1.241 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

mads m
mads m
Tilmeldt:
8. mar 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Førstegangskøb af motorcykel^^ Førstegangskøb af motorcykel^^

Hej alle!

Jeg ved ikke så forfærdeligt meget om alt det her med motorcykler, men jeg har i hvert fald besluttet mig for at jeg skal have en!
Jeg er 19 år gammel og har hverken erfaring med motorcykel eller kort. Kortet regner jeg med at tage når næste sæson starter(hvornår er det? og kan man tage det nu her selvom det snart bliver vinter?).
Jeg startede med at overveje en kawasaki 250R, men jeg tror at den bliver for kedelig ret hurtigt - har jeg i hvert fald ladet mig fortælle..
Ellers overvejer jeg at købe en 600 (suzuki gsx r/honda cbr rr/yamaha R6) og så drolsle den ned, men er de til at komme i nærheden af for penge, og er de ikke for svære for nybegyndere? og er det overhovedet muligt at få dem forsikret?

Det var godt nok en hel del spørgsmål, men jeg håber at i - eksperter - kan hjælpe en forvirret fyr på udkig i junglen smiley

på forhånd tak


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstegangskøb af motorcykel^^
  • #2   10. okt 2008 Kawaski'en er et udemærket valg.
    Punktum slut.


  • #3   10. okt 2008 Hilter opnåede en masse.
    Punktum slut.

    Nahh, man skal nok se lidt bredere end som så:)

    Du overvejer endten 600 racere eller 250 sport-touring. Der er milelangt imellem.
    Overvej først hvad dit behov er og hvordan du tror det vil udvilke sig. Man kan sagtens starte på en 600 ja, men ofte lærer man mere hurtigere på en mindre. En droslet 600 føles også bare forkert! Du kan slet ikke presse en 34 hestes maskine der er lavet til 3 gange så meget! Men igen.... Skal det presses eller er det til skolekørsel?

    Du lyder som om du ikke helt er afklaret og der er en mindre brugt maskine som gs500 fin for på den kan du finde ud af hvad du skal have næst sammentidlig med at den ikke er dyr at komme af med igen (afskrivning).

    Start med noget du kan holde til at vælte på/blive træt af, for det er alligevel umuligt at købe hvad du vil have om 2 år med den erfaring du har nu.

    Bare mine cents;)


  • #4   10. okt 2008 Nu er mit svar nok lidt farvede af at jeg er vild med 1-cyl motorcykler.

    Men hvis jeg skulle vælge en idag så blev det en Yamaha SZR660.

    Virkelig Sjov mc. Som man heller ikke ser hver dag.

    Du kan finde dem i prisklassen 25000-60000kr

    Dog skal du lige huske på at da de blev solgt som ny til 110.000kr de første 2år. Derefter satte yamaha dem ned til 70.000kr for en helt ny SZR


  • #5   10. okt 2008 altså hvis jeg var dig ville jeg få mig kortet først, og ja du kan godt finde køreskoler der køre nu, og også om vinteren, begrænser bare lidt hvor tit i kan køre.
    Når du så har fået kortet så er det bare ud og prøve nogle mcer, det gjorde jeg og er faktisk kommet frem til at jeg vil have en som jeg slet ikke havde overvejet inden jeg begyndte på kortet.

    du kan godt få ansvar på de mcer du nævner men hvis du skal have en kasko på feks en gsxr bliver det pææææn dyrt, hvis du overhovedet kan finde et selvskab der vil tegne en, og det skyldes din alder og erfaring, sidst jeg spurgte om kasko på en Gixxer ville det koste mig i nærheden af de 20,000.


  • #6   10. okt 2008 Overvej også lige forsikringen. De 600 kubik maskiner du nævner ville du nok ikke kunne forsikre til under 15-20000 som 19-årig

    Jeg vil også anbefale en 600 kubik. Hvad med fx en Bandit som min? Motoren har okay med kræfter, den er også sjov på de små veje, kan klare længere ture og så er den billig i forsikring


  • #7   10. okt 2008 Du kan købe min rs 250'er smiley
    Jeg gir 2.592,- i forsikring som 19-årig, selvfølgelig kun med ansvar..


  • #8   10. okt 2008 Jeg er lidt farvet af at jeg har en CBR 600 sport til salg, men den er simpelthen super nem at køre på, og den er absolut også kvik nok til at du kan få udfordring ud af den når begrænsningen fjernes igen. Og så er det jo hvis jeg selv skal sige det en pisse flot maskine.

