{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.561 visninger | Oprettet:

Ali K
Ali K
Tilmeldt:
17. feb 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Nye regler for MC-kørekort? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, min ven har fået at vide af en kammerat, at der er nye regler for MC-kørekortet. Noget med, at man skal KØRE 2 år på en lille MC før man må køre på en stor MC. Altså i modsætning til nu hvor man som 21-årig kan få et stort kort med det samme.

Jeg tror ikke rigtig på det, da det lyder som en lidt vild ændring, men vil lige gerne høre om andre herinde har hørt noget om dette eller lignende ændringer i loven omkring kørsel på stor MC?

Man kan vel stadig (og der er ingen planer om ændring af at) tage stort MC-kort så snart man er 21? (krydser fingre :P)

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye regler for MC-kørekort?
  • #2   15. jun 2008 Der har været snak om indføre 2-års reglen for alle og ikke bare sub21-årige. Det er dog blevet ved snakken indtil videre. Jeg syntes dog, det vil være en god ide.

  • #3   15. jun 2008 jeppe,,, dog.... skal man så også først have en ellert før man få noget med benzin.....

    og der er nogen der siger forbuds sverige.....
    tåbelig regel....

    måske man skulle tage en banedag med sin mc..... inden man blev sluppet løs....

    det er bare min mening,,,, har kun haft kort i 1 år.... og havde ikke taget det hvis jag skulle futte rundt på noget småt..... der er jo forskel på vægtklasser... og en lille maskine kune kun lige trække


  • #4   15. jun 2008 Da jeg tog kørekort for 4 år siden. (var 17/18 år dengang)

    Fik jeg at vide af min kørelære, at jeg bare skulle køre 2 år, så måtte jeg køre stor MC

    Så det gjorde jeg smiley


  • #5   15. jun 2008 Min kørelære sagde godt noget om det.
    -Men det er ikke noget de går op i(Det vil sige de tjekker det ikke igennem, hvorvidt du har kørt eller ej)


  • #6   15. jun 2008 Men det gør forsikringen...

  • #7   15. jun 2008 men reglerne er de samme. Det gælder kun for folk under 21.

  • #8   15. jun 2008 jeg mener der kommer en regel her til november om, at hvis du tager kortet derefter skal du køre på en lille mc i tre år inden du må køre på en stor og det har jeg hørt mange snakke om

  • #9   15. jun 2008 og en af dem som har sagt det er ved at tage kortet hvor han vist nok fik det af vide af sin kørelære.. derfor han tager det nu

  • #10   15. jun 2008 Man skal bare have haft det lillge kort i 2 år. Der er intet krav om at man i de 2 år også har kørt en lille MC.
    Dem der har fået andet af vide fra deres kørelærer, har enten fået noget forkert af vide, eller ikke hørt efter.


  • #11   15. jun 2008 Jeg synes grænsen ved de 21 er latterlig.
    -Hvorfor ikke bare sige at cyklen skal være droslet det første år, uanset alder.
    En 21 årig køre sku hverken dårligere eller bedre end en 20 årig.


  • #12   15. jun 2008 Jeg fik mit kørekort for små 2 mdr siden og fik af vide af min kørelære, at jeg først må køre stor mc når jeg har kørt lille mc i 2 år.. og altså ikke når jeg bliver 21.

  • #13   15. jun 2008 Hvis du er atten og tager kørekort skal du køre i to år og så har du automatisk ret til og køre på stor mc, men hvis du eks er tyve år når du tager det skal du også køre to år før du automatisk har ret til det store, men kan dog når man bliver enogtyve komme op til en en køreprøve på stor mc. det var det jeg fik afvide da jeg tog mc-kort.

    Bo


  • #14   15. jun 2008 Du skal også op til køreprøve til stor som 20årig selvom du har kørt lille siden du var 18.

  • #15   15. jun 2008 Det med 21 års reglen er hvis man starter med at tage kørekort der, så kan man tage det store kort ellers må man nøjes med det lille et par år hvis man er under 21.

  • #16   15. jun 2008 Høivang (Varde) -
    har du været det?? for kender flere der køre på stor mc uden at have været op til køreprøve, de har bare kørt to år og der er ingen problem ved politiet de ligger bar to år til erhvervsdatoen.


  • #17   15. jun 2008 Der er ingen ændringer endnu, men der er tale om ændringer.

    Jeg tror egentlig det er udmærket, at sige 2 år på lille cykel uanset alder.


