{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Hvilken model {{forumTopicSubject}}

Jeg kigger efter en Ural eller Dnepr, men ved ikke hvilken en jeg vil gå efter.

Jeg ønsker mig en cykel der både kan køre solo og sidevogn. Det må gerne være en cykel der kan tåle at blive brugt ( den skal ikke køre offroad eller noget, men skal køre familieture ).

Har I nogen forslag til hvad jeg skal kigge efter ?

Jeg har kigget på en K750.... Men er der noget bestemt jeg skal kigge efter ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken model
  • #1   8. okt 2012 Moin Shovelhead.

    Som udgangspunkt, kan du regne med at at, hvis en "Russer" skal kunne tåle at blive brugt, skal den først kikkes efter i sømene. Teknik baseret på en 80 år gammel mc, og dårlig martrialekvalitet, er ikke just noget man betegner som driftsikker eller pålidelig.
    Når det er sagt, er det selvfølgelig slet ikke umuligt at få et robust køretøj ud af en Dnepr eller en Ural. Man skal bare ha' nogle ordentlige lejre og evt. en elektronisk tænding.
    Om du vælger Ural eller Dnepr er, så vidt jeg ved, ligemeget. Det er vel en smagssag. Men man kan sige at jo mere "Der er på", jo mere kan der gå istykker smiley Jeg mener f.eks. top vrntilet kontra sideventilet (flathead). Dnepr's automat kobling kontra ural's simplere udgave.
    Nogle vil måske råde dig fra de gamle modeller med 6 volt anlæg, men så vidt jeg ved kan LED pærer afhjælpe problemet med et fladt batteri efter kort tid.
    Når alt kommer til alt, så synes jeg du skulle kikke efter den maskine, som falder bedst i din smag. Nogle kan lide moderen andre datteren smiley Bare du ikke er bange for at skulle bruge nogle hyggelige weekender i garagen med olie på nallerne.

    Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.

    Venlig hilsen Allan


  • #2   8. okt 2012 Super, tak for dit svar Allan. Jeg glæder mig meget til at fortsætte jagten på dette gamle "legetøj"

  • #3   9. okt 2012 Det gælder som ved alt andet om at gå systematisk og grundigt frem. Man skal tage som udgangspunkt at den har været mishandlet det meste af sin levetid, og hvis det er en KMZ/Dnepr, så i hvert fald efter den forlod militæret og blev civil. Gå ud fra at de sidste 20 år, har den stået model til alverdens fusk og fiduslapperier.
    Man kan sagtens få en stabil MC ud at en K750, kig eventuelt på mit fotogalleri og få lidt inspiration. Jeg har siden først i juni kørt de 3000 forsikringen tillader uden et eneste problem, og med et totalt olieforbrug på 0,2 liter.

    Man kan lige så godt skille det hele ad fra starten, og udskifte det der nu skal udskiftes. Så ved man bagefter hvor man står med det hele. De russiske stempler smider man i jernkassen uanset stand, samme vej skal tændingsanlæg og eventuelle K301 karburatorer. Eventuelt kan man, som jeg har gjort, gemme dem til hvis man en dag får brug for at fremvise en helt original MC. Så borer og honer man cylindre, sætter Mahle stempler i, fikser ventilstyr o.s.v, en ganske enkel gammeldags hovedreparation, og investerer i et elektronisk tændigsanlæg som man monterer og justerer en gang. Vil man være sikker på det hele laves håndværksmæssigt forsvarligt, kan man betale sig fra motorrenoveringen, hvilket jeg gjorde. Ikke billigt, men godt, og det er jo kun en gang det er dyrt. Husk at der ikke er oliefilter i sådan en, så rens centrifugen når det hele er skilt ad. Skift koblingen og kardanakslen (hvornår blev den smurt sidst?). Skil forgaflen ad, det er måske 30 år siden der sidst blev hældt olie på den, sæt koniske rullelejer i kronrøret i stedet for de jammerlige kugleskåle, og invester i mindst 3 nye hjul inklusive hjullejer. Få en gammel bremsemand, der kan andet end skifte klodser, til at dreje tromlerne af (efter de er sat i de nye hjul) og skift belægningerne til alt andet end de russsiske.
    Det er ikke særlig indviklet, man skal ikke bruge specialværktøj, alt er meget simpelt lavet, ikke simpelt=primitivt, men simpelt=driftsikkert. Det er kun et spørgsmål om adskillelse, rensning, og eventuel udskiftning.

    Jeg betalte mig fra noget og ordnede andet selv, efter hvad jeg nu syntes evnerne rakte til. Reservedele er lette at skaffe, det meste kan man få i Danmark dag til dag, inklusive ekspertise i hvad og hvordan man gør.

    I sommer skiftede jeg bagtøjet: Afmonter hjul og bremsestang, skru 4 bolte af, og pil hele drivlinien samlet ud. Monter i omvendt rækkefølge, samlet tid 20 minutter. Hurtigere - og meget renere - end at skifte en kæde. Der udover har jeg ikke gjort andet end at checke oliestanden.


  • #4   9. okt 2012 Jeg må sige at mine tanker om denne cykel er blevet bekræftet, men jeg er stadig sikker på at jeg skal have sådan en smiley

  • #5   10. okt 2012 Du skal nok bruge nogle hyggetimer på værkstedet, men du kommer ikke til at fortryde det. Selvom det er gammel teknik, er den en fornøjelse at køre på. Specielt hvis du bruger et par dage på at få linet sidevognen rigtigt op. Den kunne køre uden hænder på styret ved 80, uden at trække til nogen af siderne. Man skal vænne sig lidt til at sidevognen ikke bremser, men det ryger hurtigt på rygmarven. Og du kommer aldrig til at drikke din kaffe alene på tur. Velkommen i menigheden:)

Kommentér på:
Hvilken model

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce