{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

Pris kontra effekt v/ alm. tuning {{forumTopicSubject}}

Bliver simpelthen lige nødt til at spørge om jeres mening ang. prisen på konventionel motortuning, og den effekt man reelt får ud af det. Jeg åbner tråden her lidt provokeret af den tidligere tråd "Hvad gør Ignition Module" - hvori spørgsmålet er hvad et tændingsmodul til en Powercommander vil give - et af svarene er at så er opbevaringsproblemet med de 3000,- som modulet koster, løst... smiley

I det sidste nummer af "Motorrad" (tror jeg ihvertfald at det er), er der skrevet en anmeldelse af en Triumph 675'er, som er tunet af Wilbers. Selve motortuningen koster 1400,- Euro hos Wilbers, og prisen monteret herhjemme ville nok ligge på ca. 15.000-20.000,-

Men den reelle effekt vundet er blot 10 Hk på toppen - derudover taber man Hk og moment over hele spektret... mest grelt er momentet som er stort set ikke eksisterende under 5000 omdr/min (op til 3000 omdr/min er det under 10 Nm - altså nærmest R6'er-agtigt). Vundet effekt kommer først ved 8000 omdr/min og topper altså ved 10 Hk over normalkurve ved omkring 11000 omdr/min.

Så er mit spørgsmål så - hvad er jeres mening om at det skal være så dyrt, når effekten er nærmest ikke eksisterende i forhold til prisen. Desuden er kørbarheden nærmest smadret på den stakkels Triumph, som netop har en god momentkurve helt fra bunden. Min mening er at det er da nærmest til grin, og at producenterne mest sælger deres ting på grund af navnet... hvad er jeres mening???


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris kontra effekt v/ alm. tuning
  • #1   26. jun 2008 Skal man køre race, så er det hk i toppen man har brug for, så til det formål er den tuning god nok. Til gadebrug er det lige omvendt og så er det ikke pengene værd.

    En tomelfingerregel hed sig engang, at 1 hk kostede 1.000,-


  • #2   26. jun 2008 Den slags tun er udviklet AF race og TIL race.

    Ubrugeligt til gadekørsel, men det er vel næppe en større hemmelighed ?!


  • #3   26. jun 2008 Cartman: TIl min model er tuning bedre. Der findes ikke noget lig med flere kræfter :o)

  • #4   26. jun 2008 Kunne man finde ud af at bruge de heste der allerede er tilstede i ens cykel smiley så var mange dyre dele sparet smiley


  • #5   26. jun 2008 Mon ikke den billigste form for tuning er at starte med vægttab?
    (her kan man selv bestemme om det skal være på cyklen eller på en selv....)

    Fjerne overflødige kilo i form af lettere fælge og evt. bruge nogle carbon-stumper.
    derefter kan man jo så opgradere affjedring og bremser - INDEN man begynder at jagte en masse flere heste.

    I mine øjne bør cyklen blive bedre at køre på, og sikkert meget sjovere i sving når den bliver optimeret og finjusteret.

    er jeg helt galt på den? smiley


  • #6   26. jun 2008 Rasmus: Det er også en god mulighed. -3kg svarer til +1hk... Så jeg render rundt med 5 potentielle hk :o)

  • #7   26. jun 2008 Min SuperBike har ALT hvad der kan købes af Yoshimura dele.. Og har kostet små 70.000,- + en motor og udstødning alt i alt små 100.000,-

    Min SuperStock cyke har "kun" kostet 35.000,- at lave motor på.. Men forskelden er sku også helt vild 8 Hk.. Man skla virklig vide hvad der skal gøres for at opnå nogen effekt.

    Vil du have mere fart i cyklen, så få lavet affjedring og se efter at kom til at køre noget bane.. Det giver helt sikker RIGTIG MEGET FART


  • #8   26. jun 2008 Den der 1000 kr pr hk tror jeg sku ikke holde stik længere. Den regel har eksisreret rigtig rigtig længe.

    Tror iøvrigt at det ligner mere en bil tuning er koster det, da motorcykler i dag er så effektstærke fra fabrikken af at det næsten ikke er muligt og hente noget bedre effekt og moment end fabrikken har lavet i forvejen.

    Prøv og tænk på hvor mange penge der bliver brugt på at udvikle motorere også kommer der en fyr forbi og siger at for 30 kilo så kan han lave det meget bedre end flere års udvikling på en fabrik som ikke lave andet. Tror ikke på det.


  • #9   26. jun 2008 det eneste man vel virkelig kan er PC hvor man får en bedre kurve uden drops osv? det er vel noget af det bedste man kan sådan lige?

  • #11   27. jun 2008 Den vil jeg også gerne høre om slid på grund af turbo?.
    Delene kan være for dårlige til at kunne klare ladetryk men decideret slid det ved jeg nu ikke.


  • #12   27. jun 2008 Richard L... Det er så ikke det store problem at lavet det bedre end fra frabriken.... Der er nemlig ingen tuner der skal tage hendsyn til alt det miljø lort og garanti.

    Ang slid på Turbo motore OG ??????
    Motore koster sku da ikke en skid idag. Så er det da bare i med en ny.
    Og for en gangs skyld vil jeg give Per ret, Til normal gade kørsel har det ekstra slid på en Turbomotor intet at sige

    Jeg har sagt det mange gange før, LÆRT AT KØR FØR I TUNER MOTOR


  • #13   27. jun 2008 Nu behøver man jo ikke være "Stoner-god" for at nyde det ekstra det giver at få en ordenlig tuning....Jeg synes da det er skægt at trække fra motorcykler der på papiret burde være hurtigere end min..... Men som altid, hvis man ønsker et hurtigt køretøj, så start med at købe noget af det hurtigste, så har man et godt udgangspunkt... At tune på en 600 eller 750 alene for effektens skyld er latterligt, da en 1000 helt standart stadig er meget hurtigere......

  • #14   27. jun 2008 Airflowet er noget mere kontrolleret på en turbomotor, så det stress du skaber på fx. stempler og krumptap er mildere end ved alm. sugemotorer. Så slid mener jeg ikke du skaber mere af, på en turbokværn.

Kommentér på:
Pris kontra effekt v/ alm. tuning

Annonce