  • #18   15. jun 2008 Har ikke prøvet det. Det er bare hvad jeg har fået afvide af min kørelære.

  • kenneth a
    kenneth a Tilmeldt:
    jun 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #19   15. jun 2008 Man skal vel ikke op til kørerprøve igen når man har kørt i 2 år og nu må kører stor skal man?

  • #20   15. jun 2008 Et link (link fjernet)

    'Opgradering' af kørekort

    Hvis du har taget kortet før du fyldte 21, har du to valgmuligheder, hvis du vil køre en stor maskine:
    1. Du skal vente 2 år og optjene en slags "ancienitet" og derefter får du automatisk det "store" kort. Du modtager ikke et nyt kørekort, datoen på det gamle kort er bevis for at kørekortet herefter er stort*. Det er således muligt at være 20 år, og have det store MC kørekort.
    2. Du kan, uanset din alder mellem 18-21, når du fylder 21, betale en ny køreprøve, som skal afvikles på en stor MC. Består du denne, får du det store kørekort**.

    Hvis du har taget kortet på en lille MC efter at være fyldt 21 år, har du to valgmuligheder, hvis du vil køre en stor maskine:
    1. Du kan vente 2 år og optjene en slags "ancienitet" og derefter får du automatisk det "store" kort. Du modtager ikke et nyt kørekort, datoen på det gamle kort er bevis for at kørekortet herefter er stort*.
    2. Du kan, inden for de første to år, betale en ny køreprøve, som skal afvikles på en stor MC. Består du denne, får du det store kørekort**.


  • kenneth a
    kenneth a Tilmeldt:
    jun 2006

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #21   15. jun 2008 fint, fint så må jeg godt kører på en med lidt størelse.!

  • #22   15. jun 2008 -langemand kbh
    Jeg mener ikke det er en tåbelig regel. Efter reglen blev indført for unge mc'ister er antallet af dødsulykker faldet for den gruppe. Jeg syntes det er ganske fornuftigt, at få et par år på en mindre kraftig maskine og får lidt mc-erfaring inden man kaster sig over ønske-busa'en eller lign - og så er det ligemeget om man er 18 eller 38. Nogen kan bare ikke kapere sådan en maskine fra starten af og konsekvenserne ved at lave fejl på mc er desværre ofte langt mere alvorlige end i en bil.
    Man kan så diskutere om det lige skal være 34hk, der skal være grænsen - personligt ville jeg hæve den til 50-60hk, så man trods alt kan følge med på motorvejen uden at presse maskinen til det yderste.


  • #23   15. jun 2008 Det har jeg nu heller ikke hørt om før.. da jeg tog kortet sidste år..

  • #24   15. jun 2008 når nu vi snakker om nye regler så har jeg hørt af der kommer en ny regl om af nå man skal til køreprøve så starter den på manøverbanen.
    den regl skulle vist komme i år
    nogen som kender noget til det ?

    hilsen ronni


  • #25   15. jun 2008 Kan det virkelig passe at jeg skal op til en køreprøve når jeg fylder 20 for at få det store kort? Det var sgu ikke hvad jeg fik at vide. Forhelvede da.

  • #26   15. jun 2008 Z, nej - hvis du har haft kortet i 2 år bliver det automatisk stort.
    Hvis du inden der er gået 2 år fylder 21, kan du tage en ekstra prøve for at få stort kort.


  • #27   15. jun 2008 Puha jeg troede lige. Du lettede en sten fra mit hjerte BL smiley

  • Ali K
    Ali K Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #28   15. jun 2008 Der kom godt nok en masse svar! dan A skrev:
    "jeg mener der kommer en regel her til november om, at hvis du tager kortet derefter skal du køre på en lille mc i tre år inden du må køre på en stor og det har jeg hørt mange snakke om"

    Nogen der kan bekræfte/afkræfte dette? Og evt. om det er TRE år?


  • #29   15. jun 2008 Reglerene er som Bo L beskriver det.

    Ronni: Ja. Fra september i år skal en del af den praktiske køreprøve ske på et køreteknisk anlæg.

    Forskellige øvelser skal vises. Bremsemanøvre, kørsel i idealkurve, bremse-/undvigemanøvre m.m.


  • #30   15. jun 2008 Mmjaaohhmmm...

    Jeg har ikke været på alle anlæg, men rent lovmæssigt skal de jo bare leve op til de krav, der har været hele tiden.

    Men du har ret i at ikke alle anlæg er lige gode.

    Bruger selv en del instruktørtimer på SKA ude på Amager.

    MC- banen (den nye der blev bygget for nogle år siden) hører til blandt de bedre.


  • thomas n
    thomas n Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
    #31   15. jun 2008 jens f.. jeg var i kravlegård i starten af ugen og der kom det op det med menøvrebane. og ham kørerlæren sagde at man ikke skal på menøvrebane men at man kan komme ud for at man skal og så kom hele prøven os til og være på menøvrebana sådan som forklarede det..

  • #32   15. jun 2008 Som Jens F skriver, så kommer der nye regler pr. 1. Sep. og de indeholder muligvis også krav til beklædning.

  • #33   15. jun 2008 Ja da. Lad os få flere ubrugelige regler og love. Fordi dem har vi næsteningen af i forhold til landene omkring os..(ironi anvendt)..

    Det mest latterlige er at nogle mc'ister selv beder om flere regler for -æhh mc'ister (dem selv). Hvor dumme har visse mennesker dog lov at være? Det er da fuldstændigt tåbeligt...

    Hilsen
    Bonneville.


  • #34   15. jun 2008 Mr. Rebel.:

    Den må du forklare for mig: Hvorfor er det tåbeligt?

    Og nej, det er ikke kun os - det er hele EU.


  • #35   15. jun 2008 Fordi Danmark forvejen har flere regler og love end de lande vi normalt sammnligner os med.

    At nogle mc'ister beder om flere regler er i mine øjne tåbeligt..

    Jeg går ikke ind for yderligere regler men går ind for forebyggelser og informationer/kampanger...

    Hilsen
    Bonneville.


  • #36   15. jun 2008 Jeg havde håbet på en argumentation for og en forklaring på hvorfor det skulle være tåbeligt, og ikke en gentagelse af at det er tåbeligt.

    Prøv igen.


  • #37   15. jun 2008 Kan sgu ik se at man skal indføre flere regler... synes vi har regler nok i forvejen da..

  • #38   15. jun 2008 Benny: Vi er ikke uenige, når det gælder om at indføre regler for reglernes skyld.

    Men hvis det er for at højne trafiksikkerheden, hvorfor så ikke?

    Vi er jo her på Galleriet utrolige enige om at det er bilisternes skyld at vi bliver majet ned.

    Hvorfor så ikke blive bedre til at undgå dem?

    For øvrigt er alle de lande – og flere til – vi normalt sammenligner os med på de samme regler.

    Vi kan være modstandere af det – spild af krudt, det er vedtaget. Hvorfor så ikke få det bedste ud af det?


  • #39   15. jun 2008 Lisa H: Så kender din kørelærer ikke reglerne for de kort han selv er med til at give andre. Man skal ikke køre lille MC i 2 år, man skal bare have kortet i 2 år.

  • #40   15. jun 2008 Lise er inde på det rigtige. Der står i Bekendtgørelse om Kørekort:

    …”erfaring”. D.v.s. man skal have kørt, osv.

    Jo, jo – så ved jeg godt at hvem kan bevise det ene eller det andet, men det er et spørgsmål der i sidste ende må prøves ved domstolene. Og der vil vi vel alle helst undgå at ende.
    --------------------------------------

    § 13. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
    Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende
    1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,
    2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21
    år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 6, eller
    3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en
    køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 6.
    Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 6.



  • #41   15. jun 2008 Jesper og Lisa tror i ikke at I mener det samme?

    Hvis du fx tog kortet da du var 19 år og 7 måneder gammel, så får du altså ikke det store kort før du er 21 år og 7 måneder gammel.

    Dvs. i det tilfælde er det ikke nok bare at være fylde 21.

    Du kan imidlertid når du fylder 21 gå op til en ny køreprøve på en "stor" motorcykel og på den måde erhverve det store kort.


  • #42   15. jun 2008 Jens F:
    Der efterhånden så mange regler, at ikke engang det uduelige færdselspoliti kan hitte ud af det. Der har været stillet forslag om 5000 kr. for larm imens farlige trafik forseelser koster meget beskedne beløb. EEndnu nogle tåbelige forslag om flere ubrugelige regler....

    Jeg kender personligt flere der har fået bøder og synsindkaldelse af politiet bla. for placering af nummerplader. Herefter er de kørt DIREKTE i synshallen uden at ændre en skid på førnævnte og blevet godkendt uden problemer...

