{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til opsætning af lampe 59.900 kr.
  • Udskiftning af udendørs vandhane 90.000 kr.
  • Udskift et glass 180.000 kr.
  • Opsætning af bruseamatur 100.000 kr.
  • Fylde jord i hul 150.000 kr.
  • Ophæng af tv-ophæng, hylde, knage og et spejl 70.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Moment ved x antal omdrejninger?
  • #1   17. okt 2008 Det er jo et spørgsmål om hvornår kræfterne er tilstede, efter min mening er det bedst at have dem ved lave omdrejninger.

• #2   17. okt 2008 Motoren vil føles smidigere og dermed mere anvendelig i dagligdagen, hvis max. momentet kommer ved lave rpm ...

• #3   17. okt 2008 Klaus A - og hvad er forskellen :)?

• #4   17. okt 2008 Momentet er jo det som man kan sige giver motoren overskud... eller er udtryk for mangel på samme, hvi s det ikke er tilstedeværende. Hvordan føles det så i praktis. Ja venner der findes ingen erstatning for kubik.
    Og hvor vil jeg så hen. Jo ser i, det er jo en smagssag om man kan lide en screamer... eller en "scrambler"... dermed ment... række versus V-motor... Jeg selv holder dog meget af begge dele.

• #5   17. okt 2008 Klaus A: Det kunne så ikke være mere forkert. Et eksempel:
    GSX1400: 126Nm @ 5000 o/min
    Duc 748R: 75Nm @ 9000 o/min
    Så det kan ikke stilles så simpelt op.

En mulig forklaring:
    Hvis Schwarzeneger for opereret sin benmuskler væk, vil jeg have flere muskler (hk) end ham (idet mennesket er skabt med samme antal muskler) men han ville stadig kunne slå en del hårdere end mig (NM).

Så Hk er antallet af kræfter, men Nm er størrelsen af dem man har.
    En R6 har jo også flere hk end GSX1400, men det betyder jo ikke den er stærkere.

Hvad der er bedst?
    Ja det kommer an på det man skal bruge sin MC til.
    Lad os bruge dit eksempel fra første tråd.
    Lad os antage der er tale om 2 identiske mellemklasse (600-750ccm) R4 maskiner men de 2 data.
    Den der har top moment ved de 3000 vil være det bedste valg til hverdags hyggekørsel samt ferieture med passager og oppakning, hvorimod den der topper ved 8000 o/min har en mere sportslig karakter, der tilfredsstiller dem der kan lide at ligge ved det røde felt.
    Der vil også være forholdsmæssigt længere mellem stedet hvor hhv. Hk og Nm topper på den første motor, hvorimod 2. motor vil have de 2 toppe tættere sammen i registret.

Håber det hjalp lidt.

/
    Jesper

• #6   17. okt 2008 køb en Busa og få HK og Moment

• #7   17. okt 2008 Michel: Hvor får man havneplads til sådan en??
    (det er humor, vi trænger til det :o))

• #8   17. okt 2008 i Grenaa er der masser af plads på havnen *G* og på vejene, en patrulje vogn til hele djursland i weekenden

• #9   17. okt 2008 Og det omvendte:
    998R: 105Nm v 8.000rpm
    900hornet: 92nm v 6500rpm

Om man bruger en V2 motor, B6 eller R4 har intet at gøre med hvornår momentet topper. Det er tuningsgraden der afgører det.

• #10   17. okt 2008 ja man kan som bekendt ikke få det hele i en cocktail, - eller kan man? smiley

• #11   18. okt 2008 Tak for alle svarene smiley

Så fx en Suzuki VL 1500 med 114 Nm ved 2300 o/m. Vil det så sige, at den i et højt gear med lav hastighed stadig har overskud til at accellerer op, og ikke "hakker" i motoren? Det synes jeg også jeg har hørt lidt om nemlig smiley

Men igen, mange tak for alle svarene, jeg er blevet en hel del klogere smiley

• #13   21. okt 2008 det er jo børnelærdom... sådan næsten.. smiley men egentlig logisk nok... lavere total gearing lig med hurtigere optræk (mere moment).... på rullen... det er sgu da tiltalende...

Kommentér på:
Moment ved x antal omdrejninger?

Annonce