2.279 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Lov om befordring af børn på mc Lov om befordring af børn på mc

Så lykkedes det! Den nye lov om befordring af børn på mc, træder i kraft i morgen. Der mangler dog lige en offentliggørelse af de krav som skal definere den del af lovteksten som beskriver ANDET SIKKERHEDSMÆSSIGT UDSTYR. " Men så snart vi ved noget, skal det selvfølgelig nok blive bragt her. Lovteksten lyder:
"Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcykel, medmindre barnet er fyldt 5 år og anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav, som fastsættes i medfør af § 68«.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lov om befordring af børn på mc
  • #1   18. jun 2008 Hej Susie.

Det er bare kanon når det virker. Demokratiet har vist sig at fungere flot, i denne sag.

Så er der jo ikke flere undskyldninger over for børnene, de ved hvor de vil have ferie. www.mctcbt.dk

Hilsen Thomas

• #2   18. jun 2008 Barnesæde på mc?? Hehe. helt til grin.

Jeg og mange andre har siddet bag på vores forældre fra helt små uden der er sket en skid. Jeg blev kørt til dagpleje og i børnehave på mc.

Det er vist særdeles sjældent, at børn er dræbt eller kommet alvorligt til skade ved, at sidde sammen med deres far eller mor på mc.

Det her er endnu en (unødvendig) lov...Ak ja. Helt til grin..

Mener jeg...

• #3   18. jun 2008 Bonneville....

Ja, men det er da meget bedre end før hvor man SLET ikke måtte have børn med der er under 135cm.

Lækkert at se at man kan få noget ført igennem, i det danske system.
    Tusind tak for kampen.

• #4   18. jun 2008 Bonneville.
    Det er da helt rigtigt, at vi er mange der har kørt uden mc-barnesæde og alligevel oplever at blive voksne. Da jeg var barn brugte man heller ikke seler på bagsædet i bilen.

Udgangspunkt var et forbyd mod børn under 135cm. på motorcykler. Så er dette da en ganske væsentlig forbedring. Ydermere er der en lempelse i forhold til mc-sædet med formuleringen "eller andet sikkerhedsudstyr".

Så jeg ser da, at der kommer handlemuligheder tilbage til motorcyklisten.

At der heldigvis stort set aldrig sker ulykker, skal vel ikke forhindre politikkerene i at tænke om noget kan gøres bedre. Men var dette så det rette?
    Her er altså er gruppe privatpersoner der har påpeget at der sikkerhedsmessigt ikke er den store forskel på om men er 100cm. eller 135cm. og med dette påvirket en helt tosset lovgivning bare lidt.

Jeg håber at der er nogle unger der bliver glade.

• #5   18. jun 2008 Jo men når der stort set ikke dræbes børn på mc, hvorfor så lovgive omkring noget der reelt ikke er et problem..

Hvorfor blot lovgive for blot at lovgive..?

Det bliver efterhånden sådan at det at køre mc sidestilles med overlevelsesture, hvilket det absolut ikke er. Desuden er der så mange ubrugelige love uden indhold og formål inden for mc lovgivningen.

Det her er blot endnu et af dem..

• #6   18. jun 2008 Daj72
    Du har fuldstændig ret i at de ikke vil/må tabe ansigt, så derfor har det heller ikke været muligt for dem bare at slette loven og lade den helt gamle træde i kraft igen.
    Derudover syntes jeg at stort set alle der kommentere på indlæg om emnet, hæfter sig ved barnesædet - det er jo altså ikke det eneste der nu er tilladt!!!!! Godt nok venter vi stadig på Færdselsstyrelsens retningslinier, men som vi der har arbejdet med ændreingen, har forstået det, vil det fremover også være muligt at bruge ryglæn, enten i form af sissybar eller en topboks som er monteret så den yder rygstøtte.
    Derudover skal der så være fodhvilere der passer til barnets benlængde, og evt. monteret armlæn hvis man ønsker yderligere sikkerhed, og hvis det er muligt på den givne mc.
    Vi må vente og se hvad Færdselsstyrelsen finder ud af.
    Loven er vedtaget og eftersom der endnu ikke er retningslinier, kan vi vel ikke forvente at få hverken bøder eller klip i kortet, hvis bare vores poder sidder i barnesæde eller har ryglæn og i øvrigt kan nå fodhvilerne!

Kommentér på:
Lov om befordring af børn på mc

Annonce