    Iøvrigt skrev jeg at jeg går ind for forebyggelse og infomation/kampanger. Regler er ren spildtid og det gælder iøvrigt også indenfor mange andre områder blandt andet de sociale og straffeloven...

    Kan du ikke lide andres svar, holdninger- eller argumentation burde du måske afholde dig fra at afkræve et svar...

    Iøvrigt fatter jeg ikke at nogle er så liderlige for at blive personligt begrænset og kontroleret....

    Hvis du mener det er gode ide'er lovforslag så udøv dem selv helt frivilligt. DFet står dig frit for men lad os andre der mener det modsatte bestemme selv...

    Mener jeg...

    Hilsen
    Bonneville.


  • #43   15. jun 2008 Jens F. .. hvis vi er enige om her på galleriet at det er bilisterne der mejer os ned. Hvorfor skal vi så have flere regler der begrænser mcister???? Vi har sgu rigeligt med regler efterhånden...faktisk så mange at man efterhånden ikke kan følge med til at sætte sig ind i noget.
    Se bare selv hvor meget tvivel der er om regler stort/lille kørekort fx.
    Hvorfor skulle en nybegynder på 30-40 år da starte med max 34hk....sikke noget fis, hvis man mener dette, så er det sgu kun fordi man har ondt i røven over et eller andet....eller ikke har meget andet at gi' sig til...


  • #44   16. jun 2008 Bonneville: Så, så. Rolig nu.

    Jeg er helt enig med dig i at forebyggelse og infomation/kampagner absolut er en go’ ide.

    Men der er mange, der er immune over for kampagner. De synes selv. de ved bedre.

    Er selvfølgelig også enig i, at vi alle har ret til at have vores egne meninger.

    I Danmark har vi mange love og regler, ingen tvivl om det. Jeg er sku’ heller ikke enige i dem alle. Langt fra.

    Reglerne er til for at adfærdsregulere, og ingen kan vel ikke være i tvivl om, at det er nødvendigt.

    Hvis der ikke var regler om hverken betaling af skat, færdselsregler, straffelov osv, osv., er jeg sikker på, at det hele ville ende i total anarki, hvor alle gør, hvad der passer dem.

    Jeg synes også, det er åndssvagt at man ikke må køre over for rødt, når der alligevel er fri bane. Jeg kan bage ikke bruge de meninger til noget. Jeg synes også skattesystemet er tåbeligt, urimeligt og forkert.

    Men der er en masse mennesker, der har stemt små 180 andre mennesker ind i tinget, som sætter reglerne for hvad vi må og ikke må.

    Vi kan ikke bare bestemme alting selv. Det er en af de fordele/ulemper ved Danmark.

    Benny: Igen, der er mange regler, jeg ikke er enig i.

    Lidt provokerende sagt: Lev med dem, eller gør noget for at få lavet dem om.


  • #45   16. jun 2008 Jens F.
    Jeg mener også, at der generelt skal være visse grundregler.

    Indenfor mc området er der dog pt. allerede alt for mange tåbelige og uigennemskuelige regler, som der hersker stor forvirring omkring, både hos borgerne og dem der sørger for at "passe" på os (det uduelige færdelsespoliti), hvorfor vi ikke har brug for yderligere tåbelige regler.

    Forskellen imellem os to er tilsyneladende at jeg ikke ønsker endnu flere regler indenfor mc området og dermed gør opmærksom på dette via min modstand/holdninger, hvorimod de "dear watson" istedet endnu engang æder alt det plader de slipseklædte lovgivere finder på indenfor mc området, uden, at de "Watson" stiller de store kritiske spørgsmål vedr. alle de utallige tåbelige regler og love. De accepterer tilsyneladende blot alt lovgivere finder på, selv når det begrænser deres og andre borgeres personlige frihed.

    Alle disse love og regler i Danmark betyder i sidste ende, at borgerne bliver begrænset yderligere i vores personlige frihed.


    Endnu engang: Hvis de synes det er en god ide med speciel påklædning ell.lign. for, at køre ned til den nærmeste købmand og hente en L mælk så klæd dig sådan, som du synes er fornuftigt og som div. kampanger anbefaler -og lad så os andre have vores personlige frihed til SELV, at vælge hvordan vi skal det ene eller andet.

