{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.394 visninger | Oprettet:

Sælger vi vores MC'er for billigt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige set en meget flot K750, næsten lige så flot som min :), til salg på veteranposten. Han vil have 35.000 for den, og jeg synes det er for lidt.
En bøvet Nimbus går for for 50-60.000, og den er jo hverken særlig sjælden eller anvendelig. Kør et par timer over 60 km/t, og motoren er stået af med efterfølgende meget dyre reparationer. Hold ind på et træf, og der er 5 af dem.

Udmærkede nyere Dnepr og Ural sælges rask væk for 10-15.000 kr, og jeg synes det er forkert. Det skal ikke være billigt fordi det er russisk, det er faktisk ganske udmærkede motorcykler, og vi bestemmer jo selv prislejet når vi sætter til salg. Man kan kun få 60.000 for en Nimbus fordi de alle sammen sættes til salg for den pris, og man kan kun købe en bedre, mere velkørende og mere anvendelig Dnepr/Ural for en fjerdedel fordi de allesamme sættes på markedet på den pris.

Jeg synes vi prissætter os for lavt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælger vi vores MC'er for billigt?
  • #2   16. okt 2012 Det er jo i strid med enhver form for copyright at kopiere det hele, men det ville være spændende at læse efter en gang gennem fotokopimaskinen. Jeg købte fornylig en bog, eller rettere en samling fotokopier, om russiske boksere plus Planeta. lidt Vostok racere og Ural/Dnepr sportsmodeller hos Køsters i Randers. Elendig kvalitet trykmæssigt, fantastisk kvalitet indholdsmæssigt.

    Når jeg er ude på tur og møder mennesker, der vil vide hvad det dog er, man kører på - og det er mange, så får jeg tit den om at russerne bare stjal det hele, og at det er jammerlig kvalitet. Så fortæller jeg dem lidt om hvem der egentlig vandt rumkapløbet, hvor mange gamle Ladaer og Volgaer der stadig kører rundt i landdistrikterne med minimal eller slet ingen vedligeholdelse i årtier, og om at der nok var en grund til at NATO rystede i bukserne over noget af det militære isenkram de havde.

    Vores motorcykler er ikke sekunda juks, der bare skal foræres væk. Det er faktisk ganske udmærkede motorcykler, der selv her 40 - 50 år efter er ganske udmærkede at køre på. Det er ikke højglanspolerede støbninger, og usynlige svejsninger, for det var i russisk optik fuldstændig ligegyldigt. En T-34 har svejsninger der ville give dumpekarakter på teknisk skole, men den virkede, og filosofien var et den ødelagde ikke flere tyske kampvogne ved at man sleb svejsesømmene plane. Det handlede ikke om udseende men om funktion

    Da jeg købte min K750, havde jeg set eksemplarer jeg ikke ville tro kunne køre i Rusland, og jeg troede egentlig at det bare ville være et shownummer i garagen. "Se hvad jeg har!" Forkert. Det er et pålideligt køretøj, der er ganske udmærket at køre på, og langt mere anvendeligt en f.eks. en Nimbus. Jeg har prøvet at køre Nimbus med sidevogn, og her er styring bare en hensigtserklæring, alt over 60 er selvmord på motoren, og en lang tur er på 100 km. Den næstbagerste cylinder lever livet farligt, i hvert fald varmt.

    Vi skal prissætte efter det. Det er en god veteran, let at få reservedele til, let at reparere, stabil, velkørende og man behøver ikke at slæbe værktøj med - den er lavet til at overleve i Sibirien. Og så er den er faktisk ganske pæn at se på. Skamrosning? Næh, jeg er bare blevet klogere.


  • #4   16. okt 2012 Ja, hvis man tager udgangspunkt i hvad man har, og ikke efter hvad man egentlig hellere ville have haft, så går går det som regel godt. Jeg har kvalitetsstempler fra Mahle i min, jeg kunne også godt have fået de russiske, men jeg har beholdt kompressionsforholdet. Man kan ikke rigtigt klandre fabrikanten for at motoren går i stykker fordi man tuner med højere kompression og sikkert også omdrejningstal, den må tuneren tage på sin kappe. De livsfarlige svejsninger er nyt for mig. Et KMZ stel er ekstremt dimensioneret, og bortset fra en AJS 7R racer, har jeg ikke set koniske ovale rør brugt i andre stel. Sidevognsrammen ligner noget til en lastbil.

    Jeg tror de fleste er enige i, at det sidste der blev lavet i Kiev, var af meget varierende kvalitet. Uden at ville starte en krig, så tror jeg også at i tiden op til omkring 1980 hvor KMZ kun lavede militærmodeller og IMZ kun lavede civile, var militærets kvalitetskrav højere og mere kontrollerede end den civile. Det betyder ikke at der ikke kan køre elendige Dnepr og gode Ural rundt - eller omvendt. De har været gennem mange hænder i tidens løb.

    Men jeg vil stadig fastholde at vi ligger under for tesen om billigt russisk juks, og sælger for billigt. Selvfølgeligt skal et kørende vrag som det jeg købte (for dyrt) ikke koste alverden, når alt bagefter skal udsikiftes, men en MC i god stand skal koste mere end hvad vi generelt forlanger.


Kommentér på:
Sælger vi vores MC'er for billigt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce