1.206 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Victor L
Victor L
Emner: 1 Svar: 1

A2 begrænsing eller ej… A2 begrænsing eller ej…

Hej folkens.

Har lige for nyligt fået mit A2 kort som 23 1/2, og må derfor kun køre med maks 48 hk, hvilket er lidt træls da jeg er indehaver af en ret så fin Bandit 600 med 77 hk.

Jeg går med tanken om hvorvidt om jeg skal begrænse den, men overvejer ganske ærligt også om jeg skal få den synet om A2 uden at sætte skiverne i.
For at begrænse den, skal der jo sættes skiver i karburatoren, og det tjekker de vel ikke i en synshal??

Grunden til at jeg primært ikke har lyst til at begrænse den, er de latterlige regler om at jeg nu skal vente 2 år før jeg kan opgradere til A, selvom jeg “snart” bliver 24.

Hvad tænker i? Er det totalt uansvarligt hvis jeg ikke får den begrænset, ud fra den forudsætning at jeg kører pænt, hvilket jeg selv synes at jeg gør.
Den er i øvrigt også relativt “rolig” i hvordan den bruger de 77 hk, da den skal langt op i omdrejninger før der reelt sker noget, hvilket er rigtig rart til f.eks. bykørsel.

Jeg SKAL have den synet som A2 pga forsikring! Men det er mere om hvorvidt jeg egentlig bør sætte skiverne i.
Kom gerne med input. Hvad havde I gjort??? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  A2 begrænsing eller ej…
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #1   18. jun Jeg havde sat skiverne i før syn, for de kan sagtens finde på at tjekke om de sidder der - og man kan sagtens mærke forskel på 77 og 48hk.

Efter syn, havde jeg gjort som min samvittighed fortalte mig jeg skulle gøre. Det styrer du selv.

Hvis du synes du mangler noget når du har 48hk, så kører du sgu for meget ligeud... smiley
    Det er ingen skade til, at leve de skallede 2 år med den lavere effekt. Man lærer en hel masse af det, og så er der noget at glæde sig til når man endelig kan pille droslingen af.

Man kan dårligt kalde reglerne for latterlige. De er udtænkt af folk som får mere i løn end både dig og mig, og som nok har lidt bedre statistisk grundlag for det.

• Victor L
    Victor L Tilmeldt:
    jun 2025

Emner: 1 Svar: 1
    #2   19. jun De regler jeg kalder dårlige, er mere det at jeg skal vente 2 år, men hvis jeg havde taget kortet om 6 måneder, så ville jeg i princippet kunne hoppe op på en 1000cc+ Hayabusa… det giver jo ikke helt mening?
    Ender nok med at køre denne sæson med begrænser, og så piller jeg lortet ud når jeg fylder 24.

Den fornuftige del af mig kan jo heller ikke andet end at give dig ret…

• #3   19. jun Jeg havde kørt uden begrænsning.
    Bøden for det er minimal. Vi snakker en tusse max to.
    Hvis du da får nogen som helst påtale.

Forsikring? Kasko???
    Mig bekendt koster ansvarsforsikringen så godt som det samme, om du har kørekort eller ej.
    Men hvis du vil betale for en ny mc hver 5 år istedet for at bruge pengene på rep og lås så ska du være velkommen til at donere dine penge til forsikringsfondenes investorer smiley

Kan kun være enig i reglerne i dk er hul i hovedet.
    Ladcykler parkeres på fortorvene men mc i bilbåsene... hov, vi mangler p pladser. Hvorfor mon.. Bil med 8 passagerer som 17årig med 130kmt, fint fint. Men kører du 45 knallert som 17årig er du da vanvittig, det er for farligt.
    Har selv nær været 7 dage i fængsel for at eje en schweizerkniv. Øksen var fin fin, men en schweizerkniv ka jo med øvelse foldes åben med kun 1 hånd, vorherre bevares..
    Har intet til overs for de karrierepolitikere. Slet ikke deres løn og deres mange data de ikke kan fortolke.
    Alle andre lande i europa har andre regler. De har meget mere data og deres karrierepolitikere er ligeså højt aflønnede. De danske karrierepolitikere har aldrig kunne, endsige forsøgt at forsvare deres politik. De lister den bare igennem mellem valgene ligesom de lister børnedukkerne hjem og leger med deres 15årige kærester så de ka få et no show job som vicedirektør i bestyrelsen i dansk industri efter at have fået stress af ikke at pege på mette frederiksen og afstå fra at indføre et vaccinepas. Ingen respekt for de respektløse smiley

• #4   22. jun Bil på egen hånd til 17-årige, og stort set alle elbiler er hurtigere 0-100 end dyre superbiler var for 20 år siden, men man skal være 18 år for at køre 125'er med max 15 heste.

Umiddelbart er Danmark det eneste EU- og EØS- land (Norge og Schweiz), hvor man ikke kan tage A1 kørekort som 16-årig.

• #5   23. jun Jeg forstår udmærket dine tanker om, at når du må køre stor MC, hvis du blot venter 6 måneder med at tage kørekortet, hvorfor så vente to år på at få lov, fordi du tager det nu?Men den problematik er der næppe mange her på forum, som kan ændre på.
    Du er langtfra den eneste, som kører uden begrænsning, det styrer den enkelte samvittighed. Men inden du kører til syn med MC som fysisk ikke er begrænset, med det formål at få den synet som A2, så overvej om du dermed kan være med til at gøre det mere besværligt for andre fremover. Forstået på den måde, at hvis det opdages at en stor del af de MC'er som fremstilles til syn af private, som værende A2 i virkeligheden ikke er begrænset, ender det måske med at det på et tidspunkt kun er autoriserede forhandlere, som kan fremstille en MC til syn med henblik på at få den registreret som A2 MC. Det vil dermed alt andet lige kun blive dyrere for den enkelte at få sin MC synet.
    Hvad du gør efter syn, er det kun dig selv, som er herre over, ligegyldigt hvem der har fremstillet MC'en til syn.

• #7   24. jun Du kan GODT opgradere til A om 6 mdr. når du bliver 24, hvis nogen har oplyst dig om andet er det en FEJL.
    Jeg har lige læst en artikel i touringnyt om præcis det samme.
    Hverken kørelærer eller færselsstyrelsen er gode til at holde styr på reglerne.

profilbillede
  • #8   24. jun smiley

profilbillede
  • #9   25. jun Vi har en kæmpe udfordring her i DK med at få den tåbelige lovgivning rettet. For de danske unge er ikke dummere eller mere uansvarlige end resten af EU's ungdom - det er der nemlig statistik på, modsat DK's solo lovgivning. (og det nye forslag om periodesyn i øvrigt) Men det kvæler tilgangen af nye MC'ister at DK, lige her, IKKE skal harmonisere vores lovgivning og hvis vi følger Sajmon naive logik - så lovgivere i EU vist lige så kloge og dyrt betalte som vores egne smiley

• #10   25. jun Askar har fat i noget, som mange desværre har overset.
    Det er INTET krav om erfaring på A2, når du er fyldt 24 år, jf kørekortbekendtgørelsen:

§ 24. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller

2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5

Det er 2) vi her skal lægge mærke til.

At det så ikke er muligt at opgradere direkte fra A1 til A på samme betingelser giver som artiklen i Touring Nyt skriver, ingen mening, men det er jo politik i en nøddeskal

• #11   25. jun #6 Har selv fået bøden. Kender andre der har fået den.
    Har betalt i dyre domme for at blive undervist i færdselslovsteknikaliteter af en motorsagkyndig højesteretsadvokat.
    Jeg kan godt forstå man betvivler hvad jeg skrev når man aldrig har sat sig ned og læst færdselsloven fra ende til anden, endsige studeret kørekortsbekendtgørelsen og detailforeskrifterne om køretøjers indretning (og udstyr) eller er blevet eksamineret i dem og har bestået med et resultat der viser man behersker detaljerne og fortolkningen af dem.
    Men 7000 kr er det ikke.
    Især ikke under den her sags omstændigheder.
    Påtale, endsige sigtelse, vil sandsynligvis ikke finde sted om så betjenten på dagen er rasende og har bevidnet ts være et skarn udover det sædvanlige. Taler af personlig erfaring med en alen lang liste af færdselslovssigtelser i danmark. Bor ikke fast i danmark mere men følger absolut stadig med i det shitshow dansk færdselsregulering er.
    Short story long.
    Man skal ikke tro. Man skal vide smiley

• Gustav P
    Gustav P Tilmeldt:
    maj 2024

Annoncer: 1 Svar: 1
    #12   25. jun #10
    Nu ved jeg ikke hvor gammel den artikel er, men lovgivningen som du henviser til, skriver i øjeblikket et ELLER, fremfor at man skal opfylde begge punkter:
    (Desuden er det paragraf 23 nu om dage...)
    § 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og

1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller [!!!]

2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

Såå man kan godt få A kortet som +24 årig, full stop. Uanfægtet tidligere kort. Lidt lytter de da derinde på borgen smiley

• #14   25. jun Svar til #12
    Ja du kan sagtens få kategori A direkte som 24 årig.
    Men hvis du som 18 årig har erhvervet A1 og derefter som 24 årig vil have A, uden at have opgraderet til A2, må du enten:
    1, Starte HELT forfra på kørekortet til A
    Eller
    2. Først opgradere til A2 og derefter til A,
    hvilket selvfølgelig er det letteste, hurtigste og billigste, men alligevel er det svært at forstå, hvorfor man ikke bare kan aflægge køreprøve til A direkte.

• #15   26. jun Der er i mit sind ingen tvivl om at endemålet er at forbyde motorcykler helt - samtidig med at 17-årige kan blive registreret som bruger af en Tesla S performance eller anden elektrisk let panservogn, så de let kan slå andre ihjel. Derimod må de ikke slå sig selv til lirekassemand eller ihjel på motorcykel.

Kommentér på:
A2 begrænsing eller ej…

Annonce