    Hvis de synes det er en god ide at et 40 årig modent menneske bør køre på en "lille" cykel med 34 hk står det dem frit for at selv, at gøre dette. Men hvorfor skal andre mennesker dog tvinges til noget som de ikke finder nødvendigt. Iøvrigt tror jeg at det er de færeste alvorlige ulykker som skyldes modne mc'ister eller, at det i det hele taget mc'istens skyld. Hvorfor dog i alverden så lovgive imod mc'ister. Der bør da istedet oplyses og informeres målrettet til billisterne. Der findes ikke mange billister der med vilje dræber eller skader en mc'ist alvorligt, hvorfor yderligere regler ikke vil virke.

    Det ville måske virke, hvis billister blev informeret og oplyst yderligere på bla. køreskoler mm. Desværre er køreskoler privat ejet, hvorfor det for nogle umoralske kørelærere blot handler om at tjene hurtige penge så skide være med hvilke kundskaber og hvilket moralsk ansvar de nye trafikanter har, som de sender afsted ud i trafikken..

    Mener jeg..

    Hilsen
    Bonneville.


  • #46   16. jun 2008 Bonneville.:

    Klart vi alle (heldigvis) har forskellige meninger og holdninger, eller måske bare forskellige ideer om hvordan, vi når de samme mål., nemlig – som du selvfølgelig har du ret i - at ingen ønsker at gøre skade på andre.

    Og ja, køreskolerne er private, men det kan være der kommer andre regler om det i fremtiden!!! 

    (Undskyld – driller lidt.)

    100% enig i at bilisterne kan gøre det meget bedre, og ja, det hele starter med kørekortuddannelsen.

    Desværre er der ikke endnu krav til kørelærerne om, at de skal have kørekort til andre køretøjer end dem de er godkendt til som kørelærer!! Der kunne jeg sku’ godt tænke mig at reglerne blev skærpet.

    De står selv og underviser om andre køretøjer (busser, lastbiler/vogntog og mc) uden at have kørekortene selv.

    Og – som debatten tidligere her på Galleriet har handlet om – så savner vi også at f.eks. Rådet for Større Færdselssikkerhed tager et ansvar og laver målrettede kampagner og publicerer information.



  • #47   6. aug 2008 Denne artikel fra http://www.dku.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm#kategori

    Motorcykel - kategori A
    Motorcykler opdeles i "lille" og "stor". En lille motorcykel må højst have en motoreffekt på 25 kW. Samtidig må tallet, der fremkommer ved at dividere motorcyklens motoreffekt med dens egenvægt inklusive vand, olie og brændstof højst være 0,16 (kW/kg).
    Har du fået dit motorcykelkørekort den 1. juli 1996 eller derefter, giver det ret til at køre motorcykel både med og uden sidevogn.
    Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til lille motorcykel (forklaring på lille og stor motorcykel se afsnit om kørekortkategorier). Efter 2 år opnås uden videre ret til også at føre store motorcykler. Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille motorcykel er opfyldt.

    Men der er nye regler på vej fra den 29 september 2008, har ikke lige fundet ud af præsis hvad det indebærer, men noget med flere køretimer.

    RONNY


  • #48   6. aug 2008 Fandt noget her om de nye regler...
    Fra oktober skal kommende motorcyklister starte køreprøven fra manøvrebane eller køreteknisk anlæg, istedet for midt i byen, som det er idag.

    På banen skal der gennemføres 5 øvelser i håndtering af MC'en ved lave hastigheder (balancekørsel) og ved lidt højere hastigheder (50 km/t). Såfremt de 5 manøvreprøver bestås, kan køreprøven på vej fortsætte i direkte forlængelse af manøvreprøverne.

    Den motorcykel der benyttes på banen skal være den samme som benyttes på vejen. Samtidig med indførelsen af de nye manøvreprøver, bliver det også obligatorisk at køre i 100% MC sikkerhedsudstyr (bukser, jakke, hjelm, handsker, rygbeskytter og støvler), både i undervisningen og til prøven (og forhåbentlig også bagefter).

    Citat fra (link fjernet)

    Ja ja de forsøger da - det burde jo være en let øvelse at klare - men det må så også blive nogle ret kedelige - og forudsigelige køreprøver, man kommer op til - så mange alternative ruter findes der vel ikke fra de fleste manøvrebaner eller køretekniske anlæg.

    Ronny


Kommentér på:
Nye regler for MC-kørekort?

Annonce