    Sig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med at svare på.


  • #9   10. okt 2008 Køb min...

    CBR 600F4i


  • #10   10. okt 2008 Med hensyn til forsikring, så nej. Det er ikke muligt at få forsikret en 600 ccm sportsbike som 19-årig. Måske kan du få den ansvarsforsikret, hvis du er heldig, men kasko er udelukket.

    Og som nybegynder kan man næsten ikke undgå at lægge den ned og så er det bare megasurt med kun ansvarsforsikring på.

    Desuden ville jeg til hver en tid vælge en bike der var født med 34 hk, frem for at drosle en der var født med 120 hk.. Det må da bare føles helt forkert??


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   10. okt 2008 tak for de mange gode svar - wow! smiley

    Har lige været ude i skanderborg for at se på nogle hondaer og kawasaki'er, og hvis det skal være r-modeller med kasko SKAL den stå i fatters navn... røv nederen... Ellers viste sælgeren mig en kawasaki touring/sports cykel, som faktisk var ret fed, men den skulle jo så også neddrosles.. Den kunne jeg selv forsikre for 7,5k med kasko smiley

    Han sagde ydermere at før man kunne få forsikret en RR model skulle man være over 25 og med 5 års anccinitet, så det sker jo ikke lige nu her,, smiley

    Til jer der sælger: Tak for tilbuddet, men hvad skal sådan nogle koste og der er jo ikk meget grin ved det hvis de ikk kan blive forsikret..

    hov, by the way; fandme dejligt med så mange forskellige holdninger - keep 'em comming smiley


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   10. okt 2008 "Kawasakien er et udemærket valg. punktum"

    Why? smiley


  • #13   10. okt 2008 Min SV er jo lige hvad du søger smiley

  • #14   10. okt 2008 jeg ville være mere bange for tyveri end for at lægge den ned ned, det er altså ikke en regel at man skal vælte, men hvad er det du vil ,køre langt eller rundt i byen og en sjælden gang ud på træf.

  • #15   10. okt 2008 Hejsa min er til salg for 99.800,- og det er ikke en RR men bare en sport, og registreringsattesten siger bare CBR 600 F, så tror ikke det umiddelbart burde give problemer.

  • #16   10. okt 2008 Prøv at ringe til gf.

    Både min kæreste og jeg har vores SZR660 hos dem.

    Hun giver 2400kr for ansvar hos dem, og jeg give 1600kr.


    Hvad er din max pris?


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #17   10. okt 2008 "Prøv at ringe til gf.

    Både min kæreste og jeg har vores SZR660 hos dem.

    Hun giver 2400kr for ansvar hos dem, og jeg give 1600kr.


    Hvad er din max pris?"

    Jamen så har i ikke kasko? vil max give 10k for forsikring og der er som sådan ikk nogen øvre grænse for motorcyklen, så længe man får det man betaler for smiley

    men ja den der cbr f kunne da være rigitg interessant smiley


  • #18   10. okt 2008 Lad være med at få den forsikret i din fars navn, så kommer du jo aldrig til at optjene noget anciennitet.

    Var det en Kawasaki ER6'er I kikkede på? Og som du kunne kaskoforsikre for 7500 kr?


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   10. okt 2008 Var det en Kawasaki ER6'er I kikkede på? Og som du kunne kaskoforsikre for 7500 kr?

    Ja præcis! smiley


  • #20   10. okt 2008 Så ville jeg nok vælge den, det skulle være en rigtig sjov MC smiley

    Synes du skal tage noget du kan forsikre selv, men det er jo op til dig.


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #21   10. okt 2008 "Så ville jeg nok vælge den, det skulle være en rigtig sjov MC smiley

    Synes du skal tage noget du kan forsikre selv, men det er jo op til dig."

    sjov og hurtig?

    men ja det er da nice når man ikke skal køre det over på fatter


  • #22   10. okt 2008 Mads: hvis du har spørgsmål eller andet, så siger du til. Jeg giver dig også gerne en tur bagpå.

  • #23   10. okt 2008 Why: Fordi det er en underholdende og velkørende maskine. 32-34hk i en 250'er rækker fint til en begynder uden man bliver træt af den, og du får en tæt på ny maskine. Modsat en større neddroslet maskine, vil 250'eren også gå mere frit i trækket.

