2.078 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Kørsel på lappet dæk??? Kørsel på lappet dæk???

Tja jeg kom op og diskutere med min værkføre og en dæk mand oppe på mit arbejde. De mente at det var groft uforsvarligt at køre på et mc dæk der var blevet lappet. Det var absolut kun en nødløsning der kunne bruges til at komme hjem...
I mine øjne kan jeg ikke se problemet, men de mente at hvis trådene var beskadigt kunne det springe når som helst. Men altså et lastbildæk lapper man gerne og pumper op til 130psi hvorimod 40psi på mc.

Hvad er jeres holdning og erfaring

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel på lappet dæk???
  • #1   19. jul 2008 jeg har da fået lappet dæk før hvor det har holdt til 200+ uden problemer. men jeg har så også hørt at det kommer an på hvor det er punkteret, om det kan laves forsvarligt,

• #2   19. jul 2008 Som din værkfører...

Vil sgu ikke spare 1000 kr og køre rundt med risikoen for en lyn-punktering hvert andet øjeblik.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #3   19. jul 2008 I mit hoved, ER dækket blevet svækket når det er lappet.

Men på en cykel som din, ved kørsel på vej - der ville jeg IKKE have nogen som helst kvaler.

Jeg har selv kørt med lappet dæk 3 gange på min - og der har ingen problemer været overhovedet. Lapningen har hver gang været af den type hvor dækket skal af - dvs det er en lille paddehat man trækker igennem dækket.

Snakkede vi en 300km/t cykel som kun kørte motorvej i høj fart, ville min holdning være en helt anden.

• Sajmon ™

#4   19. jul 2008 Et dæk lyn-punkterer sgu ikke af at blive lappet.

• #5   19. jul 2008 Ja det er klart, vi snakker selvfølgelig om en lapning i et forsvarligt område.
    Jamen hvorfor skulle det springe. det er da ikke nært så hårdt belastet som et lastbildæk, og lapningen er på samme måde..

• Sajmon ™

#6   19. jul 2008 Alle folk skreg også op om at jeg skulle lade være - men jeg kørte første gang 4500 km - anden gang 5000km og tredje gang 2 dage med masser af wheelies og brændere på et gratis dæk jeg fik af en kammerat fordi der sad en skrue i det.

INGEN af dem tabte luft eller revnede - og min cykel er hård ved bagdækkene.
    Det har faktisk været bagdæk hver gang... hmmm...

• #7   19. jul 2008 Da jeg fik lappet mit dæk, på min CBR hørte jeg også alle de dommedags profitier, og den holdt fint 5000km, samt hastigheder +200, det var samme slags lap som du snakker om, paddehat typen. så jeg ville ikke være nervøs

• #8   19. jul 2008 ja der brude altså ikke være et problem hvis dækket bliver afmonteret og får "paddehatten"

• #9   19. jul 2008 det er selvfølgelig paddehatten vi snakker om.

Forstår godt hvis det var den den type lapning hvor man beholder dækket på, og propper noget lakrids tyggegummi lignende crap ind i dækket. det tror jeg ikke jeg ville turde...

• #10   19. jul 2008 Kender en som gav sit dæk en dækpilot, og kørte flere tusind på det, og også en tur gennem tysklandpå ca 800km med godt 200kmt hele vejen med fuld oppakning, og der skete heller ikke en skid

• #11   19. jul 2008 jeg ahr kørt 6000 på et lappet dæk, no probs, man skal bare være mere opmærksom på dæktryk

• #12   19. jul 2008 Hans M

er enig .... med det du skriver...

mvh

• #13   19. jul 2008 hans M
    25000km WTF, det må sgu da næsten være rekord, jeg regner med at køre langt på mit road, dvs ca 6000km

• #14   19. jul 2008 Nicholai: Du skal godt nok være hård ved dækket "bræder mv." for at slide det op på 6000km.... Jeg har kørt 16.000km på mit sæt, og der var stadig 2mm mønster på det tyndeste sted....

• #15   19. jul 2008 Så længe lapningen sker i det reelt mønstrede område af dækket er det så stærkt, at det nok skal holde.

