{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.869 visninger | Oprettet:

Blinklys {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver nødt til at give mig, der skal blinklys på ekvipagen. Jeg har 6 volt, og 65 watt på dynamoen. Jeg kan sagtens finde et 6v blinkrelæ, det var der f.eks. på gamle VW bobler, og Bosch har det.

Hvis jeg nu køber nogle pæne blinklys med almindelige pærer i, så er jeg ret sikker på at de vil blinke cirka 1 gang i minuttet, og at gnisten forsvinder i tændrøret og alt lyset går ud når det sker. Måske smelter batteriet under presset.

Hvis jeg sætter LED pærer i blinklysene, "opdager" blinkrelæet så overhovedet at der skal blinkes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blinklys
  • #1   8. feb 2012 Drop dog det blinklys og ræk armen ud.....det er så bare min mening eller lav din dynamo om til 12V.

    Mvh Jan


  • #2   9. feb 2012 Ja, men det er bare lidt dumt hvis man skal dreje til højre. Så kan jeg vælge mellem at "blinke" eller bremse, og jeg føler mig lidt dum hvis der holder en på sidevejen og venter på jeg kører forbi, og kehg så bare drejer til højre. Ligesomde satans cyklister.

    Jeg sætter LED pærer i alle vegne hvor jeg kan komme til det når jeg monterer nyt ledningsnet om en uges tid, og det nedsætter forbruget til under det halve. Kørelyset reduceres bl.a. fra 35 watt til 3 watt, og uden at komme i karambolage med reglerne, og det betyder at batteriet oplades under kørslen. Egentlig behøver jeg slet ikke at køre med lys for det kræves ikke på sådan en gammel svend, men jeg vil altså også gerne ses.

    12 volt og en Denso ville løse mange problemer, det ville en topventilet motor med tryksmøring også.


  • #3   9. feb 2012 Hej igen Peter

    Jeg kører med 12V og en sideventilet motor og det kører ganske fint....( dynamoen kan godt trække det, den kræver bare mere køling )og så har du da også fodbremsen til at bremse med.

    Mvh Jan


  • #4   10. feb 2012 Det er synd at sætte blink på den fine russer... Drop det igen.

  • #5   10. feb 2012 Jan U, bruger du den originale 6v dynamo, men med et 12v relæ? Jeg har hørt at det kan lade sig gøre, men at den bliver meget varm. Jeg vil ikke kunne "sluge" en Denso generator og den slags, men hvis den originale dynamo kører 12 V kan ingen jo se det, og det letter unægtelig en del problemer. Ja, på en gammel russer er bremsning noget man planlægger sig ud af smiley

    Sonny, jeg er enig, og jeg er på udkig efter noget diskret og stilrent og var helst fri, men vi kører jo altså ude i mellem almindelige mennesker og børn på vores museumsgenstande,og de synes generelt at der er sjovt nogen gide det der gamle bras. Men de ved ikke at vi har nogle andre grænser end de har. Det er en balancegang mellem at det skal være originalt, men også nogenlunde trygt at køre rundt på.


  • #6   11. feb 2012 Peter: Jep, det er den originale dynamo der kører 12V så man kan ikke se det. Der er dog boret et par ekstra huller til køling men ikke noget særligt, og hvis du har monteret diodepærer skal den jo ikke arbejde så hårdt.

    Jeg ville nu stadig ikke montere blink på min, det er derimod afmonteret og ham jeg købte den af var også usikker pga manglende blink men han blev ikke mere sikker da en bilist lavede en hasarderet overhaling i et kryds selv om han havde blink monteret.

    Mvh Jan


  • #7   11. feb 2012 hvis man sætter LED blink biler skal man også montere en modstand da ræle'et ellers tror der er gået en pære, men ved ikke om det kan bruges på 6v

  • #8   11. feb 2012 Jeg sætter dioder på over det hele, hvor man kan komme til det. Hvis man regner forbruget sammen for almindelige pærer, lander man præcis på de 65 watt dynamoen kan give. Hver gang man træder på bremsen og stoplysene tænder bliver der overtræk, og den lader jo ikke, da man i forvejen fyrer det hele af, når man kører med lys på. Jeg har fastmonteret en c-tek og et meget diskret 220v stik, og hver gang jeg så holder et sted, tigger jeg mig til en stikkontakt. Jeg har også altid et ekstra opladet batteri med. Det tager under 5 minutter at skifte batteri.

    Man kan i øvrigt helt lovligt snyde lidt, og spare en masse strøm. De gamle MC vi kører på er ikke pligtige til at køre med lys på om dagen. Det er dog fornuftigt, og man slipper for at alle blinker af en, fordi de tror man har glemt det. Detailforskrifterne på kørelys siger 21W og en reflektor bag pæren. Det kan man klare ved at sætte en anden fatning i parkeringslyset i forlygten, og så bruge en 6W LED pære. Den giver samme lysudbytte som en 21W almindelig pære, og så der er ikke nogen der blinker af en mere. Det er selvfølgeligt ikke det samme som de 2 x 75 watt halogen vi har på bilen, men bilisterne ser os alligevel ikke, eller gider ikke holde tilbage når man kommer kørende.

    Det kan godt være det bliver for bøvlet med de der blinklys. Jeg har forsket lidt i det, og fleming D har ret, relæet skal belastes med 21W. Der er jo også lige spørgsmålet om stil, og jeg er jo som bekendt fundamentalist hvad angår originale dele og udseende. Men det er rart man lige kan snakke det igennem herinde.


  • #9   11. feb 2012 Super Peter, og jeg regner da også med at skal have alle mine pærer udskiftet med LED smiley

Kommentér på:
Blinklys

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce