Ktm 890 Adventure holdbarhed og fejl. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Er der nogle som har erfaring med ktm og deres holdbarhed, fejl og mangler.
Jeg har hørt om mange fejl og folk der advarer mod ktm, men også om folk der er rigtig glade for ktm.
Ktm 890 Adventure er mere en performance mc end feks en Triumph Tiger 8/900 men til gengæld er triumphen mere komfortabel og måske mere pålidelig.
Jeg har en Tiger 800 som kører super godt, har en fin motor, er pålidelig og har div eks. Udstyr, den bruges mere og mere til offroad og Adventure. Desværre har den sine begrænsninger når jeg kører offroad, grus og let offrodt er super men jo større udfordringerne bliver jo mere uegnet bliver den.
Så prøvede jeg en ktm 890 Adventure, jeg skal have den lave så jeg kan nå jorden. Den er mere afbalanceret, man kan meget nemmere køre langsomt rundt pga det lave tyngdepunkt, den har 18/21 tommer hjul med 17/19 på triumphen (for at nå jorden) den har flere muligheder på elektronik siden. Den kører bare noget bedre i terrain end triumphen, så mister man lidt på komforten osv.
her er mit spørgsmål. Hvor mange fejl og problemer kan jeg forvente på ktm 890 Adventure? Jeg har hørt om abs problemer, dårlig motorgang, div, elektronik fejl som skal nulstilles, lade problemer, bremse Skive problemer, utæt for olie og vand på nyere cykler, højre fodhviler er behæfter på mototblokken som kan flække hvis man lægger den ned som sker i offroad. Display problemer,osv har den tank problemer? Kan den holde til man vælter på sporet?
En gammel ktm mekaniker jeg spurgte sagde “der er flere problemer med ktm end feks japaner cykler”
Hvem har erfaring med det, skal jeg købe en Adventure 890 som er super sjov på vejen og bedre til offroad..
Hilsen Claus
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.012
mar 2008
Følgere: 21 MC-er: 4 Emner: 29 Svar: 102
maj 2006
Følger: 56 Følgere: 74 MC-er: 14 Emner: 135 Svar: 362
Efter at have ejet en KTM skal der meget til at jeg skifter mærke! de er sjove, og indtil videre fuldt ud lige så pålidelig som de japanske motorcykler jeg har haft.
Der er bare et eller andet over de orange fra Østrig man ikke helt kan sætte fingeren på, den har det bare
Jeg glæder mig hver evig eneste gang jeg skal ud og køre, og det er for mig mere værd end om der er et lille problem som let kan løses på garantien! Jeg har ihvertfald ingen problemer og vil fuldt ud anbefale at prøve en tur på en... hvis du har dankortet med
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.919
Ingen problemer med KTM-en i den tid jeg havde den.
Min bror har en KTM 390 Duke og han har heller aldrig haft problemer med den.
Lidt ulemper er der dog, og det er at der er langt til nærmeste forhandler fra Sønderjylland.
maj 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Emner: 5 Svar: 6
I 2024 købte jeg en 890 adv. ved Jensens mc. Jeg har nu kørt 14000 på den halvt vej og halvt grus, og lidt avanceret offroad.
Ja, den er super sjov og man kan både køre som en morfar og en drengerøv, den er super fin, især det lave tyngdepunkt er fedt, troede den skulle sænkes men pga tyngdepunkt virker den ikke nær så tung som min gamle tiger 800 som blev hos Jensen mc.
Motor og elektronik er lækkert, jeg tilkøbte rally pakken og traction kontrol justeringen fungerer super fint og brugbart, der er mærkbar forskel om den står på 1 eller 9.
Jeg er glad for det meste. Affjedringen er desværre ikke ret god, kan ikke justeres på forgaffel kan justeret preload og retur bag. Men det er den low end affjedring. Når man justerer returen er der ca 25 klik, de første 20 klik er retur dæmpningen løs det er først de sidste 5 klik at den strammes lidt op i returen så den affjedring er ikke så god.