• #16   19. jul 2008 jeg har også lappet dæk og kørt mange kilometer på dem bagefter uden problemer

• #17   19. jul 2008 men i bund og grund handler det jo om..........

STOLER JEG PÅ DET HOLDER???

stoler man IKKE på det, så skal man jo bare sætte et nyt på, end of story

• #18   19. jul 2008 altså jeg siger altid til dem som har været i den uheldige situation med et søm eller lignende, nummer 1 vil være at skifte det, for så er der INGEN tvivl, MEN langt de fleste gange kan de lappes, (kommer dog an på hullets form o.l)

da jeg fx kørte et stanleyblad op i mit sprit nye dæk, der var jeg ikke i tvivl om at det skulle skiftes

men jeg gør som kunden ønsker, siger dog at jeg fraligger mig al ansvar når det bliver lappet

men i sidste ende er det hvad folk ønsker, og så handler jeg ud fra det

• #19   19. jul 2008 i øvrigt HANS, så tager jeg det ikke ilde op, overhovedet, tager tingene til efterretning smiley

• #20   19. jul 2008 w og zr er mig bekend MAX A3 lap og kun i den miderste tredie del af dækket alt andet er forbudt. A3=3mm skade

• #21   20. jul 2008 nej det er nu efter den gældende lov fra tyskland som vi osse arbejder efter i danmark... eller nogen af os arbejder efter... :0) max 3mm og kun i den miderste 3 del af dækket så sker der intet

• #22   20. jul 2008 som jeg skriver er der NOGEN af os som arbejder efter gældende tysk lov... :0)

• #23   21. jul 2008 jeg havde sat en lap i min gamle r6er den har jeg da også kørt 250 med uden nogle problemer jeg syntes sku det er dumt og smide et næsten nyt dæk ud bare pga af en punktering kommer self an på hvor slem den er.

• #24   21. jul 2008 hans, synes du ikke vi skal ligge den til ro nu????

synes det går over i det personlige nu...

du må jo også finde dig i at andre har en anden mening end dig smiley

i sidste ende vil jeg lade det være op til manden selv hvad der skal ske, dog kan han få alle de gode råd man vil

stoler man ikke på det, så skift det, det KAN blive dyrt hvis det ikke duer og man kaster cyklen

• Sajmon ™

#25   21. jul 2008 Hans M - Den der opførsel havde jeg egentlig ikke forventet af en 44-årig - siger jeg så med fare for at lyde som en kliche'..

At dækskifteren skyder noget i skoene på andre, har du selv grebet ud af den blå luft. Brug din "Pil OP" eller Scroll på musen hvis du har sådan en, og gennemlæs venligst hele tråden, for det virker lidt som om du er ude af trit med hvem der har sagt hvad.

Skift eller ikke skift af dæk i forbindelse med punktering, er 99% religion og 1% logisk dømmekraft - da sidstnævnte kommer an på fabrikantens anvisninger, og førstnævnte er dækket af opfarende familiefædre som dig, der reelt set ikke har noget andet end "gut feeling" at stole på. ("Sådan plejer jeg at gøre" - *PFFFFT!!*)

.... SOM bringer mig videre til pointen ved at køre MC - nemlig selvsamme "gut feeling". Det er DEN der bestemmer at du på din Busa ikke kan finde ud af at køre på baghjul, lave rullende brændere eller skrabe knæ i svingene, for det ligger i baghovedet på dig at det kan gå galt. På samme måde som "ældre" motorcyklister mener de skal lade DERES "gut feeling" bestemme om andre "BØR SKIFTE DÆK STRAKS" når der sidder en skrue i det.

Gu skal den ej...

JEG vil ligesom "Dækskifteren (aarhus) " sige at folk selv skal bestemme sig for om de er trygge ved at få lappet et dæk, for selvom alverdens eksperter siger god for en lapning, er der stadig muligheden for at det kan gå galt - og motorcyklister som ikke er trygge ved deres køretøj, er til fare for sig selv og andre.

Skal du kaste dig over nogen, så kom frisk til mig med en PB, bassemand. Det hører ikke hjemme her i tråden.

Kommentér på:
Kørsel på lappet dæk???

Annonce