Pris kontra effekt v/ alm. tuning {{forumTopicSubject}}
Bliver simpelthen lige nødt til at spørge om jeres mening ang. prisen på konventionel motortuning, og den effekt man reelt får ud af det. Jeg åbner tråden her lidt provokeret af den tidligere tråd "Hvad gør Ignition Module" - hvori spørgsmålet er hvad et tændingsmodul til en Powercommander vil give - et af svarene er at så er opbevaringsproblemet med de 3000,- som modulet koster, løst...
I det sidste nummer af "Motorrad" (tror jeg ihvertfald at det er), er der skrevet en anmeldelse af en Triumph 675'er, som er tunet af Wilbers. Selve motortuningen koster 1400,- Euro hos Wilbers, og prisen monteret herhjemme ville nok ligge på ca. 15.000-20.000,-
Men den reelle effekt vundet er blot 10 Hk på toppen - derudover taber man Hk og moment over hele spektret... mest grelt er momentet som er stort set ikke eksisterende under 5000 omdr/min (op til 3000 omdr/min er det under 10 Nm - altså nærmest R6'er-agtigt). Vundet effekt kommer først ved 8000 omdr/min og topper altså ved 10 Hk over normalkurve ved omkring 11000 omdr/min.
Så er mit spørgsmål så - hvad er jeres mening om at det skal være så dyrt, når effekten er nærmest ikke eksisterende i forhold til prisen. Desuden er kørbarheden nærmest smadret på den stakkels Triumph, som netop har en god momentkurve helt fra bunden. Min mening er at det er da nærmest til grin, og at producenterne mest sælger deres ting på grund af navnet... hvad er jeres mening???
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
En tomelfingerregel hed sig engang, at 1 hk kostede 1.000,-
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 876
Ubrugeligt til gadekørsel, men det er vel næppe en større hemmelighed ?!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
sep 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 299
(her kan man selv bestemme om det skal være på cyklen eller på en selv....)
Fjerne overflødige kilo i form af lettere fælge og evt. bruge nogle carbon-stumper.
derefter kan man jo så opgradere affjedring og bremser - INDEN man begynder at jagte en masse flere heste.
I mine øjne bør cyklen blive bedre at køre på, og sikkert meget sjovere i sving når den bliver optimeret og finjusteret.
er jeg helt galt på den?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Min SuperStock cyke har "kun" kostet 35.000,- at lave motor på.. Men forskelden er sku også helt vild 8 Hk.. Man skla virklig vide hvad der skal gøres for at opnå nogen effekt.
Vil du have mere fart i cyklen, så få lavet affjedring og se efter at kom til at køre noget bane.. Det giver helt sikker RIGTIG MEGET FART
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 453
Tror iøvrigt at det ligner mere en bil tuning er koster det, da motorcykler i dag er så effektstærke fra fabrikken af at det næsten ikke er muligt og hente noget bedre effekt og moment end fabrikken har lavet i forvejen.
Prøv og tænk på hvor mange penge der bliver brugt på at udvikle motorere også kommer der en fyr forbi og siger at for 30 kilo så kan han lave det meget bedre end flere års udvikling på en fabrik som ikke lave andet. Tror ikke på det.
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 5 Emner: 126 Svar: 1.420
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.225
Delene kan være for dårlige til at kunne klare ladetryk men decideret slid det ved jeg nu ikke.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Ang slid på Turbo motore OG ??????
Motore koster sku da ikke en skid idag. Så er det da bare i med en ny.
Og for en gangs skyld vil jeg give Per ret, Til normal gade kørsel har det ekstra slid på en Turbomotor intet at sige
Jeg har sagt det mange gange før, LÆRT AT KØR FØR I TUNER MOTOR
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.130
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.385
Pris kontra effekt v/ alm. tuning