Derfor skifter jeg til en fuld justerbar Hyperpro bagdæmper med langsom og hurtig compression, en god retur og hydraulisk preload. Hyperpro er en rigtig god affjedring,
Til ca 8500 fremstillet til min vægt og kørestil. Skal du ikke hellere købe wp pro serien, til 13000. Nej tak så meget bedre er den ikke. Og slet ikke til mit behov. I øvrigt laver Wilbers også rigtig gode affjedringer.
Forgaflen har her i vinters fået et Andreani cartridge kit, og et set lav friktion pakdåser også lavet til min vægt og kørestil, lidt arbejds løn og div. 8000 kr. der bliver skide godt.
Ja det er en investering i komfort og køreglæde, de fleste standart affjedringer er ikke ret gode og er sat op til en gennemsnit vægt. Man kan sagtens få dyrere bagdæmpere og cartridges til forgaflen, Tractive er også hollandsk de laver fede orange bagdæmpere til 12000 og forgaffelens cartridges til ca 12000. De er i øvrigt udsprunget fra wp da de flyttede til Østrig. Wp laver en apex pro forgaffel ben til 24000 hmm ja det er fedt men man kan gøre det noget billigere for noget der er næsten lige så godt.
Og nu til de fejl der har været.
Efter ca 1500 km virkede fartpiloten ikke periodisk, ej heller bremselyset på fodbremsen.
Det var bremselys kontakten på abs blokken.
Den kom på garanti rep. Hvor man også skiftede en utæt topdæksel pakning, utæt forbremse dæksel, tanken er blevet slidt der hvor skjoldene sidder, den blev skiftet hvilket skidt. Jeg har sat noget tykt tape bag skjoldene så den nye tank måske får dybe slide spor.
De ting er et svagt punkt på modellen.
Bremseskiverne blev skæve efter 3000 km jeg har været forsigtig med at køre dem til og der er ikke sket nogle skade på den værste skive, det er blevet værre og værre her bliver man smidt under bussen fordi Ktm s garanti ikke dækker sliddele hvilket er noget vrøvl netop fordi at jeg ved det er et problem på 790/890 adv. og at Galfer jo er dem der har leveret skiver de skal også leve op til garantien og det gør hverken Galfer eller Ktm. det har jeg været skuffet over. Jensen mc erkender problemet, men de får det ikke dækket af Ktm.
Til gengæld kunne jeg bestille nye skiver og klodser til deres indkøbspris, så tak for det.
Ellers har der ikke været nogle fejl, gearkassen er grov og jeg syndes heller ikke quikskifteren fungerer særligt godt, det vænner man sig til men savner triumph tigerens gearkasse, den er blød og præcis.
Jeg kom et set Pivopegs fodhvilere på som kan vipper lidt, det har gjordt det meget nemmere for mig at skifte gear. Jeg kan godt anbefale pivopegs de er godt lavet adv fodhvilere, fodhvileren sidder på et slags hængsel så den kan vippe, så har du ikke en kant man skal ud over med foden, når man står op kan man stå og vippe med fødderne.
Har sat sat nicecnc skiftearm med justerbar skifte bolt, virker fint og ser fed ud, satte også en forlænget koblings arm så den bliver lidt lettere. Den er gearet lidt ned. 15 tands tandhjul så passer gearene lidt bedre til mig. Blabla.
Nå den blev lang den her, trods reklamationer og tilvænning er det skide sjov at køre på
Har standart potte på som ikke lyder af noget men vi må jo heller ikke noget mere det er ret hårdt for mange MC’ere. At dk er blevet et røv fesent sted at køre, baghjul går heller ikke, nogle påstår den bliver konfiskeret men så en i politijagt med fesne og nævenyttige Vlado, der fik en en bøde for lidt baghjul dog ikke af Vlado, han havde sku nok væltet mc en i grøften op skudt magasinet tomt på den
Jeg ved sku ikke om jeg gider at ofre noget på bedre lyd, det må tiden vise.
Nå nu må jeg hellere holde, pas på derude, bilisterne har glemt at vi snart kommer på vejen. Hilsen Claus
Ktm 890 Adventure holdbarhed og fejl.