør alle bevægelige dele, fyld tanken op (hvis det er en metaltank) og smør Chrome osv ind i en let olie. Ja, jeg brugte wd40 til formålet. Og så kan du også skifte olien og tage batteriet af.
    Til foråret er det bare at vaske olien af og sætte er frisk opladt batteri på.

    I en gammel bog om mc vedligehold jeg har liggende, anbefales det også at tage benzinslangen af tanken, komme olie ned i slangen, og så starte motoren indtil den løber tør. Formålet med det skulle være, at der så kommer en oliefilm i karburatorer, og svømmeren dermed ikke hænger.


  • #11   2. sep 2023 Tak for tippet.

    Især tippet med WD40 smiley


  • #12   3. sep 2023 Altså, WD40 er jo ikke meget mere ebd lampeolie/petroleum, så spar pengene eller køb hellere en rigtig vintervoks på spray. De fleste mc-butikker har den, tante Hansen og Biltema sikkert også. I mine år med udeopbevaring brugte jeg Motorex Protect and Shine 605, der fordampede efter 3-4 mdr og ellers bare kunne tørres af om foråret. Minus de svært tilgængelige steder, hvor en oli-voksfilm gør gavn hele året smiley

    Motorex-produktet er vist døbt om siden, i dag tørrer jeg cyklerne i garagen over med lampeolie inimellem, ligesom når jeg kommer hjem efter en tur, kører alligevel kun i tørvejr smiley


  • #13   3. sep 2023 Tak.

    Er det kun til crom delene eller til det hele, og skal det bare sprayes på eller tørres ind i med en klud ?


  • #14   3. sep 2023 Den nævnte ældre Motorex og lignende nutidige vintetvoks sprøjter du bare på hele cyklen minus sadel og evt andre bløde plastdele, de har bedre af et sprøjt dilikpneolie eller andet til at holde plastic blødt og smidigt.

  • #15   6. sep 2023 Jeg købte for nogle år siden sådan et cover her:
    https://www.fiskermc-shop.dk/product/mc-cover-ds-covers-alfa-uden-nummerpladevindue
    Det er simpelthen det bedste jeg nogensinde har haft (også det dyreste).
    Men jeg vil anbefale det da man får så meget mere end de billige til 300-400 kr.
    Og så er humlen som med alle covers at de skal sidde godt fast.
    Blafrer de i vinden så kan du på en enkelt vinter få slidmærker i lakken.
    Har ikke prøvet det med ovenstående med med nogle af de billige som er "hårde" på indersiden.


  • #16   6. sep 2023 Tak for hjælpen Richard :-).

    Det ser da fornuftigt ud til prisen, Mupersule.

    Det vil jeg købe. smiley


  • jens b
    jens b Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #17   7. sep 2023 1:Hæld benzin konserveringsmiddel i fuld tank. Lad motoren køre lidt. Tøm karburatorerme for benzin. Luk benzinhanen. 2:Skift olie. Systemet indeholder sikkert kondensvand. 3: smør (alt) ind i tung olie, ikke WD40 der blir til klister. 4: pump dækkene til lidt mere end normalt tryk. 5: stil den i garage uden dækken, der kan holde på kondens
    6: vask og batteriet indendørs er vist obligatorisk 7: lad være med at starte den i opbevaringsperioden - koldstart gir unødvendigt slid. 8: løft evt tanken for at undgå kondens. Eller tag den en gang for alle af og sylt undersiden ind i tectyl.
    Min står i et skur og intet af ovennævnte blir overholdt smiley men den ruster ikke.


  • #18   7. sep 2023 Det bedste er en garage med konstant temperatur.
    Da jeg havde kælder med 5-10 grader hele vinteren havde jeg 10-15 cykler stående hvert år.
    Nogle stod i længere tid.
    En SV650 stod i 5 år. Ud over at lade batteriet gjorde vi intet.
    Efter 5 år blev der trykket på knappen og den started i første hug.
    Og fejlede intet.
    Og så kørte han glad af sted.
    Moralen er at det aller bedste er at stille den ordentligt.....


  • #19   7. sep 2023 Den ryger sgu bare ind i en garage med en fuld tank og så tager jeg batteriet med hjem og lader det et par gange i løbet af vinteren.

    Den har næsten lige fået nyt olie og filter, så det tænker jeg er fint nok til vinter.
    Så kan få skiftet olie og filter igen til foråret.

    Jeg har en lille MC donkraft. Ville det være en ide, at hæve den op på den, for at skåne dækkene ?


  • #20   13. sep 2023 Jeg opbevarer altid min mc i garage. Den har centerstøttefod og jeg har tilvirket en saksedonkraft som løfter mc’ens forende lidt op, så ingen af dækkene rører gulvet. På den måde skånes de mod “deformering”.

  • #21   13. sep 2023 Til #19. Jeg har min på en løftebuk på bagsvingeren. Det er måske mere stabilt end en donkraft? Forhjulet er ikke løftet, men jeg har ikke bemærket nogen deformitet på dækket.
    Så er den ellers under et halvtag og med presenning.


  • #22   13. sep 2023 Jeg har også tænkt på, at købe et sæt løftebukke

  • #23   13. sep 2023 Saksedonkraften er selvfølgelig skruet ned i et tykt brædt, der står på tværs af maskinen. Vælter ikke

  • #24   13. sep 2023 Dæk bliver ikke deforme af at røre jorden i 6 mdr…. Hvordan tror i nye motorcykler opbevares ? smiley
    Overtænkning løser kun ikke eksisterende problemer smiley


Kommentér på:
Vinteropbevaring af MC

Annonce