(Gammel) flydende asfalt = pas på !! (Gammel) flydende asfalt = pas på !!
En lille historie som fik mig til at vågne på en stille tur:
Jeg var ude at køre en tur med en veninde i går eftermiddags. Hun har kun haft kortet i en uge, så vi kørte ekstremt pænt! Vores tur førte os rundt på en masse små landeveje med dejlige bløde kurve, men ak og ve... Den sidste vej, inden vi når hjem til mig, er flydende!! Det er pga. et af de der "sparetricks" kommunen har fundet på - de fylder en masse flydende tjærestas og derefter en masse småsten (der er helt sikkert en teknisk betegnelse for begge, som jeg ikke kender!) på vejen, og derefter lader de bilisterne lege tromlemaskiner i 2-3 uger indtil de små sten har fæstnet sig ordentligt! Dette er i forvejen til stor gene og risiko for os på 2-hjulede. Men jeg blev sq snydt i går for vejen var gammel (har kørt på den en million gange) og jeg så ikke faren. De mange "pytter" at overskydende tjærestads (som jeg i øvrigt altid forsøger at køre udenom) var flydende!! Jeg kom ind i en blød kurve med ca. 80 og SVUP sagde det. Min bagende smuttede en godt stykke ud (godt jeg lige har fået nyt bagdæk på, ellers var det da endt helt galt)! Føj da for en fornemmelse! :o( Jeg kørte 60 de sidste 1½ km hjem - jeg var overbevist om at mine dæk var totalt smurt ind i greasy billig kommune tjære!
Så budskabet er:
Pas på "tjærepytterne" på landevejene! De bliver flydende i den her hede!!
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 66 Svar: 475
Mvh
Anna
jun 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 136
Diskussionen om tåbelige landmænd, som "glemmer" at skilte, når de kører til/fra markerne og laver mudder-fælder overalt, er en helt anden. Den ville vist kræve en tråd for sig selv!! ;o)
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 32 MC-er: 15 Emner: 361 Svar: 1.797
T
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.932
eller også har du brugt bagbremsen.. og det er fy fy !!
jun 2008
Thomas: Hold da op! Det havde jeg alligevel ikke troet kunne lade sig gøre. Tror jeg ringer til kommunen i morgen og informerer dem om problemet. Så kan det være de skilter, så fremtidige potentielle uheld undgåes. :o)
Peter: Jeg hverken accelerede eller brugte bagbremsen. Men forestil dig, at hele vejbanen pletvis er dækket af tyk blød glat tjære. Uheldigvis kunne jeg i kurven ikke undgå pletterne 100 %, og derfor smuttede bagenden en smule ud. :o)
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 70
Man for også motorcyklen smurt ind i tjære og små sten som sætter sig over det hele.
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 55
Ikke nok med at en nyudlag OB-belægning som I skriver er ret farlig. Det er gammelkendt viden at det er billigt at smide en gang bitumen(tjære-substans) på vejen for derefter at smide løst grus/sten på vejen. Som det bliver påpeget er det så meningen at den efterfølgende tromle skal kører stenene fast. OG de som stadig ligger lidt løst bliver taget af trafikken. I det tilfælde bør kommunen skilte!
Men der lurer også en anden fare...når solen bager på belægningen som den har gjort de sidste mange dage, kan den trække bitumen op af asfalten, det vil sige at der fremkomme sorte streger på vejen. Når asfalten sveder på denne måde, er det kotume at køre løs sand på vejen. Og dette foregår ofte i sving. Her er det sjældent at der skiltes, men det bør der!
Derfor pas på derude, i sær på de dejlige små landveje, hvor asfalten ikke er af den bedste kvalitet.
Når kommunen bruger dette sparetrick (OB-belægning)
jun 2008
Og tak, Søren, for de tekniske udtryk på "tjære-/grus-snasket" - nu kan jeg fremover bande med de korrekte betegnelser! :o)
jun 2008
Det står absolut også højt på ønskelisten!! Jeg fandt ud af for et par uger siden, at en af mine kolleger (Lars Blirup) kører Super Challenge, og han været ved at fortælle om alle de forskellige muligheder, der er i den kategori. Så nu er jeg jo helt hooked!! Der er bare fyldt op på alle kurserne for i år, synes jeg... :o( Men så må jeg jo bare satse på næste år!!
Mvh. Louise
jun 2008
jun 2008
(Gammel) flydende asfalt = pas på !!