  • #24   10. okt 2008 Om den er hurtig? Den kan vel gå til 200 og fra 0 - 100 på 4 sek. Men eftersom du skal have begrænsning på den, er det så ikke lidt ligemeget?

  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #25   10. okt 2008 Mads: hvis du har spørgsmål eller andet, så siger du til. Jeg giver dig også gerne en tur bagpå.'

    Hvad tror du den ville koste at forsikre? og ja ville da meget gerne prøve en tur bagpå :O)


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #26   10. okt 2008 Om den er hurtig? Den kan vel gå til 200 og fra 0 - 100 på 4 sek. Men eftersom du skal have begrænsning på den, er det så ikke lidt ligemeget?

    tænker mere på om den stadig er hurtig efter begrænsning smiley


  • mads m
    mads m Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #27   10. okt 2008 Why: Fordi det er en underholdende og velkørende maskine. 32-34hk i en 250'er rækker fint til en begynder uden man bliver træt af den, og du får en tæt på ny maskine.

    Modsat en større neddroslet maskine, vil 250'eren også gå mere frit i trækket.

    -> forstår jeg ikke hvad betyder?


  • #28   10. okt 2008 Det betyder, at den droslet maskine føles stækket/død oppe i registret, hvorimod den ikke droslet ikke føles som om den taber pusten.

  • #29   10. okt 2008 Hejsa mads
    sv 650 ville være mit bud.


  • #30   10. okt 2008 Du kan jo købe min FZR 600...

    Jeg kørte med den droslet i ca. 200-500 km så røg det af...Den kørte egentlig ganske udmærket med det på, det var bare lidt som at køre i en dieselbil - fint bundtræk, men den dør i høje omdr., grunden til at jeg fjernede neddroslingen var fordi at 34 hk aldrig ligefrem gør en bike til en raket, og jeg havde allerede prøvet at køre på maskiner med ca. 60 hk, så det var jo svært at lade være...

    Frem for en lille 125-250 ccm'er med en topeffekt på 34 hk, som skal pines ud af den, grundet at den intet moment har, ville jeg til en hver tid foretrække en cykel med lidt flere ccm og derfor også moment.
    Når man neddrosler en cykel fjerne man jo topeffekten, men momentet i lave om mellem omdr. forbliver nogenlunde uændret.
    Hvis du har en større droslet cykel, skal du bare køre den lidt anderledes; i stedet for at presse den op i omdr. skal du blot skifte gear lidt tidligere, lige før den "mister pusten", så kommer den såmænd fint nok af sted.
    På min egen cykel skulle man skifte gear lige omkr. 8.500 omdr., da det var der effekten toppede, derefter gik den død.
    Min egen cykel var ca. 6.5 sek. fra 0-100, og kunne køre 165-170 ægte km/t med neddroslingen på. Uden neddroslingen er den lige under 4 sek. fra 0-100, og går ca. 240 på speedometret (Hvilket nok svare meget godt til de 220-230 den står opgivet til alt efter hvor man ser.)

    Det er bare de erfaringer jeg har med motorcykler til lille kort. Af de små mc'er jeg har prøvet, er jeg endnu ikke stødt på en jeg ville vælge frem for en neddroslet med flere ccm. Det bliver simpelthen dødirriterende, at skule tæve maskinen op i omdr., før der sker noget.


  • #31   10. okt 2008 Og forsikringen er til at overkomme...så længe du kan nøjes med en ansvar, jeg gav lige omkr. 2600 ved GF. En kasko kan du ligeså godt glemme, det kan ikke svare sig, når du er så ung, det eneste sted jeg kunne få en kasko ville de have 40 k, så der takkede jeg pænt nej smiley

  • #32   10. okt 2008 Jeg giver kun 7500kr i kasko for min 1000ccm..
    Snup en suzuki, så længe de ikke hedder noget med `´R´´ eller ``S``
    er de til at forsikre.. selvom man er under 25.


  • #34   11. okt 2008 Det er ikke kun SUzuki der har særliige forsikringsaftaler. Det findes også til de 3 andre japanske mærker, hyosung, Harley og BMW.
    Så lad ikke det være det eneste der styrer dit valg.

    Mark J: Meget godt trick, bortset fra at hvis du så laver en skade, kan forsikringen kræve regres grundet uansvarlighed, og så skylder man pludselig meget væk...


Kommentér på:
Førstegangskøb af motorcykel^^

Annonce