Ktm 890 adventure, status efter 2 år og 14000 km. {{forumTopicSubject}}
For nogle år siden spurgte jeg herinde om råd om Ktm 890 adv. hvad har sådan en af fejl, hvor god er den osv.
jeg har forinden gået prøvet dem nogle gange og tænkte at skifte min triumph Tiger 800 fra 2018 til en Ktm 890 adv. jeg var i et dilemma fordi at en tiger bare kører godt, lækker motor og gear masser af udstyr, nå ja lidt kedelig og et problem jeg var træt af var at den er toptung og har nemt ved at gå ud, så ved sart skal den have gas.
Derfor tog jeg beslutningen trods nogle fejl jeg har hørt om på 890 adv.
Det fede ved Ktm er af de kører godt og sjovt, specielt 890 adv med det lave tyngdepunkt og en fed motor, man kan få et hav af ekstra udstyr
Så man kan lave den som man vil have den.
I 2024 købte jeg en 890 adv. ved Jensens mc. Jeg har nu kørt 14000 på den, halvt vej og halvt grus, og lidt avanceret offroad.
Ja, den er super sjov og man kan både køre som en morfar og en drengerøv, den er super fin, især det lave tyngdepunkt er fedt, troede den skulle sænkes men pga tyngdepunkt virker den ikke nær så tung som min gamle tiger 800 som blev hos Jensen mc.
Motor og elektronik er lækkert, jeg tilkøbte rally pakken og traction kontrol justeringen fungerer super fint og brugbart, der er mærkbar forskel om den står på 1 eller 9.
Jeg er glad for det meste. Affjedringen er desværre ikke ret god, kan ikke justeres på forgaffel kan justeret preload og retur bag. Men det er den low end affjedring. Når man justerer returen er der ca 25 klik, de første 20 klik er retur dæmpningen løs det er først de sidste 5 klik at den strammes lidt op i returen så den affjedring er ikke så god.
Derfor skifter jeg til en fuld justerbar Hyperpro bagdæmper med langsom og hurtig compression, en god retur og hydraulisk preload. Hyperpro er en rigtig god affjedring,
Til ca 8500 fremstillet til min vægt og kørestil. Skal du ikke hellere købe wp pro serien, til 13000. Nej tak så meget bedre er den ikke. Og slet ikke til mit behov. I øvrigt laver Wilbers også rigtig gode affjedringer.
Forgaflen har her i vinters fået et Andreani cartridge kit, og et set lav friktion pakdåser også lavet til min vægt og kørestil, lidt arbejds løn og div. 8000 kr. der bliver skide godt.
Ja det er en investering i komfort og køreglæde, de fleste standart affjedringer er ikke ret gode og er sat op til en gennemsnit vægt. Man kan sagtens få dyrere bagdæmpere og cartridges til forgaflen, Tractive er også hollandsk de laver fede orange bagdæmpere til 12000 og forgaffelens cartridges til ca 12000. De er i øvrigt udsprunget fra wp da de flyttede til Østrig. Wp laver en apex pro forgaffel ben til 24000 hmm ja det er fedt men man kan gøre det noget billigere for noget der er næsten lige så godt.
Og nu til de fejl der har været.
Efter ca 1500 km virkede fartpiloten ikke periodisk, ej heller bremselyset på fodbremsen.
Det var bremselys kontakten på abs blokken.
Den kom på garanti rep. Hvor man også skiftede en utæt topdæksel pakning, utæt forbremse dæksel, tanken er blevet slidt der hvor skjoldene sidder, den blev skiftet hvilket skidt. Jeg har sat noget tykt tape bag skjoldene så den nye tank måske får dybe slide spor.
De ting er et svagt punkt på modellen.
Bremseskiverne blev skæve efter 3000 km jeg har været forsigtig med at køre dem til og der er ikke sket nogle skade på den værste skive, det er blevet værre og værre her bliver man smidt under bussen fordi Ktm s garanti ikke dækker sliddele hvilket er noget vrøvl netop fordi at jeg ved det er et problem på 790/890 adv. og at Galfer jo er dem der har leveret skiver de skal også leve op til garantien og det gør hverken Galfer eller Ktm. det har jeg været skuffet over. Jensen mc erkender problemet, men de får det ikke dækket af Ktm.
Til gengæld kunne jeg bestille nye skiver og klodser til deres indkøbspris, så tak for det.
Måske bliver de skæve fordi de kun er ophængt med 7 nitter, hvorimod brembo, sbs, motomaster mf. skiver har 11-12 nitter til at holde skiven. Måske er Galfer skiven for svag.
I øvrigt var jeg ikke så imponeret af forbremsen, man skal trykke hårdt for at bremse hårdt.
Nu har jeg bestilt motomaster skiver og motomaster sinter sport klodser så skal den nok kunne bremse. Ellers kommer der en brembo master på.
gearkassen er grov og jeg syndes heller ikke quikskifteren fungerer særligt godt, det vænner man sig til men savner triumph tigerens gearkasse, den er blød og præcis.
Jeg kom et set Pivopegs fodhvilere på som kan vipper lidt, det har gjordt det meget nemmere for mig at skifte gear. Jeg kan godt anbefale pivopegs de er godt lavet adv fodhvilere, fodhvileren sidder på et slags hængsel så den kan vippe, så har du ikke en kant man skal ud over med foden, når man står op kan man stå og vippe med fødderne.
Har sat sat nicecnc skiftearm med justerbar skifte bolt, virker fint og ser fed ud, satte også en forlænget koblings arm så den bliver lidt lettere. Den er gearet lidt ned. 15 tands tandhjul så passer gearene lidt bedre til mig. Blabla.
Nå den blev lang den her, trods reklamationer og tilvænning er det skide sjov at køre på
Har standart potte på som ikke lyder af noget men vi må jo heller ikke
noget mere, ingen larm og sjov, det er ret hårdt for mange MC’ere. At dk er blevet et røv fesent sted at køre, baghjul går heller ikke, nogle påstår den bliver konfiskeret men så en i politijagt med fesne og nævenyttige Vlado, der “kun”fik en en bøde for lidt baghjul dog ikke af Vlado….. han havde sku nok væltet mc en i grøften op skudt magasinet tomt på den
Jeg ved sku ikke om jeg gider at ofre noget på bedre lyd, det må tiden vise.
Nå nu må jeg hellere holde, pas på derude, bilisterne har glemt at vi snart kommer på vejen. Hilsen Claus
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Ktm 890 adventure, status efter 2 år og 14000 km.