12.876 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan? Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan?

Hej

Da sæsonen nu er slut, i hvert fald for mit vedkommende, vil jeg lige høre hvordan og hvorledes I plejer at gøre når I vasker jeres tekstiltøj - hvis I overhovedet gør det?

Har fået denne vaskeguide fra en forhandler:
"Her er en vaskeanvisning fra Gore:
Husk du skal altid fjerne alle beskytter inde i tøjet(ryg-albuer-skuldre o.s.v.)
Hvis du synes nedenstående virker uoverskueligt kan jeg hurtigt opsummere.

1.Ingen blegemiddel i vaskepulveret(det samme som optisk hvidt)
2.Ingen Skyllemiddel.
3.Ingen centrifugering.
4.Efter vask varme til at genaktivere imprægnering-tørretumbler eller varmeskab eller strygning.

VASK
De fleste beklædningsstykker kan vaskes ved 40°, men husk altid at kikke på vaskemærket.
Tøjet tørretumbles eller stryges ved svag varme efter vask for at genaktivere den imprægnering, som findes i ydermaterialet, når tøjet er nyt.
Skyl tøjet omhyggeligt for at fjerne eventuelle vaskemiddelrester. Tøjet kan renses kemisk.

Husk altid at kikke på
vaskemærket, som er syet
fast i tøjet, inden vask.

Man kan aldrig vaske funktionen ud af en Gore-Tex®-membran. Ved vask, undgå følgende:

• Centrifugering – har ingen funktion, men slider bare på tøjet.
• Skyllemiddel – fjerner overfladespændingen i yderstoffet, som får en dårligere vandafvisende evne.
• Blegemiddel – virker ikke på syntetisk materiale.
Pletfjerning: Vanskelige pletter kan forbehandles med pletfjerningsmiddel. Følg anvisningerne i producentens brugsvejledning.

Imprægnering: Al Gore- Tex®-beklædning er behandlet med en imprægnering, som forhindrer, at yderstoffet absorberer væde.
Dette er for at øge komforten i tøjet, så det ikke bliver vådt (væde køler 25 gange hurtigere end luft) og tungt (en våd jakke vejer mere), det har intet med funktionen af Gore-Tex®-membranen at gøre.
Gore anbefaler, at man imprægnerer tøjet regelmæssigt efter behov. Når man ser, at yderstoffet bliver vådt i store felter, er det på tide at genimprægnere tøjet.
Imprægneringen sprayes på tøjet i våd tilstand og kan forstærkes på ekstra udsatte steder, som f.eks. skuldre, albuer, knæ, m.m.
Efter imprægneringen bør man tilføre varme for at opnå maksimal holdbarhed. "

- Men i jakken står der at den ikke må tørretumbles...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan?
  • #1   31. okt 2008 Jeg plejer at vaske mit textiltøj på samme måde som skitøj. Ud med beskyttelsen og vask med det man køber i en sportsforretning - ingen skyllemiddel. Lige efter vask får det imprægnering og det foregår også som en vask, bare med imprægneringvæske istedet for vaskepulver og så bliver det hængt op til tørre indendørs. Bruger ikke tørretumbler da jeg ikke har nogen. Det er som regel på 40 grader.

Det har virket for mig i mange år uden at der er sket noget med tøjet.

• #2   31. okt 2008 Lyder også som om det er det samme...
    Borset fra at gore-tex membranen skal "aktiveres" ved varme enten i et varmeskab eller ved let strygning.

Flere? smiley

• #3   31. okt 2008 Det bringer uheld og vaske sit MC tøj... Vent på at det regner næste gang......

• #4   31. okt 2008 Den har jeg da alligevel aldrig hørt før smiley
    Du vil bare smide det ud i regnen så... For jeg kommer aldrig (frivilligt!) ud og køre mc i regnvejr

• #5   13. sep 2014 Kan man bruge almindelige impregneringsspray som man også bruger til sin sko bagefter? og er almindelig neutral vaskemiddel ok at bruge?

vh christiaan

• #6   13. sep 2014 Det vil jeg ikke mene - jeg plejer at bruge det fra Nikwax... impregneringen er flydende og er med i selve vasken, så vidt jeg husker.

• #7   13. sep 2014 ok, har du en adresse hvor man bestiller sånoget billigt? vh christiaan

• #8   13. sep 2014 Næh - den lokale mc forhandler som har Rukka, evt. den nærmeste sportsbutik smiley

• #10   13. sep 2014 #9 - Gætter på det er mig og ikke Christiaan du mener?
    Tråden er fra 2008, såe. Men nej, jeg kører stadig ikke frivilligt i regn! MEN det sker da at jeg kører i regn, fx på en af ferieturene til Norge. Og når nu tøjet ER med Gore-tex, så er det da også fedt nok, at det virker, og det bliver vedligeholdt efter kunstens regler. ... Håber det hjalp lidt, så du ikke går rundt uden at fatte noget smiley

• #12   14. sep 2014 tak brian, fandt det billigt hos sportsmaster som har tilbud kun i dag!

• #13   14. sep 2014 Min Rukka jakke var ret beskidt og også lidt utæt, så efter forhandlerens anvisninger til vask og imprægnering med hans anbefale produkter blev jakken ren. Men hvor den før var lidt utæt, så var den da i høj grad utæt efter vask.
    Jeg klagede til Rukka, men her var der absolut ingen hjælp at hente. Så her er det sidste stykke Rukka købt.
    Jeg har efterfølgende forsøgt flere slags imprægnering, men intet har hjulpet. Især i albuerne og under armhulerne er jakken utæt. Det er nok membranen der er defekt.

• #14   14. sep 2014 Jeg tror jeg er på noget fra Halvarssons næste gang.

Producenten (Jofama) laver tre slags - lindstrands skulle være til at betale.

http://www.jofama.se/mcsm/index.php?lang=2

Kommentér på:
Vask af tekstiltøj (Rukka) - Hvordan?

Annonce