{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Tillid koster penge! {{forumTopicSubject}}


Som ny i motorcykel universet skal man konstant se sig for og man kan ikke stole på sit umiddelbare indtryk. Jeg havde længe gået og kigget på en Yamaha aa 000 a (censoreret) og havde prøvekørt adskillige selv og med en erfaren Mc-kører. Dagen oprinder og jeg står med checken i hånden og skal ud hente min drømme cykel. Lykken vil så at min rådgiver ringer og spørger om jeg egentlig ved om der er gæld i cyklen? I bare begejstring over snart at blive motorcykel ejer havde jeg ikke skænktet det den mindste tanke og jeg oplyser hende regristrerings nummeret og mine pludselig bange anelse bliver bekræftet! Den er sat i pant langt ind i helvede og jeg ringer til sælger for at sige det og er ret negativ over at det ikke har været på tale, men vi aftaler at ordne det med hans bank dagen efter. Trygt og utrolig glad for min bank rådgiver går jeg i seng og næste morgen vågner jeg op til en sms hvor der står

"Godmorgen... Jeg trækker salget tilbage på min yamaha. Så du må se om du kan finde en anden. Undskyld ulejligheden"

Min reaktion er ikke passende at skrive i et forum der er for alle, men til alle jer der overvejer at købe motorcykel som førstegangskøber gør jer selv den tjeneste at undersøge alt mellem himmel og jord før i skriver under på noget, for når man går med rusen i maven over at skulle tilbringe sommeren på de landevejene kan man hurtigt overse væsentlige detajle, der ikke altid bliver nævnt af sælger!

Rasmus.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillid koster penge!
  • #2   12. jun 2008 Hej Rasmus

    Af selvsamme grund som du nævner i dit indlæg (godt du ikke nåede at handle), har jeg kun tillid til de etablerede og autoriserede forhandlere. Det koster lidt mere for cyklen, men du får også en reklamationsret, samt en garanti for at der ikke er gæld i cyklen med i handlen.

    Uanset om det er MC eller bil man handler, skal man altid se sig rigtig godt for. Det er godt din rådgiver var på mærkerne og gøre dig opmærksom på tingene. Jeg kender selv følelsen af den iver man har. Man glemmer ret vigtige ting.


  • #3   12. jun 2008 ja det er da en træls oplevelse.... men tror jeg nu næsten altid ens bank tjekker.... hvis man har sagt hvad man køber min gør ihvertfald...:) held og lykke med at finde en ny

  • #4   12. jun 2008 Det første jeg gør inden jeg skal handle bil eller mc, er at bede om en fotokopi af reg. attesten, for i mange tilfælde kan de ikke finde oplysninger om pant uden stelnummer - HUSK DET!

    Jeg har i min tid købt 2 køretøjer med pant i, men ikke før min bank havde en skriftlig aftale med panthaver om, at pantet ville blive annulleret og at jeg ikke kunne hæfte for pantet.

    Hvis ikke sælger vil give en kopi at reg. attesten, er jeg ikke køber - så let og enkelt er det!


  • #5   12. jun 2008 ... Desuden vil jeg gerne tilføje til din overskrift: BLIND tillid - KAN koste penge... smiley

  • #6   12. jun 2008

    Blind tillid ville være passende, men jeg er stadig rasende over at en voksen mand er parat til at binde en ung knægt på 22 for det dobbelte af hvad motorcyklen er værd uden så meget som at blinke fordi at han har rod i økonomien. Jeg har selv prøvet at have et uoverskueligt overtræk på min konto, men dog sikkert ikke er tilsvarende dimensioner af hans rod, men jeg var det i mindste mand nok til selv løse problemet og ikke binde gælden over på andre!


  • #7   12. jun 2008 Øh sælger man noget der er pant eller sikkerhed i oplyser man da blot køber heromkring. Herefter går man "med købers kontanter eller check" i sin egen bank og får ordnet betalingen så cyklen er gældsfri. Herefter sammen på motorkontoret for at omregistrere cyklen så er der rene linier hele vejen igennem.

  • #8   12. jun 2008 Nu skal du ikke lade dig narre af at der er en pant på det dobbelte af værdien, for da ejeren købte cyklen, kunne den jo have kostet det beløb. Hvis du f. eks køber en cykel med din banks hjælp, vil de sansynligvis have at du skal have kasko på cyklen, for at de kan få pant i den. Hvis vi siger at du skal give 100.000 for en cykel, vil bankens pant som regel gælde på 100.000 i 10 år, også selvom du kun kan få 50.000 for den senere... Det er det tinglyste beløb du får at vide - det er ikke sikkert at manden stadig skylder ret mange penge på cyklen. Pantet bortfalder først når cyklen sælges, og restgælden indløses.

    Det er helt normal forretningsmetode.

    MEN - dette tilfælde kunne noget tyde på at fyren ikke havde rent mel i posen - det vil jeg give dig ret i.


  • #9   12. jun 2008 Det er jo også direkte dumt ikke at undersøge hvor vidt der er udlagt pant i et køretøj du står og skal købe... no offence, men sådan noget skal sgu undersøges grundigt! og checken udstedes til banken hvis det viser sig at der er pant i den.

    men godt du slap med forskrækkelsen.


  • #10   12. jun 2008

    Det var også først planen indtil han så skrev den sms med at han ville trække købet tilbage.
    Han var jo ikke interesseret i at få solgt sin cykel, men kontanter i hånden, der er mere til historien end det jeg har skrevet, men bliver nødt til at holde det på overflade for ikke at oplyse for meget om sælger.


  • #11   12. jun 2008 jeg fik fremsendt en mail fra sælgers bank inden jeg hentede cyklen om at den var gældfri - min egen bank checkede også for en sikkerheds skyld.
    Det skal også oplyses i slutsedlen om der er gæld i den og til hvem.

    Det bedste er dog, at checke det inden - surt, rasmus men du må på jagt igen.


  • #12   12. jun 2008

    Henrik [Århus w]

    None taken. Det var direkte idiotisk af mig at stole på at skulle være i den skønneste ordern og jeg blev også lidt flov over mig selv da jeg skulle ned og trække checken retur, men det er stadig princippet at der er mange forholdsregler man skal tage i betragtning så man ikke køber en motorcykel i en "begynder rus". Dette er kun en advarsel til andre begyndere, da vi har sat vores tydelig præg på dette forum med spørgsmål om alt og ingenting og stadig har meget at lære!


  • #13   12. jun 2008 Rasmus

    Det er hvad der sker ind imellem. Spring op og fald ned på det og glæd dig over, at markedet for brugte cykler ikke har været større end det er nu. Så nu kan du indlede den spændende jagt på en ny og opleve rusen endnu engang, når den rigtige dukker op. Der er noget helt særligt ved at være på MC-jagt med et køb i sigte smiley


  • #14   12. jun 2008 Undersøgelse af gæld og om køretøjet er meldt stjålet.

    ..og alligevel kan man blive fanget....er selv blevet det med køb af en campingvogn, hvor alt var iorden......politiet havde bare "glemt" at efterlyse den.....så haps den konfiskerer vi! Selvom sælger blev dømt skyldig i tyveri og for at have snydt os for penge (kan ikke lige finde det rigtige ord for det)...så vi absolut ingen hjælp til at få vores penge igen. Vi kunne selv hyre en advokat som kunne prøve men hvis manden ingen ting har kan man ingen ting få.
    Sådan en dom burde udløse at det offentlige trækker ham i hans løn eller overførselsindkomst så skadeslidte får deres penge....SKATTEFAR skal nok sørge for selv at få deres penge!!!!! ARRGGGHHH nu bliver jeg arrig af at tænke på den gamle lorte sag igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Undskyld, ja træls du fik bristet din drøm. Selvfølgelig "glemte" sælger at skrive det. Havde han fået sine penge kunne han skide på banken og du ville stå med den varme lort når banken kommer for at hente og sælge cyklen. Gælden følger køretøjet IKKE manden der optager lånet. Så i stedet for at være ærgelig så vær glad for du ikke fik brændt nallerne og mistede en masse penge......selv om det er skide irreterende.

    SørenG


  • #15   12. jun 2008 Det kan endda ske hos en forhandler...har en makker der bytte sin bil ind + penge og købte en cykel hos en berygtet forhandler i Vestjyllands hovedstad, der viste sig sq at der var gæld i cyklen...handlen gik retur efter lidt frem og tilbage

  • #16   12. jun 2008 Det er træls at stå der med "håret i postkassen".. Meen med stelnummeret og et opkald til "Bilbogen" så er den pot ude.. =8o)

    Jeg har selv været der med en bil jeg købte fra aut. forhandler..
    Så de tre års slagsmål har jeg lært af.. ;o)

    På den igen.. Du skal nok finde dig en anden bike..

    /Rass


  • #17   12. jun 2008 Kedde: Mener man står meget godt i den sistuation hvor man har en købskontrakt fra en forhandler. Hvis forhandleren ikke vil betale gælden må ma jo så lade handlen gå tilbage som så også skete i det tilfælde omend med noget tovtrækkeri...desværre.

    Så lige mit første indlæg allerede var blevet besvaret....ikke sådan når man er to timer om at skrive indlæg færdigt ;o)


    SørenG


  • #18   12. jun 2008 Det var da godt at du opdagede det og der er heldigvis tonsvis af cykler til salg for tiden og din drømme cykel står nok også bare og venter på at du finder den.

    Det kan dog godt undre mig lidt hvor bange folk er for pant i en MC, jeg er selv blevet spurgt om det med den jeg har til salg, men jeg havde aldrig forestillet mig at det skulle være et problem. Nu har jeg aldrig solgt en med pant i før, men jeg forestillede mig sådan set bare at man sammen sørger for at få det betalt ud inden sælger får resten af pengene?

    Lige i den her situation lyder det dog noget lusket smiley


  • #19   12. jun 2008 Øv... men godt at du fandt ud af det!!

  • #20   12. jun 2008

    BL.

    Det var nemmelig rigtigt lusket og skuespil lige fra starten af!
    Irritationen er stadig stor og dette indlæg er kun til skræk og advarsel.
    Jeg har alene i dag været ude og set på to cykler så jeg glæder mig stadig, men har helt sikkert også lært af denne oplevelse.

    Slut her fra og god sommer kørsel til alle.


Kommentér på:
Tillid koster penge!

Annonce